On tämä elämä kivaa vahdevuosioireiden kanssa.
Väsyttää jatkuvasti kun yöunet katkonaiset.
Ahdistaa ihan jatkuvasti.
Koko kroppa kipuilee ja särkee.
Kuukautiset tulee miten sattuu ja se vuodon määrä on jotain ihan hirveetä. Menkkojen aikaan ei pääse edes lähikauppaan ilman et farkut olisi ihan veressä. Toimistolle ei ole mitään asiaa.
Itkettää ja kiukuttaa vuoron perään.
Viime viikolla tais tulla ekat kuumat aallot, tai sit ne oli ahdistuskohtauksiaen tiedä.
Tätä sit pitäis vielä useampi vuosi kestää. Onpa kivaa.
Ja ei, hormonit ei ole vaihtoehto. Pakko vaan kärsiä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Apua on saatavissa onneksi. Ketjua lukeville tiedoksi ja lohduksi: läheskään kaikille ei tule vaikeita vaihdevuosioireita.
Toisaalta kaikki ei myöskään selviä helpoilla oireilla vaikka tietenkin jokainen sellaiset haluaisi mieluummin kuin vaikeat.
Ruokavaliolla ja liikunnalla sekä ylipäätään terveellisillä elämäntavoilla voi itse toki vaikuttaa, mutta ei niilläkään ihmeitä automaattisesti saa aikaan. Ne ei auta määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit ei ole vaihtoehto
Ap
Miksi ei?
Siinähän sitten kärvistelet..vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri noudattaa samoja ohjeita kuin gynekologi näissä hoitoasioissa.
Nyt ei olekaan kyse pelkästään ohjejsta, vaan ammattitaidosta myöskin. Gynekologia on erikoisala.
tk-lääkärit saa ohjeensa gynekologeilta sielä julkisen puolen erikoissairaanhoidosta. Sitten saavat myös tietää milloin potilas lähetetään erikoissairaanhoitoon.
On vähän sinisilmäistä luottaa siihen että terkkarilääkäri aina konsultoisi jotain gyneä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri noudattaa samoja ohjeita kuin gynekologi näissä hoitoasioissa.
Nyt ei olekaan kyse pelkästään ohjejsta, vaan ammattitaidosta myöskin. Gynekologia on erikoisala.
tk-lääkärit saa ohjeensa gynekologeilta sielä julkisen puolen erikoissairaanhoidosta. Sitten saavat myös tietää milloin potilas lähetetään erikoissairaanhoitoon.
Joku saa, toinen ei.
Kävin omalääkärillä kertomassa huonosta olostani ja vaivoista.
Sain reseptit mielialalääkkeisiin, unilääkkeisiin ja särkylääkkeisiin.
Kotona sitten luin epikriisiä ja lyhensin vaivat ranskalaisille viivoille. Oliskohan mulla vaihdevuodet alkaneet?
Mulla oli kuukauden päästä kontrollikäynti. Sama lääkäri otti tuttavallisesti vastaan. Käytiin läpi vaivoja. Itse kysäsin, että voisko olla vaihdevuosista kyse?
Mikään ei niihin viittaa (ahdistus, uniongelmat, epämääräiset kivut, menkkojen tiputtelu) ja olen vielä niin nuorikin (49v).
Eikun lisää verikokeita ja reumakokeisiin.
Mitään ei löytynyt taaskaan. Vielä kirjoitti joukon eri labroja ja testejä. Entäs jos tää oliskin vaihdevuodet? Ei!
Jätin ne testit käymättä ja menin gynelle. Kyllä vaihtarithan. Hyvinkin oppikirjatyyppiset. Aloitin hormonikuurin. Vaivat helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vaihdevuosioireilussa yllätyksenä kuinka oireilu vaihtelee. Tarkoitan et välillä vaikka kuumat aallot on aivan hirveitä monta kuukautta ja sitten taas laimeampia pari kuukautta kunnes taas kamalaa hikoilua ja lehahduksia. Ei tullut mieleen että voisi olla näin ennen kuin itse koki.
Sama ja oikeastaan tuo aaltoilu on tosi tuskastuttaakin kun ehtii jo toivoa/tottua, että huh, nyt ne on ohi ja sitten kas, se alkaa taas vaikka olisi mennyt kuukausia. Lisäksi se yllätti että tulee myös vastaavanlaisia kylmiä aaltoja. Eikä siis vain silloin kun ensin on unissaan hikoillut petivaatteetkin märiksi vaan ihan tuosta noin vaan. Välillä sen kylmän "hohkaamisen" ihan kuin tuntee ympärillään vaikka tuolloin ei edes palele (eikä hiotakaan) ja välillä sitten sen tunteekin niin, että hampaat kalisee.
Lisäksi toinen ylläri oli nämä nivel- ja lihaskivut. Murrosikään niiden kyllä kerrottiin kasvukipuina kuuluvan, mutta nämä tuli yllärinä ja etenkin että ne alkoi jo liki ensimmäisinä (esi)vaihtarioireena. Samaten silmien ja ihon kuivuminen alkoi samoihin aikoihin, mutta sen tiesinkin olevan edessä. Oletin kyllä, että oireilu alkaa lähempänä 50- kuin 40-vuotissynttäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit ei ole vaihtoehto
Ap
Miksi ei?
Siinähän sitten kärvistelet..vuodesta toiseen.
Tiedätkö mitä? Se voi käydä vielä sinullekin, että hormonit ei käykään (enää) kun vaihtarioireet puskee päälle.
Siinähän sitten kärvistelet.
Surullista että joku voi olla 52-vuotiaana vielä noin epäkypsä ja ymmärtämätön kuin tää "Ihan oma valinta!"-Anna tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän sinisilmäistä luottaa siihen että terkkarilääkäri aina konsultoisi jotain gyneä!
Kun niillä terkkarilääkäreillä on sellaiset jännät laitteet siellä pöydillään. Jos oikein muistan, niin niitä kutsutaan tietokoneiksi ja olikohan vielä niin, että ne voivat olla ytheydessä muihin tietokoneisiin terkkareissa ja sairaaloissa ja voivat sieltä sitten lukea vaikka suosituksia, että miten hoidetaan, jos potilaalla on a+b+c ja ne suoitukset on kirjoitettu erikoislääkärien toimesta. Jos sitten terkkarilääkäri katsoo, että susoituksista ei löydy juuri tähän asiaan, niin hän voi laittaa konsultointipyynnön erikoissairaanhoitoon, jossa joku erikoislääkäri vaikkapa vain vastaa terkkarilääkärin kysymykseen tai siten katsoo myös potilaan tietoja antaa ohjeet! ihmeellistä tämä nykyaika!!
Kun itse kävin naistentautien polilla, niin minut tutki alan opiskelija. Löytyi hoidettavaa ultran perusteella ja tämä opiskelija sitten soitti siinä ohjaavalle lääkärilleen, gynekologille, että eikös olekin niin, että kun löytyi tällaista ja tällaista, niin sitten hoito menee näin ja näin. Ohjaava lääkärinsä katsoi jostain etänä ultrauskuviani ja tietojani ja sanoi, että kyllä noin on viisainta tehdä. Lähdin sieltä leikkausjonoon.
Tuollei se menee terkkarilääkäreilläkin, että ihan monella eri tavalla voivat saada apua erikoissairaanhoidosta potilaan hoitoon.
Yhden ihouutoksen kanssa tervkkalääkäri sanoi minulle että ei nyt osaaa diganosoida tätä varmasti, että käykö, että otan kuvan ja lähetän sen sairaalaan ihopolille, jos joku siellä osaa auttaa paremmin. Sanoin, että käy toki. Lääkäri soitti minulle seruaavan päivänä päivänä ja sanoi, että ihotautilääkäri sanoi, että vaivan nimi on tämä, suositteli siihen hoitoa ja sanoi, että jos ei ala näkymään muutoksia 2 viikossa parempaan, niin lähete heille.
Non se vain toimii terkkareissa, katsos kun ne ovat osa julkista terveydenhuoltoa, perusterveydenhuoltoa ja erikoissairaanhoito on siellä "ylempänä" kertomassa miten on parasta hoitaa. Potilasta ei siis tarvi aina lähettää erikoislääkärin vastaanotolle, monesti riittää että terkkalääkäri vain konsultoi itse sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tyytyväinen kun kuukautisia ei enää ole!
No sitähän tässä odottaa itse kukin, mutta vielä ei ole tuo vaihe alkanut vaan nyt vasta kärsitään näistä kaikista muista + siitä, että kiertoväli on aiempaa lyhyempi ja menkat aiempaa runsaammat sekä kivuliaammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niillä terkkarilääkäreillä on sellaiset jännät laitteet siellä pöydillään. Jos oikein muistan
Sinulla on ollut hyvä säkä, ja hyvä niin. Ei se kuiteinkaan aina mene noin, vaan terkkarilääkäri alkaa arvoimaan omin päin asiaa ja virheitä tulee.
" Hyvinvointialueet" ovat myöskin kriisissä eikä toimi.
Yksi laite mikä terv keskuslääkärillä ei ole on alapään ultrauslaite. Sillä gynet sulkevat pois monia asioita, ja saavat tietää miltä kohtu, munasarjat y.m näyttävät. Erittäin tärkeätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niillä terkkarilääkäreillä on sellaiset jännä
No ei tietenkään mene kaikkialla noin, on toki olemassa huonojakin lääkäreitä, mutta ei se niinkään mene, että jos sinä olet tavannut huonon tk-lääkärin, niin kaikki muutkin ovat sellaisia. tk-lääkäreillä kuitenkin on mahdollisuus konsultoida erikoissairaanhoidon lääkäreitä ja kyllä he sitä mahdollisuutta käyttävätkin. Paitsi tietenkin ne jotkut harvat poikkeukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niillä terkkarilääkäreillä on sellaiset jännä
niin, ei ole ultria ei. Tai on ainakin meidän tk:ssa, mutta aikoinaan juttelin tuosta tk-lääkärin kanssa, että miksi ette täällä ultraa, että onhan täällä laite, kun kierukatkin kontrolloidaan täällä ultralla. Hän sitten sanoi, että siihen meidät on koulutettu, mutta ei sitten gynekologisten vaivojen tutkimiseen ultraäänilaitteella. Se menee jo erikoissairaanhoidon puolelle ja siksi potilaat sitten sinne lähetetään herkästi, jos vaiva löytyy listasta. Meillä on hyvinvointialueen erikoissairaanhoidosta tullut myös ohje, että jos potilaalla on oireita, joiden vuoksi ultraäänitutkimus tulisi tehdä, niin hänelle tehdään lähete naistentautien yksikköön. Siellä olen itskein joskus käynyt ultrattavana. Ja kun meilläpäin ainakin erikoissairaanhoito on erikseen linjannut, että ultrattavat naiset laitetaan heille, kun oireina on joku lääkärin lsitasta löytyvä, niin tottakai silloin sitä mahdollisuutta kannattaa käyttää. Näkevätpähän, että siihen on tarvetta ja se parantaa naisten terveyttäkin, kun ongelmat havaitaan ajoissa, kuten minun tapauksessani kävi. Ei vaan luonto väänny siihen, että minun pitäisi maksaa 300 euroa yksityislääkärille menosta vain siksi, että olen nainen ja kohdullinen. Meillä tosin onkin erikoissairaanhoidon johdossa lääkäri, joka on julkisestikin sanonut, että naisten pitää päästä helpommin gynekologille. Onneksi meilläpäin näin.
Olen niin iloinen, että menin käymään tk:ssä lääkärillä otaksumieni vaihdevuosioireiden vuoksi. Sieltä lähete sairaalaan ultraan, että voi nähdä ettei kohdussa ole mitään ylimääräistä, joka oireet aiheuttaa. Eikä oireideni syynä vaihtarit sitten olleetkaan, vaan myooma, joka poistettiin, oli aiheuttanut runsaita vuotoja, tiheävirtsaisuutta, ummetusta ja sellaista ärsyttävää pikkuvaivaa. Samalla hormonikierukka sisään ja pääsin eroon vuodoista. Ei ollut minulla vielä merkkiäkään vaihtareista, ikää 48....
Itse sain avun todella voimakkaisiin ja joka tunti tulleisiin kuumiin aaltoihin saunomisen lisäämisestä. Aloin saunomaan pari kertaa viikossa sen verran kuin siedin kuumuutta ja muutamassa kuukaudessa kuumat aallot loppuivat lähes täysin. Tosin omat vaihdevuoteni alkoivat aika äkillisesti kohdun ja munasarjan poistamisen takia mutta kannattaa kokeilla saunomista. Tuskin siitä mitään haittaakaan on kun kuuntelee omaa vointia. Epäilen sitä myös syyksi miksi monet vanhemmat naiset ovat ihan hulluja saunomiseen ja viskovat vettä kiukaalle minkä ehtivät, heillekin saunomisesta on varmasti ollut jotain apua.