Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakasta marjat rasioiden sijasta pusseihin. Ne vievät vähemmän tilaa. Onhan se aika paljon, jos on vaikka 40 litran pussia mustikoita tai herukoita, joka olisi satokauden ulkopuolella yli 50g mustikkaa / päivä. Käytä uudelleen suljettavia (minigrip) pusseja, niin voit ottaa päivittäin sen verran kuin tarvitset. Jos olisi mahdollista pakata vakuumipusseihin, niin menisi vielä pienempään tilaan. Itse pakastan ensin rasiassa ja laitan vakuumiin jäätyneinä.
Onko sinulla mahdollisuutta kuivattaa ilmaisia omenoita? Se on vanha säilöntäkeino. Myös mansikoita voi kuivattaa.
Mistä saa ilmaisia omenoita? Minäkin haluan!
Täällä ilmoitetaan syksyllä paikallisilla myyntipalstoilla ja facebook-ryhmissä ilmaisista omenoista vähän väliä.
Toki tähän vastaus tulee olemaan, etten käytä
Olen tuossa edellä kirjoittanut espoolainen. Bussikortti on! Ja faceenkin kuulun, siellä useampaan asuinalueryhmään. Eikä niissä kyllä ole koskaan ollut ilmoitusta, että annetaan ilmaisia omenoita. Missä te oikein asutte, joiden alueella ilmoitellaan ilmaisista omenoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakasta marjat rasioiden sijasta pusseihin. Ne vievät vähemmän tilaa. Onhan se aika paljon, jos on vaikka 40 litran pussia mustikoita tai herukoita, joka olisi satokauden ulkopuolella yli 50g mustikkaa / päivä. Käytä uudelleen suljettavia (minigrip) pusseja, niin voit ottaa päivittäin sen verran kuin tarvitset. Jos olisi mahdollista pakata vakuumipusseihin, niin menisi vielä pienempään tilaan. Itse pakastan ensin rasiassa ja laitan vakuumiin jäätyneinä.
Onko sinulla mahdollisuutta kuivattaa ilmaisia omenoita? Se on vanha säilöntäkeino. Myös mansikoita voi kuivattaa.
Huvittaa nämä neuvot. Ei ole ilmaisia omenoita näkynyt tai mitään muutakaan ilmaiseksi annettavaa vihannesta tai marjoja. Pakastemarjat ovat edullisempia kuin mitä torilla myydään kesällä, eikä tarvitse itse maksaa pakastimen viemää sähkölaskua. Eikä vaihtoehto ole itsepoimintakaan. Aika kaukana ovat marjamaat Meilahdesta. Pitäisi vuokrata auto ja lähteä etsimään sopivia marjamaita.
Olet ap saanut hyviä vinkkejä, osa on kyllä niin vieraita meille kaupunkilaisille, että huvittaa enemmän kuin suututtaa.
Minusta tämä on kyllä helppoa. Olen itsekin todella vähävarainen. Silti on helppoa maassa tuo puoli kiloa täyteen. Eihän se ole mikään iso määrä. Siihen riittää muutama appelsiini ja omenakin. Täällä appelsiinit aina eurosta kahteen ja puoleen euroon kilo. Jopa sitä ns kallista suklaa appelsiinia on ollut tarjouksessa. Ostin sitä viimeksi, kun on makeaa. Samoin omenaa saa alle eurolla kilo. Klementiinit yms ovat myös edullisia nyt. Kiivi on ollut tarjouksessa. Eihän näitä tarvi kovin montaa päivittäin syödä. Voi koostaa hedelmistä sen puoli kiloa. Kasviksista ja juureksista syön talvella vain kaalia, punajuurta sekä porkkanaa. Teen niistä salaattia. Joskus tarjouksesta tomaattia. Myydään esim sellasia rasiatomaatteja (terttutomaatti) edullisesti jos esim yksi on nahistunut. Ostan niitä välillä. Täällä muutenkin laputetaan kaikki hävikkihedelmät omiin pusseihin ja ne myydään eurolla. Saattaa löytää ihan mitä vaan eurolla ja saada jopa pari kiloa. On ollut kotimaista omenaa, banaania melkein joka kerta, sitrus hedelmistä jopa Sweetietä joskus näissä pusseissa.
Muissa kaupoissa on myös hävikkilaatikoita sekä jos oikeasti tarjouksia katsoo niin löytää jotain edullisempaa. Näin en oikein ymmärrä valitusta. Itse laskin, että jos haluan säästää niin 10 euroa liittää viikon hedelmiin ja kasviksiin. Jos haluan tuhlata niin menee se 20 euroa ja toisaalta meillä on kaksi syömässä ja ostamme tuolla jo kahdelle näitä.
Sitten ne metsämarjat. Niitä kyllä kannattaisi kerätä. Syömme joka päivä niitä esim rahkan kanssa. Ei tarvi edes mitään hirveää määrää kerätä jos syö vaan kerran päivässä näitä. Muutama desikin jo riittää. Meillä ehkä joku 20 lirtaa alkaa jo riittää talveksi. En mustikkaa ja puolukkaa. Vähän vadelmaa.Toki pakastin olisi hyvä olla kunnollinen.
Jos mietin sitä määrää niin minusta ei kannata tuijottaa niin tarkasti sitä. Syö sen minkä pystyy tai edes jaksaa. Itse syön ruoan kanssa porkkanaa ja punajuurta. Joskus kaalia. Näitä desi tai pari. Sitten leivän päällä välillä tomaattia. Iltaisin sitten rahkaa jossa mustikkaa ja banaania muutama desi. Illalla myös hedelmää. Yksi tai kaksi appelsiinia, kiivi sekä omena. Nämä esimerkkinä, mutta usein syön juuri niitä. Tästä tulee sitten se määrä mikä tulee. En edes jaksaisi enempää. Käyn kerran viikossa kaupassa ja saan kyllä yleensä säilymään nuo hedelmät sen viikon ajan. Näin minulle tuo kaikki ei ole ongelma. Saan aina tarpeeksi hedelmiä.
Itsellä proteiinin saanti on suurempi ongelma. Meillä toinen ei voi syödä papuja, herneitä tai linssejä lainkaan. Samoin emme syö lihaa. Näin vain kala jää jäljelle. Sitäkin ostetaan yleensä vaan alesta. Samoin tuo toinen voi syödä härkistä, mifua yms ja niitä välillä ostetaan. Silti vaikeaa on proteiinin saanti. Itse voisin syödä linssejä ja niitä muitakin. En vaan viitsi tehdä kahta ruokaa. Ainakaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoitetaan syksyllä paikallisilla myyntipalstoilla ja facebook-ryhmissä ilmaisista omenoista vähän väliä.
Eli kuulut paikallisiin sadonkorjuuryhmiin, eikä niissä tarjota mitään? Kummaa. En ole aiempi kirjoittaja, asun Tampereen seudulla ja syksyllä ilmaisia omenoita, marjoja, kriikunoita, raparperia jne. saa mistä vaan. Tienvarresta, fb-ryhmistä, työpaikalta, sukulaisilta jne.
Ei täällä Espoossa ainakaan facessa ole mitään sadonkorjuu-ryhmiä, juuri tarkistin kun ihmettelin kun en ole ennen sellaisista kuullutkaan. Mutta ei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingin pientaloalueilla asuvat tai siirtolapuutarhamökkien omistajat tarjoavat joka syksy ylimääräisiä omenoitaan joko FB-ryhmissä tai ihan vain jättämällä ylimääräiset omenat portinpieleen.
Porkkanoita saa alle kahden euron kilo mihin vuoden aikaan tahansa, samoin kaalia ja sipulia. Banaanit on harvoin yli 2 euroa kiloa ja K-menu omenoita löytyy kilon pussi eurolla, ne eivä tosin ole kotimaisia. Pakastekasviksia
Raparperia ja omenoita tarjotaan paikallisessa puskaradiossa kyllä jatkuvasti sesonkiaikaan maksutta ja jotkut kertoo tutuilleen että hae.
Minä asun keskisuuren kaupungin keskustassa ja vadelmapaikkoja ja mustikkapaikkoja löytyy alle 5 km päästä, puolukoita alle 10 km. Mummoni kävi pyörällä kun vielä eli samassa kaupungissa ja poimi myös myyntiin. Keittojuurekset 200 grammaa maksaa jotain 50 senttiä pussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä neuvot. Ei ole ilmaisia omenoita näkynyt tai mitään muutakaan ilmaiseksi annettavaa vihannesta tai marjoja. Pakastemarjat ovat edullisempia kuin mitä torilla myydään
Häh, Meilahdessahan on vaikka kuinka paljon metsää ja Seurasaarikin vieressä. Myös vaikkapa Nuuksioon pääsee bussilla, ei tarvitse autoa vuokrata.
Espoolainen olen minäkin ja meillä on kaksi pakastinta ja siksi suunnittelin viime kesänä, että ostan tuoreita mansikoita, puolukoita ym ja pakastan ne talvea varten. Mutta niin vain niissä oli korkeammat kilohinnat kuin mitä talvella saa kaupasta valmiiksi pakastettuja marjoja, että totesin ettei kannata pakastaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin mustikat kalliita? Niitähän saa ilmaiseksi. On tyhmää NYT herätä siihen että haluaa mustikoita ja maksaa itsensä kipeäksi huonolaatuisesta tavarasta.
Saa niitä loppukesällä ilmaiseksi, mutta kun on vain tavallisen pieni pakastin (eikä tähän kerrostaloasuntoon toista mahdu), niin ne kesällä kerätyt muutamat rasiat joita pakastineen mahtui on syöty jo lokakuussa. Ap
Laita toinen pakastin makuuhuoneeseen tai olohuoneen nurkkaan.
Juurihan laskettiin, että kotipakastaminen tulee kalliiksi.
Meillä on kolme pakastinta, ja niiden sähkö vei viime vuonna ( kalliiin sähkön aikaan) YHTEENSÄ koko vuonna noin 200€. Sen kuittaan aika äkkiä sillä, että en joudu käymään kaupassa niin usein, ilmaiset marjat ja sienet kuittaa ton vielä nopeampaa.
Pahoittelen jos kirjoitan ilkeästi, mutta jos iso kuorittu appelsiini painaa jo lähemmäs 200 grammaa niin pari tuollaista kattaa jo melkein sen päivän puolikiloa. Siihen joku halpa omena niin olet jo syönyt sen puoli kiloa. Itse syön yleensä juuri tuon. Pari appelsiinia ja omenan. Siihen vielä juureksia ruoan kanssa niin takuulla tukee se tavoite täyteen. Banaania voi laittaa myös marjojen kanssa esim rahkaan. Säästää niitä matkoja jos laittaa muutakin joukkoon. En ymmärrä miten ihmiset eivät käsitä tätä, ettei ole tarkoitus syödä sitä kymmentä appelsiinia päivässä yms. Pienempi määrä riittää ja se puoli kiloa on oikeasti pieni määrä.
Olen eri mutta stadilaisena tiedän sen verran Meilahden alueen metsiköistä ja Seurasaaresta, että ei niistä kyllä mitään mustikkasatoa saa kerättyä. Outo neuvo että katso meilahtelainen ympärillesi, onhan siellä metsiä. Joku pieni metsikkö ei tarkoita että sieltä saa kerättyä mustikkaa.
Minäkään en pakastinta ostaisi, siihen pikku lokeroonkin menee yllättävän paljon kun järkevästi täyttää, varsinkin jos ei ole mahdollista edes poimia marjoja. Pakastimen hinta/sähkönkulutus..aika paljon saa sillä hintaa jo ostettua marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia omenoita on syksyllä tien varsissa kun tulee liikaa. Marjoja ja omenoita voi kuivata ja meillä on pieni pakastin, 150 l joka ei vie paljoa tilaa ja saa paljon tavaraa. Tilaa tulee kun pussittaa ja pakastaa. Esim. Jauhelihan litistän ohueksi levyksi pussin sisällä. Sulaa nopeaa myös. Näin pakkaseen mahtuu paljon.
Puolimätiä omenoita siellä on tarjolla. En kehtaisi ottaa niistä kassillisia mukaani. Ne on tarkoitettu naposteluun ja joskus pyörälenkilä niitä evääksi ottanut. Siirtolapuutarhoissa keräävät niitä riistaeläimille. Voihan ap kytätä onko Helsinin siirtolapuutarhoissa ilmaisia omenoita tarjolla. Mutta ei niistä saa koko talveksi mitään kasvisten täytettä. Ja mitä tämä pakastimen kokosi ja litistäminen tähän keskusteluun kuuluu. Oletpa näppärä kun litistelet jauhelihaasi?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on kyllä helppoa. Olen itsekin todella vähävarainen. Silti on helppoa maassa tuo puoli kiloa täyteen. Eihän se ole mikään iso määrä. Siihen riittää muutama appelsiini ja omenakin. Täällä appelsiinit aina eurosta kahteen ja puoleen euroon kilo. Jopa sitä ns kallista suklaa appelsiinia on ollut tarjouksessa. Ostin sitä viimeksi, kun on makeaa. Samoin omenaa saa alle eurolla kilo. Klementiinit yms ovat myös edullisia nyt. Kiivi on ollut tarjouksessa. Eihän näitä tarvi kovin montaa päivittäin syödä. Voi koostaa hedelmistä sen puoli kiloa. Kasviksista ja juureksista syön talvella vain kaalia, punajuurta sekä porkkanaa. Teen niistä salaattia. Joskus tarjouksesta tomaattia. Myydään esim sellasia rasiatomaatteja (terttutomaatti) edullisesti jos esim yksi on nahistunut. Ostan niitä välillä. Täällä muutenkin laputetaan kaikki hävikkihedelmät omiin pusseihin ja ne myydään eurolla. Saattaa löytää ihan mitä vaan eurolla ja saada jopa pa
Nimenomaan EI kannata syödä hedelmiä ja marjoja pelkästään, jos niitä syö sen puoli kiloa päivässä, niin alkaa jo olla sokerimääräkin iso, ja se ohittaa sitten jo niiden terveyshyödyt.
Siksi koko ajan painotetaan MONIPUOLISUUTTA!!!
Hedelmiä 1 päivässä, marjoja 100g eli 2dl, ja nämäkin ovat osin vaihtokelpoisia. Loput 500g vihanneksia ( juureksia, myös sieniä).
Banaani ei ole erityisen terveellinen hedelmä, päinvastoin. Se puoli kiloa kasviksia päivässä ei kyllä tarkoita sitä, että vetäisi joka päivä pari tarjousbanaania ja kasviskiintiö on kuitattu.
Appelsiinit euron kilo, pakasteessa parsa-, kukkakaali ja porkkana kilo alle euron, kaali ja porkkanat ovat halpoja. Mietin että ettekö osaa katsoa hintoja vai mikä on ongelma. Monessa kaupassa on myös hevi hävikki tuotteita reilusti alle euron kilo ja laatikossa. Pakasteita kannattaa hyödyntää, niissä on vitamiinit tallessa ja pysyykin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tää ulkomaalaisten marjojen keittämismääräys on kyllä erikoinen suomalaisten ohje - asun täällä ulkomailla missä niitä marjoja tuotetaan eikä kukaan ole ikinä kuullutkaan tällaisesta. Syövät onnellisina niitä heille kotimaisia marjoja niin kuin suomalaiset suomalaisia. Kukaan ei ole tietoinen mistään noro-riskistä tms 🤷🏼.
Tottuneet p*skaansa. Jätevedellähän ne siellä nuo marjapensaat ja tomaatit ja vihannekset kastelee, siksi niistä saa norovirukset. Siksi ne on aina huuhdeltava. Juotko kraanasta suoraan, ei täällä Suomessa kukaan ole koskaan sanonut, ettei kraanasta saa juoda.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinit euron kilo, pakasteessa parsa-, kukkakaali ja porkkana kilo alle euron, kaali ja porkkanat ovat halpoja. Mietin että ettekö osaa katsoa hintoja vai mikä on ongelma. Monessa kaupassa on myös hevi hävikki tuotteita reilusti alle euron kilo ja laatikossa. Pakasteita kannattaa hyödyntää, niissä on vitamiinit tallessa ja pysyykin paremmin.
Koko talven?
Mulla on jo aikanaan yksiössä ollut arkkupakastin, jonka ostin käytettynä. Nykyisin niitä on 2. Mikä estää sua kasvattamasta pakastinten määrää? Niillä säästää selvää rahaa. Mulla on pakkasessa marjoja, sieniä, omppuja, kalaa ja peuranlihaa ( saan tutulta) ja paljon punalaputettuja murkinoita. Välillä en hae pariin viikkoon kaupasta kuin maitoa, kaalia, kahvia ja jugurttia ym. Loput on omissa varastoissa...
Leivo myös pataleipiä ja peltileipiä, tulee halvemmaksi ja helppoja tehdä. Meillä oli pahimmillaan neljä urheilevaa teiniä tuvassa, nyt on enää kuopus 10 v.
Syömme marjoja 100 gr/nenä päivässä jogurtin tai rahkan tai puuron kanssa. Omput keitän soseeksi. Osa marjoista menee mehuiksi. Tällä hetkellä mulla on marjoja jäljellä n. 6-7 kiloa, maaliskuulla on marjat syöty....