Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta

Vierailija
28.01.2024 |

Kauanko tällaiseen pitää osallistua? Ohjaaja painelee paremmissa töissä, lääkärin aikoja ei saa, mikä tässä kuntouttaa? Tampereella paikat ovat lähinnä suojatyöpaikkoja ohjaajille. 1,5 vuotta nyt jatkettu tätä pelleilyä. Mediapaja on kaupungin helpoin paikka hommata päihteitä. Kyllä tilastot kaunistuu.

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että olet kuntoutunut jo etkä enää tarvitse kuntoutusta.

Vierailija
2/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikenlaisesta kuntouttamisesta täysin tietämätön. Mutta eikö tuollainen valmiiksi pureskellun elämän tarjoilu "kuntouttavana toimintana" passivoi ihmistä ja tee siitä entistä kykenemättömämmän kaikenlaiseen ns normaaliin oma-alotteiseen ja itsenäiseen olemiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kyynisenä on paha olla missä tahansa.

Vierailija
4/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynisenä? Faktaa se on

Vierailija
5/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi lähdit kuntouttavaan?

Vierailija
6/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömyyden vuoksi. Tänä aikana on löytynyt pitkäaikaissairaus mutta sitä ei hyvinvointialueella juuri hoideta eikä kela katso kummemmin. Lääkäri ei lausu edes osa-aikaisesta työkyvyttömyydestä kelan pelossa. Kipua ei hoideta eikä hoideta mitään muutakaan. Koen että tilani vaan huononee kuntouttavassa. Aino hetki kun kaipaan alkoholia on kun tuolla joutuu alentamaan itseään. No, saapahan särkylääkkeet näppärästi samassa jamassa olevilta. Mitään tekemistä näillä ei kuntoutumisen tai työllistymisen kanssa ole.

Vierailija
7/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti niin kauan kunnes onnistut saamaan itsellesi oikean työpaikan tai pääset johonkin ammattikoulutukseen opiskelemaan itsellesi ammattia. Eli niin kauan kuin olet työttömyystoimiston rekistereissä aktivoitavana.

Kuntouttavassa työtoiminnassa ei ole aikarajaa, 9 euroa per osallistumispäivä on mahdollista maksaa hamaan kuolemaasi saakka.

Miten se kuntouttavassa työtoiminnassa pakotettuna olevan status työttömyystilastoissa muuttuu,,,, ja kuntako ei joudu sitten niiltä osallistumispäiviltä maksamaan kelalle sakkoa.

Vierailija
8/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen pidä osallistua jos ei halua. Kuntouttavan työtoiminnan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja edellyttää sitä, että työttömän työ- ja toimintakyky on niin heikko, ettei hän pysty työhön tai työllistymistä edistävään palveluun (kuten työkokeiluun, uravalmennukseen tai omaehtoiseen opiskeluun). Työllistymistä edistävä palvelu on aina ensisijaista kuntouttavaan työtoimintaan nähden.

Seuraavan kerran kun aktivointisuunnitelmaa uusitaan niin sanot vaan, että et ole enää kuntouttavan tarpeessa.

Vierailija
9/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei olla työttömänä, vaan työllistävässä toimenpiteessä. Pelleilyähän nuo ovat. Järjestäjä saa 30 per henkilö per päivä ja mitään tuloksia ei synny. Tiedän yhden ihmisem työllistyneen kuntouttavasta, isänsä yritykseen.

Vierailija
10/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömyyden vuoksi. Tänä aikana on löytynyt pitkäaikaissairaus mutta sitä ei hyvinvointialueella juuri hoideta eikä kela katso kummemmin. Lääkäri ei lausu edes osa-aikaisesta työkyvyttömyydestä kelan pelossa. Kipua ei hoideta eikä hoideta mitään muutakaan. Koen että tilani vaan huononee kuntouttavassa. Aino hetki kun kaipaan alkoholia on kun tuolla joutuu alentamaan itseään. No, saapahan särkylääkkeet näppärästi samassa jamassa olevilta. Mitään tekemistä näillä ei kuntoutumisen tai työllistymisen kanssa ole.

Pitkäaikaistyöttömyys ei sinällään ole peruste sille, että työtön olisi kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa: https://www.oikeusasiamies.fi/-/apulaisoikeusasiamies-polonen-arvostele…

Vierailija
11/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuntouttavaan pakottamiseen todella tarvita muuta kuin pitkittynyt työttömyys?

Vierailija
12/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti niin kauan kunnes onnistut saamaan itsellesi oikean työpaikan tai pääset johonkin ammattikoulutukseen opiskelemaan itsellesi ammattia. Eli niin kauan kuin olet työttömyystoimiston rekistereissä aktivoitavana.

Kuntouttavassa työtoiminnassa ei ole aikarajaa, 9 euroa per osallistumispäivä on mahdollista maksaa hamaan kuolemaasi saakka.

Miten se kuntouttavassa työtoiminnassa pakotettuna olevan status työttömyystilastoissa muuttuu,,,, ja kuntako ei joudu sitten niiltä osallistumispäiviltä maksamaan kelalle sakkoa.

Ketään ei ole oikeasti pakotettu kuntouttavaan työtoimintaan koska se on vapaaehtoista. Sen sijaan monet on huijattu sinne antamalla ymmärtää, että sinne on mentävä.

Vierailija
13/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä puhuta enempää? Käytämme valtavasti varoja täysin toimimattomaan systeemiin. Toki sosiaalipuolelle mukavia suojatyöpaikkoja tämän tiimoilta. Tampereen seudulla paikat ovat täysin ala-arvoisia ja tuskin tilanne on parempi muuallakaan.

Vierailija
14/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuntouttavaan pakottamiseen todella tarvita muuta kuin pitkittynyt työttömyys?

Ei siihen muuta tarvita ja jos et suostu kerralla niin painostusta jatketaan. Minun kohdalla oli kolme henkilöä suostuttelemassa miksi minun pitää mennä kuntouttavalle. Kävin kuntouttavan jonka perään sain palkkatukityön. Sen aikana piti käydä työkkärissä kun olin jossain typ jutun piirissä. Siitä työkkärin täti halusi puhua en kuulemma kuulu typpiin. Se oli tai on tarkoitettu toisenlaisille. 

Kävin kuitenkin sen loppuun ja sitten työttömyys jatkui. Nyt en ole varma mutta tuon jälkeen vain palkkatukipaikkoja on tarjottu työkkäristä. Voi olla ettei minua saa enää laittaa kuntouttavalle. Se lisää edes vähän olemattomia työn saanti mahdollisuuksia. Työtön voi säkällä saada töitä mutta kuntouttavalla olevia ei palkkaa kukaan. Työnantajat pitävät kuntouttavalla olevia automaattisesti viallisina.

Vierailija
15/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tästä puhuta enempää? Käytämme valtavasti varoja täysin toimimattomaan systeemiin. Toki sosiaalipuolelle mukavia suojatyöpaikkoja tämän tiimoilta. Tampereen seudulla paikat ovat täysin ala-arvoisia ja tuskin tilanne on parempi muuallakaan.

Sosiaalialalla on iso paine siihen, ettei syrjäytymisen ehkäisyn ja kotouttamisen järjestelmää muuteta koska se voisi heikentää sosiaalialan työllisyyttä. Nykyisin nuo ovat miljardibisnes vuositasolla, ja niin isoista rahoista ei hevillä luovuta.

Oikeastaan ainoa mitä yksittäinen työtön voi tehdä on äänestää jaloillaan ja olla menemättä kuntouttavaan ja vastaaviin paikkoihin.

Vierailija
16/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kuntouttavat palkkaa ohjaajiksi työttömiä.

Eli ne ohjaajat on palkkatuetussa työssä. Ei ole vakityö.lentää pellolle ja uusi tilalle. 

Vierailija
17/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen muuta tarvita ja jos et suostu kerralla niin painostusta jatketaan. Minun kohdalla oli kolme henkilöä suostuttelemassa miksi minun pitää mennä kuntouttavalle. Kävin kuntouttavan jonka perään sain palkkatukityön. Sen aikana piti käydä työkkärissä kun olin jossain typ jutun piirissä. Siitä työkkärin täti halusi puhua en kuulemma kuulu typpiin. Se oli tai on tarkoitettu toisenlaisille.

Ei painostus tarkoita sitä, että pitäisi suostua siihen. Voi myös itse alkaa painostaa niitä ja luetella niille esimerkiksi laintulkintoja ja määräyksiä.

Vierailija
18/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen pidä osallistua jos ei halua. Kuntouttavan työtoiminnan lisääminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja edellyttää sitä, että työttömän työ- ja toimintakyky on niin heikko, ettei hän pysty työhön tai työllistymistä edistävään palveluun (kuten työkokeiluun, uravalmennukseen tai omaehtoiseen opiskeluun). Työllistymistä edistävä palvelu on aina ensisijaista kuntouttavaan työtoimintaan nähden.

Seuraavan kerran kun aktivointisuunnitelmaa uusitaan niin sanot vaan, että et ole enää kuntouttavan tarpeessa.

Onko tosiaan niin, että se on vapaaehtoista...

Minusta tuntuu, että siihen voidaan myös pakottaa!

Jos ei mene, niin saa sanktion.... Tulee työnhaun katkaisu ja lopulta työssäolovelvoite ennen kuin työnhakua voidaan uudelleen aloittaa... Eikö se näin jotenkin mene.

Minulle ainakin on tällainen kuva tullut. Sosiaalitoimiston tantta sanoi, että ainoa mitä on tarjolla, on kuntouttava työtoiminta kunnan puolelta. Muuta ei kunnalla ole. Joten seuraavalla kerralla mut sitten kai pakotetaan sinne tai pistetään työnhaku poikki jos en mene.

Sinänsä, minä olen yli 60-vuotias, joten näinköhän tosta kuntouttavasta tulis mulle jokin työllistymistä edistävä palvelu... Mitähän se muuten vois olla käytännössä mun kohdalla, sillä jos mulle on joskus esitetty työtarjouksena jotain kunnan ns. tukipaikkaa, ja mua ei ole valittu... Niin tässä kuntouttavassa joudun sitten varmaan jonnekin kierrätystekstiilihommaan... tai ulkoalueiden huusseja pesemään tai tyhjentämään tai muuta vastaavaa... Sillain että se viimeinen nöyryytys!

Vierailija
19/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työvoimatoimiston järjestämät palvelut... Ne ovat siinä mielessä kummallisia, että niistä annetaan osallistujaa koskeva raportti työvoimatoimistolle.

Siis siellä ollaan sitten niin kuin työvoimatoimiston holhouksessa ja tarkkailussa.

AIKA KUMMALLISTA!

Vierailija
20/135 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on jokin vaihtoehtoinen työ tälle kuntouttavalle työtoiminnalle, niin sitten ryhdyt siihen ja sinulla ei ole vaihtoehtoa niin sitten teet sen mitä sinulle osoitetaan tehtäväksi. Täysin vastikkeetonta rahaa ei pidä jakaa kenellekään joka kykenee jotain tekemään, monet vammaiset ja vajaa työkykyisetkin tekevät jotain työtä leipänsä eteen.

Vai niin, tekevät leipänsä eteen. Ne vammaiset ja vajaatyökykysiksi todetut, heillä on eläke tai kuntoutustuki tai jotain jonka ohella he käyvät työssä.

Ja jos työnantajat heitä ottavat töihin, niin kysypä niiltä työnantajilta miksi he eivät ota sitten työttömyysrahalla olevia töihin.

Miksi!

ÄLÄ TULE VERTAAMAAN TYÖTTÖMIÄ VAMMAISIIN JA VAJAATYÖKYKYISIIN!

Onko näillä muuten työllistämisen suhteen työnantajan kannalta jotain sellaista, joka työttömältä uupuu. Jokin ero sen vuoksi että ovat eläkkeellä.