Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirkko mitään tiedä, kuten ei Jeesuskaan tiennyt.
Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Amen.
Kirkko on pelkkä liha ilman henkeä. Lihan on ensin kuoltava, jotta se voisi tuottaa hedelmää.
Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
Matt. 7:1,29
Tunnistan kirjoitustyylisi muistakin keskusteluista. Sinun viestisi on hyviä esimerkkejä siitä, että Raamattu on monin tavoin vaikeaselkoinen kirja jonka ymmärtämiseen tarvitaan kirkon apua.
Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
Ehkä ensin kannattaa selvittää mihin uskot, lyhyesti että uskotko Jeesuksen olevan Kristus/Messias, koska tämä erottaa juutalaisuuden ja kristinuskon ja katolikaisuus kuuluu kristinuskoon. Jos uskot, mutta sukujuurien takia tahdot juutalaisuuteen niin on olemassa myös messianiisia juutalaisia eli Jeesukseen uskovia juutalaisia ja kannattaa katolilaisuuden suhteen perehtyä miten eroaa luterilaisesta uskosta. Jos et usko Jeesukseen, niin sitten juutalaisuus. Kannattaa ehkä käydä keskustelemassa katolilaisen papin kanssa, juutalaisen rabbin kanssa ja ehkä messiaanisen juutalaisenkin niin saat selvyyttä asiaan. Kannattaa myös selvittää itsellesi suhteesi Raamattuun, Jumalaan ja Jeesukseen. Lisäksi on sitten kristinuskon sisällä myös evlut kirkon lisäksi luterilaisuuden eri muotoja esimerkiksi Kansanlähetys ja Sley, joissa Raamattuun pitäytyvämpää opetusta jos liberaalius on se mikä evlut kirkossa häiritsee. Lue, perehdy, käy tutustumassa ja toivottavasti löydät oman paikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ensin kannattaa selvittää mihin uskot, lyhyesti että uskotko Jeesuksen olevan Kristus/Messias, koska tämä erottaa juutalaisuuden ja kristinuskon ja katolikaisuus kuuluu kristinuskoon. Jos uskot, mutta sukujuurien takia tahdot juutalaisuuteen niin on olemassa myös messianiisia juutalaisia eli Jeesukseen uskovia juutalaisia ja kannattaa katolilaisuuden suhteen perehtyä miten eroaa luterilaisesta uskosta. Jos et usko Jeesukseen, niin sitten juutalaisuus. Kannattaa ehkä käydä keskustelemassa katolilaisen papin kanssa, juutalaisen rabbin kanssa ja ehkä messiaanisen juutalaisenkin niin saat selvyyttä asiaan. Kannattaa myös selvittää itsellesi suhteesi Raamattuun, Jumalaan ja Jeesukseen. Lisäksi on sitten kristinuskon sisällä myös evlut kirkon lisäksi luterilaisuuden eri muotoja esimerkiksi Kansanlähetys ja Sley, joissa Raamattuun pitäytyvämpää opetusta jos liberaalius on se mikä evlut kirkossa häiritsee. Lue, perehdy, käy tutustumassa ja toivottavasti lö
Luterilaisuutta on myös ev.lut. kirkon ulkopuolella. Suurimmat ja tunnetuimmat luterilaiset vapaakirkot on Lähetyshiippakunta, Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko ja Seurakuntaliitto, joista ensimmäisellä on aktiivista toimintaa jo kymmenissä seurakunnissa Helsingistä Utsjoelle asti. Valinnanvaraa siis löytyy myös luterilaisuuden sisältä, jos tahtoo pitäytyä luterilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuutta on myös ev.lut. kirkon ulkopuolella. Suurimmat ja tunnetuimmat luterilaiset vapaakirkot on Lähetyshiippakunta, Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko ja Seurakuntaliitto, joista ensimmäisellä on aktiivista toimintaa jo kymmenissä seurakunnissa Helsingistä Utsjoelle asti. Valinnanvaraa siis löytyy myös luterilaisuuden sisältä, jos tahtoo pitäytyä luterilaisuudessa.
Valinnanvaraa todellakin löytyy. Itse kukin voi miettiä, mikä on todennäköisyys sille, että juuri minä löydän sen oikean kirkon, kun niin moni muu päätyy jonkun toisen kirkon jäseneksi.
On vain yksi oikea uskonto ja se on islam. Kristinusko on monijumalainen uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sola scripturan -periaatteen suurimmista ongelmista on, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Tätä väitettä on miinustettu neljä kertaa. Voisiko joku eri mieltä olevista kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja?
Raamatussa sanotaan suoraan, että Raamatussa on paljon vaikeatajuisia kohtia, joita tietämättömät tulkitsee väärin omaksi tuhokseen:
"Samaa [Paavali] sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2. Piet. 3:16)
Usko Raamatun selkeyteen on ylimielisyyttä. Siihen uskova kuvittelee, että toisin kuin hän itse, suurin osa maailman kristityistä ei ymmärrä selvää tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinnanvaraa todellakin löytyy. Itse kukin voi miettiä, mikä on todennäköisyys sille, että juuri minä löydän sen oikean kirkon, kun niin moni muu päätyy jonkun toisen kirkon jäseneksi.
No henkkoht mä uskon että kristittyjä on monissa eri seurakunnissa ja se mikä määrittää mikä on se oma srk on osittain makuasia, en siis usko että vaan joku tietty srk pelastuu tm. Vl ja katolilaiset taitaa nii uskoa, en oo varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sola scripturan -periaatteen suurimmista ongelmista on, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Tätä väitettä on miinustettu neljä kertaa. Voisiko joku eri mieltä olevista kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja?
Raamatussa sanotaan suoraan, että Raamatussa on paljon vaikeatajuisia kohtia, joita tietämättömät tulkitsee väärin omaksi tuhokseen:
"Samaa [Paavali] sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2. Piet. 3:16)
Usko Raamatun selkeyteen on ylimielisyyttä. Siihen uskova kuvittelee, että toisin kuin hän itse, suurin osa maailman kristityistä ei ymmärrä selvää tekstiä.
Päinvastoin usko Raamatun selkeyteen on nöyryyttä: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille."
Sen sijaan usko siihen, että on lapsenmielinen on ylimielisyyttä.
"Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No henkkoht mä uskon että kristittyjä on monissa eri seurakunnissa ja se mikä määrittää mikä on se oma srk on osittain makuasia, en siis usko että vaan joku tietty srk pelastuu tm. Vl ja katolilaiset taitaa nii uskoa,
Olet väärässä katolilaisten suhteen. Katolinen kirkko uskoo olevansa Kristuksen perustama kirkko, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta, mutta siitä huolimatta myös muut kristityt ja jopa ei-kristityt voivat pelastua.
Vierailija kirjoitti:
"Katolista hapatusta" sivustolta löytyy ihan perustietoa katolilaisuudesta.
Tässä vielä linkki sivuille: https://hapatusta.net/
Harmi kun blogin säännöllinen päivittäminen on lopetettu. Sitä oli mielenkiintoista lukea, vaikken katolilainen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No henkkoht mä uskon että kristittyjä on monissa eri seurakunnissa ja se mikä määrittää mikä on se oma srk on osittain makuasia, en siis usko että vaan joku tietty srk pelastuu tm. Vl ja katolilaiset taitaa nii uskoa,
Jos seurakunnalla ei ole mitään väliä, miksi ehdotit ap:lle ev.lutissa pysymistä, kun olisit voinut kannustaa häntä menemään siihen kristilliseen kirkkoon josta hän on kiinnostunut?
No tässä ois nyt varmaan aika olennaista tietää, uskotko Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksei tuollaiset asiat voisi selkiytyä vasta siinä vaiheessa, kun tutustuu tarkemmin siihen uskontoon josta on kiinnostunut tai johon on ehkä jo ehtinyt liittyä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut molemmista uskonnoista. Mutta en tiedä olisko minusta sitten kumpaankaan. Kasvoin kiihkouskovaisen adventistikirkkoon kuuluvan isoäitini hoivissa ja kummitätini taas kuuluu babtisteihin. Mutta ateisti en ole. t.ap
Miksi epäilet, olisiko sinusta katolilaiseksi? Juutalaisuuden osalta ymmärrän asian, koska jo pelkkään kääntymiseen vaaditaan niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolilaisuudessa otetaan myös yhteyttä kuolleisiin vaikka Raamattu kieltää jyrkästi tekemästä niin. Esim; Jeesuksen äitiä Mariaa rukoillaan vaikka hän on kuollut.
Pyhimyksiä rukoillaan, ovat kuolleita.
Jeesus opetti itse meitä rukoilemaan suoraan Jumalalle, ei mitään oikoteitä. Jumala= Isä, Poika, Pyhä Henki.
Pyhimykset ovat elossa Kristuksessa, vaikka heidän maallinen elämänsä onkin päättynyt. Heiltä pyydetään esirukouksia samalla tavalla kuin muiltakin kristityiltä, mutta tietysti Jumalaa rukoillaan myös suoraan.
Samalla tavalla elossa ovat kaikki uskovina kuolleet. Mutta heitä EI pidä rukoilla eikä pyytää heiltä mitään. Ei edes pitäisi tehdä kenestäkään pyhimystä. On Jumala, Pyhä Henki ja Jeesus Kristus - ja
En sanonutkaan että olisi erikseen. En vai arvannut että tuokin olisi pitänyt kirjoittaa auki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kenenkään ei tarvitse miettiä yksin, mihin tarkalleen ottaen uskoo. Asioita voi pohtia esim. papin kanssa ja messuissa voi käydä katsomassa, saako niistä hengellistä ravintoa sielulleen tai onko niissä jotain mikä sotii kovasti omia uskonkäsityksiä vastaan. Ei ole olemassa yhtä muottia, johon jokainen täytyisi sovittaa vaikka väkisin. Jokaisella on oma polkunsa, ja joillekin asiat kirkastuu nopeammin ja joillekin hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä katolilaisten suhteen. Katolinen kirkko uskoo olevansa Kristuksen perustama kirkko, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta, mutta siitä huolimatta myös muut kristityt ja jopa ei-kristityt voivat pelastua.
Harmi vain, että kirkko on Jumalan ulko- eikä sisäpuolella.
Niin palvelijatar, joka vartioi porttia, sanoi Pietarille: "Etkö sinäkin ole tuon miehen opetuslapsia?" Hän sanoi: "En ole".
Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Älkää siis jääkö ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma koskaa sola fideä. Raamattu ei opeta, että ihminen pelastuisi yksin uskosta. Jaakobin kirje on ainoa Raamatun kirja, jossa puhutaan yksin uskosta, ja siinä todetaan selvästi että usko yksin ei riitä vaan sen lisäksi tarvitaan tekoja.
Tunnistan kirjoitustyylisi muistakin keskusteluista. Sinun viestisi on hyviä esimerkkejä siitä, että Raamattu on monin tavoin vaikeaselkoinen kirja jonka ymmärtämiseen tarvitaan kirkon apua.