Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei päiväkodin työntekijät saa työvaatteita?

Vierailija
27.01.2024 |

Hirveen kalliiksi tulisi minunkin aloittaa nyt päiväkodissa. Pitäisi ostaa toppapuku ja kunnon lämpimät talvikengät, sadevaatteet, kumpparit ja kunnon välikausivaatteet. Sekä mukavia sisävaatteita ja sisäkengät.

Minusta päiväkodin työntekijöillä pitäisi olla ilmaiset työvaatteet. Ilman noita kunnon ulkovaatteita ei työssä oikein pärjää kun ulkona ollaan paljon ja pitkiä aikoja usein kelissä kuin kelissä.

Lisäksi kun on luistelua ja hiihtoa niin kuka kustantaa työntekijöiden luistimet ja sukset?

Ja joillakin voi olla valmiina nuo kaikkimuttei todellakaan kaikilla! Kunnon vaatteet ja välineet on tosi kalliitakin. Lisäksi jos on vaikka lihonut/laihtunut niin ei ne kymmenen vuotta sitten hankitut kamat enää välttämättä edes mene päälle.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun aikoinaan sain osa-aikaisen työn päiväkodissa. Meni varmaan vähintään ensimmäisen kuukauden palkka ja osa toisestakin vaatteisiin ja kenkiin. 

Tokihan päiväkodin tädin piti olla siististi ja asianmukaisesti puettu. 

Missä vaaditaan, että piti? 

Vierailija
42/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen varhaiskasvattajan virkapuvun tulisi olla? Ja olisiko kaikilla samanlaiset puvut, vai eroteltaisiinko jotenkin eri ammattiryhmät kuten vakajohtajat, vakaerityisopet, vakaopet, vakasosionomit, vakahoitajat ja vaka-avustajat?

Virkapuku? Onko vaikka raksamiehillä virkapuvut? Heillä on sää- ja työolosuhteisiin sopivat vaatteet/kengät. Kesä- ja talvivaatteet erikseen. Ei tietenkään päiväkodissa olisi samanlaisia, vaan esimerkiksi musta kuoripuku eli housut ja takki ja kengät, jotka soveltuvat erilaisiin sääolosuhteisiin. 

Ero on siinä, että raksamiehet eivät ole kontaktissa asiakkaiden kanssa, eli he eivät pukunsa kautta edusta työnantajaansa.

Saattavat ollakin. Esim, vesiputkarempassa taloissa yleensä asutaan samalla ja niissä hommissa tarvitaan myös raksaurakoitsijaa, kun pitää porata, purkaa, maalata, tehdä mahdollisesti uusi atk-komero yms.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen varhaiskasvattajan virkapuvun tulisi olla? Ja olisiko kaikilla samanlaiset puvut, vai eroteltaisiinko jotenkin eri ammattiryhmät kuten vakajohtajat, vakaerityisopet, vakaopet, vakasosionomit, vakahoitajat ja vaka-avustajat?

Lasten hyvinvoinnin kannalta on ehdottomasti parasta että he eivät tunne olevansa laitoksessa virka-asuisten hoidossa. Kärjistäen miksi kaikille työssä käyville ei kustanneta talvivarusteita, ulkokauttahan töihin on lähdettävä. Meillä on ehkä sittenkin asiat liian hyvin kun tällaisia edes ääneen sanotaan.

!

Joo ei sun varmaan tarvitse tästä asiasta huolissaan olla. Tuskin tulee toteutumaan eli jatkossakin työntekijät ostaa itse kalliit ulkovarusteet pienestä palkastaan että pystyy työtä tekemään.

Ap

Vierailija
44/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkapuku? Onko vaikka raksamiehillä virkapuvut? Heillä on sää- ja työolosuhteisiin sopivat vaatteet/kengät. Kesä- ja talvivaatteet erikseen. Ei tietenkään päiväkodissa olisi samanlaisia, vaan esimerkiksi musta kuoripuku eli housut ja takki ja kengät, jotka soveltuvat erilaisiin sääolosuhteisiin. 

Tämä perustuu ihan työturvallisuuteen. Vaatteet on myös palo- ja viiltosuojattuja. 

Niin? Mutta miksi eivät itse joudu ostamaan? Miksi työnantaja tarjoaa ne?

Työ-tur-val-li-suus. Työntekijän turvallisuus on työnantajan vastuulla, ei mukavuus eli missään ei määrätä että työn on oltava kivaa, mutta se määrätään, että esim kypärä on oltava päässä, turvakengät jalassa, jne. Jos sitä laimin lyödään työnantaja on käräjillä. Ei meillekään jaxuhaleja heru, jos esim vaatteet kastuu läpi märäksi. 

Vierailija
45/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vaihtoehto olla myös se että työnantajalta saa kuittia vastaan tietyn summan hankinnoista? Esim. kengistä saa 50 euroa, ulkovaatteista tietyn summan jne. Sitten voi itse valita ostaako minkälaiset ja minkä hintaiset. Tämä etu tietysti kyseenalainen kun tehdään sijaisuuksia ja pätkiä.

Ap

Vierailija
46/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hyvinvoinnin kannalta on ehdottomasti parasta että he eivät tunne olevansa laitoksessa virka-asuisten hoidossa. Kärjistäen miksi kaikille työssä käyville ei kustanneta talvivarusteita, ulkokauttahan töihin on lähdettävä. Meillä on ehkä sittenkin asiat liian hyvin kun tällaisia edes ääneen sanotaan.

!

Joo ei sun varmaan tarvitse tästä asiasta huolissaan olla. Tuskin tulee toteutumaan eli jatkossakin työntekijät ostaa itse kalliit ulkovarusteet pienestä palkastaan että pystyy työtä tekemään.

Ap

Jos et olisi päiväkodissa töissä kulkisit alasti? 

Vierailija
47/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan vaihtoehto olla myös se että työnantajalta saa kuittia vastaan tietyn summan hankinnoista? Esim. kengistä saa 50 euroa, ulkovaatteista tietyn summan jne. Sitten voi itse valita ostaako minkälaiset ja minkä hintaiset. Tämä etu tietysti kyseenalainen kun tehdään sijaisuuksia ja pätkiä.

Ap

Ja se katsotaan työsuhde eduksi ja siihen puuttuu verottaja. 

Vierailija
48/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole tainnut paljon työelämässä olla? 

Vierailija
49/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin hyvä pointti. Huoltomiehillä, puistotyöntekijöillä jne. on asialliset työvaatteet. Varhaiskasvattajille ei haluta maksaa lisää palkkaa, vaikka pula on huutava. Erilaisilla eduilla, kuten työvaatteilla, lounasedulla jne. voisi loistavasti kompensoida tätä. Lisäisi myös tunnetta, että edes jossain tullaan vastaan.

Vierailija
50/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

!

No, täytyy näin toimistotyötä tekevänä sanoa, että en minä tarvitse työntekooni vaikka vedenpitävää takkia. Minun vaatteisiin ei tule muiden ihmisten eritteitä. On kyse aikalailla eri asioista.

51/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin just työhupparit 🤩 Uudet toppakamppeet ostin vähän aikaa sitten alennuksista 

Vierailija
52/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perustuu ihan työturvallisuuteen. Vaatteet on myös palo- ja viiltosuojattuja. 

Niin? Mutta miksi eivät itse joudu ostamaan? Miksi työnantaja tarj

Koskeeko myös niitä puistotyöntekijöitä?

Vierailija
53/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary Poppins tyylinen sopisi hyvin

Vierailija
54/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja se katsotaan työsuhde eduksi ja siihen puuttuu verottaja. 

Kyllä, jos saat euronkin siitä maksetaan myös veroa. 

Vierailija
55/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mutta miksi eivät itse joudu ostamaan? Miksi työnantaja tarj

Siis eihän raksalla olevat ohuissa takeissa työskentele talvisin? Niillä on ihan toppavaatteet työnantajan toimesta. Eli kyllä siinä on otettu nämäkin huomioon eikä vaan turvallisuus. Ettei työntekijä palelluta itseään työssä. Työturvallisuutta siis sekin. Myös päiväkodeissa mielestäni. En kyllä ajatellut että tämä asia saisi näin paljoa vastustusta!

Ap

Vierailija
56/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin hyvä pointti. Huoltomiehillä, puistotyöntekijöillä jne. on asialliset työvaatteet. Varhaiskasvattajille ei haluta maksaa lisää palkkaa, vaikka pula on huutava. Erilaisilla eduilla, kuten työvaatteilla, lounasedulla jne. voisi loistavasti kompensoida tätä. Lisäisi myös tunnetta, että edes jossain tullaan vastaan.

Suurin osa ihmisistä ei koe, että varhaiskasvattajia tarvitaan, vaan heille riittää pelkkä lastenhoitopalvelu. Lapsia taas osaa hoitaa kuka tahansa. Tämä on se perussyy alan aliarvostukseen.

Vierailija
57/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

!

En ole päiväkodissa töissä enkä kulje alasti. Miten niin?

Vierailija
58/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että saadaan meille vaatteet? Jos et satu tietämään saan palkkani kunnalta. Jos me ne vaatteet saisimme kunnalta ihan samalla tavalla minä ne itse maksaisin. 

Vierailija
59/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että saadaan meille vaatteet? Jos et satu tietämään saan palkkani kunnalta. Jos me ne vaatteet saisimme kunnalta ihan samalla tavalla minä ne itse maksaisin. 

Niille kunnan puistotyöntekijöille kyllä tarjotaan vaatteet kuin vaikka terveyskeskuksen henkilökunnallekin. 

Vierailija
60/135 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole tainnut paljon työelämässä olla? 

Miten niin? Tarkoittaako se sitä että en ole työelämässä ollut kun ihmettelen miksei varhaiskasvatuksen ihmiset saa mitään apua työvaatteiden hankintaan?

Tämä aihe tuli mieleen kun kuuntelin ystävää joka kyseisellä alalla työskentelee.

Itse olen muuten saanut joskus 50 euroa työkenkiin. Yksityisellä puolella. En työskentele itse varhaiskasvatuksessa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi