On tämä elämä kivaa vahdevuosioireiden kanssa.
Väsyttää jatkuvasti kun yöunet katkonaiset.
Ahdistaa ihan jatkuvasti.
Koko kroppa kipuilee ja särkee.
Kuukautiset tulee miten sattuu ja se vuodon määrä on jotain ihan hirveetä. Menkkojen aikaan ei pääse edes lähikauppaan ilman et farkut olisi ihan veressä. Toimistolle ei ole mitään asiaa.
Itkettää ja kiukuttaa vuoron perään.
Viime viikolla tais tulla ekat kuumat aallot, tai sit ne oli ahdistuskohtauksiaen tiedä.
Tätä sit pitäis vielä useampi vuosi kestää. Onpa kivaa.
Ja ei, hormonit ei ole vaihtoehto. Pakko vaan kärsiä.
Kommentit (94)
Mä olen tyytyväinen kun kuukautisia ei enää ole!
Gynellä käytyhormonit ei tule kyseeseen koska liian korkea syöpäriski. Suvussa löytyy jos jonkinlaista syöpää, myös rintasyöpää. Kyse siis ei ole siitä etten haluaisi, mutta en voi niitä syödä. Runsaaseen vuotoon olen kokeillut mm. capriloneja, eikä ne sovi.
Rauta-arvot huonot ja rautaa syön mutta koska suolisto kestää rautaa todella huonosti, niin syön nyt sitä sitä vain joka toinen päivä. Nyt käytössä Sideral Forte. Seuraava kontrolli maaliskuussa.
Tiedostan vallan hyvin että on vaan kärsittävä, mutta välillä jaksaminen on kortilla tän kanssa. Oli pakko purkaa turhautumista jonnekin.
Ap
Laihdutus ja elintavatkin on hyvin yksilöllistä.
Tiedän urheilullisia naisia, jotka kärsivät järjettömistä vaivoista.
Lihavia hampurilaisen pupeltajia, d2sineen, vaivat ovat vähäisiä.
Siinä ehtii vaihtarit loppua ennenkuin kaiken ehdotetun avun ehtii läpikäymään ja löytämään omansa.
Vierailija kirjoitti:
Kivaa on joo. Miksihän se on ikäänkuin salaisuus, että nämä vaihtarioireet alkaa monilla jo nelikymppisenä ja näinkin monipuolisina? Virallinen totuus kun tuntuu olevan, että se on ne pari kuumaa aaltoa kun menkoista pääsee vihdoin eroon ja tämäkin siis joskus 55-vuotiaana..
Suurimmalle osalle viimeiset menkat eivät suinkaan tule 55 vuotiaana. Niiden loppumisen tavallisin ikä Suomessa on 51v. Ikäharukka 45-55 v on ns normaali vaihtari ikä. 55+ jo myöhäinen. Myöhäinen vaihtari ikä lisää rintasyövän riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri noudattaa samoja ohjeita kuin gynekologi näissä hoitoasioissa.
Nyt ei olekaan kyse pelkästään ohjejsta, vaan ammattitaidosta myöskin. Gynekologia on erikoisala.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus ja elintavatkin on hyvin yksilöllistä.
Tiedän urheilullisia naisia, jotka kärsivät järjettömistä vaivoista.
Lihavia hampurilaisen pupeltajia, d2sineen, vaivat ovat vähäisiä.
Siinä ehtii vaihtarit loppua ennenkuin kaiken ehdotetun avun ehtii läpikäymään ja löytämään omansa.
On ns laihaläski. Moni hoikkakin syö sellaista ruokaa joka ei omalle keholle sovi.
Mun gyne sanoi, että nää oireet voi kestää 80-vuotiaaksi asti. Hänellä on sellaisia potilaita.
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos et lääketieteellistä apua halua ottaa vastaan, niin sitten pitää kärsiä oireista.
Onnea. Ja turha itkeä kenellekään, koska oma valinta.Anna 52 v.
Kuulepas sinä tietämätön, kaikille ei hormonilääkitystä suostuta määräämään esim. infarktitaipumuksen vuoksi. Eikä ole oma valinta.
Mulle tehtiin kohdunpoisto myomien takia.
Pystyn onneksi käyttämään hormoonilaastareita vaihdevuosi oireitteni hoitoon.
Noi hormoonilaastarit on loppu useasti piempiä aikoja apteekeissa, asun ruotsissa.Varmasti sama suomessakin.
Pistää mietityttää olisko sama jos miehillä olis vaihdevuodet? Vai olisko sillon enemmän tutkimuksia ja lääkkeitä oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tyytyväinen kun kuukautisia ei enää ole!
Sillähän mä kestänkin tän p*skan. Menkattomuus on tän kaiken palkka!
Ylipaino sekottaa hormooneita vielä lisää.
Mutta tuohon voi jokainen vaikuttaa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri noudattaa samoja ohjeita kuin gynekologi näissä hoitoasioissa.
Nyt ei olekaan kyse pelkästään ohjejsta, vaan ammattitaidosta myöskin. Gynekologia on erikoisala.
tk-lääkärit saa ohjeensa gynekologeilta sielä julkisen puolen erikoissairaanhoidosta. Sitten saavat myös tietää milloin potilas lähetetään erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Typerää pelätä hormoneja.
Ilman niitä te surkastutte alkaen genitaaleista. Ensin emättimestä katoavat poimut (joista mies nautintonsa saa) ja sitten se lyhenee ja kutistuu ja sen vierestä kuset karkaa housuun.
Iho ohenee, rutistuu, tissit ja perse lytistyy, kaikki alkaa roikkua ja hiukset lähtee.
Nykyään ihan oma valinta tämä.
Onko ne hormonihoidot koko elämän? Vaihdevuosien jälkeenkin?
Eihän siinä sitten mitään, jos näin on.
Muutoin teorias on täyttä höpöä.
Vierailija kirjoitti:
Poista kohtu, koska vuodot ovat noin valtavat. Helpottaa.
Mainio neuvo, kiitos. Millä saan sen kaiveltua pois? Kannattaako ottaa burana ennenkuin ryhtyy toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino sekottaa hormooneita vielä lisää.
Mutta tuohon voi jokainen vaikuttaa jos haluaa.
toisilla sekoittaa, toisilla ei
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin kohdunpoisto myomien takia.
Pystyn onneksi käyttämään hormoonilaastareita vaihdevuosi oireitteni hoitoon.
Noi hormoonilaastarit on loppu useasti piempiä aikoja apteekeissa, asun ruotsissa.Varmasti sama suomessakin.
Pistää mietityttää olisko sama jos miehillä olis vaihdevuodet? Vai olisko sillon enemmän tutkimuksia ja lääkkeitä oireisiin.
Yhdelle työkaverilleni on tehty elintensiirto, mikä tekee ettei saa käyttää mitään hormoonihoitoja.
Ollaan samanikäsiä. Sääli, noista laastareista on ollut hyvä apu.
Meiltä löytyy eri syöpiä suvusta, mutta laastarit käy ja myös salvat.
Tabletteja en saa syödä.
Varmaan turha odottaa kouluopetukselta mitään nykyään.
Silti toivon, että terveystietoon ja biologiaan lisätään kuukautiskierron kohdalle luku menopaussista ja sen tuomista muutoksista. Ymmärrän, että oppilaita kiinnostaa enemmän murrosikä. Mutta koulu on viimeinen mahdollisuus tavoittaa koko ikäluokka. Myöhemmin on naisten oman aktiivisuuden ja hyvän tuurin varassa, saako vaihdevuosista tietoa ollenkaan. Siksi vaihdevuodet pitää käsitellä koulussa yhtä luontevasti kuin kuukautisten alku. Luonteva paikka sille on tytöille varattu opetus.
Toivon totisesti että tytöillä on yhä mahdollisuus saada opetusta esim. kuukautisista ja niihin liittyvistä asioista ilman poikien läsnäoloa ja irvistelyä. Vaikka tämäkin on varmaan turha toivo.
Ap, oletko kokeillut Floradixia rautavalmisteena? Itselleni se sopii paremmin kuin muut rautavalmisteet.
Kohdunpoistoon pääsee, kun muut keinot on kokeiltu, kuten esim.: hormonikierukka, vuotoa hillitsevät lääkkeet, e-pillerit, hormonikorvaushoito, masennuslääkkeet (jep, niistäkin on huomattu, että poistavat vv-oireita), tietyt särkylääkkeet, myoomien tai polyyppien poisto, limakalvon tuhoaminen, kohtuvaltimoinen tukkimininen, ultraäänihoito, kohdunpoisto. Edellä mainitsemani "kun muut keinot on kokeiltu" sisältää myös vaihtoehdon, että ei kokeilla, koska potilaalle ei sovi (joko terveydellisistä syistä tai potilaan omasta haluttomuudesta). mutta se kohdunpoisto on viimeisenä listalla, koska on iso ja riskejä sisältävä leikkaus.
Luuletko sinä v a t ipää että vaihdevuodet eivät oireile hyväkuntoisilla?