Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio vai alatiesynnytys?

Vierailija
05.12.2010 |

Jos saisit valita, eikä sektiolla synnyttämisessä olisi terveysriskejä. Näinhän se ei ole, eikä Suomessa saa valita, mutta leikitäään hetki näin.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kammottaa pelkkä ajatuskin siitä että mahani revitään auki. Hyh. Ei kiitos.

Kaksi olen alakautta synnyttänyt, toivottavasti myös tämän kolmannen saan niin synnyttää.

Sama, kolme vaikeaa synnytystä , mutta silti tuntuu että ei ole täysin muiden armoilla. Mä en todellakaan halua mitään leikkauksia jos muita vaihtoehtoja on olemassa.

Lapsena viimeksi leikkauksessa ollut, silloin heräsin kesken nukutuksen ja uudelleen nukutuksen takia sitten meinasin kuolla, huonot muistot tietysti asiat.

Suunniteltua sektiota varten ei nukuteta. Se tehdään esim. spinaalipuudutuksella. Eli ainakaan suunniteltua sektiota odottaessa ei tarvi miettiä tuota aiempaa kokemusta nukutuksesta. 

Vierailija
62/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat synnytystavat kokeneena, en voi ymmärtää miten saatoin suostua vapaaehtoisesti synnyttämään alakautta. 

Alatiesynnytyksen seurauksena alapäähän sellaiset vauriot että liikunnasta ja seksistä, kuten ne ennen tunsin, voi vain haaveilla. Ihan oikeasti, koko loppuelämään vaikuttavia vaivoja pääosin laskeumasta johtuen, ja näitä ei noin vain nuorehkolta ihmiseltä korjata. 

Vaatikaa herranjumala sektio, vaikka HUS yrittää kovasti pitää sektioprosenttia matalana, Pelastakaa itsenne naiset. 

En itse ole kuullut kenenkään katuvan seltkota, lähinnä vaikuttaa itse alatiesynnytyksessä katkeroituneet ja vaurioituneet olevan sektiota vastaan.

Koska on normaalia synnyttää alateitse. Jos siihen ei ole missään nimessä valmis, kannattaa olla aina ilman seksiä. Aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mä ottaisin mieluummin sektion kuin alatiesynnytyksen. Ei ole kivaa avautuminen, ei myöskään ponnistaminen, etenkään siinä kohtaa, kun lapsen pää on tulossa ulos ja jää jumiin useamman supistuksen ajaksi. Se jos mikä on kivuliasta - spinaalipuudutuksesta huolimatta. Toisaalta alatiestä toipuu paljon nopeammin kuin sektiosta, pystyy kävelemään jo seuraavana päivänä (kun ei enää meinaa pyörtyä samantien). Sektion jälkeen mulla meni 6 päivää ennenkuin sektiohaavan infernaalinen kipu loppui.

Toivottavasti ei tarvi enää kokea kumpaakaan. Lapsiluku on täynnä.

Sektion jälkeen pääsi kylläkin kävelemään vuorokauden sisään ja toipuminen oli nopeaa. Kaksi päivää otin Buranaa haavan kipuun, sen jälkeen ei enää tarvinnut. Kohdallasi ei ilmeisesti ollut kyse suunnitellusta sektiosta.

Vierailija
64/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat koettu, ei ongelmia, ei traumoja, näistä valitsisin alatiesynnytyksen.

Sektio suunniteltu, ei kipuja, ei myöskään toipuessa, en tarvinnut kuin pari päivää buranaa. Arpikudostahan on kuitenkin, sehän voi vaivata tai haitata vaikka myöhempiä leikkauksia vaikkei nyt haittaa.

Alatiesynnytys käynnistetty, kipuja muttei mitään kestämätöntä, ei epparia, ei repeämiä, toipuminen helppoa.

Vierailija
65/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi SUUNNITELTUA sektiota, sain helposti vaatimalla. Ei komplikaatioita, ei kovia kipuja ja seuraavana päivänä pääs jo liikkumaan. Toipuminen nopeaa! En voi kun suositella. En mistään hinnasta synnyttäis alateitse, liikaa riskejä, esim. vauvan hapenpuute > aivovaurio.

Vierailija
66/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ja siitä toipuminen vei pitkään. Repesin pahasti ja menetin paljon verta. Epparihaava tulehtui. En pystynyt seisomaan tai istumaan pariin viikkoon, pelkkä sängyssä kääntymisenkin oli tuskaa. Tunsin toipuneeni täysin vasta noin vuoden kuluttua synnytyksestä.

Mikä hitto on eppari? Ettekö voi kirjoittaa suomea?

Vierailija
67/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa pohdintaa. Tässä säästämisen tarpeessa kallis sektio ei tule olemaan vapaasti valittavissa.

Vierailija
68/73 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi SUUNNITELTUA sektiota, sain helposti vaatimalla. Ei komplikaatioita, ei kovia kipuja ja seuraavana päivänä pääs jo liikkumaan. Toipuminen nopeaa! En voi kun suositella. En mistään hinnasta synnyttäis alateitse, liikaa riskejä, esim. vauvan hapenpuute > aivovaurio.

Sama kokemus, kaikki meni hyvin ja syntyi 10 pisteen lapsi. Toipuminen oli yllättävän nopeaa.

Suunnitellussa sektiossa riskit kohdistuu pääosin äitiin ja ne olin valmis ottamaan. Lapselle elektiivinen sektio on turvallinen tapa syntyä, sektioista puhuttaessa ne niputetaan yhdeksi kokonaisuudeksi jolloin kuvioon tulevat mukaan kiireellisten- ja hätäsektioiden riskit.

Vierailija
69/73 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa pohdintaa. Tässä säästämisen tarpeessa kallis sektio ei tule olemaan vapaasti valittavissa.

Eli halvemmaksi tulee pitää leikkaussalihenkilöstö valmiudessa 24/7 kaikissa maan synnytyssairaaloissa?

Vierailija
70/73 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatie.

4 synnytystä, joista 3 polikliinistä, eli 6h ikäisen vauvan kanssa kotiin. Mä olen ollut heti synnytysten jälkeen täysin kunnossa. Nopeat syöksy synnytykset ja sirot pienipäiset vauvat. Ei koskaan tikkejä ja muita vaurioita, ei puudutuksia kun ei ole ollut omasta mielestä tarvetta kivunlievitykselle.

Sektiosta en varmasti noin nopeasti olisi toipunut ja leikkaushaavaakin pitää ilmeisesti pidempään varoa?

Vierailija
71/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esikoisen kohdalla tehtiin, ja toivottavasti myös tämän toisen kohdalla päädytään siihen! Parantumisaika on toki yksilöllinen, mutta itse olin kaikin puolin kunnossa ja kivuton 5 päivän jälkeen, kun taas ystäväni alatiesynnytyksen jälkeen kärsi kuukausia (jotkut kuulemma jopa vuodenkin) epparihaavan takia...

Itse olen aina voinut hyvin alatiesynnytyksen jälkeen. Toisin kuin eräs tuttuni. Ja muutama ystäväni ovat kokeneet sektion. Kahdella kesti kuukausia parantua, kun taas yksi oli jalkeilla ja kunnossa äkkiä. Riippunee paljon ihmisestä.

Tarkoitit kai, että riippunee paljon lääkäristä... 

Vierailija
72/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio, koska itsellä normaali sisältää enemmän riskejä. Ja lääkäri tämän sanonut. Molemmista kokemusta, sektiosta toipuminen tapahtui nopeammin. Ymmärrän, että kaikilla ei ole näin.

Vierailija
73/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, kaikki meni hyvin ja syntyi 10 pisteen lapsi. Toipuminen oli yllättävän nopeaa.

Suunnitellussa sektiossa riskit kohdistuu pääosin äitiin ja ne olin valmis ottamaan. Lapselle elektiivinen sektio on turvallinen tapa syntyä, sektioista puhuttaessa ne niputetaan yhdeksi kokonaisuudeksi jolloin kuvioon tulevat mukaan kiireellisten- ja hätäsektioiden riskit.

Ehkä turvallisempi siinä hetkessä, mutta koko ajan on lisääntyvästi tutkimusnäyttöä siitä, että sektiossa vauva ei saa kaikkia tarpeellisia mikrobeja ja se altistaa monille terveysongelmille jopa vuosia myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi