Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään kaupassa tapahtunut:

Vierailija
10.01.2007 |

Eräs äiti avasi lapselleen karkkipussin ennen kassaa. Hups, kassalla huomasikin, että kas, tilillä ei olekaan rahaa (Visa Electron). Soitin vartijan, joka teki lapun näpistyksestä.

Tämä ko. äiti joutuu nyt alle kolmen euron karkkipussista maksamaan isot sakot ja korvaukset kaupalle.

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todellakin ääliö!

Vierailija
2/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu kuin idiootti-kauppaketju ei tee tuollaista asiakkailleen. Joku Citymarket voisi ehkä tehdä, ei mikään muu .)

Äidinhän oli tarkoitus maksaa ja äiti olisi sen maksanut. Ei mikään kauppakeskus toimi tuolla tavalla, asiakkaitaan halventaen, mitättömän karkkipussin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kassana olisin kysynyt voiko muita ostoksia jättää pois, jotta saldo riittäisi maksamiseen...

Ap! Toimitko näin vai soititko samantien vartijan tekemään näpistysilmoituksen?

Jos et ole muita mahdollisuuksia käyttänyt, sanonpa, että olet varsin epäpätevä, nipo ja kuten monet työnantajat edellä kirjoittivat: eivät haluaisi kaltaistasi ihmistä asiakaspalveluun...

Vierailija
4/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

VOI HALOO? MITEN VOI OLLA MURHA JOS MYÖNTÄÄ MURHANNEENSA. Ajatelkaa ääliöt enne kuin kirjoitatte

Vierailija
5/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en siihen kuulu mutta se ei uutta tällä palstalla, ilkeitä ihmisiä riittää.

Vierailija
6/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ap:han oli ilmeisesti saanut esimieheltään ohjeet, ja niitä hän noudatti.

Olisiko ap:n pitänyt jättää ohjeet huomiotta ja alkaa niiden vastaisesti soveltaa jotain omaa käytäntöään? Tätä mitä jotkut vastanneista kutsuvat " pelisilmäksi" monet vähittäiskaupan alan esimiehet pitävät ihan vaan silkkana leväperäisyytenä, jota ei kauaa hyvällä katsota. Kenenkään lapsen mässyt eivät ainakaan minulle ole niin tärkeitä, että niiden vuoksi ilomielin vaarantaisin oman työpaikkani ja vastaisin esimiehelleni siitä, miksi olen toiminut annettujen ja tiedossani olevien ohjeiden vastaisesti.

Ja te kaikki ihanat lähimmäiset " minä olisin maksanut kyseisen äidin karkit" - mikä vahinko, ettette sattuneet juuri siihen kassajonoon! <3

T. kaupan kassatyöntekijä, ei ap

Vierailija
7/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse en siihen kuulu mutta se ei uutta tällä palstalla, ilkeitä ihmisiä riittää.

167:n viesti kuuluu näin:

Vierailija:

Ap:han oli ilmeisesti saanut esimieheltään ohjeet, ja niitä hän noudatti.

Olisiko ap:n pitänyt jättää ohjeet huomiotta ja alkaa niiden vastaisesti soveltaa jotain omaa käytäntöään? Tätä mitä jotkut vastanneista kutsuvat " pelisilmäksi" monet vähittäiskaupan alan esimiehet pitävät ihan vaan silkkana leväperäisyytenä, jota ei kauaa hyvällä katsota. Kenenkään lapsen mässyt eivät ainakaan minulle ole niin tärkeitä, että niiden vuoksi ilomielin vaarantaisin oman työpaikkani ja vastaisin esimiehelleni siitä, miksi olen toiminut annettujen ja tiedossani olevien ohjeiden vastaisesti.

Ja te kaikki ihanat lähimmäiset " minä olisin maksanut kyseisen äidin karkit" - mikä vahinko, ettette sattuneet juuri siihen kassajonoon! <3

T. kaupan kassatyöntekijä, ei ap

Vierailija
8/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Keskustelin kyllä äidin kanssa jonkin aikaa siitä maksamisesta. Ohje kuitenkin on, että pitää soittaa vartija. Vartija tuli ja HÄN KIRJOITTI SEN LAPUN POLIISILLE. Varmasti poliisi kuuntelee naisen selityksen ja tekee sitten ratkaisun, meneekö asia eteenpäin.

Meillä on ollut todella paljon näitä " oho ei mulla ookaan rahaa" -tyyppejä viime aikoina. Epäilemme, että tämä on nuorten äitien tapa nykyään.

Diabeetikot on tietenkin eri asia! Osaan kyllä neuvotella ihmisten kanssa. Tein niin kuin oli ohje ja olisihan vartijakin voinut olla kirjoittamatta lapun.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että kaupassa ei saa koskaan ilman hengenvaaraa alkaa availla tuotteita. Olen tyytyväinen ketjumme uuteen linjaan. Enkä edelleenkään aio sanoa ketjumme nimeä teille.

ap

Tuollaien valehtelu on pahinta mahdollista epärehellisyyttä ja hakkaa mennen tullen kaikki karkkipussien availut.

SINÄ OLET PAHANTAHTOINEN VALEHTELIJA!

Vierailija
9/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee tuota. Availee lapselleen jäätelöä sun muuta. Minun käy tuollaisessa tilanteessa sääliksi lasta joka ei opi, että elämässä tulee myös pettymyksiä, eikä aina saakkaan kaikkea mitä haluaa... Tömähdys maan pinnalle on kova sitten kun joku muu, kuin äiti kieltääkin jonkun jutun ja sanookin ei lapselle. Tuo mässäily ennen maksua on yksi vastuuton teko, minkä äiti voi lapsellen tehdä. Mutta olen kyllä sitäkin mieltä, että kassalla oltaisiin kyllä voitu pyytää edes vaikka esimies paikalle ja kysyä, että voitaisiinko asiasta jotenkin neuvotella. Kuitenkin niin ,että asiakas olisi lopulta jotenkin karkit korvannut. Eiköhän nainen olisi siitä oppinut ettei tuotteita avata ennen, kuin ne on maksettu.

Vierailija
10/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että suurin osa näistä ap:ta tukevista ilkeistä kommenteisa on ap:n itsensä kynästä. Sama häijy tyyli.

Ei kukaan oikea kassa toimisi tuolla tavalla. Keksinyt koko jutun.

Vierailija
11/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat kesken loppuisi, niin pullo pois, kunnes rahaa on.

Ei sekään mikään poliiseja vaativa tilanne ole. Yleensä miehet pullonsa maksavat, eivät availe ennen kassaa...

Vierailija
12/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siitä tule asiakasta rangaista.

Minä olen kohdannut kassalla oikeita ryöstäjiä ja varkaita.

Silloin soitin poliisit kun oli tosi kyseessä ja onneksi jäikin kiinni. Tämä varas oli paatunut rikollinen, joka kantoi HIV:tä.

Että siinä oli sitten kiva mennä piipittämään, että älä vie niitä tavaroita...:(

Vierailija
13/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse kassana olisin kysynyt voiko muita ostoksia jättää pois, jotta saldo riittäisi maksamiseen...

Ap! Toimitko näin vai soititko samantien vartijan tekemään näpistysilmoituksen?

Jos et ole muita mahdollisuuksia käyttänyt, sanonpa, että olet varsin epäpätevä, nipo ja kuten monet työnantajat edellä kirjoittivat: eivät haluaisi kaltaistasi ihmistä asiakaspalveluun...

Vierailija
14/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran todistin Makuunissa, kun nuorehko aikuinen nainen naljaili pussiin karkkia keräävän kaverinsa takana ja lappoi suuhunsa samalla kahmalokaupalla karkkia joka laarista. Pikkuinen kassatyttö inahti kai jotain tälle emännälle, joka muljautti vihaisen katseen takaisin ja kivahti jotain; en kuullut vastausta. Siellä ne muutama sata grammaa karkkia kuitenkin jo lillui mahassa, mitenpä noita enää punnitsemaan ja maksamaan. Monen tämän ketjun vastaajan mielestä tuokin on varmaan viatonta " maistelua" ? Minkähänlaista moraalia kyseessä olevan naisen äiti on aikanaan tyttärelleen opettanut.

Kyllähän tuollainen käytös vituttaa, oli sitten kumpi sukupuoli, tai mikä ikäluokka hyvänsä kyseessä.

Vierailija
15/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Myymälävarkaat vievät kaupoista tavaraa vuosittain yli 300 miljoonalla euron edestä." -Kaleva 11.1.2007

Vierailija
16/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joustamaton ja yksioikoinen, selvästi kouluttamaton tyyppi jolla ei löydy kapasiteettia käsitellä tavallisuudesta poikkeavia tilanteita pelisilmällä. Kannattaisi tänään mennä oman esimiehen luo ja kysyä mitä mieltä hän on tästä tempauksesta. Ehka se vähän valaisee.

Useat kirjoituksista ovat ap:n omia vastauksia. Sen näkee heti tyylistä tai lähinnä sen puutteesta.

Ap:n tiukkapipoisen tarinan äiti ei toiminut oikein. Kaupassa ei saa syödä ennen laskun maksamista kaupan tuotteita. Mutta siitä huolimatta tilanteen olisi voinut hoitaa toisin ja etsiä siihen ratkaisuja, esim.:

- vähentää tuotteita, kunnes VE kelpaa maksuvälineeksi

- pyytää äitiä hakemaan rahaa ja maksamaan karkkipussin

- ottaa äidin henkilötiedot ylös ja pyytää häntä tuomaan rahat sillä uhalla, että asiasta muuten ilmoitetaan poliisille

Kaiken tämän keskustelun voi käydä asiallisessa hengessa. Taisi ap:n kohdalla käuydä niin, ettei taito riitä vaihtoehtojen punnitsemiseen ja keskustelujen käymiseen. Nyt tuhraantui useiden eurojen (varmasti moninkertaisesti pussin arvo) työaikaa asian huonoon hoitamiseeen.

Muista ensin kerran kun vaadit minkäänlaista joustavuutta missä tahansa palveluorganisaatiossa, että sinäkään et jousta.

Vierailija
17/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisitteko koko ketjun läpi ensin! Jossain viestissään ap kertoo keskustelleensa vaihtoehdoista ko. äidin kanssa ja että pääte ilmoittaa katteesta, ei esim. linjavirheestä.

Jossitellaan eli jos äidillä on ollut rahaa niin vähän tilillä, niin mistä niistä tuotteista vähentää? Jos hänellä oli edes paljon ostoksia? Jos oli vaikka se karkkipussi vain? Jos oli tilillä alle 20 euroa niin ei äiti myöskään olisi saanut rahaa automaatista. ja jos ja jos ja jos...

ap toimi esimiehensä ohjeiden mukaan. Olen itse esimies ja toivon todella, että meillä otetaan ohjeet kirjaimellisesti. Emme toimi kaupassa, mutta asiakaspalvelussa kuitenkin. Ap siis ohjeiden mukaan pyysi vartijan paikalle ja VARTIJA teki päätöksen kirjoittaa sen näpistyslapun, ei ap.

Mielestäni tässä ei ole kyse nyt siitä saako äiti sakot vai ei, tuskin saa. Tai kyse ei ole pienestä karkkipussista. Kaikkia näyttää vaivaavan, että äitiä syytettiin pienen karkkipussin varastamisesta, entä jos kyseessä olisi ollut joku iso hieno lelu, jonka lapsonen haluaa avata jo ennen kassaa ja sitten ei olisikaan rahaa maksaa sitä - tilanne on sama, tavarat hinta vain hieman eri (esim. Amazing Amanda -nukke yli 100 euroa?). Pakkaus on kuitenkin avattu, ostopäätös tehty ja rahaa ei olekaan. Ravintolassa pistettiin ennen tiskaamaan, mitähän kaupan pitäisi tehdä? Viedä varastoonsa töihin vähäksi aikaa? Paremmin sellainen menisi näillä vikisijöillä kaaliin kuin sakkolappu!

Ja mielestäni on yksi lysti mikä kauppaketju on kyseessä, toimintatapa on oikea. Mitään ei avata ennenkuin on maksettu!

Olisitteko maksaneet kaikki myös tuon kalliin lelun, lainanneet rahaa äidille? Vai vaan tuon pienen karkkipussin? Loppusummako asiasta tekee erilaisen? Olen minäkin maksanut lapsen bussimatkan kun kortti on ollut lopussa eikä rahaa ole ollut (ihmettelen hänen vanhempiaan) ja kuski on alkanut rähjätä, mutta lapsi on " vastuuton" (vanhempien huolehdittava), aikuinen nainen ei ole!

Enkä ole ap, vaan kuluttaja jota ärsyttää nämä Nico-Petterien syöttäjät. Meidän lapsi ei inise kaupassa vaan tietää, että herkut saa kassan jälkeen.

Vierailija
18/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin olen sitä mieltä, että ap reagoi liian voimakkaasti. Ainakin tuo lällättely av-palstalla laittaa karvat pystyyn.

Joskus kaupassa ei ole hintatietoja tarpeeksi selvästi. Kerrankin yritin etsiä erään suklaajutun hintaa. Sillä kertaa tiesin, että rahaa on noin 2,50 euroa. Lopulta menin kassalle ja kerroin rehellisesti, että en löytänyt tämän hintaa. Ostan sen, jos pystyn. Se maksoi lähes 3,0 euroa, joten en pystynyt ostamaan. Oli noloa palauttaa takaisin, mutta muutakaan en voinut.

Kerran ostin 1,5 l maitoa ja suklaapatukan. Olin olevinani katsonut hinnat tarkasti, koska taas oli rahat tiukilla. Kuitenkin kassa sanoi hinnaksi 2,30, kun minä olin laskenut maksavani 1,90. Niinpä suklaapatukka täytyi jättää ostamatta. Seuraavan kerran mennessäni samaan kauppaan tarkistin nuo hinnat ja huomasin, että sekä maidon että suklaapatukan hintatiedot olivat aivan eri paikassa kuin nämä tavarat olivat. Olin siis katsonut hinnat nopeasti siitä tavaran kohdalta ja siten ne olivat väärät.

Painotan kuitenkin, että itse en anna lapsen avata mitään ennen kuin olen kassalla. Osittain johtuu just siitä, että en ole sentilleen varma, mitä tilillä on rahaa.

Ap:n asiakas ei kuitenkaan halunnut varastaa mitään, koska tuli kassalle ja yritti maksaa karkkipussin. Siksi mielestäni ylireagointia. Toisaalta karkkipussin avaamiseen on voinut olla jokin syy, esimerkiksi lapsi oli napannut sen ennen kuin äiti oli ehtinyt huomata.

Kaikista suurin ylireagointi on ap:lla on edelleen se, että hän tulee tänne lällättelemään jollekin äidille, joka on tehnyt vahingossa virheen. Toivottavasti ap:lle joskus sattuu jotain vastaavaa ja hän muistaa sen, mitä teki tälle äidille. Siinäpä sitten lällättelee itselleen ja miettii, että hän sai aivan oikean kohtelun.

Vierailija
19/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi saa raivarit ilman pillimehuaan, silloin en ainakaan antaisi sitä hänelle - elämässä kun ei aina saa kaikkea heti, ja on vain kasvatuksellisesti hyvä asia jos joskus joutuu jotain odottamaan!

En tiedä mikä " vika" meidän lapsissa on, mutta yksikään kolmesta (iät nyt 5, 3½ ja 2½) eivät vielä kertaakaan ole saaneet kuuluisia karkkihyllyraivareita kaupassa. Ei koskaan. Kyllähän he kinuavat että ostetaan tätä ja tuota, mutta kun heille ennen kauppaan menoa selittää mitä ostetaan (" kun olette kiltisti, ettekö juoksentele, saatte purkkaa ostosreissun jälkeen" ) tai ostetaanko mitään (" tällä kertaa ei ostetakaan karkkia tai purkkaa, ostetaan vaan leipää ja maitoa" ), ei ongelmia synny. Ja jos he silti pyytävät vaikka ostamaan karkkia, selitän että mehän sovittiin ettei sitä nyt osteta. Raivareita ei ole tullut ikinä, vaikka varsinkin kaksi nuorimmaista ovat erittäin voimakastahtoisia ja vilkkaita.

En tiedä, mitä olen sattumalta tehnyt lastenkasvatuksessa oikein tai mitä moni muu on tehnyt väärin, mutta vielä kertaakaan ei ole tullut tarvetta aukoa ostoksia ennen maksamista. Enkä ikinä menisi siihen, että palkitsisin lapsen raivoamisen ja huonon käytöksen pillimehulla tms.

Ihanaa, olen tässä asiassa onnistuneempi kuin moni muu äiti :p Menenpä tästä sädekehääni kiillottamaan :p

Vierailija
20/174 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä oli ylireagoimista, paitsi tuo av:llä lällättely?

Eikä tuolle äidille mitään vahinkoa sattunut. Vahinko on vaikka se, että takinhelma tiputtaa lasiesineen lattialle ja se menee säpäleiksi. Mutta karkkipussin ottaminen hyllystä, sen avaaminen, ja karkkien antaminen lapselle ennen kun tuote on maksettu ei oikein ole minun käsitykseni vahingosta. Se on vaan ylimielisyyttä, typeryyttä.

Vierailija:

Kuitenkin olen sitä mieltä, että ap reagoi liian voimakkaasti. Ainakin tuo lällättely av-palstalla laittaa karvat pystyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan