Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku oikeasti kateellinen ulkosuomalaisille, jotka asuu esim Lontoossa? Mun paras ystävä muutti nimittäin

Vierailija
27.01.2024 |

Lontooseen 30 vuotta sitten ja sai siellä brittimiehen kanssa lapsen. Lapsi on jo aikuinen.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Brittiyhteiskunta on erittäin luokkatietoinen, ja ulkomaalainen on aina heistä vähän alempaa kastia.

Britannia tosiaankin on luokkayhteiskunta, mutta meitä länsimaisia, koulutettuja, kielitaitoisia ihmisiä heidän on vaikea luokitella, ja siksi meidän on helpompi sulautua  eri yhteiskuntaluokkiin. Ja kuten aiemminkin joku mainitsi niin korkeasti koulutetut britit ovat avoimempia tutustumaan ulkkiksiin kuin muut.

Vierailija
62/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

54: No joo. Olin aika hukassa monella tavalla opiskeluaikana. Ja tein vääriä valintoja. Jos saisin nyt tehdä ne uudestaan, valitsisin toisin.

En ajattele että ulkomailla olisi jotenkin parempaa tai hienompaa kuin Suomessa. Mulla ei sinänsä ole koskaan ollut suurta hinkua ulkomaille. Mutta ajattelen, että olen monia kokemuksia köyhempi, kun en lähtenyt vaihtoon. Olisi sekin ainakin tullut kokeiltua.

Vaikka jossain maassa olisi huonompi asua kuin Suomessa, sekin voisi kokemuksena silti opettaa ja kasvattaa. En tunne ketään vaihdossa ollutta, joka olisi jälkikäteen katunut vaihtoon lähtemistä.

Tavallaan mua harmittaa, etten ole elänyt ainutta elämääni täysillä, vaan jänistänyt. Vaikka sinänsä olen pärjännyt elämässä ihan hyvin.

Tuo on ihan totta, että ulkomailla asuminen voi opettaa ja kasvattaa melkoisesti. Siellä opiskelu on kaikkine haasteineenkin useimmille meistä sen tehneille kokemus, mitä muistella hyvillä mielin. Toisaalta, vaikka olet "jänistänyt" joidenkin asioiden suhteen, olet kuitenkin pärjännyt elämässä ihan hyvin, mikä on nykyaikana hyvä saavutus. Ja kuka sen tietää, tulevaisuus voi hyvinkin tuoda vielä sinulle eteen tilanteita, jolloin koet eläväsi täysillä, tavalla tai toisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, siinä meni paras ystäväsi, ap.

Vierailija
64/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Rakastan Suomea. Täällä on minun maani ja kansani. Esi-isät taisteli paremman Suomen puolesta. Tuhannet järvet, kuikan huuto kesäillassa ja tuoksuvat niityt siinä se on. 

Vierailija
65/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoon lämmityskriisi on oikeasti järkkyy. Julkiset tilat, aulat  jne on niin kylmiä ettei siellä viihdy yhtään.  Vilppejä sinne kovasti asennetaan  mutta kun talot on niin huonosti rakennettu niin lämpö menee harakoille.. iso , huono muutos on  tapahtunut 2000 luvun alusta.

Vierailija
66/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin paperit on taskussa. Ja akateemisissa piireissä pyörin. Sosioekonomisesti ylemmät luokat ovat muutenkin suvaitsevaisempia ulkomaalaisia kohtaan kuin alemmat.

Heh, paljastuit. Pelkkää trollausta siis.

Vierailija
67/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä kommentti liittyikään?

Vierailija
68/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Helppohan ulkomaille on muuttaa, jos sitä haluaa.

Ei todellakaan ole helppoa. Tarvitaan rahaa ja usein on oltava sen lisäksi työpaikka. Ja kielitaito rajoittaa aikaa monta suomalaista vai miten hyvin sujuu sinulta esim ranska?

Cest suffisant. Ja olen asunut hetken aikaa Quebecin tienolla. Työpaikan saanti ulkomailta ei ole erityisen vaikeaa, jos on joku järjellinen koulutus ja osaaminen. Tietty jos koulutus on nipinnapin peruskoulu, niin se voi rajoittaa, mutta aika harvoilla suomalaisilla on.

Ulkomaille lähtö ei ole mitenkään vaikeaa, mutta toki se vaatii vähän vaivannäköä. Kyse on siitä että et viitsi nähdä sitä vaivaa, eli et oikeasti pidä sitä omalta kannaltasi tarpeeksi houkuttelevana vaivaan nähden.

Vierailija
69/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä kommentti liittyikään?

Varmaankin viittaus ystävän menettämiseen, vaikka eihän se sitä välttämättä tarkoita. Monien ystävyys jatkuu välimatkasta huolimatta.

Vierailija
70/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin kaksikymppiset Italiassa ja osan kolmekymppisistä muualla, eli en ole kateellinen mutta toki asuisin siellä mieluummin edelleen, jos itse voisin sen valita. Suomi ei vaan ole mielenterveydelle hyvä paikka. Tuomitsemista ja sääntöjä sääntöjen perään...  Italiassa on omat ongelmansa, riippuen missä päin asustelee, mutta voin paljon paremmin ja lähinnä naureskelin menoa täällä. Nykyään ei kauheasti naurata. Mutta ehkäpä vielä tästä lähden jossain vaiheessa 

Vierailija
71/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kateellisuus-jutut on kuule niiden alakoululaisten juttuja. Ei aikuiset enää semmoisia edes ajattele.

Vierailija
72/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä mielessä että olisihan se ihanaa jos täällä Lahdessa olisi yhtä paljon tekemistä ja näkemistä kuin vaikka Lontoossa :D Mutta muuten en ole. Olen kyllä kuullut ulkomailla asuvilta ystäviltä kuinka raskasta välillä on säätää byrokratian kanssa, kuinka huonolaatuista asuminen monessa maassa on jne. Vaikuttaa siltä, että arki on arkea olipa sitten Lontoossa tai Lahdessa.

Vierailija
73/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Rakastan Suomea. Täällä on minun maani ja kansani. Esi-isät taisteli paremman Suomen puolesta. Tuhannet järvet, kuikan huuto kesäillassa ja tuoksuvat niityt siinä se on. 

Tämä on kyllä osuva kuvaus Suomen kesän parhaista puolista.

Vierailija
74/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Brittiyhteiskunta on erittäin luokkatietoinen, ja ulkomaalainen on aina heistä vähän alempaa kastia.

Britannia tosiaankin on luokkayhteiskunta, mutta meitä länsimaisia, koulutettuja, kielitaitoisia ihmisiä heidän on vaikea luokitella, ja siksi meidän on helpompi sulautua  eri yhteiskuntaluokkiin. Ja kuten aiemminkin joku mainitsi niin korkeasti koulutetut britit ovat avoimempia tutustumaan ulkkiksiin kuin muut.

Eli: "pääsin sinne ylempään luokkaan ja minusta systeemi on hyvä".

Vierailija
75/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin myös lähes 20 vuotta Englannissa ja mieheni on britti.

Nyt asutaan Suomessa ja syyt Suomeen palaamiseen olivat moninaiset. Mies on tänne melko hyvin kotiutunut, on opetellut kielen ja saanut töitä omalta alaltaan.

Ulkomailla eletään myös ihan arkea, tehdään töitä ja kotitöitä, kasvatetaan lapsia ja harrastetaan ja välillä katsotaan telkasta samoja tylsiä ohjelmia.

En usko, että palaamme enää Englantiin, Brexit taisi olla viimeinen niitti jo muutenkin taantuvalle maalle. Kiva kuitenkin välillä käydä.

Kadehtia voi niin monia asioita, mutta jokaisella on oma polkunsa ja joskus vain sattuman satona jotain tapahtuu.

Vierailija
76/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole helppoa. Tarvitaan rahaa ja usein on oltava sen lisäksi työpaikka. Ja kielitaito rajoittaa aikaa monta suomalaista vai miten hyvin sujuu sinulta esim ranska?

Cest suffisant. Ja olen asunut hetken aikaa Quebecin tienolla. Työpaikan saanti ulkomailta ei ole erityisen vaikeaa, jos on joku järjellinen koulutus ja osaaminen. Tietty jos koulutus on nipinnapin peruskoulu, niin se voi rajoittaa, mutta aika harvoilla suomalaisilla on.

Mielenkiintoista, että niputat yhteen ne, joilla ei ole "järjellistä koulutusta" ja "nipinnapin peruskoulun käyneet". Kuulostat aika inhottavalta ihmiseltä. 

Vierailija
77/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille lähtö ei ole mitenkään vaikeaa, mutta toki se vaatii vähän vaivannäköä. Kyse on siitä että et viitsi nähdä sitä vaivaa, eli et oikeasti pidä sitä omalta kannaltasi tarpeeksi houkuttelevana vaivaan nähden.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos on erikoistunut esimerkiksi (suomalaiseen) perheoikeuteen ja hankkinut asianajajan pätevyyden Suomessa, niin sitä on vähän vaikea lähteä vaikkapa Quebeciin perustamaan asianajotoimistoa.

Vierailija
78/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin olen kateellinen Lotoossa asuvalle lontoolaiselle.

Vierailija
79/101 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä osuva kuvaus Suomen kesän parhaista puolista.

Niin on. Tyyni kesäilta ja kuikan ääni järvellä. Vehreä luonto ja valoisat yöt. Suomi on kaunis maa.

Vierailija
80/101 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt kateuteen: Nuoruudenystäväni, johon olen pitänyt yhteyttä kaikki nämä 35 Saksassa vietetyt vuodet, on kateellinen kasvatuksestani, joka rohkaisi lähtemään ulkomaille jo lukiokesinä. Mitään pelkoa en  tuntenut kun lähdin kesä-au-pairiksi Ruotsiin, lapsenpiiaksi Itävaltaan, hotellisiivoojaksi Italiaan. Hänkin olisi halunnut, mutta kotoa ei päästetty. Hädintuskin sai ylioppilaana taisteltua itselleen luvan (!) lähteä interrailille - jolloin hänen vanhempansa olivat lähes varmoja että joko narkkarina tai raskaana sieltä kotiin tullaan. Ei tultu. Mutta kyllä vanhempien asenne meni perintönä ystävälleni, joka ei sitten opiskelujensa jälkeenkään tullut lähteneeksi mihinkään. 

Salme, 61