Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otitteko esikoisen pois päiväkodista kun toinen lapsi syntyi?

Vierailija
26.01.2024 |

Miten ehtii hoitaa vauvaa ja samalla keksiä leikki-ikäiselle kehittävää aktiviteettia? Saako päiväkodissa käydä vain muutamaa lyhyttä päivää viikossa? Vai kannattaako ottaa lapsi täysin kotihoitoon ja viedä johonkin kerhoihin? Mua pelottaa myös että lapsen kaverit päiväkodista unohtavat hänet jos on vaikka vuoden poissa. 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä kommentteja lukee, niin herää kysymys, että miksi se yksi lapsi ei ole riittänyt jos jo raskausaikana ajattelee, että tulee olemaan liian rankkaa hoitaa sekä vauvaa että isompaa lasta? Ketä varten niitä lapsia tehdään, jos niitä ei itse pystytä hoitamaan? Ymmärrän toki erityistapaukset, joissa on selvää, että on lapselle parasta pysyä päivähoidossa vanhempien syystä tai toisesta puutteellisen toimintakyvyn vuoksi.

Eihän aloittaja puhunut mitään siitä että se olisi liian rankkaa? Vaan että ei ehdi. Mulla on vauva ja en mä kyllä imettämisen ja nukuttamisen ja sylissä pitämisen lisäksi mitään kehittävää ja monipuolista päiväohjelmaa pystyisi tässä samalla järjestämään kenellekään. 

Vierailija
42/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut 5-vuotiasta pois päiväkodista, mutta kävi lyhyempiä päiviä, eikä aina ollenkaan. Kaverisuhteet on tärkeitä, tämä esikoisparka, joka ei saanut jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin, lähti just tänään mökkireissulle parin päiväkotikaverinsa kanssa (ovat jo täysi-ikäisiä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi käy päiväkodissa tai kerhossa esimerkiksi 2 x 4 tuntia viikossa, jotta saa aktiviteettia ja omanikäistä seuraa, niin miksi sanotaan ettei äiti jaksa hoitaa omia lapsiaan?? Mitä se äiti tekee sitten sen loput 160 tuntia viikossa? 

Jos käy päiväkodissa vain kahtena päivänä muutaman hassun tunnin, ei pääse ryhmään kunnolla sisään. Ne toiset elävät säännöllistä arkea siellä ja muodostavat tiiviitä ystävyyssuhteita. Kesken päivän tuleva ja lähtevä jää tosiaan usein ulkopuoliseksi ja irralliseksi, vaikka henkilökunta kuinka yrittäisi ujuttaa tällaista muiden juttuihin mukaan. 

Vierailija
44/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä kommentteja lukee, niin herää kysymys, että miksi se yksi lapsi ei ole riittänyt jos jo raskausaikana ajattelee, että tulee olemaan liian rankkaa hoitaa sekä vauvaa että isompaa lasta? Ketä varten niitä lapsia tehdään, jos niitä ei itse pystytä hoitamaan? Ymmärrän toki erityistapaukset, joissa on selvää, että on lapselle parasta pysyä päivähoidossa vanhempien syystä tai toisesta puutteellisen toimintakyvyn vuoksi.

Haluaa toisen lapsen, niin siksi tekee toisen. Vauva-aika kestää vain vuoden. Se on se kamalin vaihe tuossa lapsenteko prosessissa kun keho on paskana raskaudesta ja synnytyksestä ja sitten pitää heti synnytyspöydältä alkaen alkaa valvomaan öitä ja nukkumaan pätkissä ja hoitamaan vauvaa joka on koko ajan tissillä, mikä on aika rankkaa pidemmän päälle. Täysin ymmärrettävää että tuohon vauva-aikaan joku voisi haluta tukea isomman lapsen hoitoon ja hienoa että Suomessa sitä tarjotaan päiväkodin muodossa.

Ja itsehän vanhemmat ne lapset hoitaa. Joku 6-8 tunnin päivä päiväkodissa pari kertaa viikossa ei poista sitä että lapsi on suurimman osan ajasta kyllä kotona ja vanhemmat hänen hoitonsa ja aktiviteettinsa hoitaa. 

Vierailija
45/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin hyvää tuuria, että saatiin esikoinen lähipäiväkotiin, jossa on laadukas varhaiskasvatus ja pysyvä henkilökunta, ettei todellakaan oteta lasta pois päiväkodista. Ei haluta menettää paikkaa siellä. Itsekästä ehkä mutta moni naapuri ei ole saanut alueelta hoitopaikkaa. 

Lisäksi lapsi viihtyy päiväkodissa. Ei tietenkään tee täyttä viikkoa tai täysiä päiviä.

Vierailija
46/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän aloittaja puhunut mitään siitä että se olisi liian rankkaa? Vaan että ei ehdi. Mulla on vauva ja en mä kyllä imettämisen ja nukuttamisen ja sylissä pitämisen lisäksi mitään kehittävää ja monipuolista päiväohjelmaa pystyisi tässä samalla järjestämään kenellekään. 

No jos ei liian rankkaa niin liian kiireistä sitten. Sama lopputulos, joku muu hoitaa lapsesi koska sinä et pysty.

Vierailija
47/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä samalla huolehdit vähintään kolme tuntia ulkoilua, ravitsevat ateriat, ikätasoista leikkiseuraa, askartelua jne. 

Itse olen ollut kotihoidossa lapsena ja aika yksinäistä oli. Ei siinä oppinut sosiaalisia taitoja, kun ainoa leikkikaveri oli pikkuveli ja vanhempien aika meni siihen hoivaan ja talouden pyörittämiseen. 

Vierailija
48/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako joku 5v lapsi oikeasti olla päivät pitkät kotona vauvan ja univajeisen äidin kanssa? Onko se kehittävää ja kasvattavaa ettei saa mitään omanikäistä seuraa, opetusta miten toimitaan ryhmässä yms?

Vierailija
49/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi käy päiväkodissa tai kerhossa esimerkiksi 2 x 4 tuntia viikossa, jotta saa aktiviteettia ja omanikäistä seuraa, niin miksi sanotaan ettei äiti jaksa hoitaa omia lapsiaan?? Mitä se äiti tekee sitten sen loput 160 tuntia viikossa? 

Jos käy päiväkodissa vain kahtena päivänä muutaman hassun tunnin, ei pääse ryhmään kunnolla sisään. Ne toiset elävät säännöllistä arkea siellä ja muodostavat tiiviitä ystävyyssuhteita. Kesken päivän tuleva ja lähtevä jää tosiaan usein ulkopuoliseksi ja irralliseksi, vaikka henkilökunta kuinka yrittäisi ujuttaa tällaista muiden juttuihin mukaan. 

Sitten varmaan  kannattaa pitää lasta pidempiä päiviä? Lapsi pääsee ryhmäytymään ja äidin ei heti tarvi olla hakemassa lasta takaisin vaan ehtii rauhassa vaikka nukkumaan päiväunet vauvan kanssa kotona. 

Ei teille joillekin kelpaa mikään, tääkin väärin kun kyllä lapsi pitää itse kokonaan hoitaa, apua ei saa ottaa vastaan on jämpti näin.

Tällästen asenteiden takia Suomessa on alhainen syntyvyys.

Vierailija
50/110 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli toisen syntyessä just täyttänyt 2v. Oli perhepäivähoitajalla, joka oli sitä mieltä, että olisi pitänyt viedä esikoista kakkosen vauva-aikana hoitoon. En vaan nähnyt mitään järkeä siinä, et olisin vienyt hänet kotoa jonkun toisen kotiin. Esikoinen ei siis ollut hoidossa kakkosen vauva-aikana. 

Kolmosen syntyessä esikoinen oli eskarissa ja kakkonen täytti pian viisi. Esikoinen jatkoi eskaria ja kakkonen oli saman ajan tutussa pk-ryhmässä. Eli siis puolikkaita päiviä. Meidän alueella tuon ikäisiä ei näkynyt muualla kuin päiväkodissa, joten ratkaisu oli selvä ja hyvä. 

Vierailija
51/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenkään etten olisi ottanut eikä ollut edes mahdollista.

80-luvulla "lapsivuodeaika" oli 2 vkoa, sen jälkeen menetti isomman lapset pk-paikan. Isompi lapsi oli tuolloin 2v5kk

Vierailija
52/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eipä nuoremmista kavereista juuri kukaan ota esikoista kotiin. Sitten ihmetellään ja kummastellaan mistä oikein voi johtua, kun esikoinen kiukuttelee ja on vauvalle hankala ja aamut ja yöt on vaikeita. Varmaan kaipaa päiväkotikavereitaan, juu!

(Kaverini ovat vieläpä akateemisia, eivät mitään elämämkoululaisia, vaikka niin voisi tämän teeman kohdalla luulla.)

Vierailija
53/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ole vielä raskaana, mutta tämän asian kanssa itsekin kamppailen nyt jo. Isommat lapset olisivat siis vähintään 5v ja 3v. Olisi ihanaa olla lasten kanssa kotona. Koen kuitenkin, että 5v (vielä 4) on niin herkkä ja hitaasti lämpenevä, että jos olisi ikätoverien parista pois vuoden, ei ehkä osaisi enää mennä ryhmään mukaan ja jäisi herkästi yksin. 3-vuotiaan voisin pitää kotona, mutta uskon että 5-vuotiaalle olisi helpottavaa, jos ei tarvitsisi mennä yksin hoitoon. Heillä on sama hoitopaikka, mutta eri ryhmä. Pieni kunta, täällä ei perhekahvilassa käy kuin 0-2 vuotiaita (ainakaan, kun isompien lasten kanssa olin vielä kotona). Usein olimme ystäväni kanssa siellä ainoat. Tekisimme luultavasti niin,  jos vauvan vielä saamme, että isommat lapset olisivat hoidossa 2-3 päivää viikossa 6-7h. Molempien hoitoryhmissä on useita, joilla vähemmän kuin viisi hoitopäivää viikossa vanhempien vuorotöiden vuoksi, joten en usko, että tällä tyylillä jää ryhmän ulkopuolelle. 

54/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni miettii sitä että kuinka monta erilaista pöpöä mm.korona, influenssa, vatsataudit,täit, silmätulehdus,  tavis räkikset kantaa mukanaan se esikoinen joka on siellä päiväkodissa? Oman työurani aikana vastasin monen monta kertaa kysymykseen " miksi olen hoidossa kun äiti on vauvan kanssa kotona?" Voitte itse miettiä sopivaa vastausta.

Vierailija
55/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 + 1 on vielä helppo yhtälö! Hyvin onnistuu menot ja ulkoilut ja kerhoilut yms. Mutta kun mulla oli 3-vuotiaat kaksoset (rakashoitoisia ja todella huonounisia) ja tuli yksi lisää (ei suunniteltu), niin kaksoset pysyi päiväkodissa. En olisi muuten selvinnyt hengissä.

Vierailija
56/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä välissä te nukutte, jos esikoinen on kotona? Joo, ei 4v esikoinen nuku enää päiväunia ja vauva herää öisin vielä 5-6 kertaa syömään. Mies on 6 viikkoa töissä, 3 viikkoa vapailla ja taas 6 viikkoa töissä -rytmillä pois kotoa. Onneksi loppuu syksyllä, mutta haluan nukkua jo ennen sitä. Ketään läheisiä ei ole, jotka voisivat auttaa lasten kanssa. Ruoka- ja kevyttä siivousapua onneksi on kerran pari kuussa. 

Mieluusti vien esikoisen päiväkotiin 6h päivässä ja nukun päiväunet vauvan kanssa ilman tunnontuskia. 

Ja kuitenkin joku sanoo, että mitäs teit vauvan tähän tilanteeseen niin ei ollut miehen jenkkiprojekti tuolloin vielä tiedossa, kun vauva sai alkunsa. 

Vierailija
57/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko ottaa kotia:v.1976. Äitiyslomat  1972 äitiyslomat  oli 3kk töihin ja vuosi 1976 taisi olla joku 4-5kk? Huvittavinta päiväkoti paikka menetettiin ja joutui anomaan sitten uudelleen päiväkotipaikat äitiysloman jälkeen 1976. Töitä tehtiin ei mahdollisutta jäädä koti äidiksi.Kaupan alalla kiertävät vapaat ja kun arki vapaa, ei sannut lapsia viedä päiväkotiin.Mutta sitä arkivapaata ei vähenetty päiväkoti maksuista.Jos toinen lapsi sairas,toista ei saanut viedä päiväkotiin.Hyvin on pulat uunissa nyky äideillä jos lapset päväkodissa?

Vierailija
58/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, kun oli vielä pieni hänkin.p

Vierailija
59/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni vasta esikouluun, kun minun piti palata hoitovapaalta töihin.

Vierailija
60/110 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko ottaa kotia:v.1976. Äitiyslomat  1972 äitiyslomat  oli 3kk töihin ja vuosi 1976 taisi olla joku 4-5kk? Huvittavinta päiväkoti paikka menetettiin ja joutui anomaan sitten uudelleen päiväkotipaikat äitiysloman jälkeen 1976. Töitä tehtiin ei mahdollisutta jäädä koti äidiksi.Kaupan alalla kiertävät vapaat ja kun arki vapaa, ei sannut lapsia viedä päiväkotiin.Mutta sitä arkivapaata ei vähenetty päiväkoti maksuista.Jos toinen lapsi sairas,toista ei saanut viedä päiväkotiin.Hyvin on pulat uunissa nyky äideillä jos lapset päväkodissa?

Mikä pointti puhua 1970-luvusta 2024 käytävässä keskustelussa? Tottakai asiat oli silloin eri tavalla ja lapset olivat vähintään heitteillä nykyajan näkökulmasta katsottuna.