Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tämä elämä kivaa vahdevuosioireiden kanssa.

Vierailija
27.01.2024 |

Väsyttää jatkuvasti kun yöunet katkonaiset.

Ahdistaa ihan jatkuvasti.

Koko kroppa kipuilee ja särkee.

Kuukautiset tulee miten sattuu ja se vuodon määrä on jotain ihan hirveetä. Menkkojen aikaan ei pääse edes lähikauppaan ilman et farkut olisi ihan veressä. Toimistolle ei ole mitään asiaa. 

Itkettää ja kiukuttaa vuoron perään.

Viime viikolla tais tulla ekat kuumat aallot, tai sit ne oli ahdistuskohtauksiaen tiedä. 

Tätä sit pitäis vielä useampi vuosi kestää. Onpa kivaa. 

Ja ei, hormonit ei ole vaihtoehto. Pakko vaan kärsiä. 

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panettaako? Liukkarit lihikseen ja ajamaan.

Vierailija
22/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa on joo. Miksihän se on ikäänkuin salaisuus, että nämä vaihtarioireet alkaa monilla jo nelikymppisenä ja näinkin monipuolisina? Virallinen totuus kun tuntuu olevan, että se on ne pari kuumaa aaltoa kun menkoista pääsee vihdoin eroon ja tämäkin siis joskus 55-vuotiaana..

Ei mitään käsitystä vaihdevuosista. 

N49

Ole onnellinen ja koska tämä ketjun aihepiiri ei selvästikään kosketa sinua niin mene muualle elvistelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivas minkälaisia valittajia jotkut ovat

Minulla ainoa oire oli runsas vuoto ja siihenkin auttoi hormonikierukka, ja se sopi vaikka erittäin paha migreeni. Mutta kun olen pitänyt silmiäni auki, olen nähnyt vaikka mitä vaivoja. Sanonnan mukaan Jumalan mylly pyörii hitaasti, mutta se jauhaa hienoa viljaa. Mummini mukaan meille jokaiselle on omat vaikeutemme varattuna, ei kannata 'ylpeillä' ennen kuin itse on ollut myllynkivien välissä. Vasta sitten osaa asettua toisen asemaan.

Vierailija
24/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin oireidesi kanssa, niin saat jotain apua. Sain lähetteen naistentautien polille, koska piti kuulemma selvittää, että vuodot eivät johdu esim. jostain kasvaimesta.

Sileäkudoskasvain löytyi. Se operoitiin ja sain itse päättää  olenko halukas kokeilemaan hormonikierukkaa. Olin halukas. Olisi ollut jotain muitakin hoitoja, kuten kohdun limakalvon tuhoaminen tai embolisaatio tai joku ultraäänihoito, mutta päätin itse haluta ensin kokeilla kierukkaa ja sitä gynekologikin suositteli minulle oireisiini. Laittoivat sen sitten operaation jälkeen sisään.

Mutta ennenkaikkea: älä kärsi vuodoista, mene lääkäriin. Kyllä sieltä joku apu löytyy.   Mutta kaikenkaikkiaan vaihdevuosioireet johtuvat hormoneista ja jos et hormoneja halua, niin sittenhän ne oireet pitää kestää. Vuotoihin tosin on saatavilla erilaisia lääkkeitä ja kipuihin voi ottaa erilaisia kipulääkkeitä.

Minä yksien kuukautisten aikana aloin oksennella, vapista ja ehkä saaotin myös pyörtyä. Soittelin sitten silloin päivystykseen ja käskivät tulla sinne taksilla. Kiva oli sitten taksissa ensin laittaa jätesäkki alle ja sen päälle pyyhe, pyydellä anteeksi häiriötä, mutta onnellisena siitä, että en ainakaan penkkejä sotke. SIllä matkalla ajattelin, että nyt tämä vuotaminen saa riittää. Sairaalassa jouduin olemaan tarkkailtava yön ja sain siellä vuoto hillitsevää järeämpää lääkettä.  Siihen asti olin palotellut vielä, että kierukka vai ei kierukkaa. Minua ei oltu vielä opertoitu tuossa vaiheessa. Minulle tuo kierukka on sopinut ja elämä on nyt niin helppoa. yhtään en pelkää rintasyöpäriskiä, koska meillä suvussa ei sitä ole ja gyne  on kohdallani ajatellut, että riski on vähäinen ja se löydetään kyllä ajoissa, jos on tullakseen. Jos vuodot alkaa uudestaan, niin sitten mennään muihin hoitoihin

Vierailija
25/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samankaltaisia oireita on minulla, nykyään kuukautisten aikaan joudun välillä vaihtamaan siteen useamman kerran tunnissa.

Vierailija
26/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivaa on joo. Miksihän se on ikäänkuin salaisuus, että nämä vaihtarioireet alkaa monilla jo nelikymppisenä ja näinkin monipuolisina? Virallinen totuus kun tuntuu olevan, että se on ne pari kuumaa aaltoa kun menkoista pääsee vihdoin eroon ja tämäkin siis joskus 55-vuotiaana..

Haistakaa jo paska. Vähän väliä joku on uhriutumassa kuinka naisten elämä on niin vaikeeta.

Vierailija
27/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos et lääketieteellistä apua halua ottaa vastaan, niin sitten pitää kärsiä oireista. 

Onnea. Ja turha itkeä kenellekään, koska oma valinta. 

Anna 52 v.

Vierailija
28/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla pahimmat oireet kestäneet kuin pari muutaman kuukauden jaksoa. Vuoto ei mitenkään runsastunut, päin vastoin rauhoittui normaaliksi ja kiertokin oli säännöllinen.

Haiskahtaa provolta: hirveä valitusvirsi ja heti kerrotaan ettei mikään voi auttaa.

Raivo ja itkuisuus helpottui sillä kun sain tietää mistä on kyse.

Kannattaa sit käydä gyniksellä ultrassa lopputarkistuksessa. Mulle kasvoi paksu limakalvo kohtuun vielä kerran vuodon loputtua. Se piti saada ulos lääkkeellä.

Vierailija
29/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa jo paska. Vähän väliä joku on uhriutumassa kuinka naisten elämä on niin vaikeeta.

Jos ymmärrän oikein olet mies, joka tulee vaihdevuosiketjuun haistattelemaan naisille. Ei ole sinullekaan korvien väliin paljon siunaantunut, kun et ymmärrä edes ketjun otsikkoa.

Vierailija
30/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä oikeasti ollut yhtään onnellisia hetkiä teidän elämässä? 

Vierailija
31/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimalle osalle vaihdevuosioireista kärsiville sopisi hormonikorvaushoito. Aikaisemmin sairastettu rintasyöpä on toki este ja ehkä myöskin vahvasti suvussa periytyvä rintasyöpä.

Muuten hormonikorvausoito ei nosta rintasyöpäriskiä 5 käyttövuoteen asti, ja senkin jälkeen tosi vähän. Eli ei kannata kärsiä turhaan.

Tärkeätä on että se nimenomaan on gyne joka päättää mikä hormonivalmiste ja mikä vahvuus sopii, koska se on yksilöllistä. Minkään terv keskus lääkäriin ei kannata kääntyä. Väärä valmiste väärällä pitoisuudella voi aiheuttaa turhia syöpiä.

Vierailija
32/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos et lääketieteellistä apua halua ottaa vastaan, niin sitten pitää kärsiä oireista. 

Onnea. Ja turha itkeä kenellekään, koska oma valinta. 

Anna 52 v.

Se että lähisuvussa on paljon syöpää ei ole kenenkään oma valinta ja vaikuttaa vaihdevuosihoitojen hormonihoitojen poisjättämiseen. 

-ohis

Vierailija
33/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärrän oikein olet mies, joka tulee vaihdevuosiketjuun haistattelemaan naisille. Ei ole sinullekaan korvien väliin paljon siunaantunut, kun et ymmärrä edes ketjun otsikkoa.

Olen 48 vuotias nainen joka on lopen kyllästynyt jo pelkkään sanaakin nainen. Vastasin tuohon ettei aiheesta muka puhuta, eikä tietoa ole muka saatavilla. 

Vierailija
34/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odota että alkaisi niin loppuisi tämä kärsiminen myoomien takia

N40

Vierailija
35/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimalle osalle vaihdevuosioireista kärsiville sopisi hormonikorvaushoito. Aikaisemmin sairastettu rintasyöpä on toki este ja ehkä myöskin vahvasti suvussa periytyvä rintasyöpä.

Muuten hormonikorvausoito ei nosta rintasyöpäriskiä 5 käyttövuoteen asti, ja senkin jälkeen tosi vähän. Eli ei kannata kärsiä turhaan.

Tärkeätä on että se nimenomaan on gyne joka päättää mikä hormonivalmiste ja mikä vahvuus sopii, koska se on yksilöllistä. Minkään terv keskus lääkäriin ei kannata kääntyä. Väärä valmiste väärällä pitoisuudella voi aiheuttaa turhia syöpiä.

Suurin osa elää nuokin vuodet läpi ilman uhriutumista. 

Vierailija
36/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun nimenomaan osalla on se rintasyöpäriski suvussa. Ja on migreenit ja muut esteenä. Itselläni on hormoni 10pv kk, mutta se ei ole tosiaan estrogeeni. Salviateetä uskallan välillä ottaa. En tiedä pitäisikö kuussa olla pitempi pillerijakso, mutta josko tämä riittää nyt.

Vierailija
37/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkäri noudattaa samoja ohjeita kuin gynekologi näissä hoitoasioissa.

Vierailija
38/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonit ei ole vaihtoehto

Ap

Käy luontaistuotekaupassa. Siellä osaavat neuvoa sulle sopivan vaihdevuosivaivoja helpottavan valmisteen.

Itse olin ruusun takia osastolla hoidossa ennen joulua. Naapuri pedissä nainen, joka oli hoitanut luontaistuotteilla vaihdevuosia.

Aloitti popsimisen hyvissä ajoin, että saa tasaisen alun. En tiedä mitä odotti..

Tällä naisella oli päässäkin flipannut. Hän lörpötteli kaikenlaisia salaliittoteorioita ja öelkäs lääkäriä siinä määrin, että se vaan puhu ja puhu lääkärinkierroilla. Hänet piti viedä huomeesta, että me muut saatiin kunnon palvelua.

Selkis, että luontaistuotteet sisältäneet raskasmetalleja. Maksa rikki ja olivat jo vaikuttaneet aivoihinkin.

Tällä oli kolme tytärtä (19-26v) ja mies. Olivat huojentuneita, että syy selvis, mutta suruissaan että peruuttamatonta tuhoa oli jo tapahtunut. Rouva ei koskaan palaudu.

Syökää vaan luontaistuotteita. Siellähän sitä asiantuntemusta löytyy tuotteista, joita ei ole mitenkään testattu.

Vierailija
39/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä uhriutumista siinä on, jos kertoo elämisen laadun olleen huonoa huonompikin vuosien ajan? Olen kohta 60-vuotias ja s-tanalliset kuumat aallot ovat hankaloittaneet elämääni vähintään 15 vuoden ajan. On aikoja jolloin vaihdoin sekä märät yövaatteeni että lakanat kaksi kertaa yössä. Nykyään hikoilen lähinnä päästäni ja kivaahan se on nuorten opiskelijoiden edessä pyyhkiä otsaansa viisi kertaa minuutissa. Hiuksia pitäisi föönata väillä.

Me emme ole samanlaisia ja gynekologin mukaan on oletetettavaa, että kohdallani sama meno jatkuu vähän laiveampana niin kauan kuin elän.

Koska olen sairastanut rintasyövän, en voi käyttää helpotuksekseni edes estrogeenihoitoa.

Jos muilla on helpompaa, niin olkoot onnellisia.

Vierailija
40/94 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taivas minkälaisia valittajia jotkut ovat

Minulla ainoa oire oli runsas vuoto ja siihenkin auttoi hormonikierukka, ja se sopi vaikka erittäin paha migreeni. Mutta kun olen pitänyt silmiäni auki, olen nähnyt vaikka mitä vaivoja. Sanonnan mukaan Jumalan mylly pyörii hitaasti, mutta se jauhaa hienoa viljaa. Mummini mukaan meille jokaiselle on omat vaikeutemme varattuna, ei kannata 'ylpeillä' ennen kuin itse on ollut myllynkivien välissä. Vasta sitten osaa asettua toisen asemaan.

Pitäispä tuo paikkansa. Itselläkin on krooninen migreeni ja lisäksi vielä endometrioosi. Toivottavasti pääsen sitten vaihdevuosista helpolla, kun tässä on muutenkin tullut jo 30 v eli 75% tähänastisesta elinajasta kärsittyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi