Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Jos otetaan esimerkiksi Riku Rinne ,koulu ja nuorisotyössä.
Jos hän olisi vaikka helluntalainen, hän ei pääsisi kouluihin. Luterilaisena hän on tavoittanut varmaan satojatuhansia koululaisia ja vanhempia vanhempainilloissa.
Jokaisen kannattaa pyytää johdatusta.
Joku toinen on helluntalaisena Jumalan johdatuksessa.
Mikäli tarkoitat Riku Rinnettä, joka myös Taivas TV:ssä esiintyy, niin en ole hänen tuoneen esille ettei olisi helluntailainen. Saattaa toki olla, mutta ei tuo sitä vaan esille.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Raamattu on ollut minulle luterilaiselle jo lapsuudessa äärimmäisen jännittävä kirja juuri Vanhan Testamentin tapahtumien takia. Luin sitä jo silloin aivan lumottuna Jumalan ihmeisiin. Nyt aikuisena olen sen lähes lukenut läpi siis Vanhan Testamentin ja aioin lukea uudelleenkin. UT:n olen tietty lukenut moneen kertaan ja aivan yhtä lumoava sekin on.
Mikä siinä on niin pahaa, että luterilainen haluaa itse lukea omalla kielellään uskonsa perustan eli Raamatun? Saanko tietää kenties liikaa tai enemmän kuin esim. ylpeät katoliset, jotka jostain kumman syystä ylpeilevät sillä, etteivät ole koskaan lukeneet Raamattua tai edes aio lukea sitä ja tyytyvät vain pappien selityksiin, kun he muka ainoina osaavat lukea sitä oikealla tavalla. Tottakai minkä tahansa kristityn seurakunnan papit ymmärtävät Raamatusta enemmän kuin tavallinen ihminen, onhan heidät koulutettu työhönsä.
Oletko joskus tavannut sellaisia katolilaisia, jotka ylpeilevät sillä etteivät ole koskaan lukeneet Raamattua tai edes aio lukea sitä vaan tyytyvät pappien selityksiin? Sellaisia on varmasti vaikea löytää, koska katolinen kirkko kannustaa ihmisiä lukemaan Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun riisutaan kaikki ylimääräinen, se tärkein oppi lienee kaikilla yhteinen, ihminen pelastuu turvautumalla Jumalan armoon ja siihen lupaukseen, että Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten syntien puolesta.
Vedät mutkia turhan suoriksi.
Mitä Jumalan armoon turvautuminen tarkoittaa? Saako ihminen esim. elää tieten tahtoen vakavassakin synnissä, jos luottaa Jumalan armoon ja siihen että Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien puolesta? Voiko ihminen itse vaikuttaa jotenkin siihen, pelastuuko hän vai ei? Tai voiko hän vaikuttaa muiden pelastumiseen?
Monikaan täällä ei tunnu lainkaan ymmärtävän katolisen ja ortodoksisen kirkon käsitystä Kirkon luonteesta: Kristuksen perustama Kirkko on Kristuksen ruumis, jota Jumala käyttää armon välittäjänä ja pelastuksen välikappaleena. Kirkon ulkopuolella ei ole pelas
Jos katolisten mielestä heidän kirkkonsa on ainoa oikea, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta, niin suhtaudutteko samalla tavalla ortodokseihin? Ivaatte ja halveksitte heitä kuten näemmä luterilaisille teette, tehän ainoastaan olette oikeassa?
Raamattu kieltää valehtelemisen ja väärän todistuksen antamisen lähimmäisestä. Voisitko näyttää täältä jonkun sellaisen viestin, jossa joku katolilainen on ivannut ja halveksinut luterilaisia? Vai onko täällä sellaisia lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väitetään että vauvakasteessa vauva uudestisyntyy Pyhästä Hengestä, niin jokainen vauvana kastettu pitäisi olla uskossa. Niin ei kuiteinkaan ole. Tämä on iso ristiriita.
Jeesuksen opettama uudestisyntyminen ( Joh 3 ) , on tapahtuma missä ihminen saa vastaanottaa uskoa Jumalalta. Uudestisyntyy Pyhästä Hengestä.
No jopas nyt keksitään taas omia. Kukaan ei ole väittänyt, että vauva kasteessa uudestisyntyy Pyhästä Hengestä, ei yhtään kukaan. Tämä menee jo trollailuksi, jota en soisi tässä keskustelussa viljeltävän.
Kyllä vaan niin väitetään. Lue kaste, luterilaisuus.
CAPTCHAan annettu vastaus ei ollut oikein.
Millä perusteella Maria oli synnitön?
Kyse on katolisen kirkon virallisesta opetuksesta. Tässä lainaus katolisen kirkon katekismuksesta:
"[Neitsyt Maria] on tullut ensimmäisenä ja ainutlaatuisella tavalla osalliseksi voitosta, jonka Kristus sai synnistä: hänet varjeltiin puhtaana kaikista perisynnin tahroista, ja Jumalan erityisestä armosta hän ei tehnyt koko maallisen elämänsä aikana yhtään syntiä."
Jos tarkoituksesi oli kysyä, mihin raamatunkohtiin kyseinen opetus perustuu, kysyit väärän kysymyksen. Katolinen kirkko ei opeta eikä hyväksy sola scriptura -periaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Marian synnittömyyttä ole todistettu.
Kastehetkestä ei ole täydellistä konsensusta.
Siitä huolimatta julistetaan sovitusta Jumalan ja ihmisen välillä sijaiskärsimyksessä.
Miten niin Marian synnittömyyttä ei ole todistettu. Paras todistus on Jumalan Pojan kantaminen ja synnyttäminen. Meidän on luotettava Kaikkivaltiaan arvostelukykyyn eikä omaamme. Henkilökohtaisesti en ole koskaan edes pohtinut asiaa, niin selvä on luottamukseni Jumalaan. Toisaalta, miksi pieni ihminen edes uhraisi ajatustakaan sille. Se on Jumalan päätettävissä ollut asia eikä täten kuulu meille.
Kastehetkestä olen samoilla linjoilla kuin Marian suhteen. Nuo asiat on jätettävä Kaikkivaltiaan Isämme päätettäviksi ja luotettava Häneen.
Kuka ihme edes viitsii vaivata päätään moisilla asioilla. Tärkeitä meille on pysyä kaidalla tiellä, joka johtaa Taivaaseen. Siinä on jo mielestäni tarpeeksi tekemistä ja rukoilemisessa sekä kirkossa käymisessä niin ja pyrkiä elämään Kristuksen opetusten mukaisesti. Eiköhän siinä ole annettu tavalliselle ihmiselle jo tarpeeksi tekemistä ilman, että alkaa kyseenalaistamaan Herramme tekoja. Raamattuakin voi itsekseen lukea ja kysyä opastusta Pyhältä Hengeltä, joka auttaa aina.
Tässäkin ketjussa on tullut taas monia hyviä esimerkkejä siitä, kuinka sekavaa protestanttinen raamatuntulkinta on. Yksi väittää yhtä, toinen toista, kolmas kolmatta jne.
Katolista kirkkoa kritisoidaan paavin asemasta, mutta protestanttisuudessa jokainen on itse oma paavinsa, joka päättää mihin raamatuntulkintansa perustaa.
Miten niin Marian synnittömyyttä ei ole todistettu. Paras todistus on Jumalan Pojan kantaminen ja synnyttäminen. Meidän on luotettava Kaikkivaltiaan arvostelukykyyn eikä omaamme .Missä kaikkivaltias on edellyttänyt Marialta synnittömyyttä
,kannattaisi kyseenalaistaa itse keksityt opit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Raamattu on ollut minulle luterilaiselle jo lapsuudessa äärimmäisen jännittävä kirja juuri Vanhan Testamentin tapahtumien takia. Luin sitä jo silloin aivan lumottuna Jumalan ihmeisiin. Nyt aikuisena olen sen lähes lukenut läpi siis Vanhan Testamentin ja aioin lukea uudelleenkin. UT:n olen tietty lukenut moneen kertaan ja aivan yhtä lumoava sekin on.
Mikä siinä on niin pahaa, että luterilainen haluaa itse lukea omalla kielellään uskonsa perustan eli Raamatun? Saanko tietää kenties liikaa tai enemmän kuin esim. ylpeät katoliset, jotka jostain kumman syystä ylpeilevät sillä, etteivät ole koskaan lukeneet Raamattua tai edes aio lukea sitä ja tyytyvät vain pappien selityksiin, kun he muka ainoina osaavat lukea sitä oikealla tavalla. Tottakai minkä tahansa kristityn seurakunnan papit ymmärtävät Raamatusta enemmän kuin tavallinen ihminen, onhan heidät koulutettu työ
Osa katolilaisista käy ahkerasti kirkossa. Jos joku ei lue Raamattua omin päin, hän kuulee sitten tekstejä kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otetaan esimerkiksi Riku Rinne ,koulu ja nuorisotyössä.
Jos hän olisi vaikka helluntalainen, hän ei pääsisi kouluihin. Luterilaisena hän on tavoittanut varmaan satojatuhansia koululaisia ja vanhempia vanhempainilloissa.
Jokaisen kannattaa pyytää johdatusta.
Joku toinen on helluntalaisena Jumalan johdatuksessa.
Mikäli tarkoitat Riku Rinnettä, joka myös Taivas TV:ssä esiintyy, niin en ole hänen tuoneen esille ettei olisi helluntailainen. Saattaa toki olla, mutta ei tuo sitä vaan esille.
Hän kuuluu kansankirkkoomme,siksi hän on voinnut tehdä kouluvierailuja.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei myöskään aina vaikuta auttavan Raamatun ymmärtämiseen, ainakaan kun Suomen nykyevl kirkkoa katselee. Sen monet papit eksyttävät niin pahasti pois Raamatun Sanasta. Ihannoivat asioita, jotka Raamattu selkeästi kieltää.
T. Konservatiivikristitty protestantti
Kannattaa ottaa huomioon, että nykyisistä nuorista papeista läheskään kaikki eivät ole uskossa. Pappisvirka on työ siinä kuin mikä tahansa jollekin toiselle. Sen takia he ajavat omaa poliittista agendaansa ja antavat kirkoissa sen ja tämän porukan mellastaa mielin määrin tuntematta tunnontuskia. Minä olen erittäin pahoillani siitä, mihin suuntaan luterilaista kirkkoa viedään liberaalien toimesta.
Tämä johti jopa siihen, että minä monen polven luterilainen sain uskonkriisin ja halusin vaihtaa joko ortodoksisuuteen tai katolilaisuuteen, mutta ne suunnitelmat sotki (tai Jumala puuttui asiaani) lyhyessä ajassa monen hyvin läheisen ja rakkaan ihmisen menehtyminen omat vanhemmat mukaan lukien. Voimia ei riittänyt alkaa opiskelemaan vuotta sekä ortodoksisuutta tai katolisuutta. Otin tämän vihjeenä Jumalalta, että kelpaan Hänelle aivan hyvin näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait Pietari kuollutta rukoillut, että nouses nyt siitä. Voidaan olettaa, että hän rukoili Jumalaa antamaan tämän kuolleen kuitenkin elää. Tai näin luterilaisena itse näen sen.
Rukoillessani menehtyneen ja saattohoitaneeni äitini vierellä en suinkaan rukoillut häntä, vaan Jumalaa. Samalla vuodatin murheeni Hänelle. Sain Häneltä rukousvastauksen ja voimia jaksaa eteenpäin hoitaakseni kaikki kuolemaan liittyvät asiat ja ollakseni vahva perintöriitaa ja oikeudella uhkaavaa ainoaa sisarustani vastaan. Kiitos ja kunnia Jumalalle!
Raamatun mukaan Pietari puhutteli suoraan kuollutta Tabitaa sanoen: "Tabita, nouse!" Jos väität, ettei Pietari oikeasti tehnyt niin vaan rukoili Jumalalta että Tabita heräisi henkiin, en rupea väittämään vastaan. Mutta jos niin kävi, miksi Raamatussa olisi kuvattu Tabitan henkiinherättäminen tavalla joka on syntiä ja jota kukaan ei saa koskaa
Arvelisin Pietarin saaneen Jumalalta luvan tehdä noin ja varmuuden, että hän nousee. Epäilen vahvasti, että Pietari hetken mielijohteesta päätti kokeilla, jospa minäkin pystyn samaan kuin Jeesus. Tyylin katsotaan, miten käy ja enköhän osaa selittää, mikäli en onnistukaan, voinhan sanoa olleeni hetken mielenhäiriössä.
Lupa ja valtuutus oli Jumalalta eikä Tabitan kuolleelta hengeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta messiaaksi vaan edelleen odottavat messiasta ja elävät lain alla. Kääntyminen on pitkä ja työläs prosessi joka tehdään rabbin alaisuudessa ja sisältää hirveän määrän lain opiskelua hepreaksi. Eli kielen hallitsemista. Katollisuus tunnustaa Jeesuksen mutta siinä on muita puolia jotka minua ainakin pitää loitolla, mm. paavin tunnustaminen Jumalan välikädeksi mistä Raamattu ei puhu mitään. Nämä ovat keskenään aivan eri maata joten ensimmäinen kysymys on: Tunnustatko Jeesuksen messiaaksi?
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Miksi paavi olisi joku poikkeus tästä säännöstä?
Sinä et vastannut kysymykseen, joka ei ollut, onko paavi Jumalan kuva. Toisaalta, missäpäin Raamatussa kehoitetaan valitsemaan paavi Jumalan välikädeksi maan päällä?

En ole se, jolle kysymyksesi esitit, mutta vastaanpa jotakin kuitenkin. Jeesus itse valitsi Pietarin opetuslapsijoukkonsa vanhimmaksi. Evankeliumit todistavat, kuinka hän antoi Simonille uuden nimen, Pietari, joka merkitsee kalliota. Muista opetuslapsista ei kerrota vastaavaa. Myöhemmin hän puhui juuri Pietarille sanoessaan: "Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä perustan kirkkoni." Mitä luultavimmin alkutekstissä on käytetty samaa, kalliota tarkoittavaa sanaa sekä Pietarista että kalliosta: "Sinä olet Kallio, ja tälle kalliolle minä perustan kirkkoni..." Paavalin kirjeistä, jotka ovat Uuden testamentin varhaisinta tekstiaineistoa, välittyy selvästi käsitys Pietarista varhaisen kirkon arvovaltaisena johtajana; halusihan Paavali itsekin mennä tapaamaan Pietaria Jerusalemiin varmistuakseen opettamansa evankeliumin oikeellisuudesta.
Varhaisen kirkon kirjeenvaihdosta käy niin ikään selvästi ilmi Rooman seurakunnan arvovaltainen auktoriteettiasema kirkossa. Pietari toimi elämänsä viimeisen jakson Rooman seurakunnan johtajana, ja hänen kuoltuaan Rooman seurakunta ja erityisesti sen johtaja perivät Pietarin aseman ja istuimen, joka myöhemmin kehittyi paavin viraksi. Niin opetuslapsi-Pietarilla kuin hänen "istuimellaan" on siis jo varhain ollut erityinen asema Kristuksen kirkossa - asema, joka palautuu itseensä Jeesukseen.
Paavin virka on ykseyden virka. Miettikää nyt itse: jos Jeesus olisi jättänyt opetuslapset keskenään ilman johtohahmoa, niin luultavasti pian olisi syntynyt kinaa erinäisistä opillisista asioista (kuten syntyikin) ja koska kellään ei olisi ollut auktoriteettia kertoa, miten asia oikeasti on, niin koko varhainen kirkko olisi hajonnut eri tavalla uskoa ja sen nyansseja ymmärtäviin kuppikuntiin, toisin sanoen tapahtunut juuri se, mitä Martti Luther & kumppanit saivat aikaan keskiajan lopulla luopuessaan paavin virasta ja tehdessään Raamatusta uskon ja elämän ylimmän ohjeen.
Vierailija kirjoitti:
Taivaan valtakunnassa iankaikkisuudessa ei ole yhtään kirkkokuntaa, Siellä on vain Kristuksen seurakunta.
Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sillä olisi väliä mihin kirkkoon kuuluu ja millä tavalla elää elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marian synnittömyyttä ole todistettu.
Kastehetkestä ei ole täydellistä konsensusta.
Siitä huolimatta julistetaan sovitusta Jumalan ja ihmisen välillä sijaiskärsimyksessä.
Miten niin Marian synnittömyyttä ei ole todistettu. Paras todistus on Jumalan Pojan kantaminen ja synnyttäminen. Meidän on luotettava Kaikkivaltiaan arvostelukykyyn eikä omaamme. Henkilökohtaisesti en ole koskaan edes pohtinut asiaa, niin selvä on luottamukseni Jumalaan. Toisaalta, miksi pieni ihminen edes uhraisi ajatustakaan sille. Se on Jumalan päätettävissä ollut asia eikä täten kuulu meille.
Kastehetkestä olen samoilla linjoilla kuin Marian suhteen. Nuo asiat on jätettävä Kaikkivaltiaan Isämme päätettäviksi ja luotettava Häneen.
Kuka ihme edes viitsii vaivata päätään moisilla asioilla. Tärkeitä meille on pysyä kaidalla tiellä, joka johtaa Taivaaseen.
Sinun pitää tietää oppisi perusteista,että osaat vastata kysyjille.Tämä neuvo on Raamatussa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus käski seuraajiaan saarnaamaan kaikille kansoille ja tekemään heistä Hänen opetuslapsia. Kun on Jeesuksen opetuslapsi, silloin on uskossa = Jumala on antanut uskon, ja ihminen on uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Sitten Jeesus jatkaa : ja kastakaa heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Jeesus ei opeta että menkää kastamaan ihmisiä ja opettakaa evankeliumista sen jälkeen.
Huom! Järjestys: ensin usko, sitten kaste. Eikä päinvastoin.
Jos keittokirjassa lukee "Kuori perunat ja viipaloi kurkku", tarkoittaako se sitä että perunat täytyy kuoria ennen kuin aletaan viipaloida kurkkua? Sinun logiikallasi ruoka on väärin valmistettu, jos kurkku viipaloidaankin ensin.
Katolinen kirkko ei perustu Raamattuun, vaan itse kehiteltyihin oppeihin.Yhteenvetoa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelupalstalla, ei tässä, oli hyvin ylpeitä katolilaisia siitä, että eivät olleet avanneetkaan Raamattua, koska heidän mielestä on pappien työtä kertoa sopivat kohdat eikä heidän tullutkaan lukea sitä itse. Heille kelpasi aivan hyvin, että sitä katoliset papit siteerasivat latinaksi, josta he eivät ymmärtäneet mitään.
Lisäksi he uhkasivat vielä kasvavansa niin suureksi Suomessa, että valtaavat heiltä ryöstetyn Turun kirkon ja muutkin kirkot ajaen sieltä ulos vääräuskoiset luterilaiset, jotka he näkivät ryöstäneen nämä heiltä. Olivat hyvin ehdottomia näistä asioista.
"Osa katolilaisista käy ahkerasti kirkossa. Jos joku ei lue Raamattua omin päin, hän kuulee sitten tekstejä kirkossa."
Hyvä huomio.
Katolilaisilla on sunnuntaivelvollisuus eli velvollisuus käydä messussa aina sunnuntaisin ja velvoittavina juhlapyhinä. (Poikkeuksina esim. pitkä matka kirkkoon, sairaus ja kaikki papin kanssa sovitut poikkeukset, joissa otetaan jokaisen yksilöllinen elämäntilanne huomioon.) Sunnuntaivelvollisuuden tahallinen laiminlyöminen on kuolemansynti, mikä kertoo paljon siitä, kuinka tärkeitä messut on katolilaisille. Jokaisessa messussa luetaan myös Raamattua, joten uskonsa todesti ottavan katolilaisen on vaikea välttyä Raamatun sanalta.
No jopas nyt keksitään taas omia. Kukaan ei ole väittänyt, että vauva kasteessa uudestisyntyy Pyhästä Hengestä, ei yhtään kukaan. Tämä menee jo trollailuksi, jota en soisi tässä keskustelussa viljeltävän.