Syökö amerikkalaiset terveellisesti vai epäterveellisesti?
Kaikki terveysbuumit lähtee Amerikasta ja siellä on vaikka mitä luomuruoka-kahviloita ja upeita ruokakauppoja mut silti se on kai edelleen maailman lihavin kansa. Miksi näin?
Kommentit (14)
Sekä että. Mutta ei ole maailman lihavin kansa.
Usa on valtava maa. Isot kaupungit rannikoilla ovat täynnä todella hoikkia ja hyväkuntoisia ihmisiä. Ja sitten siellä jossain, missä suomalainen harvoin käy, on ne lihavammat.
No toki jos katselee vaan sarjoja ja jotain TikTokin influenssereita niin voi tulla kuva ett olis jotain terveysporukkaa siellä. Todellisuudessa syövät erittäin ravinneköyhää mutta kaloripitoirta ruokaa aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Pieni osa syö noita terveysjuttuja, suuri massa vetää hampurilaisia ja muuta skeidaa.
Pieni osa tarkoittaa helposti kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Ne luomuruoka-kahvilat ja hienot ruokakaupat on kalliita ja roskaruokapaikat halpoja ja niissä on isot annokset. On normaalia juoda esim. aterioilla aina sokerilimppareita. Näkeehän asuinpaikankin perusteella eroja, kalliilla alueilla asuvat rikkaat ovat keskimäärin hoikempia kuin köyhät.
Terveellinen ruoka on siellä aika paljon kalliimpaa kuin hampurilaismätöt.
Vierailija kirjoitti:
No toki jos katselee vaan sarjoja ja jotain TikTokin influenssereita niin voi tulla kuva ett olis jotain terveysporukkaa siellä. Todellisuudessa syövät erittäin ravinneköyhää mutta kaloripitoirta ruokaa aamusta iltaan.
Todellisuudessa heräävät viideltä kuntosalille, ja lapsille palkataan omat ravitsemusterapeutit. Näin koulutetut ihmiset kaupungeissa.
Amerikka koostuu osavaltioista jotka on osa Suomen kokoisia. Joka osavaltiolla vähän omat juttunsa. Keskilännestä tai etelästä löytää ihan eri menoa kuin jostain pohjoisen rannikolta. Siitä ne erot tulee. Amerikka on tällä hetkellä hyvin jakautunut maa, ollut ko pitkään.
Tuntuu olevan ääripäiden maa: Ne jotka elää ja syö terveellisesti tekee sitä tosi fanaattisesti.
Ja toiset taas vetää niitä övereitä annoksia epäterveellistä mättöä
Amerikka on ristiriitojen maa. Iso merkitys on asuinpaikalla.
Mulla on ystävä Texasissa, pitkä juttu miten ystävystyttiin mutta hän on siis ihan sikäläinen ja ollut meillä käymässä perheineen ja viime vuonna minä ja meidän vanhin tytär oltiin heillä 3 viikkoa kylässä. Olen ollut aiemmin yksikseni.
He ovat siis keskituloisia, ei ökyrikkaita mut hyvin toimeen tulevia, uima-allas ja vierastalo on pihassa mutta koti ei ole mikään kolossi eikä ole esim palvelijoita, jotka on rikkailla tosi tavallisia ainakin sielläpäin. Ystäväni on kotirouvana ja mies tekee pitkää päivää omassa firmassa ja tienaa hyvin.
Se mikä jaksaa aina vähän järkyttää on ihan outo suhde ruokaan. Sen ympärillä hössötetään mut silti syödään puolivalmisteita, eineksiä ja epäterveellistä. Ystäväni kokkaa aina aamiaisen, mies ja vanhin poika veti aina munia ja pekonia, keskimmäinen ja nuorin lapsista söi valmisvohveleita tai valmispannukakkuja päällä siirappia. Terveellisin oli varmaan äidin paahtoleipä jossa pähkinävoita.
Koulussa lapset ostivat lounaan, kuulemma yleensä hodareita, hampurilaisia, pizzaa ostivat.
Äiti näykki koko päivän kotona ollessaan jotain välipalaa tai ehkä osti ostarilta hampurilaisen. Mies haki toimistoalueen ruokarekasta tacoja tai hampurilaisia tai makkaroita. Kysyin tästä ja piti ihan normaalina että makkaraa tai hodareita päivätä toiseen.
Illallinen saattoi ihan hyvin olla grilliruokaa tai pakastepizzaa, vaikka ystäväni on kotirouva. Ei ne suinkaan joka päivä siellä dinnereitä alusta lähtien itse tee. Usein hakivat noutoruokaakin. Toki asiaan vaikutti että lapset harrasti illat ja mies oli tosi myöhään töissä.
Mut sit viikonloppuisin ystäväni teki viimeisen päälle ruokaa, oli tunteja keittiössä vaikka olisi voinut ajatella että haluaisi viettää yhteistä aikaa. Tällöin oli friteerattua kanaa,pulled porkia, texmexiä, joskus kreoliruokaa tai italialaista. Ja siihen Italialaiseen sit keitettiin alusta alkaen tomaattikastike tuntikausia, kuin Mafiaveljet-leffassa. Ja jälkiruokaan kuorittiin ja pilkottiin hurja määrä pistaaseja koska kuoritut pistaasit oli menettänyt jo makuaan ja piti tehdä kaikki itse.
Sellainen raikas normaali salaatti loisti kuitenkin poissaolollaan.
Ja ennen kaikkea puuttui sellaiset normaalit keskitien ruoat joita Suomessa syödään joka päivä, että tehdään nopsaa joku broilerikastike ja keitetään riisiä, tai jauhelihakastike ja pasta.
Jopa kermavaahdon teko oli ns vaikea juttu, jonka saattoi tehdä vain viikonloppuna hysterisoiden että meneekö yli vai ei. Amerikassa on hurja määrä valmis-kermavaahtoja, sellaisia jotka voi oikeasti laittaa vaikka kakun päälle ja ne pysyy, ei siis ainostaan kuten ne pursotettavat metallipurkit mitä Suomessa on.
Sorry tuli pitkä mut tässäpä tiivistettynä se kokemus joka selittää tota hommaa. Jossain länsirannikolla kaikki on toisin.
Minulla on seuraavanlaiset kokemukset:
Olin opiskelijana USA:ssa vuoden ajan aikoja sitten. Siitä on jo 30 vuotta. Ylipainoisuus ei ollut vielä niin suuri teema. Opiskelijaruoka kyllä oli usein hampurilaisia tai pizzapaloja. Itse kävin aika usein kampusravintolassa ja söin perunamuusia ja vihanneksia tai sitten tein itse voileivän. Eli leipää, leikkeleitä, vähän kasvista ja lasi maitoa.
Noin viimeiset 15 vuotta olen ollut useita kertoja matkoilla ja välillä työssäkin. Terveellisen ruoan löytäminen standardiravintolasta ei ole aivan helppoa. Applebeeltä löysin 500 kalorin annokset. No, siitähän ei välttämättä tule kylläiseksi. Annokset ketjuravintoloissa ovat usein turhan isoja.
Supermarketeista on vaikea löytää esim. aivan normaalia maustamatonta jogurttia, joka ei ole 0% fat. Koko seinällinen jogurttia, näitä 0% jogurtteja, jotka ovat muka terveellisä on suuri määrä. Lomailemme yleensä kolme viikkoa kerralla ja yleensä meillä on ollut huoneisto/huone, jossa varustettu pikkukeittiö. Voimme sitten valita mm. käytettävät rasvat itse ja voimme välttää lisäaineita ja sokeria.
Ylipainoisia on paljon. Erityisen paljon näimme niitä kerran Orlandossa, kun olimme Epcot Centerissä. Niin paljon paksua väkeä yhdellä kertaa olen harvoin nähnyt. Toisaalta myös näkee niitä "size zero" -naisia, jotka näyttävät siltä, että niitten päätyö on hoikkana pysyminen.
Olen myös pannut merkille, että esim. kasvikset ja hedelmät ovat usein melko hinnakkaita. Jos haluaa syödä huokeasti ja hyvin, on todella oltava tarkkana. Ei shoppailla Whole Foodsilla, jos on pienituloinen yksinhuoltaja.
Kun seuraa ravintoasiaa, amerikkalaiset lääkärit jne. puhuvat usein SAD-dietistä. Eli Standard American Diet. Juuri se, mitä yllä joku kuvasi. Aamusta iltaan paljon sokeria, hiilihydraatteja ja huonoja rasvoja. Eli todella SAD = surullinen ruokavalio.
Työ- ja muilla matkoilla olen usein yöpynyt standardi- eli ketjuhotelleissa. Niissä on melko vaikeaa löytää aamiasbuffetista terveellistä vaihtoehtoa. Päädyin usein bagelsiin ja tuorejuustoon kahvin kera. Olisi sokeroitua pikapuuroa, donitsia, sokerista vohvelia, muroja jne. Jos on keitettyjä munia ja joku hedelmä tarjolla, se on puhtain löydettävissä oleva vaihtoehto.
Tuli nyt melko pitkä juttu... Kiteytettynä: se SAD-ruokavalio on se, mitä monet amerikkalaiset syövät suurimman osan ajasta. Jotkut eivät muute tunnekaan, eivät ehkä tunne edes monia vihanneksia.
Tilastojen valossa yli 90 prosenttia amerikkalaisista ei saa tarpeeksi kaliumia ja kuitua ruokavaliostaan, joten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ne luomuruoka-kahvilat ja hienot ruokakaupat on kalliita ja roskaruokapaikat halpoja ja niissä on isot annokset. On normaalia juoda esim. aterioilla aina sokerilimppareita. Näkeehän asuinpaikankin perusteella eroja, kalliilla alueilla asuvat rikkaat ovat keskimäärin hoikempia kuin köyhät.
Tämän minäkin olen huomannut. En asu USA:ssa, mutta opiskelin siellä vuoden ja koronaa edeltävät 15 vuotta ollut usein matkoilla ja joskus töissäkin USA:ssa. Lomat enimmäkseen Floridassa ja työmatkat New Yorkin osavaltion pohjoisosassa.
Olimme kerran "Fresh Marketissa", jossa mies ja minä olimme kaupan pulskimmat asiakkaat. Kyllä ne Whole Foodsin jne. kauppojen asiakkaat olevat parempituloisia, jotka usein satsaavat ruokaan ja kuntoiluun.
Ketjuravintoloissa on usein aivan älyttömän suuret annokset. Monet ottavatkin sitten loput pakattuna mukaansa. Ravintolat ovat kilpailleet keskenään juuri annoskoolla. Näin sanoivat amerikkalaiset työkaverit - ja kyllähän sen näkee itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Amerikka koostuu osavaltioista jotka on osa Suomen kokoisia. Joka osavaltiolla vähän omat juttunsa. Keskilännestä tai etelästä löytää ihan eri menoa kuin jostain pohjoisen rannikolta. Siitä ne erot tulee. Amerikka on tällä hetkellä hyvin jakautunut maa, ollut ko pitkään.
Joo, näin on. Ruokavalio vastaa suunnilleen tulo- ja koulutustasoa. Näinhän se on. MItä parempi status ja tulot, sitä parempi yleensä myös ruoka ja terveydenhuolto.
Olenkin ihmetellyt, että miten ne Englannin kuninkaalliset elävät 100-vuotiaiksi... Melko skarppina pysyivät Philip ja Lissu ;-) Olisi kiva tietää enemmän, mitä ovat syöneet ja oliko esim. lisäravinteita.
Pieni osa syö noita terveysjuttuja, suuri massa vetää hampurilaisia ja muuta skeidaa.