Suomalaisten lihavuus vain yleistyy
Ja kyllä sen katukuvassakin huomaa. 1,2 miljoonaa ylipainoista aikuista, aivan törkeän paljon.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Juu, tämän huomaa töissä päivittäin. Enää ei mahduta edes 46 ja joistain merkeistä XXL on suosituin koko. Se kertoo jo aika paljon.
Sitten nämä kehtaa marmattaa, että on se kumma kun Aikuisille Naisille on lasten kokoja tarjolla? Olen ihan aikuinen ja kokoa 36 ollut koko elämi ajan, lapsiakin on.
Työskentelen vaateliikkeessä.
No etpä kauan ole alalla ollut. Vaatteiden kokomerkinnätkin on muuttuneet moneen kertaan viimeisen 50 v aikana. Ennen L tai XL oli todella ylipainoisten kokoja nyt samalla kokomerkinnällä vaatteet sopii normaalipainoisille 50-60 kiloisille. Kaikki kun tulee Kiinasta ja Intiasta, laput voi olla mitä sattuu. Ostin itselleni collegen Turkista joskus 20v sitten. Sopiva koko oli 4XL. Suomesta ostin samaan aikaan M/L kokoisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Facen ruokaryhmissä normaalit annoskoot ja kevyet ruuat nauretaan ulos.
100g lihaa tai 150g kalaa on kuulemma anorektikon annos eikä sillä selviä seuraavaan ateriaan. 1 ohut siivu juustoa leivän päällä on pelkkää pelleilyä jos ei ole 3 siivua metukkaa alla.
Ruoka on ruokaa vain jos siihen upotetaan keinotekoisia maustettuja ruokakermoja tai kilo juustoraastetta.
Napolilainen aito pizza on naurettavuuden huippu - eihän siinä ole ollenkaan täytettä!?? Pitää olla vähintään kinkkua, metukkaa, tonnikalaa, aurajuustoa ja ananasta ryyditettynä paksulla juustokerroksella, nam!
No niitä annoksia (ja tekijöitä) kun katsoo ymmärtää hyvin miksi ollaan lihavia!
Minä en pidä juustosta enkä kermaisista ruoista. Mielummin yksinkertaista ruokaa ilman kastikkeita ja keitto kirkkaalla liemellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen täällä. Tosta mättöruoasta mitä ylipainoiset yleensä vetää: mä kävin eilen pitkästä aikaa pizzalla puolilta päivin. Tulin niin täyteen, että koko loppupäivänä en pystynyt syömään muuta. Vettä join. Aamulla vaaka näytti +1 kg. Se on toki nestepainoa, koska pizzassa on sika paljon nestettä sitovaa suolaa.
Mietin siinä, että miten jotkut pystyy syömään usein esim. pizzaa ja sen jälkeen pitkin päivää kaikenlaista muuta epäterveellistä. Ei ihme kun porukat lihovat.
Olen hoikka mies ja voin syödä kerralla noin puolet pizzasta. Jos syön enemmän kuin sen kun mahani sanoo, että nyt on täyttä, minulle tulee yököttävä olo. En siis venytä mahalaukkuani sellaiseksi 10 litran säkiksi.
tämähän se on. Kun se mahalaukku on venytetty todella isoksi, niin sinne pitää lappaa mättöä oikein olan takaa.
Toinen on myös se, että lihavalla harvoin, jos koskaan se kylläisyyssignaali tulee ajoissa, mistä tietää lopettaa syöminen.
Mikseivät ihmiset kykene tai halua pitää itsestään huolta? t. atleettinen 68 kg mies
Olin uusliberaali ja ajattelin, että kukin itse tietää parhaiten ja vapailla markkinoilla tekee viisaita valintoja. Kuitenkin omakin painoindeksi oli noussut 30:een. Nyt olen koittanut hiilareita vähentää ja se on oikeastaan aika vaikeaa, kun ei ole tottunut kaupasta hakemaan sellaista. Sitä tietysti kaupassa tarjotaan, mitä kysytään. Lidl ei ole sen huonompi kuin K tai S tässä suhteessa. Osasyynä on kyllä myös ruokaketjun virittäminen tehokkaaksi tuottamaan tietynlaista teollista paskaa.
Olen kumminkin huomannut, että nälän tunne on paljon vähäisempää, jos hiilarit minimoi. En siis rajoita syömisen määrää muuten, mutta paino on pudonnut parissa kuukaudessa noin 5 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät ihmiset kykene tai halua pitää itsestään huolta? t. atleettinen 68 kg mies
Mikset sinä kykene tai halua keskittyä omaan elämääsi vaan kyttäät sinäkin muiden kroppia ja kiloja? Mikä siinä on vaikeaa??
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut, että monella aikuisella on aivan järkyttävä ruokahalu. Vaikka olisi ihan istumatyössä, kulkee työmatkat autolla ja istuu sohvalla illat. En enää halua lähteä kavereiden kanssa matkalle, kun heillä on koko ajan nälkä ja pitäisi olla ravintolassa.
Tämä on niin totta. Yritin aikanaan turhaan vääntää ylipainoiselle työkaverilleni oikeasta annoskoosta kevyttä sisätyötä tekevälle naiselle. Ei mennyt jakeluun, vaan työkaveri hoki jatkuvasti kuinka ei laihdu (oli tätä hakenut lääkärillekin) vaikka kuinka syö oikein. No, ei syönyt kun katsoi hänen annoskokojaan lounaalla (esim. rasvaista ja hiilihydraattipitoista kiusausta lautasella jättiannos). Joka päivä pulla tai muropohjsinen leivos kahvilla. Jne. Eli itseään on helppo huijata, kun ei halua katsoa totuutta silmiin ja on laiska tekemään konkreettisia muutoksia elintapoihinsa.
Ihmiset syö liikaa ja liikaa kaloreita eikä liiku. Päivän ruokamäärää voi leikata puolella ja kaloreita vielä enemmän eikä edes laihdu. Ruoka on vielä niin kallista että ruuissa säästää paljon. Vuodessa lomamatkan verran.
Ahaa, palstan läskihullusta on tullut liian laiska tehdäkseen uusia aloituksia, kaivelee mieluummin vanhoja. Häh häh.
Vierailija kirjoitti:
Se on liiallinen proteiinin saanti se syy
No höpön höpön hui hai!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facen ruokaryhmissä normaalit annoskoot ja kevyet ruuat nauretaan ulos.
100g lihaa tai 150g kalaa on kuulemma anorektikon annos eikä sillä selviä seuraavaan ateriaan. 1 ohut siivu juustoa leivän päällä on pelkkää pelleilyä jos ei ole 3 siivua metukkaa alla.
Ruoka on ruokaa vain jos siihen upotetaan keinotekoisia maustettuja ruokakermoja tai kilo juustoraastetta.
Napolilainen aito pizza on naurettavuuden huippu - eihän siinä ole ollenkaan täytettä!?? Pitää olla vähintään kinkkua, metukkaa, tonnikalaa, aurajuustoa ja ananasta ryyditettynä paksulla juustokerroksella, nam!
No niitä annoksia (ja tekijöitä) kun katsoo ymmärtää hyvin miksi ollaan lihavia!
Juusto on hyvää ravintoa kaikkine rasvoineen, turha sitä on mollata. Ja sitä on vaikea ylensyödä. Kerma on myös ok, se
Asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Odotahan kun tulee kesä. Kaikki lihavat muijat käppäilee vähissä vaatteissa. 🤢
Mikään ei ole kuvottavampaa kuin punakka läski äijä ilman paitaa kesäkuumalla. Eikä ymmärrä edes hävetä.
Ja mainoslause kuuluu Koska minä haluan (olla lihava)!