Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille vinkki! :)

10.01.2007 |

Vaipattomat vauvat on aika vieras ja oudoksuttu käsite. Jotkut ovat ehkä kuulleet tai lukeneet aiheesta ja ensi ajatus lienee (kuten itsellänikin) pissaa siellä, pissaa täällä, kakkaa joka paikassa.. liian hankalaa vahtia koko ajan vauvaa, milloin viedä pissalle.

Meillä on vasta kolmas vaipaton päivä menossa ja tämä on ollut paljon helpompaa kuin kuvittelin! Eniten harmittaa, etten innostunut kokeilemaan jo aiemmin. Esim. tänään tyttö heräsi 10.30, mentiin potalle ja tuli pissa pssss äänen säestyksellä (aika tehokasta, itseltänikin alkoi valua rinnasta maitoa, vaikken ole kuukausiin enää käyttänyt edes liivinsuojia). Sen jälkeen hän kukkui hereillä 1,5h täysin kuivana (käytiin kyllä potalla varuilta muutama kerta) ja kävi päikkäreille. Nukkui puoli tuntia, jonka jälkeen kipin kapin potalle pissalle. Taas kuivana siitä eteenpäin, seuraavat kaksi pissaa kerkesi yllättää juuri kun olin tyttöä ajatellut viedä potalle. Sitten onnistuttiin kolmaskin pissa saamaan pottaan. Tyttö 4,5kk ja istuu tukevasti sylissä, potalla toki kannattelen. Ei menee montaa minuuttia niissä reissuissa, vaikka olisi toinenkin lapsi jaloissa - alkukankeuden jälkeen hommaan tulee sujuva rutiini. Sen lisäksi, että tässä säästää rahaa ja vaipanvaihtojen ajat plus vaippajätteet/vaippojen pesut, myös tulevat myöhemmät pottailut - kun vvv-vauvat oppivat keskivertoa aiemmin kuivaksi, jotkut ovat oppineet jo alle vuoden ikäisenä. Homman idea ei kuitenkaan ole mahdollisimman nopeasti kuivaksi oppiminen, vaan tarjota vauvalle vaihtoehto pissaamiselle vaippaan (eihän aikuisetkaan siitä tykkäisi) ja meidän typykin pissii potalla hohtava hymy kasvoillaan.

Kysymyksiä herännee myös, kuinka mattojen ja sohvien kanssa. Vauvat eivät taida sohvilla vielä istua ja itse pidän vauvan alla varmuussuojia ja nostan maton kulmat syrjään tieltä aloittelevalle ryömijälle ;) Nukkuessaan vauva ei pissaa. Itse olen huomannut, että yövaippakin on aamulla ihan kuiva, kun sen on pistänyt tytölle juuri ennen nukahtamista. Eli myöhään illalla hänen havahtuessaan, käytän pissalla kun hän herää hätään. En ole vielä opetellut öitä ilman vaippaa, mutta tulen sitäkin kokeilemaan kun saan tämän homman itsekin kunnolla käyntiin.

Suosittelen lukea linkit

http://www.voima.fi/content/view/full/611

http://www.latteria.biz/vvv/

http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meilestäni ap:n aloitus oli täysin asiallinen, en ymmärrä miksi pitää aina riitaa jauhaa. Itselleni tämä vaipattomuus oli ihan uutta, kun lapsi syntyi ja suhtauduin siihen kielteisesti. Nyt on mieli muuttunut, oudolta tuntuvat pikemmenkin ne äidit, joiden mielestä pottaharjoittelua ei saa/kannata aloittaa ennen kahta vuotta. Kaksivuotiahan jo juoksee ja pelaa palloa, mutta pitäisi pissiä vaippaan? Itse aion aloittaa pian reilusti alle yksivuotiaana. Katsotaan sitten myöhemmin, onko meillä nelivuotias, joka edelleen pissii housuun, mutta empä usko, että syy siihen olisi aikainen potatus. Jos ei olisi olemassa näin hyviä vaippoja, eipä varmasti olisi olemassa niin paljon 3-4v. vanhoja, jotka tekevät (lähes) kaiken vaippaan. Omasta mielestäni harjoittelun este ei voi olla se, että ei ole aikaa tai että sitten sattuu vahinkoja. Meillä on kyllä myös vauva, joka pissii heräämisen jälkeen. Jos nukkuu yön putkeen vaippa on kuiva (tai lähes kuiva) ja jos heräilee paljon, joutuu vaipan vaihtamaan jopa kesken yön.

Vierailija
42/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna kun saadaan potta. neiti nyt 8kk. aikaisemminkin olis ollu kiva jo yrittää mut laiskuus, laiskuus...

pyritään nyt eka siihen et kakka tulis pottaan. likka kakkaa meinaan aina aamulla puuron jälkeen, niin on helppo viedä potalle . se on sit eri asia suostuuko siinä istuun :)

mut kiitos vinkistä ja linkeistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen myös kiinnostunut aiheesta...ja haluasinkin kysyä sinulta että miten siis aloitin? istutitko potalle vai piditkö sylissä? jos pitää sylissä mites poika vauvojen kanssa? miten hoidat kyläreissut? vai pidätkö vain kotona ilman vaippaa? meillä ainakin tuntuu että koko ajan pissaa tulee vaippaan. linkissä oli että 5-15min välein vessatetaan, teitkö niin? vai miten? olen todella kiinnostunut aiheesta, mutta en tiedä miten aloittaisin ja jne?

Vierailija
44/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni helpointa on pitää vauvaa polvien alta kiinni (vaunan selkäpuoli siis hoitajan vtsaa kohti).

Ja jos aikaa vauvan tarkkailuun tai pissattamiskokeiluihin vartin välein ei ole, voi aloittaa yrittämällä pissatusta vaipanvaihdon yhteydessä sekä syömisen ja unien jälkeen.

Mieheni kotimaassa, kuumassa ilmastossa lasten iho ei kerta kaikkiaan kestäisi hautovia kertakäyttövaippoja. Helpompi on yrittää pissatusta kuin pestä vaippoja. Siellä siis laiskat äidit nimen omaan pissattavat ;)

Mantse:

Minun mielestäni on vaikeaa saada vauva pissaamaan lavuaariin. Missä asennossa siinä pitäisi vauvaa pitää?

Vierailija
45/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja kiitos aloittajalle linkeistä!

Itse luin verkosta tästä vvv-treenistä vasta kun lapsi oli jo yli 4kk - ja sepäs harmitti. Siellä sivulla kun ainakin sanottiin, että herkkyyskausi menee lapsella ohi 4-5 kk ikään mennessä.

No, silti on yritetty " pss-pss" -ääntelyä aina kun tyttöä pidetään vaipattomana ja hän pissaa (esim. päiväunien jälkeen usein syötän ilman vaippaa, sängyn päällä muovitetulla froteella kelliskellen). Ja kakkimisen kanssa on tietty vähän helpompaa, ainakin vielä näin maitokakan aikaan, tietää, milloin tulosta (vaippaan) syntyy. Silloin on käytetty äänikoodia " putt-putt-putt" . :) Sekä päälle luonnollisesti aina selkeitä hillitsemättömän riemun ilmauksia + kehuja " hieno tyttö!" jne. Lavuaarille en yleensä ehdi, pottaa meillä ei vielä ole, joten tämä on nyt ollut vasta tällaista perusehdollistamista. Kukapa tietää, ehkä saadaan täälläkin tulosta aikaan? Yhden kerran olen saanut pissit irtoamaan lavuaariin samanaikaisesti ääntelyn kanssa - hyvällä tahdolla tulkittuna se ei ollut sattumaa, vaan typy alkaisi oppia...

Vierailija
46/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana päivänä eli maanantaiko se nyt oli, meillä ei vielä ollut pottaa ja suurin osa pisseistä tulikin lattialla alustalle, kun aloitin sen ihan tarkkailemalla pissatahtia, tilanteita, rytmiä, määriä jne. Kirjasin ne ylöskin! Tosin sen jälkeen en ole kirjannut enää, vaan tuntuman perusteella toiminut. Eli aika äkkiä sen otteen hommaan saa. Mulla on muuten päivät ihan sekasin, mietin että nyt on keskiviikko ja nythän onkin torstai (hitsi, pitää kohta noukkia uusi seiska postilaatikosta..) Ekana päivänä tuli muutamat pissat hoitopöydällä pyyhkeeseen ja käytin pssss ääntä aina pissan tullen. Tiistaina ostin potan ja olen siinä tyttöä kannatellut (istunut sylissä 3kk iästä lähtien). Potalla pidän tilanteen mukaan joko kannatellen niin, että on kasvot minuun päin tai sitten niin, että selkä minua vasten eli toiseen suuntaan - siinä saa paremman otteen. Poikavauvoista en tiedä yhtään, miten se pissa lentää ja minne :D Ehkä joku tietäisi täällä?

Kylä- kauppa ym. reissuille pistän kestovaipan jalkaan ja kylässä voi käyttää potalla/pöntöllä pissalla.

Ekana päivänä pissattelin jopa sen vartinkin välein. Yleensä vähintään sen aikaa kestää että tulee uusi pissa. Eilen aamuna aamupottailun jälkeen tyttö oli 1,5h pissaamatta, kävi päikkäreille ja herättyään mentiin potalle, tuli pissa. Tänä aamuna vaippaan oli kerennyt tulla jonkun verran, kuitenkin mentiin potalle ja saatiin sinne kiva satsi pissaa. Pian sen jälkeen tuli isompi pissa vielä alustallekin (ja taas, kun olin ajatellut että " kohta" mennään potalle). Eli ennakointikin on osunut yleensä vähintäänkin melkein kohdilleen.

Tällä hetkellä minulla on alustana esim. tytön puuhamatto tai pyyhe, jonka päällä muovitettu frotee, jonka päällä pieni pyyhe eli jos vahinko tulee, menee se pienempi pyyhe pyykkiin.

Ja tärkeää on se positiivinen ja leppoisa asenne, ei mitään torumisia tms. Eikä panikointia pissavahingoista.

Vierailija
47/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis yksi vvv:läinen lisää!

ITsekin kuuluin ennen oman vauvan syntymää tuohon kastiin, joka ajatteli vaipattomuuden olevan umpihullujen puuhaa. Pari kuukautta myöhemmin huomasin kuitenkin toteuttavani vvv:tä. Vauvalla oli pahat nivusihottumat (iho kuoriutui pariin kertaan kokonaan). Järjellä ajattelin että parempi että vauva pissaa ennen kuin laitan uuden vaipan. Vauva kun järjestäen pissasi hoitopöydälle. HEtekn mietittyäni ajattelin että on paljon järkevämpää odottaaa pissiä lavuaarilla. Pissat tulivatkin heti lavuaarille. Siitä lähtien pissat tulivat aina. Pissautin lavuaarilla joka kerta kuh vaihdoin vaippaa ja annoin ilmakylpyjä niin että välillä käytiin pissillä. Mitään sihistelyitä ym. singnaaleja en koskaan käyttänyt.

Tajuttuani että vauva alkaa olla " vaipaton vauva" aloin lukea asiasta enemmän. Aloin seuraamaan vauvan viestejä. Ja todella vauva kitisi aina kun oli pissa hätä. Yöllä en pissauttanut vaan pissat saivat tulla kertakäyttövaippaan. Kylässä käytiin pissalla, mutta oli kuitenkin kestovaippa. Päiväunilla ei ikinä ole pissannut. Joten yleensä vauva on järjestäen ilman vaippaa päikkäreillä.

Sitten kun yösyötöt vähenivät yhteen aamuyön syöttöön. Aloin käyttää potalla myös yöllä. Klo 1 söi ja sen jälkeen pissattiin. Oli myös hyvä että havahtui syönnin jälkeen niin että tiesi menevänsä omaan sänkyyn nukkumaan eikä nukahtanut pullolle. Vaippa oli kuiva ja isot pissat tulivat pottaan. Aamulla vaippa oli edelleen kuivan. Nyt kun viimeinenkin syöttö on jäänyt pois niin vaippa on kyllä kuiva herätessä aamulla, mutta hätä on kovempi eli pissat ehtivät tulla syödessä vaippaan. Jos tulevat vaippaan niin vaippa kyllä täyttyy! eli aivan yhtäpaljon pissii kuin normaalit vauvvat.

6 kuisena päivät alkoivat olla jotakuinkin kuivia ja oltiin ilman vaippaa aamusta iltapäivään. Sitten tuli flunssa jonka jälkeen vahinkoja sattuu enemmän. Vauva myös syö ja juo nyt yhtäkkiä hirmuisia määriä joten sekin vaikuttaa.

REissussa ollaan yhä useammin kuivia. Eli jos lähdetään vaunuilla liikeenteeseen niin vaipa on yleensä kuiva vaikka vauva olisikin hereillä... eli mielestäni kyllä osaa pidättääkin.

Kaikista tärkein juttu tässä hommssa ei suinkaan ole mielestäni vaipattomuus tai pyykkivuoren vähentäminen vaan se että viestintä vauvvan kanssa pelaa. Kun huomasin vauvan kitinän ja pisshädän yhteyden, turhautumisitkut jäivät pois.

Vierailija
48/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään menestykselliset vaunulenkit ja kauppareissut kuivalla vaipalla, ennen ja jälkeen pottailtiin :)

Vierailija
49/63 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vauva-aikana (tai varmaan joskus 1 v paikkeilla) luin netistä ekan kerran juttua tosta vvv:stä ja kiinnostuin kovasti. Esikoisella oli alusta asti käytetty kestovaippoja ja potalla oli istunut 8 kk ikäisestä tehden sinne alusta asti melkein kaikki kakat ja osan pissoista. Siinä ei ollut kyse mistään kuivaksi opettelusta, vaan just siitä, että halusin antaa pojalla mahdollisuuden pissata muuallekin kuin vaippaan. 1 v 3 kk ikäisestä saakka poika oli ensin aamupäivisin ilman vaippaa, kun oltiin kotona ja parin kuukauden päästä myös iltapäivät ja illat. 2-vuotiaana lopetettiin sitten kokonaan päivävaipan pitäminen.

Toista lasta odottaessa luin lisää tosta vvv:stä ja haaveilin, että yrittäisin sitä tokan lapsen kanssa. Eipä ollut sitten kuitenkaan ikävä kyllä ollenkaan aikaa ja energiaa siihen hommaan =( Kestovaipat on kyllä käytössä ja pienempänä tyttö pissasi melkein joka vaipan vaihdon yhteydessä pyyhkeelle (pidin tyttöä tarkoituksella ilman vaippaa, että pissaisi). Sen jälkeen kuin tyttö alkoi ryömiä (5,5 kk), ei enää pidetty häntä juurikaan ilman vaippaa, koska ei haluttu, että pissaa matoille (osalle matoista saa kyllä pissata, mutta osalle ei todellakaan). Tai kyllä tyttö melkein joka päivä pissaa lattialle, mutta yleensä eteiseen tai kylppäriin, missä ei ollut noita " hienoja" mattoja (jos otan vaipan ensin pois ja alan vasta sen jälkeen laittamaan uutta kestovaippaa kasaan...).

Potalla alettiin käyttää tyttöä 6 kk ikäisestä, jolloin osasi siinä hyvin istua, mutta tyttöpä ei ole montaakaan kertaa suostunut potalla istua. Esikoinen oli ihan erilainen, kun ei taas koskaan edes yrittänyt nousta potalta pois kesken hommien. Tyttö nousee heti ylös, enkä saa millään keinoilla häntä siinä pysymään (no, ehkä saisin, jos väkisin pitäisin, mutta sitä en todellakaan aio tehdä). Tekee sitten varsinkin aamupissan lattialle potan viereen... No, ehkä sitten vanhempana suostuu istumaan potallakin.

Vierailija
50/63 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VVV kiinnosti odotusaikana ja silloin ajattelin, että kokeillaan. No, kokeilematta jäi oli alku kolmannen synnyttyä sen verran hankalaa muutenkin. Vielähän sitä voisi, mutta tuntuu etten nyt väsyneenä jaksa uusia juttuja opetella.

Vauvaa kyllä pissatamme lähes aina vaipanvaihdon yhteydessä. Eli pikkuinen syliin selkä vastaani vasten ja reisien alta kiinni lavuaarin yllä, piss-piss ääntelyä tai hana hiljalleen tippumaan. Joskus pissa tulee, joskus ei. Mieheni jostain syystä onnistuu tässä paremmin kuin minä. Koska käytämme pääasiassa kestovaippoja, niin onhan se säätöä pyykinpesuun kun pisu tulee edes joskus lavuaariin vaipan sijasta.

Yövaippa meillä ei tosiaankaan ole koskaan kuiva, vaan aivan painava pissasta (käytämme öisin kertavaippoja). Tosin vaippa laitetaan illalla ensin ja sitten vasta annan iltapullon, jolle poika nukahtaa (noin klo 21) ja syö toisen kerran vielä aamuyöstä, aamulla heräilee vasta 7.30-8.00 jolloin siis vaihdetaan vaippa. Joskus joudun yösyötöälläkin vaihtamaan kun alkaa tuntua että tihkuu pian läpi. Sen sijaan päiväunivaippa on joskus ihan kuiva pitkiltäkin unilta, ja sen jälkeen kyllä pissa lentää kaaressa :-)

Anoppini vaipatti omansa harsoilla 70-luvulla ja hän kertoi alusta saakka pissattaneensa lapset vaipanvaihdon yhteydessä lavuaarin päällä. (Vielä 50 ja 60-luvulla tämä oli yleinen tapa, eikä poikkeus, koska säästi huomattavasti pyykinpesussa.) Anopin nuorin lapsi oppi päiväkuivaksi vuoden ikäisenä. Myös oma keskimmäiseni oli päiväkuiva 1,5 vuotiaana, vajaa puoli vuotta siitä kun siirryimme kestovaippoihin ja aloin pissattaa aina vaipanvaihdon yhteydessä. Vahinkojahan sattuu pienillä, siksi meillä oli talvella kestovaipat ulkoillessa jne mutta aina ne olivat kuivat kun sisälle tultiin, lapsi teki mielummin pottaan :-)

Mayella, kolmen pojan äiti

Vierailija
51/63 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3,5 kk ikäinen tyttövauva, jota olemme käyttäneet lavuaarilla parin viikon iästä asti. Emme kuitenkaan ole ottaneet asiasta paineita ja kestovaippoja on käytetty koko ajan. Pissa tulee edelleen usein vaippaan, mutta myös lähes aina lavuaariin, kun sinne vie. Taitaa olla omasta laiskuudesta meilläkin kiinni se, että pääsee niinkin usein lirahtamaan vaippaan, koska melkein aina osaa tehdä pissan myös lavuaariin, kun sinne vie. Kakkaa tyttö ei tee vaippaan juuri koskaan. Kakkahätään hän herää vaikka yöllä ja ähisee niin pitkään, että viemme hänet vessaan kakalle. Kuiviin öihin en kyllä oikein meidän tytön kohdalla jaksa uskoa, koska vaippa on meilläkin melko painava aamulla (öisin käytän suosiolla kertakäyttövaippoja.) Vaipattomuus on ideana kuitenkin loistava ja kokeilemisen arvoinen! Minä uskon tosin, että lapset ovat erilaisia ja tämä on joillakin vaikeampi toteuttaa kuin toisilla, mutta itse ainakin nautin siitä että vaippapyykkiä/roskaa tulee edes vähän vähemmän, vaikka tosiaan meillä kuitenkin vaipatkin ovat koko ajan käytössä varmuuden vuoksi. Ehkä mekin vähitellen uskallamme kokeilla kokonaan ilman vaippoja. Sitten se vessaan vieminenkin olisi vielä vähän helpompaa ja tulisi ehkä tiheämmin vietyä. Ja miehestä vielä, että meillä mies on ehkä minuakin innokkaampi tässä asiassa!

Todella hyvä aihe! Pitääpä lukea nuo linkit, en ole tainnut ainakaan niitä kaikkia käydä läpi, vaikka aiheeseen tutustuinkin jo vähän ennen vauvan syntymää.

Vierailija
52/63 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap:lle!

Vierailija
53/63 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki on nyt niin ihku-ihania-ja-niin-yhtä-mieltä niin saanks mä olla vastaan? Siis mä en ikinä jaksais. Mulla meinas hajota pää pojan ollessa 6kk kun meille tuli koiranpentu -se pissas paperille pari-kolme kertaa päivässä ja muuten päästettiin ulos. Sen lisäksi oli siis 6kk vauva hoidettavana, joka pulautteli. Jo tämä eritteiden määrä sai mut niin kiepeille, että ärjyin ja karjuin koirille jos ne tuli lähellekään (purin kaiken stressin koiriin kun vauvaan ei voi)

Ja jos ikimaailmassa edes ajattelisin vaipatonta vauva-aikaa. Että olisin tunnin välein vienyt poikaa potalle (sylissä) ja korjannut " vahinkoja" siinä välissä... uuh, mut olis pitänyt varmaan kiikuttaa teholle mielenhäiriöstä.

Mulla on ollut jaksamisen kanssa tekemistä ihan tällaisen kertisvaippoja käyttävän, osittaisimetetyn (imetys loppui 5kk iässä), BabyBjörnissä kannetun ja 4kk ikäisenä kiinteät aloittaneen " tavis-vauvan" kanssa. Yksin kestovaippa, kantoliina tai vaipaton päivä olis kyllä ollut liikaa. En tiedä, mä en vaan jaksa innostua.

Sinänsä en mitenkään asiaa vastusta ja musta on tosi kunnioitettavaa, että osa meistä äideistä jaksaa äitiyden ja lapsen hyvinvoinnin lisäksi huolehtia myös maapallon tulevaisuudesta. Kyllä mäkin ekotekoni yritän jotenki tehdä... tämä nyt ei ole mikään vastaus, mutta ajattelinpa minäkin ottaa kantaa aiheeseen näin työpöydän äärestä. 10,5kk ikäinen poikani viettää päiväänsä päväkodissa.

Vierailija
54/63 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (ja yeisimmin vvv:tä harjoittavilla) käytetään kuitenkin vaippaa. Vasta siinä vaiheessa kun vaippa alkaa pääsääntöisesti olla kuiva niin ihan huomaamatta on laiskuuttaa jättänyt vaipan laittamatta. Niin ja meillä homma on kuitenkin itseasiassa siistimpääkin kun mielestäni kakat on kivempi siivota potasta, kuin liiskaantuneena vauvan pyllyyn. Nyt päästään vaan pienellä pyllyn pyyhkäisyllä ja potan huuhtasulla.

Tietenkin asia on sitten erikseen ne HUUHAA tyypit jotka jo laitokselta saakka vastustavat kaikkea vaippoja.

Joku myös pohti talvella kylmyyttä. Eihän me aikuisetkaan olla kylmisssämme vaikka emme käytäkkään vaippaa. Ei se vauva ilman housuja ole :D Ja luulisi märän vaipan olevan kylmempi kuin kuivat housut.

Vierailija
55/63 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä ehditte päivällä tekemään mitään muuta jos pissautatte vauvaa 5-15min välein? pitäähän vauvaa riisua ja pukea, istuttaa jne. ja jos tämä kaikki lyhyin väliajoin niin eihän siinä ehdi muuta tekemäänkään? vai onko vauva alasti?

mulla ainakin on muutakin hommaa täällä kotona, (pientila) jotten millään ehdi pissauttaa vartin välein.

sitten siitä vaippavuoresta, kyllä minä huolehdin osaltani tulevasta, meillä ollaan melko luomuja, kanalakin löytyy, mutta on vain joitain sellaisia asioita joista en luovu, kuten ne vaipat.

ja vielä kommentoin sitä kun joku ihmetteli että saatetaan vauvoja maailmaan muttei välitetä millainen pallo heille jätetään, kuule, ei niitä vauvoja joka taloon tule vaikka kuinka haluttaisiin, ei tässä niin itsekkäitä olla etteikö välitettäisi, aina ei vain ole niitä mahdollisuuksia, toki jos asuisi kerrostalossa ilman mitään kotieläintä ja maapalaa, olisihan sitä sitten aikaa toteuttaa vaipatonta ym. ilmiötä.

Vierailija
56/63 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ei taida olla mitään pientilaa, joten hyvinhän sitä ehtii kun on vain enimmäkseen kotosalla. Vauvan kanssa touhuiluun se aika menee muutenkin, joten yhtälailla siinä touhutessa voi välillä piipahtaa pottailemassa. Meillä on lämmin asunto ja vauvalla vain esim. body ja potkarit/housut yllä, ei siinä mene montaa sekuntia kun ne riisuu ja pukee. Välillä vauva nakuileekin, mutta toki näin talviaikaan vähän viileämpää on, ettei voi ihan koko ajan nakupellenä olla.

Esim. tänään tytön kanssa nukuttiin vähän turhan pitkään, herättiin klo 10.30, sitten vauvan aamutoimille eli ensin potalle, sinne iso pissa, tämän jälkeen varmuuskestot ylle, touhuilua, sitten tyttöä alkoi nukuttaa ja käytiin vielä potalla mutta ilman tulosta joten mentiinkin nukkumaan (tyttö jäi sänkyyn nukahtamisen partaalla ja itse imuroin sillä aikaa), sitten tyttö nukahti klo 12 ja nukkuu tuossa vieläkin varmuuskestot yllä, jotka mitä todennäköisemmin ovat kuivat kun herää ja sitten menemme potalle, jonka jälkeen touhuillaan eli käytännössä sitten laittelen ruokaa yms. kun hän on lattialla ja siinä välillä kävästään potalla.

Eli kaiken muun toiminnan lomassa sitä pottailua. Suurimmalla osalla äideistä ei kuitenkaan liene koko ajan jotain kotitöitten tekemistä päiviin kuulu.

Vierailija
57/63 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapanen:

sitten siitä vaippavuoresta, kyllä minä huolehdin osaltani tulevasta, meillä ollaan melko luomuja, kanalakin löytyy, mutta on vain joitain sellaisia asioita joista en luovu, kuten ne vaipat.

ja vielä kommentoin sitä kun joku ihmetteli että saatetaan vauvoja maailmaan muttei välitetä millainen pallo heille jätetään, kuule, ei niitä vauvoja joka taloon tule vaikka kuinka haluttaisiin, ei tässä niin itsekkäitä olla etteikö välitettäisi, aina ei vain ole niitä mahdollisuuksia, toki jos asuisi kerrostalossa ilman mitään kotieläintä ja maapalaa, olisihan sitä sitten aikaa toteuttaa vaipatonta ym. ilmiötä.

Täähän oli mulle tarkoitettu, eikö niin. En nyt ihan kaikkea ymmärtänyt, mitä halusit sanoa. Esim. sitä, että et halua luopua kertisvaipoistako? Siihen haluaisin sanoa, että tiedän monia äitejä, joilla on tila hoidettavanaan, jollain jopa 6 lasta ja silti heillä käytetään kestovaippoja. Vaivahan on ihan sama, että kuskaako vaippapusseja roskikseen vai heittääkö kestot koneeseen muun pyykin seuraksi. Kai ihmiset nyt sentään vielä vaatepyykkiä jaksaa pestä?

Keritiksissä se haittapuoli on suurempi kuin kestoissa. Vielä on vallalla jotenkins e harhaluulo, että kestojen käyttäminen on hirveän työlästä. Miten sitten niin moni ihminen on sen jo tajunnut, että ei se ole. Itsekin olin ensin hyvin kestovastainen, en halunnut kauheasti lisätyötä vaippapyykin pesemisestä. Mutta olin niin väärässä: meillä on vaippoja n. kolmen päivän tarpeiksi. Sitten pesen ne sekä muuta pyykkiä joukossa, laitan kuivumaan ja aamulla on taas puhtaat vaipat valmiina käyttöön. Ei mene paljon aikaa, kyllä se vaan on ihan asenteesta kiinni.

Ja sitten tuo kirjoittamasi viimeinen kappale. Moni on hyvin itsekäs ja laiska, niitä kommenttejahan on suoraan joka keskustelupalsta täynnä. Se on hyvä, jos sinä " lapanen" et ole :) Monen kommentteja ovat juuri, että ei huvita käyttää kestoja, koska ei jaksa pestä jaskaisia vaippoja. Kertikset on niin paljon helpompia ja vaivattomampia. Sitten jos ilmoitat käyttäväsi kestoja, niin pyöritellään silmiä ja pidetään hörhönä.

Ja tuohon, että joka taloon ei tule vauvoja. Ei tietenkään, sehän on selvää. Mutta koska lapsiperheet tuottavat vuosittain tonneja vaippajätettä jne. niin miksi he eivät voisi tehdä asialle jotain? Kyllä mun mielestä silloin se on itsekkyyttä ja laiskuutta, jopa suoranaista välinpitämättömyyttä, jos suoralta kädeltä teilataan kestot, kun ei kiinnosta-huvita-jaksa.

Mutta nyt pyydän anteeksi, kun meni näin aiheen vierestä! Oli vain pakko kommentoida. Ja ihan rauhan merkeissä sitten, lapanen!

Vierailija
58/63 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vain en niitä käytä, mutta esim. siskoni käyttää vauvallansa ja olenkin lahjoittanut hänelle meiltä ylimääräiseksi jääneet harsot.

mun puolesta jokainen käyttäkööt sellaista vaippaa kuin huvittaa, tai on sen sitten laittamatta, ihan miten vaan, pääasia kai että vauva on tyytyväinen, eikö niin?

on meilläkin toki " luppoaikaa" päivällä, mutta sen käytän kyllä täysin lasten kanssa leikkimiseen ja muuhun oleiluun, sosiaaliseen elämään, kyläilyyn, shoppailuun ym. joten silloin en halua olla " sidottuna pottaan" ja kotona sisällä olemiseen.

potalla käymme vaipanvaihdon yhteydessä, mutta erikseen en sinne lasta kiikuta. ja kuivaksi aletaan opetella kun on vauva siihen valmis. nyt ei tosiaankaan ole.

Vierailija
59/63 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vissiin kuulun noihin soli80 mainitsemiin laiskoihin ja itsekkäisiin... hui!

Mä luulin, että sen " leiman" saa ihan muuta tekemällä kuin vaippoja käyttämällä ;)

Vierailija
60/63 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vinkki tämä Emilynin aloittama. Toimii, jos jaksaa/haluaa/pystyy kuunnella lastaan ja on hänen kanssaan edes vähän samoilla aaltopituuksilla tai vaihtoehtoisesti vauva ei nauti pöksyyn lorittelusta/kakkimisesta.

Mua taannoin harmitti esikoisen kanssa, kun se tuli hölmösti " opetettua" vaippoihin, Kummasti ihan pikkuisena aina tuli pisu tms. kun vaipan aukaisi ja kah kummaa sitä hölmönä ihmettelemään, että mitäs se tuollai sen sijaan, että olisi tajunnut ettei se vauvakaan nauti housuunsa tekemisestä.. ja tekihän tuo välillä lavuaariinkin. Olisi tullut monet kertikset ja kestojen pesut säästettyä ja säästyttyä ja käytettyä niiden kanssa sählääminen muuhun kaikin puolin eri osapuollle sopivampaan tekemiseen.

No, tämä kakkonen tarkempi tyyppi. Nostaa mölyn jo kauan ennen kuin on housuun tulossa ja on tehnyt niin vastasyntyneestä asti, niin periaatteessa on helppoa - ainakin alun jälkeen, kun oppi erilaiset karjahdukset (joita tuokin on tuottanut lähes taukoamatta) tunnistamaan toisistaan ; ). Eli on pissitty ja kakittukin lavuaariin, mutta kyllä meillä niin kestoja kuin kertiksiä kuitenkin käytetään enemmän tai vähemmän - jos ei muuten niin sitten muiden ollessa kotona tai yöllä. Kun vaativan sorttinen uhmis ja huomionkipeä ukko lisätään yhtälöön kotityöt etc. ei valitettavasti aina ratkea viemään pikkuista asioille tai ainakaan ihan ajoissa (tai joskus yksinkertaisesti huomaa muiden aiheuttamalta älämölöltä toisen tarvetta). Mutta hänellä on täysioikeus kyllä vaikka liruttaa hoitoalustalla sideharsoon, jos ei vessaan asti keritä ; ).

Mutta jos rehellisiä ollaan, vaikka meillä on tosi kylmä vanha talo, niin kyllä se on helpompi/nopeampi vauvalta kiskoa monta kerrosta kolttua vauhdilla pois päältä ja laittaa sitten takaisin kuin tehdä se ja säheltää erinäisten vaippojen (ja tarvittaessa voiteiden sekä pyyhkeen) kanssa tuon lisäksi ; ). - Vielä kuin meidän muksut ovat perineet isänsä massiiviset lihakset, niin se yhdistettynä heidän päätökseensä " minähän en vaippoja huoli" takaa hitsin moisen taiston. Tämä kuopuskin 5kk, poika on " jättivauva" silkkaa lihasta, tulta ja tappuraa (+huumorimielistä kiusanhenkeäkin nykyään) ja lisäksi kolmisen viikkoa sitten oppi avaamaan teippivaippojen teipit ja samaan syssyyn kertisten kuorien tarrat, niin vähemmällä oikeasti pääsee, kun vain kiikuttaa hänet sinne lavuaarille - vaikka pissiikin pari-kolme kertaa päivällä tunnin sisällä hereillä ollessaan ja töräyttää aina kunnon satsit kakkaa tunnin päiväunien/tissittelyn jälkeen, joka suoritetaan edelleenkin yleensä tunnin välein ; ).

Vaipattomuus on laiskojen äitien homma ; ). Jos en tähän pystyisi, niin en varmaan omia housujanikaan jaksaisi availla ja sulkea vessassa käyntiä varten.. ja lorottelisin lattioille..hehehe : ).

Pst. Mutta mitä Emilynin viimeisimmässä viittaamiin kotihommiin tulee, niin niitä ainakin meiläkäisellä piisaa tänne aamuyöhön asti - vaikken mikään turha rätinpyörittäjä olekaan : ).

- Tiina -