Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?
Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani niin masentunut, että mieheni talutti minut suihkujakkaralle istumaan ja pesi lämpimällä vedellä. Auttoi puhtaat vaatteet päälle, tuntui ihanalta.
Masennuksesta toipunut
Sinulla on hyvä mies. 😶
Kun vedin pitkiä ryyppyputkia en halunnut käydä suihkussa, kyllä siinä oli masennus jonka takia ryyppäsin ja se vaan ruokki sitä lisää. Olin 3 viikkoakin ilman suihkua.
Mulla suihkussa käyminen alkaa heti jäädä, jos on henkistä väsymystä ja ahdistusta. Ei vain saa aikaiseksi. Alkuun on myös helppoa ajatella, että ei kukaan huomaa etten ole käynyt - omaan hajuunsa tottuu. Kai se on sitten yleisestikin sellainen helppo piste sokeutua: uskottelee itselleen, että ei kukaan huomaa tai haista.
Vuosia sitten kun masennuin ja aloin palaa loppuun, pidin kiinni vain siitä että pesin kasvot ja hiukset lavuaarissa. Ilman sitä en olisi kehdannut lähteä töihin, mutta muuten muhin ihan suoraan sanottuna paskassa. Kotini oli myös täynnä ruoantähteitä ja likaisia astioita ja roskaa. Haisin varmasti aivan kamalalta.
Shampoo loppui kesken samoin saippua.
Mulla on vaikea masennus ja mä rakastan suihkuja ja kylpyjä, koska tykkään siitä lämmön ja puhtauden tunteesta. Yksi harvoista asioista, joita itseasiassa tykkään tehdä.
Mulla on ehkä korkean toimintakyvyn masennus. Tarvitsen tosi paljon aikaa lepäämiseen. En nuku, mutta meen makuulle. Sitten taas jatkan hommia. Sitten taas loppuu virta.
Käyn kyllä suihkussa, mutta en joka päivä. Pesen osia itsestäni erikseen, mutta väsyn jos pitää pestä hiukset ja kaikki.
Ja ei tarvi kirjoittaa "mee lääkäriin". Sinne ei enää pääse.
Kyllä siinä vaikuttaa joku muu aska kuin itse masennus. Itsekin olen kokenut vaikeaa masennusta ja aina olen silti pyrkinyt pitämään edes jonkinlaisista rutiineista kiinni hyvinvointiin liittyen. Itseasiassa treeni ja suihkut ja terveellinen ruoka ym on ollut ainoa asia mikä on pitänyt pinnalla. Kukaan ei ole niin masentunut etteikö pääsisi suihkuun. Pääseehän ihmiset näille palstoillekkin häirimään muita.
Millään ei ole mitään väliä ja lisäksi kaikki vtuttaa, kuten itsensä kastelu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä vaikuttaa joku muu aska kuin itse masennus. Itsekin olen kokenut vaikeaa masennusta ja aina olen silti pyrkinyt pitämään edes jonkinlaisista rutiineista kiinni hyvinvointiin liittyen. Itseasiassa treeni ja suihkut ja terveellinen ruoka ym on ollut ainoa asia mikä on pitänyt pinnalla. Kukaan ei ole niin masentunut etteikö pääsisi suihkuun. Pääseehän ihmiset näille palstoillekkin häirimään muita.
Itsekö olet touhukas ihminen itsellesi vaikean masennuksen diagnosoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani niin masentunut, että mieheni talutti minut suihkujakkaralle istumaan ja pesi lämpimällä vedellä. Auttoi puhtaat vaatteet päälle, tuntui ihanalta.
Masennuksesta toipunut
Sinulla on hyvä mies. 😶
Näitä menestystarinoita tuntuu olevan kun ollut mies masennuksen parantajana. Miksiköhän harvemmin toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen keskustelu. Täällä annetaan alapeukkuja niille, jotka ovat masentuneita, mutta silti jaksavat ja haluavat pitää huolta itsestään peseytymällä. On kummallista huomata, että jopa silloin kun masentunut haluaa huolehtia hygieniastaan, niin siihenkin suhtaudutaan negatiivisesti. Ihan kuin olisi kilpailu siitä kuka on eniten masentunut.
Itse ihmettelen sitä, että mistä ovat saaneet vakavan masennuksen diagnoosin, jos sujuu lenkkeily, siivoukset ja itsestä huolehtiminen, kun nuo asiat ovat todella vaikeita jos kriteerit vakavaan masennukseen täyttyy. Vai onko nämä näitä itse diagnoosin tehneitä tapauksia? En varmasti olisi tuollaisella toimintakyvyllä itse koskaan saanut yhtään diagnoosia, osastopaikkaa tai sähköhoitoa.
Sain niin pahan ihottuman ja se vaivasi sen verran, että sain soitettua ajan lääkärille. Siellä sitten pohdin lääkärille, että olenkohan masentunut, ja lääkäri tarttui heti siihen. Tein testin ja saatuani diagnoosin, ymmärsin miksi niin monet asiat jäävät tekemättä. Paraneminen alkoi siitä aamusta, vaikka lääkkeiden saantiin taisi muutama päivä mennäkin. Lääkkeitä söin vuosina 2022-2024, sittemmin olen yrittänyt tulla toimeen ilman.
Masennus kuitenkin usein palaa, eikä siitä välttämättä pääse koskaan täysin eroon, ja palatessaan se voi oireilla taas ihan uusin tavoin, jolloin sen tunnistaminen voi olla vaikeaa.
Samat trollin aiheet/kohteet, yrittäkää nyt edes vähän nostaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaako masentuneet pytylläkin käymisen? Ja syömisen? Kuka niille kaupassa käy? Ja pyykit pesee? Ei sitä samoissa vaatteissakaan voi loputtomiin olla.
Jos jaksaa tehdä noitakin asioita, niin ei peseytyminen ole sen kummempaa.
niin? noihin ylläoleviin se energia nippa nappa riittää, kun ei housuunkaan viitti. Mutta ne on pakollisia, kuten kauppa. Sen jälkeen ei sitä energiaa enää olekkaan.
Kauppakin pakollinen vain jos ei ole mitään. Tarvittaessa syö aika montaa asiaa jos ei ole energiaa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on someriippuvuus siksi en saa mitään aikaiseksi.
Kiitos rehellisestä kommentistasi!👍
Voisikohan riippuvuudelle tehdä jotain?🤔
Aina kun pääsen yhdestä riippuvuudesta eroon tulee seuraava. Redditistä ja facebookista olen päässyt eroon.
Mun riippuvuudet häviävät aina, kun otan ADHD-lääkkeen. Tai siis puolen tunnin sisällä sen ottamisesta. Riippuvuudet palaavat, kun lääkkeen vaikutus lakkaa.
Mulla menee pari päivää.
Vesi on niin märkää. Kaikki paikat kastuu!
Krooninen yksinäisyys. Millään ei oo enää mitään väliä kun ei tarvi edes poistua kotoo.
Miksi! Miksi sinä ap, olet niin ultratyhmä?
En halua riisuutua enkä kastella itseäni, ehkä peseydyn kesällä seuraavan kerran. Talo on kun hollin talli eikä vesiboileria voi pitää kovin kuumalla sähkön hinnan takia. Joku tuttava lupasi tuoda pari säkkiä puita että saan tulet takkaan, sitten voin käydä suihkussa kun siinä edessä saa ennen ja jälkeen lämmitellä..en tiedä onko masennusta vai vitutusta