Kaikille vinkki! :)
Vaipattomat vauvat on aika vieras ja oudoksuttu käsite. Jotkut ovat ehkä kuulleet tai lukeneet aiheesta ja ensi ajatus lienee (kuten itsellänikin) pissaa siellä, pissaa täällä, kakkaa joka paikassa.. liian hankalaa vahtia koko ajan vauvaa, milloin viedä pissalle.
Meillä on vasta kolmas vaipaton päivä menossa ja tämä on ollut paljon helpompaa kuin kuvittelin! Eniten harmittaa, etten innostunut kokeilemaan jo aiemmin. Esim. tänään tyttö heräsi 10.30, mentiin potalle ja tuli pissa pssss äänen säestyksellä (aika tehokasta, itseltänikin alkoi valua rinnasta maitoa, vaikken ole kuukausiin enää käyttänyt edes liivinsuojia). Sen jälkeen hän kukkui hereillä 1,5h täysin kuivana (käytiin kyllä potalla varuilta muutama kerta) ja kävi päikkäreille. Nukkui puoli tuntia, jonka jälkeen kipin kapin potalle pissalle. Taas kuivana siitä eteenpäin, seuraavat kaksi pissaa kerkesi yllättää juuri kun olin tyttöä ajatellut viedä potalle. Sitten onnistuttiin kolmaskin pissa saamaan pottaan. Tyttö 4,5kk ja istuu tukevasti sylissä, potalla toki kannattelen. Ei menee montaa minuuttia niissä reissuissa, vaikka olisi toinenkin lapsi jaloissa - alkukankeuden jälkeen hommaan tulee sujuva rutiini. Sen lisäksi, että tässä säästää rahaa ja vaipanvaihtojen ajat plus vaippajätteet/vaippojen pesut, myös tulevat myöhemmät pottailut - kun vvv-vauvat oppivat keskivertoa aiemmin kuivaksi, jotkut ovat oppineet jo alle vuoden ikäisenä. Homman idea ei kuitenkaan ole mahdollisimman nopeasti kuivaksi oppiminen, vaan tarjota vauvalle vaihtoehto pissaamiselle vaippaan (eihän aikuisetkaan siitä tykkäisi) ja meidän typykin pissii potalla hohtava hymy kasvoillaan.
Kysymyksiä herännee myös, kuinka mattojen ja sohvien kanssa. Vauvat eivät taida sohvilla vielä istua ja itse pidän vauvan alla varmuussuojia ja nostan maton kulmat syrjään tieltä aloittelevalle ryömijälle ;) Nukkuessaan vauva ei pissaa. Itse olen huomannut, että yövaippakin on aamulla ihan kuiva, kun sen on pistänyt tytölle juuri ennen nukahtamista. Eli myöhään illalla hänen havahtuessaan, käytän pissalla kun hän herää hätään. En ole vielä opetellut öitä ilman vaippaa, mutta tulen sitäkin kokeilemaan kun saan tämän homman itsekin kunnolla käyntiin.
Suosittelen lukea linkit
http://www.voima.fi/content/view/full/611
http://www.latteria.biz/vvv/
http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm
Kommentit (63)
Minäkin ihmettelen, miksi täytyy alkaa mollata, vaikka aloitus oli ihan asiallinen.
Ja juttu tosiaan toimii! Vahinkoja sattuu joskus, mutta vauva on tosiaan yönkin ilman vaippaa. Olen vähän " kateellinen" että olen turhan laiska siihen. Pidän kyllä vauvaa paljon ilman vaippaa ja aina kun pissii, suhistelen, mutta pitäisi kai uskaltaa pitää vaan ilman vaippaa. Epäilen, että se yövaipan märkyys(meillä myös)liittyy siihen ettei vauvaa käytetä pisulla joka kerta kun yöllä havahtuu. Ehkä vauva oppii myös odottamaan hetken tai kitisemään, että saa vaipan pois ja pääsee pissalle kun ei ole totutettu vaippaan pissimään alunperinkään. Tällaisia vaan tuli mieleen näin äkkiältään, linkkejä en käynyt vielä lukemassa, enkä ole kauheen perehtynyt asiaan ainakaan vielä...
Emilyn, sympatiat sulle ja kiitos hyvistä linkkivinkeistä. Itsekin aiheeseen pintapuolisesti tutustuneena pidän sitä kuitenkin kiinnostavana.
KL.
jota varmaan kannattais kokeilla. Mutta siitä yöstä kyllä olen vielä sitä mieltä, että vaippaa tarttee.
Toivoisin, että esim Emilyn kertoisi lisäkokemuksia tässä päivien mittaan. Kiinnostaa kyllä tämä juttu. Suhtaudun siis avoimesti kaikkiin kaikkien kokeiluihin ja kokeilen sitten omallani jos siltä tuntuu. Toinen toimii toisella ja toinen toisella. Niin sitä ollaan erilaisia kaikki. Avoimuutta kehiin!!!!
Kesävauvalla pissittämistä on helpompi kokeilla, kun voi pitää vauvaa helpommin ilman vaatteita ja tarkkailla merkkejä. Tän tokan, n. 6-viikkoisen tytön kanssa olen ottanut tavaksi aina vaipanvaihdon yhteydessä ja väliin muulloinkin kokeilla lavuaarin yllä, josko jotain tulisi. Ja jos tulee, sitten suhistaan.
Mutta mutta. En tiedä, mistä johtuu, mutta kaikki vauvat eivät ilmeisesti opi. Meillä aloitettiin esikoisella aikanaan " hätäviestintä" isän kulttuurin mukaisesti siinä puolen vuoden paikkeilla, mutta tyttö ei ollut asiasta innostunut. Vaikka nähtiin, että kakka tai pissa on tulossa, tyttö ei yleensä suostunut tekemään muualle kuin vaippaan (tai hoitoalustalle). Pottaan tutustuttiin vähitellen, ja siinä about vuoden iässä käytettiin tyttöä potalla ruokailujen ja unien jälkeen. Pissa tuli usein, kakka harvoin. 1,5-vuotiaana lomailimme lämpimässä viitisen viikkoa. Iho-ongelmien takia tyttö piti vaippaa vain öisin. Tyttö ei kuitenkaan tunnistanut hätäänsä ennen kuin oli jo housuissa.
Summa summarum: vaipattomuutta voi kokeilla, mutta ei kannata hermostua, jos homma ei tunnu sujuvan.
Luin linkit ja oikeasti todella mielenkiintoista. Itse olen toiseksi nuorinta istuttanut potassa 10 kk:n ikäisestä, ja hyvin on toiminut. Tämä olikin minulle aivan uutta.
Ihmetyttää tämä negatiivisyys, olen yllättynyt asiallisen aloituksen tuottamasta ärsytytyksestä. Malttia, siskot.
Hauskaa iltaa kaikille!
Tunde
ps. tsemppiä Emilyn!
Itsekin tunnen perheen, jossa pissitetään jo vauvat ja kyllä se toimii. monet ovat varmaan huomanneet, miten vastasyntynyt pissii usein juuri kun vaippaa vaihdetaan. Sehän olisi hyvä tilaisuus aloittaa pissausharjoitukset. Itsekin pissitin muutamia kertoja vauvaa lavuaarille, mutta sitten laiskuus voitti.
Pakko vielä lisätä. Näkemäni AP:n kommentit ovat olleet asiallisia viime päivinä, jätetään vanhojen haavojen kaivelu.
Kiitos todella paljon linkeistä. Kävin tutustumassa linkkien takana olevaan sisältöön, sillä vaipattomuus vaihtoehtona kiinnostaa, mutta täytyy nyt katsoa tuleeko vaipattomuuteen siirryttyä. Tällä hetkellä mennään kestoilla ja kovasti yritän kyllä " lukea" pienen poikani vessahätäviestintää. Jää nähtäväksi kuinka siinä onnistun. =)
Kiitos vinkista. Olen myos hieman tutustunut aiheeseen ja kiinnostaisi yrittaa. Vaipattomuus on tosiaan kehitysmaissa aivan yleista (kellapa olisi varaa vaippoihin) ja lapset oppivat kuulemma hyvin nopeasti. Meillakin tytto pissaa usein vaipanvaihdon yhteydessa eli edellytykset oppimiselle olisivat. Mielellaan kuulisin jatkosta ja muiltakin kokemuksista!
Emilynin aloitus oli mun mielestä ihan asiallinen. Vaipattomuus voi varmasti toimia, uskon siihen. Itsellä nyt 13kk ikäinen vauva (palstailen silti vielä täällä :) ) ja joskus lueskelin netistä tästä asiasta. Laiskuuttani en alkanut sen kummenmin meillä kokeilemaan.
Kaikki ei varmasti tähän opi eikä kaikki jaksakaan mutta ei tarvitsekaan.
Mitä tulee yövaippoihin niin alusta saakka vaipat olleet ihan täysiä aamulla!
En ymmärrä ihmisten suhtautumista asioihin. Myös minusta Emilyn aloitus oli asiallinen. En nähnyt siinä mitään pahaa. Meillä 4kk poika jonka olemme ajatelleet pitää suht vaipattomana kesän jos säät sallii. Tämä " talvi" mikä meillä on ainakin täälä etelässä ollut kertoo mielestäni aika paljon siitä mihin me ihmiset ollaan tätä planeettaa viemässä. Emilyn vinkit oli ekologisia ja hienoja. Ei aina tarvi ruveta aukomaan päätään, vaikka varmaan suurin osa kotona ollaan lasten kanssa, niin ei ainakaan mun elämään toisten haukkuminen jännitystä tuo. Ollaan kaikki äitejä tavallamme, omille lapsillemme me ollaan niitä parhaita vaikka vaippailtas miten vaan. Mun mielestä on hienoa että joku jaksaa tuota rumbaa, mä en varmaan ois niin reipas, mutta kesän tullen ainakin yritän :)
kiva lukea kokemuksia! Itse en moiseen pystyisi, mulla menee jo ihan näissä perusjutuissa niin paljon aikaa et ei onnistuisi meillä. Enkä myöskään osaa " lukea" vauvoja niin hyvin et osaisin sitten viedä potalle. Poikavauvalle mun täytyy laittaa kiireesti vaippa sillä jos sattuu pissaamaan ilman vaippaa niin sitten sitä on tapeteissa ja joka paikassa! Mutta kirjoittele Emilyn jatkossakin et miten sujuu! Linkit olivat myös kivoja ja asiallisia, kannattaa käydä lukemassa.
t: korvikeäiti jota maidon loppuminen harmittaa ja itkettää todella paljon ja joka toivoo ettei asiasta enää kirjoitettaisi ilkeään sävyyn.
Minustakin oli kiva, että kerroit kokemuksistasi Emilyn. Vaipattomuus tuntuu olevan aihe, josta ei paljon puhuta tai tiedetä.
Minä olen myös alkanut " potattaa" 5 kk vauvaa. Potan lisäksi käytän sekä kestoja että kertiksiä, vaippojen kulutus ei ole meillä juuri vähentynyt. Olen kai liian laiska viemään vauvaa pissalle, kun hätä on niin usein. Vien potalle unien jälkeen, vaipanvaihdon yhteydessä tai joskus muutenkin. Usein tulee pisu pottaan. Yöllä en vie potalle. Aamulla vaippa on painava ja pottaan tulee lisää.
Minun mielestäni on vaikeaa saada vauva pissaamaan lavuaariin. Missä asennossa siinä pitäisi vauvaa pitää? Ei kovin rentouttavaa pissata jos kainaloista roikotetaan. Pepunpesuasennossa joskus onnistuu. Pieni potta on parempi.
Ehkä yritän olla aktiivisempi nyt kun luin nuo linkit. Kiitos.
Eli pientä vauvaa (joka ei osaa istua), ei tarvitse istuttaa suoraan potalle, vaan otetaan se potta esim. syliin ja sitten vauva siihen (nojaten vanhempaan).
Ja sitten mun on pakko tarttua siihen, kun joku siellä alkupäässä teilasi tämän vvv:n ja totesi, että vaippakasat eivät stressaa, koska autot saastuttavat jne.
Juuri näin kun kaikki ajattelis, niin maapallo tuhoutuis vielä nopeammin, kuin nyt. Eli oikeasti, jos oman lapsen tulevaisuus yhtään kiinnostaa, niin kannattais myös alkaa jonkinverran huolettaa ne vaippakasat, kertakäyttökulutus, yletön energian kulutus, saastuttaminen jne.
Mua ainakin pelottaa ilmastonmuutos tosi paljon, ja varsinkin se, millaisessa maailmassa mun lapsi mahdollisesti jo teini-ikäänsä/aikuisuutta elää. Ilmastonmuutos kun ei tosiaankaan tarkoita vaan lämpimämpää kesää, vaan paljon muutakin :(
Mukana tulee esim. kulkutaudit, ilmastopakolaisuus, taloudellinen epävarmuus, lisääntyvät sodat & levottomuudet ym., kaikkea tätä ilmastonmuutos saattaa jo lähitulevaisuudessa aiheuttaa. Meidänkin elinaikana. Joten ei kannata sanoa, että ihan sama, koska asia ei ole ihan sama. Jos on lapsen tähän maailmaan saattanut, niin mun mielestä sais vähän osoittaa jotain vastuunottoa seurauksista...
Sori kun meni näin aiheen vierestä, asia on vaan mun mielestä tosi vakava. Olis kiva, että ihmiset miettis vähän muutakin kuin sitä, että " ei kiinnosta, ei jaksa, ei oo mun asia, en voi tehdä mitään" . Mä yritän tehdä elämässäni sellaisia valintoja, että mun lapsella olisi hyvä elämä edessä. Samalla taistelen muiden lasten huomisen puolesta. Ei tunnu kovin hyvältä, kun suuri osa ihmisistä tekee vaan yhä enemmän tuhoa välinpitämättömyyttään, ja etenkin viitsimättömyyttään.
Onneksi kestovaipat ovat pikkuhiljaa alkaneet menettää sitä ihme myyttiarvoaan, ja enemmänkin tulla osaksi arkipäivää. Kun vaan tajuttais, että jos jaksaa pestä perheessä pyykkiä (ts. kone senkin tekee), niin sinne pyykin sekaan jaksaa varmasti heittää myös muutaman vaipan. Ja that´s it, ei oo kovin vaativaa, vaikka ois useampikin lapsi.
No joo, älköön kukaan hermostuko :) Haluaisin vain ihmisten ajattelevan omaakin napaansa pidemmälle...Koska loppujen lopuksi, kyse ei ole vaan susta ja sun jaksamisesta ja viitsimisestä. Vaan sun lapsen ja lastenlasten tulevaisuudesta...
Itsellänikin on vielä tuon ekologisuuden kanssa hiomista. Mieskin vitsaili eilen illalla, että voin viikonloppuna (hän on töissä pois kotoa tuolloin) keksiä aikani kuluksi jotain ekologisia juttuja lisää, olin todennut leikilläni kun nukutti kamalasti, että minua väsyttää kun olen käyttänyt vauvaa 50 kertaa potalla (erittäin kärjistetty määrä ;) ) niin hän totesi, että " itsehän sinä keksit aina näitä uusia hömpötyksiä, kuten luomumaito ja muut.." xD ..jota hän ei ensin meinannut suostua juomaan (" minä haluan tavallista maitoa!" joo, se luomumaitohan ei lehmästä olekaan :P ) ..mutta oli eilenkin juonut, vastoin uhkailujaan ;)
Hänen lausahduksensa ovat kuitenkin pääasiassa keskinäistä vitsailuamme ja on itsekin innostunut tästä pottatouhusta, eilen illalla aina selostin kun tuli pissaa ja kerran en viitsinyt selostaa, kun mietin että on jo liian pissakeskeistä tämä touhu, niin hän kysyikin itse, tuliko pottaan jotain :)
Joo, siis ihana idea tuo vaipattomuus. Täytyy ehkä kokeilla. Kiitos Emilyn vinkistä ja linkeistä! En itse yksinään olisi varmasti oivaltanut kokeilla. Kyllä muuten nauratti tuo luomumaitohomma... Niin tyypillistä miesten logiikkaa=) Aivan kuin olisi oman mieheni suusta tullut tuo lause.
Ihan kiinnostava vinkki, vaikka itse en kyllä taida jaksaa yrittää :( Ystäväni on pissattanut lapsiaan jo 6 kk iästä asti ja tuntui homma toimivan heillä hyvin.
Olen samaa mieltä kuin joku jo tähän ketjuun kirjoittikin, että Emilynin kommentit ovat viime päivinä olleet asiallisia joten eiköhän jätetä vanhojen kaivelu :)
Kaikki varmasti tietävät Pavlovin koirakokeet. Kun kelloa kilisti aina samaan aikaan ja koira sai ruokaa, alkoi koiralta valua kuolaa jo pelkästään kellon äänen kuullessaan- koira siis ehdollistettiin tällä tavalla.
Lapsi ei tietämykseni mukaan kykene pidättämään (fysiologisesti ja antomisesti mahdotonta) pissaa tai kakkaa kuin vasta lähempänä kahta vuotta. Aivot eivät anna signaalia virtsarakolle ja lantionpohjan lihaksille ajoissa ja pissa tulee hallitsemattomasti. vauva siis ehdollistetaan potalle, mutta vauva ei voi kontrolloida rakon toimintaa.
Vanhemmista ja heidän aktiivisuudesta on siis kiinni, tuleeko pissa pottaa vai vaippaan. tavaallan lapsi oppii ehdollistamisen kautta, että potan nähdessään tulee pissa. mutta jos siis pottaa ei ole tai äiti ei lasta siihen istuta, pissa tulee muualle.
minä en kahden lapsen äitinä ikinä ehtisi/voisi istuttaa lasta pitkin päivää potalla. onnea niille, jotka jaksavat!
s ja muksut 6kk/2v8kk
mutta on kiva, että toiset kertovat erilaisista kokemuksista ja että niistä voidaan keskustella.
Siksi minustakin on pöyristyttävää, että monet ensimmäisistä kommenteista olivat niin hyökkääviä. Mistään ei mielestäni voinut lukea, että Emilyn yrittäisi tätä kautta olla täydellinen äiti tai syyttäisi muita.
Tsemppiä sulle Emilyn!
äitimiia
Oletko sitten korvikeäiti vai mikä sinua siinä kenkuttaa, että olen täysimettänyt, mutta ainakin imetystietosi on heikkoa jos et ole tutustunut herumisrefleksiinkin vaikuttaviin tekijöihin. Ai niin, minä en muuten ole tätä vaipattomuutta keksinyt. Enkä niitä herumista edistäviä asioita kirjoittanut. Ja väännät tämän tietysti niin, että vauvan pissako sitä herumista aiheuttaa mutta en edes jaksa tarkentaa, kun et kuitenkaan ymmärrä.