Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otitteko esikoisen pois päiväkodista kun toinen lapsi syntyi?

Vierailija
26.01.2024 |

Miten ehtii hoitaa vauvaa ja samalla keksiä leikki-ikäiselle kehittävää aktiviteettia? Saako päiväkodissa käydä vain muutamaa lyhyttä päivää viikossa? Vai kannattaako ottaa lapsi täysin kotihoitoon ja viedä johonkin kerhoihin? Mua pelottaa myös että lapsen kaverit päiväkodista unohtavat hänet jos on vaikka vuoden poissa. 

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän oma äiti ehtisi järjestää omalle, rakkaalle taaperolle tekemistä vauvan kanssa... Paremminhan ne 2 työntekijää toki ehtivät, jotka keskimäärin ovat KOKO RYHMÄN kanssa kahdestaan, kun kolmas on työvuorojen, kokousten tai vasujen ja suunnittelujen takia ihan muualla. Eheihän siellä päiväkodissa ole kuin kävelemättömiä 10-kuisia ja tuen tarpeisia ja uhmaikäisiä ja suomen kieltä puhumattomia sun muita persoonia.

Mietipä vielä, missä lapsellesi on aikaa. 

Vierailija
22/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottanu. Hoitajatkin sanoi, ettei kannata lopettaa paikkaa kokonaan. Vein pari kertaa viikossa vähäksi aikaa, olihan siellä jo kavereitakin tullu. Puolet päiväkodistakin oli kiinni (ei lapsia) , joten piiloviestinä hoitajilta, olisi varmaan joku saanut kenkää jos olisin kokonaan lopettanut hoidon. 

Otin. Parhaita vuosia, kun sai olla ilman aikatauluja kotona. Käytiin kyllä melkein joka päivä jossain kerhoissa, kahviloissa tai kavereilla. Jos ei huvittanut niin ei käyty. Usein, noin kerran viikossa, kutsuttiin meille vieraita.

Päiväkodin hoitajat sanoi silloinkin kaikenlaista. Pienen lapsen päivärytmistä, rutiineista, kavereista... Onneksi en antanut ulkopuolisten vaikuttaa. Ihan älytöntä väittää, että esim. 4v tarvitsee tottua siihen arkeen tai ei pärjää koulussa. Tai että tuon ikäisellä olisi sellaisia kaverisuhteita, että niitä ei voi korvata millään muulla.

Kyllä niihin loppuelämän aikaisiin herätyksiin ja rutiineihin ihan varmasti ehtii oppia. Jos vaan on mahdollista niin kannattaa nauttia näistä "välivuosista". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ehdi yhden vauvan kanssa järjestää tekemistä? Päiväkodissa niitä lapsia on yhden hoidettavana lasten iästä ja muista parametreista riippuen 4-13. 

Vierailija
24/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia on päiväkerhot? Onko niissä paremmat resurssit kuin päiväkodissa? Kumpi on lapselle parempi, käydä 2 x 3 tuntia kerhossa vai sama aika päiväkodissa? 

Vierailija
25/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kotiin, oli 3v ja 2kk. Käytiin perhekerhossa 2xviikossa ja järjestettiin leikkitreffejä yhden päiväkodista tutun kaverin vanhempien kanssa. Kivaa aikaa oli, ja lapsi sai perhekerhossa kavereita, jotka on pysyneet osa vielä nytkin, vaikka lapsi on 16v. Helpompi säilyttää ystävyyssuhteita, kun vanhemmatkin on kavereita keskenään.

Vierailija
26/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on ihan outsider noilla spekseillä. 

Vierailija
27/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia on päiväkerhot? Onko niissä paremmat resurssit kuin päiväkodissa? Kumpi on lapselle parempi, käydä 2 x 3 tuntia kerhossa vai sama aika päiväkodissa? 

Se ero ainakin, että veronmaksajien rahoja ei mene lasten leikkitreffeihin, eikä valmiiksi kuormittunut päivähoito ruuhkaudu lisää näistä ja tilaa jää enemmän sitä päivähoitoa tarvitseville. Kerhoissa myös HUOMATTAVASTI pienemmät lapsiryhmät.

Vierailija
28/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osapäiväisyys tekee sen, että ryhmään survotaan vielä muukin osapäiväinen, jolloin henkilökunnalla on lapselle vieläkin vähemmän aikaa. 

Vierailija
29/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jatkaa päiväkodissa, jos susta tuntuu että hyvä valinta. Ja jos kerran lapsikin siellä viihtyy niin miksipä ei voisi olla päiväkodissa osan viikosta tai vaikka kaikki arkipäivät? Teet just niin kuin susta tuntuu hyvältä. 

Vierailija
30/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat lapset hoidin kotona eskariin asti. nyt ovat molemmat alakoulussa ja hyvin pärjäävät. nuorin aloitti just 3v.nä päikyn. ottaisin takaisin kotio jos suinkin olisi mahdollista. 

Ehdottomasti olen sillä kannalla että esikko kotio ja päiväkerhoon. Päiväkoti on nyky resurseilla säilytystä varten ei varhaiskasvatusta.

Vierailija
31/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Parhaat vuodet olla lasten kanssa kotona. Ei tarvinnut juosta kellon kanssa.

Just näin. En oikeasti tajua, miten jotkut ei halua olla lastensa kanssa kotona, kun kerran ovat kotona! Miten paljon jää puuttumaan äidin ja lapsen, ja sisarusten keskinöisestä suhteesta. En ik8nä antaisi pois yhteistä aikaa lasten kanssa

Vierailija
32/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jatkaa päiväkodissa, jos susta tuntuu että hyvä valinta. Ja jos kerran lapsikin siellä viihtyy niin miksipä ei voisi olla päiväkodissa osan viikosta tai vaikka kaikki arkipäivät? Teet just niin kuin susta tuntuu hyvältä. 

Just niin kuin susta tuntuu hyvältä, äläkä siitä ipanasta välitä.

Vierailija
33/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Näitä on nähty. Uutta vauvaa pukkaa yllättävän nopeasti vaikka entisetkin on tungettu päiväkotiin heti kun mahdollista. Ilmeisesti muiden lasten kuin vauvan hoitaminen ei olekaan kivaa vaikka omia ovat kaikki.

Vierailija
34/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ottanut. Päiväkodin aloitus on tarpeeksi vaikeaa lapselle, että kun hän on siihen vihdoin tottunut, on tuttu ryhmä, jossa viihtyi hyvin, niin todellakin sitä rutiinia jatkettiin. Jos on äitiyslomalla vuoden verran, ja sitten tulisi taas uusi päiväkodin aloitus uudessa ryhmässä jne., niin ei mitään järkeä sotkea lapsen normaalirutiineja jatkuvasti.

Sitä paitsi minun molemmat lapset oli niin huonoja nukkujia, että olin kyllä aika koomassakin ja tarvitsin omatkin päikkärini silloin, kun vauva nukkui. Jos esikoinen olisi ollut siinä, en olisi voinut nukkua päivällä, enkä minä hänen kanssaan olisi mitään jaksanut touhuta. Riippuu siis aika paljon tästäkin, että miten hyvin vauva-arki nukkumisineen muuten sujuu.

Meillä ei myöskään tullut mitään sisaruskateutta tms., kun ei esikoisen tarvinut olla päivät päästään tuijottamassa, kun minulla on koko ajan vauva tissillä, tai olen vaihtamassa vaippaa, ja odottamassa vuoroaan saada huomiota. Että se aika, kun olin yksin kahden lapsen kanssa arkena oli riittävän lyhyt. Illallahan on sitten isäkin paikalla jakamassa huomiota.

Vierailija
35/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ottanut. Päiväkodin aloitus on tarpeeksi vaikeaa lapselle, että kun hän on siihen vihdoin tottunut, on tuttu ryhmä, jossa viihtyi hyvin, niin todellakin sitä rutiinia jatkettiin. Jos on äitiyslomalla vuoden verran, ja sitten tulisi taas uusi päiväkodin aloitus uudessa ryhmässä jne., niin ei mitään järkeä sotkea lapsen normaalirutiineja jatkuvasti.

Sitä paitsi minun molemmat lapset oli niin huonoja nukkujia, että olin kyllä aika koomassakin ja tarvitsin omatkin päikkärini silloin, kun vauva nukkui. Jos esikoinen olisi ollut siinä, en olisi voinut nukkua päivällä, enkä minä hänen kanssaan olisi mitään jaksanut touhuta. Riippuu siis aika paljon tästäkin, että miten hyvin vauva-arki nukkumisineen muuten sujuu.

Meillä ei myöskään tullut mitään sisaruskateutta tms., kun ei esikoisen tarvinut olla päivät päästään tuijottamassa, kun minulla on koko ajan vauva tissillä, tai olen vaihtamassa vaippaa, ja odottamass

Ei se ole jatkuvaa rutiinien sotkemista jos on vuoden kotona hoidossa ja palaa sitten päiväkotiin kun oikea tarve on. Mutta hyvä että teit lapset muiden hoidettavaksi ja sait päikkärit nukuttua!

Vierailija
36/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen tulee jatkamaan päiväkodissa lyhennettyä päivää ja vajaata viikkoa. Onnistuimme saamaan päivähoitopaikan hyvästä päiväkodista, jossa lapsi viihtyy ja aikuiset ovat ihania emmekä halua luopua siitä. Lisää lapsi kaipaa jo joululoman aikana ystäviään päiväkodista ja niitä aikuisia.  Esikoinen on toki vauvan synnyttyä kotona melkein kuukauden tutustumassa uuteen perheen jäseneen. 

Vierailija
37/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Näitä on nähty. Uutta vauvaa pukkaa yllättävän nopeasti vaikka entisetkin on tungettu päiväkotiin heti kun mahdollista. Ilmeisesti muiden lasten kuin vauvan hoitaminen ei olekaan kivaa vaikka omia ovat kaikki.

Ihanaa syyllistämistä ja väärinymmärtämistä. Tälleen äidit jaksaa paremmin kun kohdellaan toisiamme näin....

Eiköhän se vauvan hoito ole aika perseestä ja juurikin siksi aloittaja miettii jaksaako järjestää tarpeeksi kivaa aktiviteettia leikki-ikäiselle kun itse on vauvan takia väsynyt ja univajeinen. Ja tästä syystä päiväkodin jatkaminen voisi olla kiva juttu sille lapselle. Kuin myös äidille. Koko perhe hyötyy, kun vauva-arjen tukena toimii päiväkoti.

Hienoa että monet äidit ovat jaksaneet arkea vauvan ja toisen pienen lapsen kanssa. Mutta jos joku kokee, että päiväkodin tarjoama apu voisi olla tarpeen, niin sen kun käyttää sitä, ei siitä syyllistää tarvitse. Kaikilla ei ole samat jaksamisresurssit ja tukiverkostot. 

Vierailija
38/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei myöskään tullut mitään sisaruskateutta tms., kun ei esikoisen tarvinut olla päivät päästään tuijottamassa, kun minulla on koko ajan vauva tissillä, tai olen vaihtamassa vaippaa, ja odottamass

Päiväkodin henkilökunnalla kin on omia pieniä lapsia. Heitä saattaa myös hieman väsyttää, kun hoitavat omansa, sitten muiden lapsen nykyisissä haastavissa olosuhteissa vähillä resursseilla, ja sitten taas illalla omiaan...

En voi ymmärtää esikoisen viemistä muiden hoidettavaksi, kun päiväkotien nykytila on mitä on. 

Vierailija
39/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä kommentteja lukee, niin herää kysymys, että miksi se yksi lapsi ei ole riittänyt jos jo raskausaikana ajattelee, että tulee olemaan liian rankkaa hoitaa sekä vauvaa että isompaa lasta? Ketä varten niitä lapsia tehdään, jos niitä ei itse pystytä hoitamaan? Ymmärrän toki erityistapaukset, joissa on selvää, että on lapselle parasta pysyä päivähoidossa vanhempien syystä tai toisesta puutteellisen toimintakyvyn vuoksi.

Vierailija
40/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi käy päiväkodissa tai kerhossa esimerkiksi 2 x 4 tuntia viikossa, jotta saa aktiviteettia ja omanikäistä seuraa, niin miksi sanotaan ettei äiti jaksa hoitaa omia lapsiaan?? Mitä se äiti tekee sitten sen loput 160 tuntia viikossa?