Harkitsen kierukan ottamista. Olisi kysymyksiä!
Pillerit aiheuttavat mulla pahasti haluttomuutta joten olen alkanut miettimään kierukan ottamista. Aiheuttaako kierukka haluttomuutta? Kuinka kauan tiputteluvuotoa yleensä tulee asentamisen jälkeen?
Mulla on nyt viimeaikoina tullut normaalia enemmän näppyjä naamaan ja luulen sen johtuvan ihan stressistä. Lisääkö kierukka vain tuota näppyjän tuloa?
Niin ja voiko kierukan kanssa käyttää tampoonia vai ei?
Hormoonikierukkaa olen siis ajatellut kun kuparikierukka ymmärtääkseni aiheuttaa runsaammat ja epäsäännöllisen vuodon.
Asentaminen saattaa ilmeisesti sattua todella paljon, mutta kai senkin kestää kun sitten ei tarvitse pitkiin aikoihin (toivottavasti) huolehtia koko asiasta.
Kokemuksia kaipailisin kierukan käyttäjiltä!
Kommentit (27)
Hormonikierukkaa suositellaan, koska se on lääkeyhtiöitten hyvä bisnes!!! Kuparikierukka mulla on ollut jo vuodesta 2001, eikä yhtään mitään vaikutuksia. Kuukautiset ovat tosin runsaanlaiset, mutta kyllähän ne hanskaa vaikka kupin kanssa. Eikä luojan kiitos mitään hormonia ole mun elimistössä! Terveisin hyvin voiva 40 v. nainen.
eli samaa sanon kun monet muutkin: jos pillerit aiheuttanut haluttomuutta niin ongelma tod näk jatkuu kierukan myötä. Itselleni eivät pillerit enää raskauksien jälkeen sopineet ollenkaan (aiheuttivat mielialan ailahtelevuutta ja kaikki ketutti), joten yritin kuparikierukkaa. Vuosin kuin seula pari kuukautta mutta sitten kierto tasaantui vaikka aika lyhyt tosiaan olikin. Helpotus koko tilanteeseen tuli mieheltä joka päätti kantaa kortensa kokoon ja sterlisoi itsensä. Kyllä on elämä helpottanut sen jälkeen! (Olen kyllä vähän kade niille joille hormonikierukka käy, olisi ihana skipata vuodot kokonaan. 40 v kun on tullut täyteen niin kierto alkaa pikkuhiljaa lyhentyä eli vuoto tulee tiheämmin...blaaah...)
suostuteltua sterilisaatioon ? meilla pelkaa etta mikaan ei sitten enaa toimi niinkuin ennen ja muuta vastaavaa.
mulla oli kuparikierukka johon olin muuten tyytyväinen, mutta vuosin pitkään ja runsaasti (varsinkin 2-3 pv ihan kamalat, kuppi paikalla sekä side lisäksi ja silti tunnin kahden välein vaihto/tyhjennysoperaatio). Seurasi niin paha anemia että ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin nyt kokeilla hormonikierukkaa. Kuparikierukan kanssa halut oli kunnossa, ennen muinoin pillerit aiheutti haluttomuutta. Nyt hormonikierukka ollu vasta kuukauden enkä vielä oikein tiedä onko hyvä vai huono. Muutama näppy on ollu naamassa ja nyt alko eka vuoto. Seksiä ei oo tehny mieli ollenkaan mutta ota sitten vielä selvää johtuuko kierukasta vai vähän kehnosta elämäntilanteesta.. jos vuoto ei olis ollu niin paha en olis vaihtanu kuparikierukkaa pois. Laittaminen tuntu pieneltä nipistykseltä, kestin hyvin ja ilman mitään särkylääkkeitä. jälkikäteen pakotti mahaa sen verran että otin lääkettä.
On toista kertaa, ensimmäinen oli sen 5 vuotta, ennen lapsia ja nyt tämä uusi on ollut lasten jälkeen n. 1½ v. Itse olen sitä mieltä,ettei asentaminen mukavalta tuntunut, mutta kipu ei kuitenkaan ollut sanottavanlainen, kesti pari sekuntia ja sitten saikin jo pukea housut jalkaan.
Tyytyväinen on myös mieheni ollut, vaikka isolla vehkeellä varustettu, ei ole tullut kommenttia sattumisesta tms, itse tunnen joskus kipua yhdynnässä,mutta sekin on helposti hoidettu.
Haluttomuutta ei ole ollut. Vuodotkaan eivät ole runsastuneet, joskin mulla olleet aina melko niukat/normaalit muutenkin. Kipua ennen kuukautisia on, mutta sitä on muutenkin.
Nyt on sellainen tilanne, että pelkään kuitenkin tulleeni raskaaksi. Ja tämä on käsittääkseni valitettavasti mahdollista, oliko se nyt 3 vuodessa jotka jäävät raskaaksi kierukan kanssa.
Että siinä mielessä taas, hormonikierukka on varmempi, jos hormoneja sietää.
+ ei vuotoja
+ varma
+ vaivaton, sen olemassaoloa ei huomaa
+ hinta on halpa kun jakaa sen 5:lle vuodelle
Asentaminen oli hankalaa, mutta gyne oli taitava ja sai vaihdon liki kivuitta, vähän nippasi.
Seksihaluihin se ei mulla vaikuttanut, haluttaa edelleen illalla ja aamulla, joskus panettaa vielä päivälläkin. Mies on tykännyt :)
Aluksi vuodon 2-3. päivä olivat hurjia, mutta parissa vuodessa on tasaantunut. Myös minulla migreeni ja aknetausta, joten hormonikierukkaa en uskalla kokeilla.