Lue keskustelun säännöt.
vauvan huono iho ja ilmavaivat, isällä keliakia...
05.02.2006 |
Hei,
olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, voiko imetetty vauva oireilla viljoja? Eli vauvan (ikää 2,5 kk) isällä keliakia, ja nyt meidän neidillä on iho rikki kaulan alueelta ja kainaloista, ja ilmavaivoja varsinkin kun itse olen syönyt puuroa tai leseitä (eli enemmän viljaa kuin normaali pari-kolme leipäsiivua päivässä).
Olisikokellään täällä kokemusta? Ja voiko täysimetetyn vauvan verestä jo tutkia vasta-aineita?
Jo etukäteen kiittäen!
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kannattaa käydä mahdollisimman pian allergologin vastaanotolla, mutta voit itsekin kokeilla viljatonta dieettiä vähintään viikon ajan ja syödä sitten viljoja uudelleen (välttämis-altistus). Jos oireet palaavat, viljat ovat todennäköisin aiheuttaja. Joka tapauksessa kuvaamasi oireet ovat mielestäni selvästi voimakkaita allergisia oireita (sekä iho-oireet että suolioireet).
Meillä verikokeet otettiin noin 5 kk:n iässä, mutta niissä ei näkynyt mitään. Myöhemmin tehdyissä (8 kk) prick-testeissäkin näkyi pelkkä maito, vaikka poika on allerginen suunnilleen kaikelle. Mutta meillä on ilmeisesti kyseessä ei IgE -välitteiset allergiat (pääasiallisena oireena suolisto-oireet) ja ne eivät useinkaan näissä testeissä näy, jolloin ainoa tapa todeta allergia on välttämis-altistuskoe.
Tietoa allergioista ja vertaistukea löytyy Yahoon allergiaryhmästä:
http://groups.yahoo.com/group/allergia/