Onko täällä joku oikeasti kateellinen ulkosuomalaisille, jotka asuu esim Lontoossa? Mun paras ystävä muutti nimittäin
Lontooseen 30 vuotta sitten ja sai siellä brittimiehen kanssa lapsen. Lapsi on jo aikuinen.
Kommentit (101)
Briteillä on ainakin toimiva posti!! Jaetaanko se peräti kuusi kertaa viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Brittiyhteiskunta on erittäin luokkatietoinen, ja ulkomaalainen on aina heistä vähän alempaa kastia.
Britannia tosiaankin on luokkayhteiskunta, mutta meitä länsimaisia, koulutettuja, kielitaitoisia ihmisiä heidän on vaikea luokitella, ja siksi meidän on helpompi sulautua eri yhteiskuntaluokkiin. Ja kuten aiemminkin joku mainitsi niin korkeasti koulutetut britit ovat avoimempia tutustumaan ulkkiksiin kuin muut.
Eli: "pääsin sinne ylempään luokkaan ja minusta systeemi on hyvä".
Häh? Missä kohtaa niin sanoin? En todellakaan pidä tätä epätasa-arvoista systeemiä hyvänä, vastasin aiempaan kommenttiin jossa oletettiin ulkomaalaisia pidettävän automaattisesti alempana kastina,
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Lontoossa, jokaisessa paikassa on hyvät ja huonot puolet.
Täällä kanssa toinen lontoolainen. Onhan se hienoa, että täällä on aina todella paljon tekemistä ja näkemistä ja esim. mun toimiston ikkunasta näkeen London Eyen ja St Paul's Cathedralin ja voin mennä ruokatunnilla Thames-joen rannalle kävelylle ja illalla vaikka johonkin maailmaan kuuluun musikaaliin. Lisäksi tietysti loistavat työmahdollisuudet. Kolikon kääntöpuolena sitten se, että asuminen on täällä aivan älyttömän kallista ja ahdasta ja vaikka julkinen liikenne on kattava on se varsin ruuhkainen ja kestää kauan aikaan matkustamiseen suuren kaupungin sisällä. Saastetta ja melua paljon vaikka on toki sitten niitä rauhallisempiakin alueita.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt kateuteen: Nuoruudenystäväni, johon olen pitänyt yhteyttä kaikki nämä 35 Saksassa vietetyt vuodet, on kateellinen kasvatuksestani, joka rohkaisi lähtemään ulkomaille jo lukiokesinä. Mitään pelkoa en tuntenut kun lähdin kesä-au-pairiksi Ruotsiin, lapsenpiiaksi Itävaltaan, hotellisiivoojaksi Italiaan. Hänkin olisi halunnut, mutta kotoa ei päästetty. Hädintuskin sai ylioppilaana taisteltua itselleen luvan (!) lähteä interrailille - jolloin hänen vanhempansa olivat lähes varmoja että joko narkkarina tai raskaana sieltä kotiin tullaan. Ei tultu. Mutta kyllä vanhempien asenne meni perintönä ystävälleni, joka ei sitten opiskelujensa jälkeenkään tullut lähteneeksi mihinkään.
Salme, 61
Et kuulosta ystävältä lainkaan. Roikotat ilmeisesti tuota ihmistä kaveripiirissäsi, jotta voit tuntea ylemmyyttä.
Olen asunut ulkomailla kohta 30 vuotta. Lähdin valmistuttuani kuten olin suunnitellutkin.
En tiedä onko se kateutta mutta paljon saa omituisen vihamielistä suhtautumista ja palautetta jos sanoo asuvansa ulkomailla. Olen ollut mm. "maanpetturi" :D on kummallista vaikenemista, ei puhuta mitään. Kun olimme miesystäväni kanssa Suomessa puhuin hänen kanssaan tietysti englantia (emme asu Englannissa mutta yhteinen kieli) ja joku mies katsoi niin pahasti että luulin jo tulevan päälle.
Minulla on paljon eri maista kotoisin olevia ystäviä ja työkavereita. Kyllä me joskus juttelemme ja kyselemme toistemme kotimaasta, se on mielenkiintoista ja oppii paljon. Suomessa se ei käy. Siellähän kuulemma ei saa kysyä mistä toinen on kotoisin! Herrajumala kun näet ja kuulet aksentista että toinen on jostain muualta, et saa kysyä?!
Kyllä itse olen tottunut että sitä kysytään ja ollaan kiinnostuneita. Kukaan ei loukkaannu. Kyllä minulta saa kysyä ja on kysytty. Suomi on vain kai niin syrjäinen pieni eristäytynyt maankolkka että kaikki uusi ja erilainen pelottaa.
Ja sitten nämä jotka alkavat huutaa että mene vaan sinne, ei sinua kaivata! Mikä siinä ärsyttää? Miksi ei saisi lähteä?
Työläisenä ei ole juurikaan mitään väliä missä asuu, samanlaista roskaa se on kaikkialla, maisemat vaan muuttuvat. Suosittelen silti jokaista kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta parhaillaan on käsiteltävänä ehdotus siitä että jakokertoja vähennettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa asuminen vaatisi sen että on todella rikas.
Muuten saa asua kurjassa vetoisassa ja homeisessa rotanloukussa ja siltikin kaikki raha menee asumiseen. Varsinkin perheelliselle epäkiitollinen kaupunki. Turistille oikein kiva.
Me ei olla todella rikkaita, mutta silti asutaan kivassa ei homeisessa eikä vetoisessa kodissa hyvällä alueella. Kaikki raha ei mene asumiseen ja viihdytään täällä todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä ruotsinmolottaja linjoilla.
Niin on. Saisi painua jollekin hu**i palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Tulee periaatteessa kuutena päivänä viikossa, mutta posti tuppaa olemaan kova hukkamaan tavaraa ja toimitukset kestävät siksi pitkään vaikka jaetaankin kuutena päivässä viikossa. Jättävät paketteja minne sattuu. Keskelle pihaa muiden varastettavaksi, kaatosateeseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten saa asua kurjassa vetoisassa ja homeisessa rotanloukussa ja siltikin kaikki raha menee asumiseen. Varsinkin perheelliselle epäkiitollinen kaupunki. Turistille oikein kiva.
Me ei olla todella rikkaita, mutta silti asutaan kivassa ei homeisessa eikä vetoisessa kodissa hyvällä alueella. Kaikki raha ei mene asumiseen ja viihdytään täällä todella hyvin.
Eihän se vaadi muuta kuin hyvät tulot.
..anteeksi?!?
mitä ihmettäsäkoitattäällä sönkkää? evvk ketään..
Suomi on maailman paras ja turvallisin paikka asua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, rikas ei tarvitse olla, saati sitten tosi rikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, rikas ei tarvitse olla, saati sitten tosi rikas
Mutta erittäin hyvätuloinen jos ei rikas. Omistusasunto vaatii kyllä niitä rikkauksiakin.
Vuokralla voi asua Lontoossa mukavasti, jos on todella hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Työläisenä ei ole juurikaan mitään väliä missä asuu, samanlaista roskaa se on kaikkialla, maisemat vaan muuttuvat. Suosittelen silti jokaista kokeilemaan.
Juurikin tämä. Ulkomaille muuttaminen olisi houkuttelevaa, jos olosuhteet, työ ja ihmissuhteet olisivat paremmat, kuin tällä hetkellä Suomessa. Siksi esimerkiksi kitupalkalla puhelinaspaksi ulkomaille muuttaminen ei houkuttele.
En ole kateellinen, mutta haikeudella muistan Lontoossa asumistani. Kiva paikka. Asun nykyään toisessa maassa ja olen asunut ulkomaillla eri maissa jo 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla kohta 30 vuotta. Lähdin valmistuttuani kuten olin suunnitellutkin.
En tiedä onko se kateutta mutta paljon saa omituisen vihamielistä suhtautumista ja palautetta jos sanoo asuvansa ulkomailla. Olen ollut mm. "maanpetturi" :D on kummallista vaikenemista, ei puhuta mitään. Kun olimme miesystäväni kanssa Suomessa puhuin hänen kanssaan tietysti englantia (emme asu Englannissa mutta yhteinen kieli) ja joku mies katsoi niin pahasti että luulin jo tulevan päälle.
Minulla on paljon eri maista kotoisin olevia ystäviä ja työkavereita. Kyllä me joskus juttelemme ja kyselemme toistemme kotimaasta, se on mielenkiintoista ja oppii paljon. Suomessa se ei käy. Siellähän kuulemma ei saa kysyä mistä toinen on kotoisin! Herrajumala kun näet ja kuulet aksentista että toinen on jostain muualta, et saa kysyä?!
Kyllä itse olen tottunut että sitä kysytään ja ollaan kiinnostuneita. Kukaan ei loukkaannu. Kyllä minulta saa
Minulla on aivan samanlaiset kokemukset. Vihamielistä vinoilua ja asumani maan haukkumista saan tai sain, Suomessa aina. Enää en käy Suomessa. Olen asunut yli 50 vuotta ulkomailla kolmessa eri maassa.
Oon kanssa asunut ulkomailla ja kaipaan takaisin. En oo ite käynyt englannissa mutten koe tippaakaan vetoa sinne, eritoten Lontoo näyttää aika rumalta ja kiireiseltä. Varmaan vähiten puoleensavetävä kaupunki, tosin varmaan ihan hieno paikka kokea joku nuoruusjakso finanssialalla tms.
Ihmetellyt aina mikä englantiin vetää, menisi ne ihmiset saman tien johonkin missä saa vaikka väriä pintaan ja oliivia puusta... etätöidensä ohessa.