Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pakastin oli täynnä marjoja, on ne jo syöty. Litra päivässä neljälle hengelle ei ole paljoa. Kuukaudessa se on jo 30 litraa. 120 litraa itse poimittuja marjoja loppui jo ennen vuodenvaihdetta
Nyt ostetaan pakastepuolukkaa ja -mustikkaa, lisäksi hedelmiä vähintään kaksi jokaiselle. Tilasin viikon hedelmät perjantaina. 30 omenaa, 30 banaania, 30 mandariinia. Nyt on siirrytty pitkälti pakastekasviksiin. Juurekset tietenkin "tuoreina".
Niinpä! Edes 200 litraa marjoja ei riitä perheelle talveksi. Ja sellaisen määrän kerääminen ei yleensä onnistu. Tyypillinen aamusmoothie neljälle - kaksi banaania, 5dl marjoja, pähkinöitä iso kourallinen, 5dl jugurttia.
Öö, ei tuota sun aamusmoothieta pidä syödä joka päivä jos on pienet tulot. Voit korvata sen lautasellisella kaurapuuroa
Smoothieen pystyy lisäämään myös halvempia aineita. Itse laitan kaurahiutaleita, porkkanaa, kesäkurpitsaa, pinaattia, varsiselleriä jne. Ei kaikki ainekset tarvitse olla niitä kalliita makeita tuotteita. Kesäisin ostetaan isoja vesimeloneita, joista osa pakastetaan ja tehdään siitä smoothieita. Vesimelonit eivät myöskään talvella ole kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinit euron kilo, pakasteessa parsa-, kukkakaali ja porkkana kilo alle euron, kaali ja porkkanat ovat halpoja. Mietin että ettekö osaa katsoa hintoja vai mikä on ongelma. Monessa kaupassa on myös hevi hävikki tuotteita reilusti alle euron kilo ja laatikossa. Pakasteita kannattaa hyödyntää, niissä on vitamiinit tallessa ja pysyykin paremmin.
Appelsiineja saa euron kilo, mutta nehän pitää kuoria, kuorien paino on suunnilleen puolet eli syötävän osuuden hinta on kaksi euroa kilo.
Vierailija kirjoitti:
Tää ulkomaalaisten marjojen keittämismääräys on kyllä erikoinen suomalaisten ohje - asun täällä ulkomailla missä niitä marjoja tuotetaan eikä kukaan ole ikinä kuullutkaan tällaisesta. Syövät onnellisina niitä heille kotimaisia marjoja niin kuin suomalaiset suomalaisia. Kukaan ei ole tietoinen mistään noro-riskistä tms 🤷🏼.
Pakastemarjoja siis? Tuoreista virukset kuolee mutta pakkasessa säilyvät. Eikö siellä koskaan ole näitä joukkoruokailun noro-epidemioita?
Anna vinkki mistä Espoosta saa niitä ilmaisia omenoita! Kysyn ihan tosissani, kun itse en ole sellaisia kohdannut, mutta kyllähän ämpärillinen ilmaisia omenoita maistuisi. T. Se espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinit euron kilo, pakasteessa parsa-, kukkakaali ja porkkana kilo alle euron, kaali ja porkkanat ovat halpoja. Mietin että ettekö osaa katsoa hintoja vai mikä on ongelma. Monessa kaupassa on myös hevi hävikki tuotteita reilusti alle euron kilo ja laatikossa. Pakasteita kannattaa hyödyntää, niissä on vitamiinit tallessa ja pysyykin paremmin.
Appelsiineja saa euron kilo, mutta nehän pitää kuoria, kuorien paino on suunnilleen puolet eli syötävän osuuden hinta on kaksi euroa kilo.
No ei JUMALAUTA ole puolet appelsiinin painosta kuorta :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole varaa.
Ei edes Kcmarketin euron päivien aikaan? Euronpäivät kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole varaa.
Ei edes Kcmarketin euron päivien aikaan? Euronpäivät kannattaa hyödyntää.
Olen eri mutta täytyy noista euron päivistä sanoa. Ainakin meidän aluella ne oli ennen hyvät ne euron päivät ja eurolla sai vaikka mitä vihanneksia ja hedelmiä. Mutta viime syksynä ja tänä talvena ei enää saanutkaan. Vaan euron päivät oli enemmän mainostemppu. Eurolla sai jotain lihapiirakoita tms, hedelmiä ei tainnut olla mitään ja kasviksista joku tillinippu vain.
Vierailija kirjoitti:
Banaani ei ole erityisen terveellinen hedelmä, päinvastoin. Se puoli kiloa kasviksia päivässä ei kyllä tarkoita sitä, että vetäisi joka päivä pari tarjousbanaania ja kasviskiintiö on kuitattu.
No siinäkin voi käyttää järkeään. Itsekin laitan yleensä puolikkaan banaanin rahkan joukkoon säästääkseni marjoja. En ajattele banaanin olevan epäterveellistä jos sitä ei syö kovin paljon. Kannattaa oikeasti katsoa esim sitrushedelmiä nyt. Itse ainakin näin kuinka appelsiinit olivat alle euron. Omenaa samaan hintaan. Nämä edullisimmat. Juurekset edullisia myös. Sekä kaali. Kyllähän näitä edullisiakin löytää.
Parhaimpia ovat ne hävikkilaatikot ja pussit. Välillä olen onnistunut saamaan niitä ja ovat olleet hyviä. Täällä on tapana myös pussittaa ne vähän nahistuneet hedelmät ja vihannekset. Monesti ovat todella hyviä vielä ja esim omenoissa vaan jokin värivirhe yms. Eli käyttökelpoisia ovat. Menen aina ensin katsomaan tuon alekorin missä näitä hävikkipusseja. Olen saanut paljon omenaa ja appelsiineja sitä kautta. Yleensä aina jotain ostettavaa on. Toisaalta ymmärrän sen, että kilpailu näistä on kovaa. Itsekin aina huomaan, kuinka moni kiertää ensin tuon hävikkikorin kautta. Itsellekin tuo on tärkeää ja saan sen avulla enemmän kasviksia ja hedelmiä.
On ne minustakin kalliita työttömälle. Kaalia nyt näyttäisi saavan 1,5 euroa kilo, mutta rajansa silläkin paljonko sitä voi joka päivä syödä, itselleni ainakin tulee aina kaalista vatsa aika kipeäksi (oli se sitten raakaa tai kypsennettyä), vaikka kaalista tykkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pakastin oli täynnä marjoja, on ne jo syöty. Litra päivässä neljälle hengelle ei ole paljoa. Kuukaudessa se on jo 30 litraa. 120 litraa itse poimittuja marjoja loppui jo ennen vuodenvaihdetta
Nyt ostetaan pakastepuolukkaa ja -mustikkaa, lisäksi hedelmiä vähintään kaksi jokaiselle. Tilasin viikon hedelmät perjantaina. 30 omenaa, 30 banaania, 30 mandariinia. Nyt on siirrytty pitkälti pakastekasviksiin. Juurekset tietenkin "tuoreina".
Niinpä! Edes 200 litraa marjoja ei riitä perheelle talveksi. Ja sellaisen määrän kerääminen ei yleensä onnistu. Tyypillinen aamusmoothie neljälle - kaksi banaania, 5dl marjoja, pähkinöitä iso kourallinen, 5dl jugurttia.
Öö, ei tuota sun aamusmoothieta pidä syödä joka päivä jos on pienet
varsiselleri on kallista ja maistuu paremmalta ilman kaurahiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Anna vinkki mistä Espoosta saa niitä ilmaisia omenoita! Kysyn ihan tosissani, kun itse en ole sellaisia kohdannut, mutta kyllähän ämpärillinen ilmaisia omenoita maistuisi. T. Se espoolainen.
Minuakin kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus-av-ketju siinä mielessä, että pitää ivata ap:ta ettei halua varastaa kaupungin mailta puolta kiloa kuusenkerkkiä päivässä, tai ottaa ruokapöydän tilalle arkkupakastinta kun muuten ei mahdu.
Mutta myös todella paljon hyviä ehdotuksia joukossa. Ei joka päivä tarvitse saada juuri puolta kiloa, eikä koko ajan kaikkea samaa. Ja suurimman osan siitä pitääkin olla kasviksia eikä hedelmiä ja marjoja.
Osta satokauden mukaan (netistä löytyy ilmaiseksi, ei tarvitse maksaa kalenterista) sitä mikä on halpaa. Hyödynnä tarjoukset ja ne hävikkilaatikot. Tomaattipurkista tehty lämmin ruoka on jopa terveellisempää kuin tomaatti tuoreena. Pakastekasviksissa on vitamiinit hyvin tallella. Marjatkin ovat terveellisempiä kaupan pakasteesta tarjouspussissta, kuin sokerin kanssa omaan hilloon säilöttynä. Syövätkö lapset uunijuureksia ja sosek
Onko ap muka kertonut olevansa työtön?
Vierailija kirjoitti:
Banaani ei ole erityisen terveellinen hedelmä, päinvastoin. Se puoli kiloa kasviksia päivässä ei kyllä tarkoita sitä, että vetäisi joka päivä pari tarjousbanaania ja kasviskiintiö on kuitattu.
Saa siitä kaliumia, ja sitä moni verenpainetautinen suomalainen tarvitsee.
On ap kertonut olevansa työtön.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat , sipulit ym ovat ihan kohtuuhintaisia, ei kannata syödä tomaatteja silloin kun ovat kalliita. Kaksi appelsiinia sain 40 sentillä eilen.
Jos jättää ne limsat ja karkin ym herkut ostamatta, niin helposti jää rahaa kasviksiin, ei puoli koloa ole kovinkaan iso annos.
Juurekset ovat yksipuolisia kasviksia.
Mä säästän mielummin kaikessa muussa. Eli maitotuotteissa ja varsinkin kalassa ja lihassa. Leivon itse leipäni. Jos ryhtyy kasvissyöjäksi tuo on vielä helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, ei tuota sun aamusmoothieta pidä syödä joka päivä jos on pienet
Vesimeloni ei ole terveellistä syötävää.
Ei ole mitään järkeä ostaa kesällä vesimeloneja ja pakastaa niitä talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siitä kaliumia, ja sitä moni verenpainetautinen suomalainen tarvitsee.
Siitä saa myös sokeritaudin. Mutta sehän onkin jo puolella miljoonalla valmiiksi.
Asun Helsingin keskustassa, mutta ne omenat olen saanut nimenomaan Espoosta :D