Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei päiväkodin työntekijät saa työvaatteita?

Vierailija
27.01.2024 |

Hirveen kalliiksi tulisi minunkin aloittaa nyt päiväkodissa. Pitäisi ostaa toppapuku ja kunnon lämpimät talvikengät, sadevaatteet, kumpparit ja kunnon välikausivaatteet. Sekä mukavia sisävaatteita ja sisäkengät.

Minusta päiväkodin työntekijöillä pitäisi olla ilmaiset työvaatteet. Ilman noita kunnon ulkovaatteita ei työssä oikein pärjää kun ulkona ollaan paljon ja pitkiä aikoja usein kelissä kuin kelissä.

Lisäksi kun on luistelua ja hiihtoa niin kuka kustantaa työntekijöiden luistimet ja sukset?

Ja joillakin voi olla valmiina nuo kaikkimuttei todellakaan kaikilla! Kunnon vaatteet ja välineet on tosi kalliitakin. Lisäksi jos on vaikka lihonut/laihtunut niin ei ne kymmenen vuotta sitten hankitut kamat enää välttämättä edes mene päälle.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tälläinen ikuisuuskysymys, sama kuin miksi siivoojien palkat on niin pienet. 

Vierailija
82/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsia, eli ihan samat varusteet löytyy jo, lasten kanssa ulkoilaan säässä kuin säässä.

Niin minullakin. Mutta jos pidän kotona samoja vaatteita kuin töissä, ne kuluvat huomattavan nopeasti, enkä halua vapaalla kulkea töissä kulahtaneissa vaatteissa. 

Töissähän niitä kulahtaneita pidetään ja vapaalla parempia. Vai ajattelitko olla parhaassa tällingissä töissä jos sieltä jonkun yh vanhemman saisi iskettyä ja varot lapsia, ettei kaunis uusi kallis pusero mene sotkuun. 

Näin olen ratkaissutkin asian. Kuljen töissä melko kulahtaneissa, osin reikäisissä vaatteissa. Kerran pomo otti puheeksi, että pukeutumiseni on epäsopivaa, koska näytän homssuiselta. Vastasin että niin näytän, työ tekee sen. Kotona on ehjät ja puhtaat vaatteet. Työssä pitämäni vaatteet pesen viikonloppuna jos ehdin ja viitsin.

En todellakaan laita penniäkään rahaa kiinni siihen että saan ottaa vieraiden kakaroiden kuset/paskat/oksennukset ja räät päälleni.

Ulkovaatteissa sama juttu. Ei todellakaan kiinnosta mitä joku janiUrsulan isä ajattelee habituksestani, katsoisi vaan itse peiliin.

Sitäpaitsi saan olla rauhassa vapaa-ajalla esimerkiksi kaupassa, kun asiakkaat eivät tunnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ulkoilen paljon myös omien lasten kanssa. Eikä vaatteita tarvitse jatkuvasti olla uusimassa. Kyllä mulla kestää samat vaatteet vuosikausia, kunhan ovat oikean kokoisia. Joskus alkutalvesta on vaatteet repsahtanut rikki, kun olen lihonut edellisvuodesta.

Vierailija
84/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan! Turvakengät myös sisällä, voihan siellä esim törmätä pöydän jalkaan. Sakset voi lipsahtaa eli myös viiltosuoja hanskat, takit ja housut. Ja tietenkin se kypärä, sitä voi lapsi lyödä vaikka haarukalla otsaan, myös suojalasit ettei mene hiekkaa silmiin ja kuulosuojaimet ettei ole liikaa desibelejä!  

Ja sama tässä. Ei arvostusta alaan. Vitt#illaan vaan jos varhaiskasvatukseen ehdotetaan ilmaisia työvaatteita. 

Vierailija
85/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työehdot ei miellytä, miksi olla siellä töissä? En mäkään hae huvipuistoon töihin, kun iho ei kestä aurinkoa yhtään. 

Tässä keskustelussa (ja tässä kommentissa) huomaa ettei varhaiskasvatusta arvosteta ollenkaan. Ei edes sen vertaa että asianmukaiset työvaatteet tarjottaisiin. Surullista on.

No jos sulla on rahaa ostaa talveksi ittelles hienoja vaatteita, joita ei päiväkodin pihalla voi käyttää ja rahat ei riitä, miksi hakea sinne töihin? Sama periaate joku hakee töitä ja autoa tarvii, ei ookkaan autoa. Noh mitäs nyt.? Haetaan töitä sieltä mikä kellekkin sopii. Juu, ei siivoojiakaan arvosteta palkassa, siitäkin voi keskustella loputtomiin. 

Vierailija
86/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostuksen puutetta. Muilla hoitoaloilla kyllä on työnantajan puolesta työvaatteet; sisähousut ja sisätakki. Työkengät on joutunut itse hankkimaan, samaten sukat vaikka nekin voi altistua ja altistuukin kaikenlaiselle eritteiden siivoamiselle. 

Vai olenko väärässä? Näin on ollut niissä paikoissa jotka itse olen nähnyt. 

Vierailija
87/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edes saataisiin terveyssandaalit sisäkäyttöön, ergonomiset työkengät siis. Tai edes sadetakki. Edes jotain. Mutta ei mitään.

Jopa päiväkodin ylijäämäruuasta, joka menisi roskiin, pitäisi henkilökunnan maksaa, jos sitä ottaa talteen. 

Huomaa, että on naisvaltainen ala, "kutsumusammatti".

Vierailija
88/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsia, eli ihan samat varusteet löytyy jo, lasten kanssa ulkoilaan säässä kuin säässä.

Niin minullakin. Mutta jos pidän kotona samoja vaatteita kuin töissä, ne kuluvat huomattavan nopeasti, enkä halua vapaalla kulkea töissä kulahtaneissa vaatteissa. 

Töissähän niitä kulahtaneita pidetään ja vapaalla parempia. Vai ajattelitko olla parhaassa tällingissä töissä jos sieltä jonkun yh vanhemman saisi iskettyä ja varot lapsia, ettei kaunis uusi kallis pusero mene sotkuun. 

Näin olen ratkaissutkin asian. Kuljen töissä melko kulahtaneissa, osin reikäisissä vaatteissa. Kerran pomo otti puheeksi, että pukeutumiseni on epäsopivaa, koska näytän homssuiselta. Vastasin että niin näytän, työ tekee s

Niin? Onko se meidän vika et peset vaatteet millon peset tai olet pesemättä? Kun et reikiin edes neulaa ja lankaa osaa käyttää. Näytät varmasti Turhapurolta. 

Vierailija
89/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ on vaatetusta kuluttavaa tai erityisen likaista, työn laadun vaatimien suojapukujen ja -takkien hankintamenot sekä pesemis- yms. kulut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa. 

Vierailija
90/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ulkoilen paljon myös omien lasten kanssa. Eikä vaatteita tarvitse jatkuvasti olla uusimassa. Kyllä mulla kestää samat vaatteet vuosikausia, kunhan ovat oikean kokoisia. Joskus alkutalvesta on vaatteet repsahtanut rikki, kun olen lihonut edellisvuodesta.

Mikä ihmeen perustelu tämä on?? 

Että jos kotona joku asia toimii ok, ei työnantajan tarvi sitä hankkia töissäkään? Voi ottaa kotoa mukaan? Ja tätä ajatusmallia viljelee nimenomaan naiset. Mikä ihmeen opetettu nöyryys??

En osaa kuvitella yhdenkään Pertin sanovan samaa, että mulla on hei kotona toimiva akkuporakone, käytetään sitä, ei tarvi töihin hommata toista. Tai työtuolien hankkiminen toimistyöläiselle. Hei mulla on kotona ihan perusruokatuoli jonka ääressä voin istua ihan hyvin, ei tarvi ostaa mulle töihin mitään Iskun 800e työtuolia, mä otan kotoa mukaan mun ruokatuolin! 

Vierailija
91/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan! Turvakengät myös sisällä, voihan siellä esim törmätä pöydän jalkaan. Sakset voi lipsahtaa eli myös viiltosuoja hanskat, takit ja housut. Ja tietenkin se kypärä, sitä voi lapsi lyödä vaikka haarukalla otsaan, myös suojalasit ettei mene hiekkaa silmiin ja kuulosuojaimet ettei ole liikaa desibelejä!  

Ja sama tässä. Ei arvostusta alaan. Vitt#illaan vaan jos varhaiskasvatukseen ehdotetaan ilmaisia työvaatteita. 

Niin ja samaa olen siivoojana kuunnellut, miksi palkkoja ei nosteta. On helppoa työtä. Ei arvostusta. Mut eipä täällä palstalla aina saa vain sitä vastausta mitä toivoo. 

Vierailija
92/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työ on vaatetusta kuluttavaa tai erityisen likaista, työn laadun vaatimien suojapukujen ja -takkien hankintamenot sekä pesemis- yms. kulut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa. 

Taitaa omavastuu olla 700 €/vuosi, jos oikein muistan.

Vierailija
93/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen perustelu tämä on?? 

Että jos kotona joku asia toimii ok, ei työnantajan tarvi sitä hankkia töissäkään? Voi ottaa kotoa mukaan? Ja tätä ajatusmallia viljelee nimenomaan naiset. Mikä ihmeen opetettu nöyryys??

En osaa kuvitella yhdenkään Pertin sanovan samaa, että mulla on hei kotona toimiva akkuporakone, käytetään sitä, ei tarvi töihin hommata toista. Tai työtuolien hankkiminen toimistyöläiselle. Hei mulla on kotona ihan perusruokatuoli jonka ääressä voin istua ihan hyvin, ei tarvi ostaa mulle töihin mitään Iskun 800e työtuolia, mä otan kotoa mukaan mun ruokatuolin! 

Vaatteet nyt on ihan eri asia, kuin työkalut.

Vierailija
94/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos saat ne vaatteet et voi vähentää niitä verotuksessa. Jos olette tämän etuuden jättänyt käyttämättä se ei ole yhteiskunnan arvostuksen puutetta vaan ihan oma mokanne. 

Vierailija
95/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päiväkodeissa pitää kärvistellä ulkona surkeassa kelissä, kun on ne sisätilatkin käytettävissä? 

Koska ollaan Suomessa. Ei missään muualla maailmassa lumituiskussa, raekuuroissa ja rankkasateissa viedä päiväkotilapsia pihalle pariksi tunniksi. Suomessa uskotaan ulkoilmaan enemmän kuin terveeseen järkeen.. Ja jos sitten joskus ihan myrskyvaroituksen takia jäädäänkin sisälle, aina joku vanhempi valittaa asiasta, koska silloin ei riepupetteri nuku illalla ajoissa kello 19, kun ei ole saanut ulkoilla!!

Vierailija
96/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen varhaiskasvattajan virkapuvun tulisi olla? Ja olisiko kaikilla samanlaiset puvut, vai eroteltaisiinko jotenkin eri ammattiryhmät kuten vakajohtajat, vakaerityisopet, vakaopet, vakasosionomit, vakahoitajat ja vaka-avustajat?

Virkapuku? Onko vaikka raksamiehillä virkapuvut? Heillä on sää- ja työolosuhteisiin sopivat vaatteet/kengät. Kesä- ja talvivaatteet erikseen. Ei tietenkään päiväkodissa olisi samanlaisia, vaan esimerkiksi musta kuoripuku eli housut ja takki ja kengät, jotka soveltuvat erilaisiin sääolosuhteisiin. 

Tämä perustuu ihan työturvallisuuteen. Vaatteet on myös palo- ja viiltosuojattuja. 

Niin? Mutta miksi eivät itse joudu ostamaan? Miksi työnantaja tarjoaa ne?

Juuri siksi, että se perustuu työturvallisuuteen. Työtä ei saa tehdä muissa vaatteissa. Vakuutus ei korvaa, jos tulee työtapaturma puutteellisen vaatetuksen takia. 

Vierailija
97/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on tälläinen ikuisuuskysymys, sama kuin miksi siivoojien palkat on niin pienet. 

Siivoojana saan suojavaatteet ja turvakengät työnantajalta. 

Vierailija
98/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työehdot ei miellytä, miksi olla siellä töissä? En mäkään hae huvipuistoon töihin, kun iho ei kestä aurinkoa yhtään. 

Tässä keskustelussa (ja tässä kommentissa) huomaa ettei varhaiskasvatusta arvosteta ollenkaan. Ei edes sen vertaa että asianmukaiset työvaatteet tarjottaisiin. Surullista on.

No jos sulla on rahaa ostaa talveksi ittelles hienoja vaatteita, joita ei päiväkodin pihalla voi käyttää ja rahat ei riitä, miksi hakea sinne töihin? Sama periaate joku hakee töitä ja autoa tarvii, ei ookkaan autoa. Noh mitäs nyt.? Haetaan töitä sieltä mikä kellekkin sopii. Juu, ei siivoojiakaan arvosteta palkassa, siitäkin voi keskustella loputtomiin. 

Mä oon itse asiassa siivooja 😅 Mulla on kuitenkin työvaatteet luojan kiitos. Ja saanut työkenkiin avustusta työnantajalta. Halutessani joka vuosi. Mulla on joo hienoja vaatteita. En mä niitä töissä haluaisi pilata. Enkä omista goretexeja tms joilla pärjäisi pari tuntia seisten pakkasissa tai vesisateessa.

Eli sinusta päiväkotiin voi hakea töihin vain ne kenellä on jo hyvät ulkovaatteet tai varaa sellaiset ostaa? Jos on kouluttautunut alalle niin sieltä niitä töitäkin haetaan. Mutta ymmärrän ettei kaikki arvosta varhaiskasvattajia sen vertaa että työvaatteet tarjottaisiin.

Ap

Vierailija
99/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatteet nyt on ihan eri asia, kuin työkalut."

Ei se kyllä ole. Ilman pakkasvaatetta ei päiväkotityöläinen_voi_tehdä_työtään. 

Mutta jos sinun ajatusmalliisi sopii vain 1:1 vertailu, niin työvaatteet saa muilla hoitoaloilla työn puolesta. Esim vanhusten hoitolaitoksissa on kasa vaatetta, josta otetaan housut ja takki työvuoron ajaksi. Ei tarvi olla omia. 

Samoin vaikka mikä tahansa lvi- autokorjaamo- puuverstas- mikä tahansa paikka, joissa työskennellään haalareissa. Ei niitä haalareita tarvi itse ostaa (ne ei olisi edes kalliita, alle satasen) vaan työnantajalta saa, ja logo selässä. Tai ilman logoa. Mutta ei tarvi itse työvaatteita ostaa. 

Keittiötyöntekijät, tarjoilijat, ostaako ne itse essut, myssyt ja kokkitakit? Tokihan essuja on kellä vaan kotonakin, siitä vaan mukaan eikö niin? Joku ketjuravintola, riittääkö että on oma t-paita ja oma lippis? Ei, vaan työnantaja kustantaa vaikka työ ei ole edes erityisen likaista. 

Löytyy vaikka mitä aloja joissa työvaatteet saa työnantajalta, en jaksa enempää luetella. Jopa kaupan alalla, joka ehkä vielä huonommin palkattua. 

Vierailija
100/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaatteet nyt on ihan eri asia, kuin työkalut."

Ei se kyllä ole. Ilman pakkasvaatetta ei päiväkotityöläinen_voi_tehdä_työtään. 

Mutta jos sinun ajatusmalliisi sopii vain 1:1 vertailu, niin työvaatteet saa muilla hoitoaloilla työn puolesta. Esim vanhusten hoitolaitoksissa on kasa vaatetta, josta otetaan housut ja takki työvuoron ajaksi. Ei tarvi olla omia. 

Samoin vaikka mikä tahansa lvi- autokorjaamo- puuverstas- mikä tahansa paikka, joissa työskennellään haalareissa. Ei niitä haalareita tarvi itse ostaa (ne ei olisi edes kalliita, alle satasen) vaan työnantajalta saa, ja logo selässä. Tai ilman logoa. Mutta ei tarvi itse työvaatteita ostaa. 

Keittiötyöntekijät, tarjoilijat, ostaako ne itse essut, myssyt ja kokkitakit? Tokihan essuja on kellä vaan kotonakin, siitä vaan mukaan eikö niin? Joku ketjuravintola, riittääkö että on oma t-paita ja oma lippis? Ei, vaan ty

Jep. Ja kotona tehdään ruokaa, remontoidaan, haravoidaan jne., joten miksei voisi samoilla vaatteilla työskennellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi