Otitteko esikoisen pois päiväkodista kun toinen lapsi syntyi?
Miten ehtii hoitaa vauvaa ja samalla keksiä leikki-ikäiselle kehittävää aktiviteettia? Saako päiväkodissa käydä vain muutamaa lyhyttä päivää viikossa? Vai kannattaako ottaa lapsi täysin kotihoitoon ja viedä johonkin kerhoihin? Mua pelottaa myös että lapsen kaverit päiväkodista unohtavat hänet jos on vaikka vuoden poissa.
Kommentit (110)
Esikoinen ei ollut päiväkodissa toisen syntyessä, esikoinen ja toinen ei ollut päiväkodissa kolmannen syntyessä. Hyvin ehtii.
Nelosen syntyessä esikoinen ekalla, toinen eskarissa ja kolmonen jatkoi isojen ryhmässä (4 vuotias) eskarin aikataulun mukaan (klo 8.30-12.30).
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä te nukutte, jos esikoinen on kotona? Joo, ei 4v esikoinen nuku enää päiväunia ja vauva herää öisin vielä 5-6 kertaa syömään. Mies on 6 viikkoa töissä, 3 viikkoa vapailla ja taas 6 viikkoa töissä -rytmillä pois kotoa. Onneksi loppuu syksyllä, mutta haluan nukkua jo ennen sitä. Ketään läheisiä ei ole, jotka voisivat auttaa lasten kanssa. Ruoka- ja kevyttä siivousapua onneksi on kerran pari kuussa.
Mieluusti vien esikoisen päiväkotiin 6h päivässä ja nukun päiväunet vauvan kanssa ilman tunnontuskia.
Ja kuitenkin joku sanoo, että mitäs teit vauvan tähän tilanteeseen niin ei ollut miehen jenkkiprojekti tuolloin vielä tiedossa, kun vauva sai alkunsa.
3 vuoteen en juuri lainkaan. 2,5v ei nukkunut enää päikkäreitä kuin satunnaisesti ja vauva kärsi 3v koliikista joten torkkui yölläkin vartin pätkiä. Ei siinä nukkumaan ehtinyt.
Töihin menin kun nuorempi oli 14kk, ei mitään muistikuvaa noista vuosista. Selvisimme kuitenkin hengissä. Kuopus oppi nukkumaan ja minäkin - lopulta - 40v myöhemmin nukun jo 5-6h yhtäjaksoista unta! Tämä on mulle ihan uutta ja tosi nautinto!
Esikoinen jatkoi osa-aikaisena kielellisten haasteiden vuoksi. Hän oli silloin 3-vuotias eikä puheesta saanut selvää kukaan muu kuin me vanhemmat. Päiväkodista itse ehdottivat, toki tästä on yli 12 vuotta aikaa. Oli muistaakseni kolmena päivänä viikossa 4 tuntia päivässä.
Totta kai, olin 3 vuotta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, niin herää kysymys, että miksi se yksi lapsi ei ole riittänyt jos jo raskausaikana ajattelee, että tulee olemaan liian rankkaa hoitaa sekä vauvaa että isompaa lasta? Ketä varten niitä lapsia tehdään, jos niitä ei itse pystytä hoitamaan? Ymmärrän toki erityistapaukset, joissa on selvää, että on lapselle parasta pysyä päivähoidossa vanhempien syystä tai toisesta puutteellisen toimintakyvyn vuoksi.
Kun tätä kommenttia lukee, niin herää kysymys, että miksi sinä koet oikeuta arvostella muita ja ajatella viisaudessasi tietäväsi niin paljon paremmin? Hyvä, että ymmärrät erikoistapaukset. varmasti jokainen äiti laittaa juuri sinulle laajan A4:n selvityksen omista lähtökohdistaan, jotta sinä voit viisaudessasi ja armossasi siten todeta onko mikä ratkaisu nyt paras. Mutta laiskuudesta kait on lopulta aina suomen äideillä kyse..
Itse tällä hetkellä vauvan kans kotona ja käydään välillä perhekerhossa. KAIKKi äidit siellä (yhtä äitiä lukuun ottamatta) pitävät vanhempaa lastaan päiväkodissa jonkin verran, jotkut 2 kertaa viikossa, jotkut 3 tai 4. Kuulemma päiväkoti suositellut, että vanhempi lapsi jatkaa osa-aikaisena. Näin pikkukunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti hoidat itse molemmat lapsesi kun olet ne tehnytkin. Leikkikavereita ja tekemistä löytyy muualtakin kuin päiväkodista.
Mistä? Entä kun lapsi haluaisi tavata juuri niitä omia päiväkotikavereita :(
Kutsu kylään? Et leikkitreffeistä ole kuullut? Myös kerhotoimintaa järjestää moni kunta ja seurakunta, lapsi saa nopeasti uusia kavereita.
Tää maailma on jotenkin niin älyttömäksi mennyt, kun ei pärjätä edes kahden pienen lapsen kanssa yksin. No ei se vielä mitään, jos omasta pussista palkkais hoitajan sitten, mutta sen sijaan veronmaksajat maksaa senkin lystin 🥴 Ymmärtää, jos äidillä on oikeasti vaikkapa synnytyksen jälkeinen masennus, niin lapsi tuodaan silloin päiväkotiin hoitoon. Näin tehtiin ennen vanhaan. Nykyään kaikki tuo kaikki muut lapsensa hoitoon, jos vauva syntyy ja täysin terve äiti kotona. Pienikin väsymys (mikä on täysin normaalia lapsiperheessä) on syy maksattaa lasten hoito yhteiskunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse tällä hetkellä vauvan kans kotona ja käydään välillä perhekerhossa. KAIKKi äidit siellä (yhtä äitiä lukuun ottamatta) pitävät vanhempaa lastaan päiväkodissa jonkin verran, jotkut 2 kertaa viikossa, jotkut 3 tai 4. Kuulemma päiväkoti suositellut, että vanhempi lapsi jatkaa osa-aikaisena. Näin pikkukunnassa.
Varmaan joo suositellut :D Todennäköisesti on kommentoitu kysymykseen hoidon jatkamisesta jotain tyyliin "Niin, sehän on jokaisen oma ratkaisu, kyllähän monet jatkaa hoidossa, kyllä meillä on valmiudet hoitaa..."
Tai sitten pikkukunnan pk on kohta vasaran alla ilman lapsia, ja siellä halutaan turvata oma työpaikka.
Aiemmat lapset jokainen päivähoidossa. Vuoden verran on lapsia hoidettu itse ja sitten päiväkotiin. Töihin oon palannut puolisen vuotta synnytyksestä kun on kunnolla toipunut, levännyt ja palautunut. Saa nauttia vauvoista yksi kerrallaan kun ei ole isommat siinä pyörimässä. Täällä on myös paljon lapsia mutta ei ole pk-seudun ongelmia, myöskään kerhoja tms ei ole. Muiden mielipiteet on minulle ihan sama, jos joku vinkuu rahasta niin ylimmässä tulodesiilissä ollaan molemmat vanhemmat, että edelleen varmaan maksupuolella ja vaikka ei oltais niin mitä sitten.
On ihan normikäytäntö nykyään olla vauvan kanssa kotona samalla, kun isompi lapsi on hoidossa. Tästä on muodostunut käytäntö, koska tämä on sallittu subjektiivisella päivähoito-oikeudella.
Aiemmin lapset hoidettiin kotona, koska ei ollut mahdollisuutta laittaa isompia hoitoon, jos olit itse kotona.
Taitaa olla harvassa ne, jotka eivät näin nykyään tekisi. Tämä käytäntö poistuu vain, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti hoidat itse molemmat lapsesi kun olet ne tehnytkin. Leikkikavereita ja tekemistä löytyy muualtakin kuin päiväkodista.
Mistä? Entä kun lapsi haluaisi tavata juuri niitä omia päiväkotikavereita :(
Kutsu kylään? Et leikkitreffeistä ole kuullut? Myös kerhotoimintaa järjestää moni kunta ja seurakunta, lapsi saa nopeasti uusia kavereita.
Tää maailma on jotenkin niin älyttömäksi mennyt, kun ei pärjätä edes kahden pienen lapsen kanssa yksin. No ei se vielä mitään, jos omasta pussista palkkais hoitajan sitten, mutta sen sijaan veronmaksajat maksaa senkin lystin 🥴 Ymmärtää, jos äidillä on oikeasti vaikkapa synnytyksen jälkeinen masennus, niin lapsi tuodaan silloin päiväkotiin hoitoon. Näin tehtiin ennen vanhaan. Nykyään kaikki tuo kaikki muut lapsensa hoito
Olen vahvasti kotihoidon kannalla, mutta pakko sanoa, että siinä kohtaa kun lapset olivat päiväkodissa ja vanhemmat töissä, niin illalla päivällisen jälkeen ei tosiaan olisi jaksettu mihinkään kylään enää lähteä, lähinnä rauhoittuminen ja iltapuuhat oli kaikilla mielessä, jotta aamulla jaksaa taas 6.00 nousta vuoteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joo suositellut :D Todennäköisesti on kommentoitu kysymykseen hoidon jatkamisesta jotain tyyliin "Niin, sehän on jokaisen oma ratkaisu, kyllähän monet jatkaa hoidossa, kyllä meillä on valmiudet hoitaa..."
Tai sitten pikkukunnan pk on kohta vasaran alla ilman lapsia, ja siellä halutaan turvata oma työpaikka.
Kieltämättä yllätyin itse, kun havaitsin että tämä kuvio on näin yleinen täällä, ettei paljon kellään ole vanhempi lapsi kokonaan kotona, kun ollaan vauvan kanssa kotona. Veikkaan että päiväkoti-ikäisiä lapsia on täällä suht vähän, vaikka vilkas pikkupaikka onkin.
Just tuota sairastuvuutta mietin. kiva kun esikoinen kantaa päiväkodista kotiin kaikki pöpöt vauvallekin. Mutta oon sitäkin miettinyt, että onko se ihan tarkoitukseksellista. Siis että ainakin esikoinen ehtisi kehittää vastustuskykyä ennen kuin äiti menee töihin ja tulee kaikki miljoonat poissaolot töistä lasten sairastelujen vuoksi. Tiedä häntä, kunhan tulee pohdiskeltua.
Kyllä otin. Ei edes tullut mieleen, että olisin esikoista kuskannut hoitoon kun olin nuoremman kanssa kotona. En tosin tiedä, onko tämä joku uusi juttu, silloin parikymmentä vuotta sitten tämä tapa oli tavallista. Kun sitten vielä lapsi numero kolme syntyi, niin esikoinen lähtikin kotoa suoraan eskariin :) ja minä palasin töihin ja nuorimmat päiväkotiin kun nuorin lapsi oli reilut 2 v.
Se muutama vuosi kotona lasten kanssa oli ihan parasta aikaa.
Mun esikoinen oli hoidossa, kun oli viisi vuotias. Kaipasi jo kavereita. Alle kolmivuotiasta en veisi. Mutta jälkikäteen ajateltuna oli rankkaa kuljettaa hoitoon ja takaisin vauvan kanssa.vaikka en ollut ainoa kuljettaja. Eskarissa sitten pidin vain esikoulun ajan, en jättänyt hoitoon. Haittapuolena oli se , että vauva sairasti paljon, koska ne päiväkodin pöpöt tulivat kotiin.
En vienyt edes päiväkotiin esikoista, kun heillä on vain kaksi vuotta ikäeroa.
Kävimme perhekerhossa ja esikoinen sai sieltä kavereita. Vaikka he asuivat kauempana meistä kävimme usein toistemme luona.
Perhekerhoa, kyläilyjä ja erityisesti kesäisin retkiä luontoon, leikkipuistoihin jne. Ihanaa aikaa!
Vierailija kirjoitti:
On ihan normikäytäntö nykyään olla vauvan kanssa kotona samalla, kun isompi lapsi on hoidossa. Tästä on muodostunut käytäntö, koska tämä on sallittu subjektiivisella päivähoito-oikeudella.
Aiemmin lapset hoidettiin kotona, koska ei ollut mahdollisuutta laittaa isompia hoitoon, jos olit itse kotona.
Taitaa olla harvassa ne, jotka eivät näin nykyään tekisi. Tämä käytäntö poistuu vain, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan.
Ennen näin oli vain perheillä, joilla paljon sosiaalisia ongelmia.
Lapsi oppii toki päiväkodissa kouluvalmiutta paremmin kuin kotona.
Mutta jotenkin tosi surullista ettei edes lapsuus ole enää "vapaata" aikaa.
Olen itse tehnyt lapset kahdessa erässä ja kahden vanhemman kanssa olin kotona niin, etteivät joutuneet ollenkaan päiväkotiin.
Kaksi nuorinta kävi päiväkodissa, tosin vanhempi vasta eskarista alkaen, kun nuorempi meni päiväkotiin kolme vuotiaana.
Mun mielestä oli rankkaa vauvan kanssa herätä viemään ja hakemaan lapsia eskariin (ja päiväkotiin) ja sitten heti parin tunnin päästä taas sama rumba hakemaan.
Paljon mielummin olisin nelosen vauva ajan elänyt samalla tavalla ilman pakollisia aikatauluja kuin kolmen edellisen kotihoidetun lapsen kanssa. Ei tullut sellaista rentoa kiireetöntä vauva vuotta. Oli ihanaa ilman päivähoitoa saada nukkua pitkään tai muuten vaan viettää lasten kanssa hidas aamu, jos yöunet vauvan takia oli ollut huonot.
Nro 72, myös viikonloppuisin, vapailla, lomalla voi tavata. Kaikki ei myöskään ole täysin loppu joka arkipäivä, itse lyhensin työaikaa ja hain lapset hoidosta aina jo klo 14. Hyvin ehti nähdä kavereita myös töiden jälkeen, mm. kotiäitejä. Joskus leikkitreffit oli myös sellaisia että kaveri tuli meille pariksi tunniksi hoitoon tai sitten meidän lapsi meni pariksi tunniksi kaverille. Siinä sai aina kivasti itse hengähtää; myös kaverin ollessa meillä, koska lapset leikki keskenään eikä minun tarvinnut viihdyttää tms. Olla vain kuulolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, niin herää kysymys, että miksi se yksi lapsi ei ole riittänyt jos jo raskausaikana ajattelee, että tulee olemaan liian rankkaa hoitaa sekä vauvaa että isompaa lasta? Ketä varten niitä lapsia tehdään, jos niitä ei itse pystytä hoitamaan? Ymmärrän toki erityistapaukset, joissa on selvää, että on lapselle parasta pysyä päivähoidossa vanhempien syystä tai toisesta puutteellisen toimintakyvyn vuoksi.
Kun tätä kommenttia lukee, niin herää kysymys, että miksi sinä koet oikeuta arvostella muita ja ajatella viisaudessasi tietäväsi niin paljon paremmin? Hyvä, että ymmärrät erikoistapaukset. varmasti jokainen äiti laittaa juuri sinulle laajan A4:n selvityksen omista lähtökohdistaan, jotta sinä voit viisaudessasi ja armossasi siten todeta onko mikä ratkaisu nyt paras. Mutta laiskuudesta kait on lopulta aina suomen äideillä kyse..
Minusta on vain fiksua miettiä että riittääkö omat ja kumppanin resurssit hoitaa kahta lasta ennen uuden vauvan hankkimista. Yhteiskunta on toki tukena ja päivähoitoon subjektiivinen oikeus, mutta jos jo etukäteen ajattelee, että elämä kahden lapsen kanssa käy liian hankalaksi niin miettisin kahdesti.
Nykyään nuo kaksi lasta tuntuu olevan tosiaan monelle liikaa. Pitkiä päiviä päiväkodissa vaikka toinen vanhemmista on päivät kotona. Huolestuttavaa, jos nykyään aina ajatellaan, että lapsella on asiat paremmin päiväkodissa kuin oman vanhemman hoidossa kotona. Ei ne päiväkodin virikkeetkään niin kummoisia ole lopulta.
Me käytiin avoimessa päiväkodissa ja heidän ylläpitämässä puistossa. Kotona olin kuusi vuotta lapsia hoitamassa. Mielestäni parempi kuin päiväkoti, sain itse hoitaa lapsiani, heille oli kavereita yllin kyllin, avoimessa oli kaiken näköisiä kerhoja, lauluhetkiä, tapahtumia, tehtiin retkiä ja vanhemmillekin juttuseuraa.