Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille vinkki! :)

10.01.2007 |

Vaipattomat vauvat on aika vieras ja oudoksuttu käsite. Jotkut ovat ehkä kuulleet tai lukeneet aiheesta ja ensi ajatus lienee (kuten itsellänikin) pissaa siellä, pissaa täällä, kakkaa joka paikassa.. liian hankalaa vahtia koko ajan vauvaa, milloin viedä pissalle.

Meillä on vasta kolmas vaipaton päivä menossa ja tämä on ollut paljon helpompaa kuin kuvittelin! Eniten harmittaa, etten innostunut kokeilemaan jo aiemmin. Esim. tänään tyttö heräsi 10.30, mentiin potalle ja tuli pissa pssss äänen säestyksellä (aika tehokasta, itseltänikin alkoi valua rinnasta maitoa, vaikken ole kuukausiin enää käyttänyt edes liivinsuojia). Sen jälkeen hän kukkui hereillä 1,5h täysin kuivana (käytiin kyllä potalla varuilta muutama kerta) ja kävi päikkäreille. Nukkui puoli tuntia, jonka jälkeen kipin kapin potalle pissalle. Taas kuivana siitä eteenpäin, seuraavat kaksi pissaa kerkesi yllättää juuri kun olin tyttöä ajatellut viedä potalle. Sitten onnistuttiin kolmaskin pissa saamaan pottaan. Tyttö 4,5kk ja istuu tukevasti sylissä, potalla toki kannattelen. Ei menee montaa minuuttia niissä reissuissa, vaikka olisi toinenkin lapsi jaloissa - alkukankeuden jälkeen hommaan tulee sujuva rutiini. Sen lisäksi, että tässä säästää rahaa ja vaipanvaihtojen ajat plus vaippajätteet/vaippojen pesut, myös tulevat myöhemmät pottailut - kun vvv-vauvat oppivat keskivertoa aiemmin kuivaksi, jotkut ovat oppineet jo alle vuoden ikäisenä. Homman idea ei kuitenkaan ole mahdollisimman nopeasti kuivaksi oppiminen, vaan tarjota vauvalle vaihtoehto pissaamiselle vaippaan (eihän aikuisetkaan siitä tykkäisi) ja meidän typykin pissii potalla hohtava hymy kasvoillaan.

Kysymyksiä herännee myös, kuinka mattojen ja sohvien kanssa. Vauvat eivät taida sohvilla vielä istua ja itse pidän vauvan alla varmuussuojia ja nostan maton kulmat syrjään tieltä aloittelevalle ryömijälle ;) Nukkuessaan vauva ei pissaa. Itse olen huomannut, että yövaippakin on aamulla ihan kuiva, kun sen on pistänyt tytölle juuri ennen nukahtamista. Eli myöhään illalla hänen havahtuessaan, käytän pissalla kun hän herää hätään. En ole vielä opetellut öitä ilman vaippaa, mutta tulen sitäkin kokeilemaan kun saan tämän homman itsekin kunnolla käyntiin.

Suosittelen lukea linkit

http://www.voima.fi/content/view/full/611

http://www.latteria.biz/vvv/

http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oltiin aamusta iltaan reissun päällä, johon sisältyi ajamista, autoliikkeessä asiointia, ravintolassa syömistä ja parissa kyläpaikassa käyntiä. En yhtään tiennyt, minkä verran kestovaippoja menisi, niinpä otin niitä mukaan varmasti riittävästi eli kassillisen xD ..lopputulos; päivän aikana kastui yhdestä vaipasta vähän harson kulmaa, pissattelut hoidettiin aina kun vaippaa tarkastin. Vaippa oli siis tuota yhtä pikkupissaa lukuunottamatta kuiva koko päivän ajan! :)

Öisin olen käyttänyt kestovaippaa, kun tyttö nukahtaa esim. puolilta öin, vaippa on useimmiten vielä klo 7 aikaankin kuiva. Joskus siinä aamulla hän öhisee unissaan jonkun verran pissaa vaippaan, jos aamulla tarkastaessa vaippa on kastunut ja tyttö nukkuu, vaihdan sen sängyllä. Monena aamuna vaippa on ollut hänen herätessään aivan kuiva ja on riennetty potalle ja saatukin sinne jättipissat.

Eilen kun tultiin kotiin, kerkesin avata vaipan tyttö sylissä ja hehkuttaa miehelle, että " ihan kuiva vaippa, ei se enää vaippaan pissaa!" ja typy ei todentotta vaippaan ollut pissannut, mutta käytti tilaisuuden heti hyväkseen kun vaipan avasin ja tirskautti sellaisen jättipissan syliini siinä kölliessään, että farkkuhameeni läpikin tuli reisiäni myöten :X Noh, tekevälle sattuu!

Itsekin niitä kertiksiä käyttäneenä voin ihan vertailukohteen omaavanakin todeta, että paljon helpompaa tämä on tällä tavalla! Ja varmasti vauvallekin mukavampaa, kun ei tarvitse märät jalassa kulkea, edes märillä kertiksillä ja pääsee vaipoista eroon mitä todennäköisemmin aiemmin kuin moni muu lapsi.

Vierailija
2/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kokee tärkeäksi jutuksi vauvan pissattamisen ja vaipattomuuden, toisen mielestä taas joku muu asia on tärkeämpi. Mulla ei tosiaan ole tullut edes mieleen että vauva voisi olla ilman vaippaa tai siis tehdä tarpeensa jonnekin muualle kuin vaippaan. Enkä kyllä pidä itseäni mitenkään ihmeellisenä enkä ajattelutapaani itsekkäänä tai muuta vastaavaa.

Varmasti sitä ehtisi käyttää vauvaa potalla tai lavuaarin yllä pissaamassa. En vaan mitenkään nää sitä sen arvoisena asiana että niin tekisin. Kyllä, helpommalla pääsen kun vaihdan silloin tällöin märkää tai kakkaista vaippaa. Kumpikaan vauvoistani ei ole koskaan ollut itkuinen sen takia että pissat on vaipassa.

En todellakaan teilaa niitä jotka pissattavat vauvaansa vaikkapa nyt sinne pottaan. Mutta en ymmärrä sitä että meille jotka emme sitä tee, sanotaan että aikaa teillä kyllä olisi mutta olette itsekkäitä yms. Hetkinen, onko tämä asia jota täytyy perustella muille ihmisille? Mielestäni ei! (kuten niin harva muukaan asia vauvan hoidossa ei ole sellainen)

Mielenkiinnolla kyllä luen miten teillä, esim. Emilynillä, menee vaipattomuuden kanssa. Kiva lukea toisenlaisista tavoista hoitaa vauvaa!

Mukavaa talvea kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän itsekään kuin vasta äsken, perehdyin aiheeseen ja kokeilin sitä. Sen kokeilun myötä minusta on tuntunut ihan uskomattomalta, ettei tästä kerrota esim. neuvolassa, vaan on tämä yleinen iskostunut ajattelutapa, että lapset kääritään vaippoihin vaikka heillä on valmiudet tehdä tarpeensa vaippojen ulkopuolelle..

Ja kun katsoo vaippamääriä kaupoissa ja miettii, miten paljon rahaa kaikki kertiksiä käyttävätkin lapset tuovat vaippafirmoille - niin ei ole ihme, että joskus aikoinaan kun on saatu vaippamarkkinat käyntiin, ne myös halutaan pitää sellaisina..

Onhan vauvakin ihminen ja minusta itsestäni olisi aivan kamalaa joutua jatkuvasti tekemään tarpeitaan housuunsa. Vaikka vauva onkin pieni, niin ei se että hän on vauva ja ettei hän osaa itse kävellä pöntölle, ole mielestäni tarpeeksi suuri syy olla häntä sinne viemättä.

Joku loukkaantuu tästä, mutta kehoittaisin kuitenkin jokaista miettimään asia vauvankin kantilta.

Vierailija
4/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyllä kokeilemisen arvoinen asia.

Ja ihan sivuhuomautuksena sellainen että miksi pitää niin kärkkäästi aina kommentoida toisten tekemisiä ja puolustella omiaan. Miksei voi vaan olla asenteella, että ok, tosi hyvä juttu kun tuo äiti on löytänyt tuollaisen ja entä sitten jos itse ei ole kiinnostunut siitä tai hyvä juttu sekin jos se saa jonkun toisen kokeilemaan sopisiko se sama tapa itselle myös...

Itse tässä hämmästelin itseäni kun aina naureskelen vauvalleni kun huomaan hänen punnertavan kakkaansa vaippaan pää punaisena... miksi ihmeessä en ole edes siinä vaiheessa ottanut vaippaa pois ja antanut kakan tulla pottaan/pönttöön tai siis yleensäkin johonkin muuhun kuin liiskaantuvan peppuun... no jos ens kerralla.

Vierailija
5/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen idea. Itseäni huolestuttaa lähinnä se, että pitääkö jo vauvoja alkaa " kouluttamaan" ...siis jo pienen vauvan pitää osata tehdä tarpeensä pottaan. Jotenkin tuntuu, että liian pienestä opetetaan lapsia mahdollisimman itsenäisiksi.

Jos kaikki tapahtuu positiivisessa hengessä, ilman torumisia, niin miksipä ei.

Itse menen perinteiselle tyylillä, ja potalle opettelua sun muuta aletaan harjoittelemaan vasta sitten kun ollaan valmiita :)

Vierailija
6/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipattomuus sinänsä on ihana juttu, ja haluaisin antaa enemmänkin ilmakylpyjä....mutta vetoisessa vanhassa talossa talvi-aikaan se on sula mahdottomuus.

Vierailija
7/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko edes linkkejä? Kyseessä ei todellakaan ole koulutus. Pikemminkinhän vauvoja koulutetaan opettamalla tekemään tarpeensa vaippaan, vaikka vauva mieluiten ne tekee kun on ilman vaippaa.

Noh, joko et lukenut linkkejä tai sitten luetun ymmärtämisessä on rutkasti parantamisen varaa.

Vierailija
8/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin linkit, mutta Emilyn hyvä, lastenhoito niin kuin moni muukin asia elämässä on mutu-juttuja...niin kuin on huomattu, tapoja on monia, ja jos joku tuntuu jostain hyvältä, se ei välttämättä toisesta tunnu.

Mun luetun ymmärtämisestä tuskin on kyse, vaan siitä että sinä et kerta kaikkiaan hyväksy yhtäkään omastasi poikkeavaa mielipidettä ;)

On ihan hyvä tuoda esille erilaisia tapoja hoitaa lasta ja tehdä asioita, mutta jos kykenee tuomaan niitä esille, pitäisi kyetä ottamaan vastaan myös kaikenlaista palautetta ja mielipiteitä, ryhtymättä joka kerta tukkanuottasille.

En tiedä mikä sua oikein vaivaa, kirjoittelet ihan asiaa toisinaan, mutta sitten jos joku esittää pikkuisenkin eriävää mielipidettä, hyökkäät kuin hyeena, sun kommunikointityyli on jostain kivikaudelta.

Vierailija
9/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät muuten uskomattoman paljon aikaa ja energiaa täällä palstalla tappelemiseen....voiskohan sitäkin energiaa kanavoida jollain muulla tavalla?

Luepa uusimmasta kaksplussasta juttu netti-palstoista---ihan asiaa.

Mä olen alkanut miettimään että oletko jollain tavalla riippuvainen tästä palstasta? Kannattaa huolestua ihan tosissaan, jos ottaa liikaa valtaa elämässä.

Musta näitä juttuja ei kannattaisi ihan niin vakavasti ottaa, eikö tärkeintä ole kuitenkin vauvan hoito ja rakkaus lapseen, kuin se että saa jossain nettipalstalla nuijttua omia ajatuksiaan läpi?

Vierailija
10/63 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se ei ole sinun, minun eikä kenenkään muunkaan mielipiteestä kiinni, että vauvoilla on luonnostaan tarve päästä tekemään tarpeensa muualla kuin housuihinsa.

Mutta mitäpä siitä sinulle enempää, kun sinä jauhat vain mielipiteistä.

Vierailija
11/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on ihan arkipäivää, erityisesti näissä lämpimissä maissa.

mutta, mutta, ei taida toimia talvella täällä kotosuomessa kuin sisätiloissa ja kotona, vai mtä, enpä minä ainakaan rahtaa kylään, kauppaan ja ulkoreisuille kassillista varavaatteita ym. mitä tarvii jos pissa tuleekin housuun.

sitten on se että kuinka pientä voi istuttaa potalla, pitäähän ne vaatteetkin riisua jotenki ja nopeasti, aivan pientä vauvaa voi olla vaikea pissattaa potalla, varsinkin jos pään kannattelua ajattelee.

miten sitten kakkahommat?

minusta tämä vaipaton vauva kuulostaa työläältä, varsinkin jos on muutakin kotona kuin se pieni vauva. nooh, joillekkihan tämäkin voi sopia mainiosti, mutta ei minulle, meillä opettelaan kuivaksi sitten kun vauva on siihen kypsä ja on kesä.

enkä kanna huolta vaippavuorista ja pyykinpesusta, elämässä on muutakin, tuolla ne hevosetki ulkona paskoo tarhassa ja autot saastuttaa maantiellä. elämä on niin suhteellista, ja täynnä valintoja.

Vierailija
12/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksesi ovat juuri sellaisia kuin yleensäkin.

Kun lähdemme jonnekin kotoa, kietaistaan päälle kestovaippa. Kylässäkin vauvan voi käydä pöntölle pissauttamassa ja pitemmällä kauppareissuillakin lastenhoitohuoneissa.

Meille tuli ekana vaipattomuus-päivänä vähemmän pyykkiä kuin joinain puklu/kuolapäivinä, joten se ei ollut ongelma :)

Minulle tästä tuli mieleen kertakäyttöastiat - eihän sitäkään koeta työläänä, että astiat pistetään koneeseen peseytymään. Vaikka olisi kertakäyttöastioitakin käytettävissä, nehän olisi kätevää heittää pois käytön jälkeen ;)

Vierailija
13/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä sitä pissaa ainakin meidän neidillä tulee ihan reilustikin yöllä. Ihan hyvä juttu, että jotkut jaksaa tsempata noiden asioiden kanssa. Itse en niihin ihmisiin kuulu. Kestoiltu ollaan kyllä osittain, mutta siinäpä se.

Tytteli-83

Vierailija
14/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ruokailu- ja huilitaukoa, kun vauva touhuaa iskän kanssa ;)

Vierailija
15/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yön jälkeen kuiva- se on normaalisti painava pissasta. Meille on käynyt vain kerran näin (siis kuivahko vaippa yön jälkeen) ja se oli kun poika oli reilut 4 kk ja hänellä oli vatsatauti- nesteytys ei riittänyt kenties. Siitä säikähtäneenä tissiteltiinkin tiheästi seuraava päivä.

Itse vaipattomuusaiheeseen, voihan tuota kokeilla ja jos hyvältä tuntuu, mikä ettei, mutta todelinen valmius kuivaksi opetteluun tulee vasta 1 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
16/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

antamassa kaikkivoipia ohjeitaan. Kaikkien pitäisi siis ilmeisesti toimia kuten hän ja hänen hienojen ideoidensa mukaan. Jotakuta kiinnostaa kestoilu, toista vaipattomuus, kukin tavallaan.

Emilyn, et ole ensimmäinen ja ainoa " paras" äiti tässä maailmassa, onko niin vaikea hyväksyä, että kukin toimii tavallaan? Vauvat ovat erilaisia, helpompi- ja vaikeampihoitoisia ja joillakuilla saattaa olla muutakin tekemistä ja puuhaa päivässään kuin pissahätäeleiden tulkitseminen.

Huvittavinta on lukea, että pystyt kommentoimaan, miten " helppoa" vaipattomuusviestintä olisi myös kahden lapsen kanssa. Miten ihmeessä voit olettaa, että

a) kaikki lapset ovat samankaltaisia kuin oma ainokaisesi ja

b) myös se perheen toinen tai ne toiset lapset ovat samankaltaisia temperamenteiltaan, niin että hoito sujuu tuosta vaan käden käänteessä?

Tämänkin asian voisi esittää monella tavalla tällä palstalla, ei omaa erinomaisuuttaan ja taitoaan esiin tuoden vaan esim. neutraalimmalla keskustelunaloituksella, kuten keskustelua tai kokemuksia vvv:stä, eikä tuollaista päähänlyöntiä, " kaikkien pitäisi kokeilla, on ihan vaivatonta" .

Ja pakko vielä kommentoida, että miten ihmeessä tuo pss pss-ääni liittyy rintojen vuotamiseen? Ja muuten Emppu, etkö ole huolissasi, jos rintasi eivät enää herukaan itsestään, mahtaakohan maito nyt riittääkään ja vouhkaamasi täysimetys enää onnistuakaan?

Vierailija
17/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot sitte päättäny ruveta mainostaan tätä joka palstalla? näin saman kirjotuksen suomi24:lla. molemilla palstoilla sulla on hyvin samanlainen kirjotustapa....

kuulostaa vähä törskyltä ruveta istuttaan vauvaa potalle mutta kaikki tyylillään! =)

Vierailija
18/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kiinnostunut vaipattomuudesta, mutta olin liian laiska aloittamaan sitä heti vauvan synnyttyä. Tyttö nimittäin pissi joka kerta, kun otin vaipan pois, joten olis varmaan oppinut aika helpolla siihen, että pissitään kun viedään lavuaarille/potalle/tms. Mutta koska pissiä tuli myös vaipanvaihtojen välillä vaippaan + kakkaa hirveät määrät (kakkas aluksi 6-7 kertaa päivässä), kokeilu siis jäi.

minusta tässä Emilynin aloituksessa ei kyllä ollut mitään ikävää sävyä, vaan ihan reilusti vaan kerrottiin omasta onnistuneesta kokeilusta ja annettiin muillekin vinkkejä. Eihän niitä ole pakko noudattaa, ei kai muidenkaan antamia vinkkejä?

Ja minusta siis oli ihan kiva lukea, että jollakin on vaipattomuus onnistunut, onhan sille paljon rajoituksia näissä meidän oloissa, kun tosiaan ulkona näin talvella ainakin on mahdotonta olla vaipatta.

Vierailija
19/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, mainostan kaikilla palstoilla jotta mahdollisimman moni innostuisi asiasta!

En edes käsitä, mikä logiikka tuon jonkun vilipertti-mikälie en muista enää, tekstissä oli - itsehän olen vasta löytänyt tämän uuden jutun ja aiemmin menin toisella tavoin, olen muuttanut monistakin asioista tapojani ja toki asiat voi tehdä monella eri tavoin, mutta kun on tarjolla näinkin simppeli juttu - josta ei yleisesti ottaen kerrota ja puhuta (ei ihme, vaippabisnes kukoistaa) niin mikäli joku haluaa tästäkin pahastua, se olkoot hänen ongelmansa.

Varmaan, jos joku muu olisi tämän aloituksen tehnyt, ei mitään naljailuja tähän ketjuun olisi tullut. Mutta naljailkaa vaan, pysyypähän juttu ylhäällä ;)

Vierailija
20/63 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pakko kommentoida. Emilynin vinkki oli kelpo ja ekologinen vinkki, moni voi siitä innostua! Moni varmaan kokee ko. ajatuksen aluksi kamalan hankalana, mutta ei se välttämättä sitä ole, jos asialle oikein omistautuu. SEN SIJAAN haluan antaa palautetta niille, jotka heti suhtautuivat Emilynin viestiin TÖRKEÄN negatiivisesti ja ivallisesti, vaikka Emilynin tekstissä ei ollut mielestäni pienintäkään viittausta täydellisenä äitinä olemiseen tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan. Nämä ivailijat ovat varmaan ottaneet nokkiinsa jostain Emilynin aikaisemmasta kirjoituksesta ja jatkavat nyt sitten kiukutteluaan Emilynille, vaikka hän kirjoittaisi kuinka neutraalisti ja ystävällisluontoisesti. Että kiukuttelijat voisivat nyt ehkä mennä pikkuisen itseensä.

Mielestäni vinkki oli oivallinen ja ainakin ansaitsee muutaman kokeilupäivän. Tai ainakin aiomme yrittää olla kotona niin paljon kuin mahdollista ilman vaippaa.

Hyviä vointeja kaikille,

t annelie ja lilli 6,5kk