Eikö ihmisillä hälytyskellot soi jos paino on noussut 20 kg
Kommentit (160)
Aloitin opiskelun toissasyksynä ja painoa on tullut noin 19kg. Kyllä, olen huolissani. Viime keväänä sain painonnousun pysähtymään joksikin aikaa, kun aloin kuntoilla ja vähän kiinnittää huomiota ruokavalioon. Jossain kohtaa se kuntoilu lakkasi, en edes muista/tiedä miksi ja painonnousu jatkui.
Minulla on vieläkin kova työ yrittää saada opintoja haltuun. En osaa mitään opiskelutekniikoita ja koko touhu tuntuu olevan välillä kauheaa kaaosta. Välillä on jaksoja, jotka tuntuu siltä että on koko ajan hukkumassa ja yrittää vaan saada nenää pinnan päälle. Siinä menee kaikki voimat eikä jää oikein paukkuja mihinkään muuhun, vaikka kuinka tiedostaisi, että hyvinvoinnista huolehtiminen auttaisi opinnoista selviämisessä ja liikunta auttaisi stressiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ei ole suomalaisten ruokavaliossa suuri ongelma. Kyllä ne lihapulla-muusi-kermaperuna-ateriat on ne jotka lihottaa.
Höpö höpö. Jos ei mitään sairautta tai lääkitystä lihottamassa niin kyllä lihavista suurin osa ihan herkuilla lihoo. Tai sitten vetävät ihan kaikkea liikaa. Ruokaa liikaa, herkkuja liikaa, alkoholia liikaa.
Millainen ihminen oikeasti kuvittelee että kukaan haluaa omasta tahdostaan olla lihava ja kuulla tätä pätemistä ja jauhamista päivittäin tuntemattomilta ihmisiltä? Mielipiteillä jotka tuomitsee ja vähättelee ei ole mitään arvoa tässä keskustelussa.
Täytyy olla asiat aika hyvin, jos kukaan kokee olevansa täysin tasapainoinen ja tyytyväinen elämäänsä. En oikein jaksa uskoa että sellaista ihmistä on olemassakaan. Jokainen meistä kantaa jotain arpia mukanaan, eikä se ole paha asia. Se on osa elämää. Lihavalta odotetaan näiden arpien parantaminen, oli ne kuinka syvällä tahansa. Mutta laihat alkoholistit saavat kyllä olla mitä ovat, kunhan ei vaan yhtään ylimääräisiä kiloja tule! Todella absurdia keskustelua. Olet lihava -mikä sussa on vialla? Ei näin. Ei todellakaan näin.
Mä en oikein ymmärrä mitä tässä kysytään. Jos kysytään että eikö ihminen huomaa että paino on noussut 20 kg niin vastaus on että ei välttämättä!
Mulla oli elämässä ajanjakso jolloin liikkuva työ vaihtui istumatyöhön. Arvelin kyllä lihoneeni jonkin verran mutta ajattelin että kyse oli parista kilosta, koska en omistanut vaakaa ja samat vaatteet kävi edelleen. Jossain lääkärintarkastuksessa sitten tuli esiin että paino oli noussut lähes 30 kiloa. Nyt olen taas laihduttanut lähtötilanteeseen, mutta ei mulla missään vaiheessa mitkään hälytyskellot erikseen soineet sillä oloni oli ihan sama kuin muulloinkin, käytin samoja vaatteita kuin ennen lihomista ja sen jälkeen, ja jaksoin liikkua ihan samalla tavalla. 30 kiloa lihoessa vartaloni ympärysmitat kasvoivat noin 10 senttiä kun olen kohtuu pitkä ja paino jakautui tasaisesti. En olisi hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota ilman tuota punnitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä mitä tässä kysytään. Jos kysytään että eikö ihminen huomaa että paino on noussut 20 kg niin vastaus on että ei välttämättä!
Mulla oli elämässä ajanjakso jolloin liikkuva työ vaihtui istumatyöhön. Arvelin kyllä lihoneeni jonkin verran mutta ajattelin että kyse oli parista kilosta, koska en omistanut vaakaa ja samat vaatteet kävi edelleen. Jossain lääkärintarkastuksessa sitten tuli esiin että paino oli noussut lähes 30 kiloa. Nyt olen taas laihduttanut lähtötilanteeseen, mutta ei mulla missään vaiheessa mitkään hälytyskellot erikseen soineet sillä oloni oli ihan sama kuin muulloinkin, käytin samoja vaatteita kuin ennen lihomista ja sen jälkeen, ja jaksoin liikkua ihan samalla tavalla. 30 kiloa lihoessa vartaloni ympärysmitat kasvoivat noin 10 senttiä kun olen kohtuu pitkä ja paino jakautui tasaisesti. En olisi hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota ilman tuota punnitusta.
Nyt kyllä valehtelet niin, että korvat heiluu. Etteikö 30kilon lihomista muka missään huomaa? Jotain rajaa näille heitoille :)
Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa, ei silloin painolla niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli elämässä ajanjakso jolloin liikkuva työ vaihtui istumatyöhön. Arvelin kyllä lihoneeni jonkin verran mutta ajattelin että kyse oli parista kilosta, koska en omistanut vaakaa ja samat vaatteet kävi edelleen. Jossain lääkärintarkastuksessa sitten tuli esiin että paino oli noussut lähes 30 kiloa. Nyt olen taas laihduttanut lähtötilanteeseen, mutta ei mulla missään vaiheessa mitkään hälytyskellot erikseen soineet sillä oloni oli ihan sama kuin muulloinkin, käytin samoja vaatteita kuin ennen lihomista ja sen jälkeen, ja jaksoin liikkua ihan samalla tavalla. 30 kiloa lihoessa vartaloni ympärysmitat kasvoivat noin 10 senttiä kun olen kohtuu pitkä ja paino jakautui tasaisesti. En olisi hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota ilman tu
Nyt kyllä valehtelet niin, että korvat heiluu. Etteikö 30kilon lihomista muka missään huomaa? Jotain rajaa näille heitoille :)
Enhän sanonut ettei olisi missään huomannut, vaan kuten kirjoitin, ajattelin että kyse olisi paljon vähemmästä määrästä kun tosiaan ympärysmitat (peppu, vyötärö, rinnat) kasvoivat vain noin 10 cm. Mistä muusta olisin voinut sen huomata, kun käytin mittanauhaa vaa'an sijasta? Olin aina kuvitellut että 30 kiloa lihottuaan ihminen näyttäisi lähes tunnistamattomalta.
Olin lihonnut 10kg, itse en ollut edes huomannut. Luulin, että terveyskeskuksen vaaka oli hajonnut. Sinne haettiin toinen vaaka.
Vaaka on ystävä:
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…
Punnitsen itseni joka aamu niin ei pääse 20 liikakiloa yllättämään. Olen 44, normaalipainoinen, elän lääkkeettömästi ja syön vain kun on nälkä. Olen ollut ylipainoinenkin mutta pätkäpaaston ja hiilareitten vähennyksen avulla tilanne korjaantui. Tällä viikolla käytin housuja jotka olen ostanut vuonna 2008 eli vyötärökään ei ole paisunut.
Kävele lähikaupppaan. Ottaa kahteen ikean kassiin 20 l mehuja/maitoa/vichyä yms. Kävele kotiin kassit olkapäillä. Mieti kotona mikä ero oli liikkua kauppaan ja kaupasta pois. Motivoi laihduttamaan.
Miten isoja vaatteita ihminen on ostanut, jos me samat mahtuu päälle 30 kg painavampana? Mulla kyllä kiristi jo edelliset vaatteet enkä halunnut niitä käyttää kun lihoin 10 kg. Ja huomaan peilistä kyllä myös jos tulee 5-10 kg. No toisaalta, olen lyhyt (162 cm) että minussa ehkä näkyy helpommin kuin pitkässä varressa.
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja vaatteita ihminen on ostanut, jos me samat mahtuu päälle 30 kg painavampana? Mulla kyllä kiristi jo edelliset vaatteet enkä halunnut niitä käyttää kun lihoin 10 kg. Ja huomaan peilistä kyllä myös jos tulee 5-10 kg. No toisaalta, olen lyhyt (162 cm) että minussa ehkä näkyy helpommin kuin pitkässä varressa.
Niin no tuossahan tuo luki, että ympärysmitat kasvoivat 10 cm kun lihoin 30 kg. Tälläkin hetkellä päälläni oleviin vaatteisiini saisin kyllä 10 cm ympärysmittaa mahtumaan lisää vaikka eivät mitään telttoja ole. Tiukimmat farkut vaihdoin toki pari kokoa pienempiin kun laihdutin nuo 30 kg pois, silloin oli koko 42 ja nyt 38 tai 40. Ennen lihomista ja sen aikana olin käyttänyt aika paljon hameita ja mekkoja, mikä oli varmaan yksi syy ettei lihomista niin huomannut samoin kuin farkuista.
Olen kyllä joskus täällä ennenkin keskustellut jossain lihavuus- tai laihdutuskeskustelussa ja joku palstalainen sanoi että hänelle 30 kilon lihominen tarkoitti 30 cm lisää ympärysmittaa. Että kai se on kiinni siitä miten ylimääräiset kilot jakaantuu.
"Somevaikuttaja" Jassesi lihoi vuoden aikana 20kg, vaikka piti laihtua päästäkseen leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Joillain lihoneilla on esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota ei ajoissa ole alettu hoitamaan tai ei ole kilpirauhasasioita tunteva tk-lääkäri hoitamassa lääkitystä kuntoon. Tai voi olla joku muu sairaus. Toki sitten on näitä, jotka jatkuvalla napostelulla, limsojen ja mehujen juomisella ja vääränlaista safkaa syömällä lihovat.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy noin yhdellä prosentilla väestöstä, joten ei todellakaan kovin monella ole tuo ylipainon syy.
Ei, kun lihominen ei haittaa yhtään.
Hälytyskellon pitää soida jo 5 kg painon lisäyksen kohdalla ja lihomista ei saa päästää yhtään pidemmälle. 5 kg kohdalla tilanne on vielä helposti pelastettavissa. En tajua miten jotkut kehtaavat syödä itseensä kymmeniä lisäkiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no tuossahan tuo luki, että ympärysmitat kasvoivat 10 cm kun lihoin 30 kg. Tälläkin hetkellä päälläni oleviin vaatteisiini saisin kyllä 10 cm ympärysmittaa mahtumaan lisää vaikka eivät mitään telttoja ole. Tiukimmat farkut vaihdoin toki pari kokoa pienempiin kun laihdutin nuo 30 kg pois, silloin oli koko 42 ja nyt 38 tai 40. Ennen lihomista ja sen aikana olin käyttänyt aika paljon hameita ja mekkoja, mikä oli varmaan yksi syy ettei lihomista niin huomannut samoin kuin farkuista.
Olen kyllä joskus täällä ennenkin keskustellut jossain lihavuus-
Älä nyt jaksa selitellä, 30kg:n painonnousun kyllä huomaa vaatteista ja liikkumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä josk
Älä nyt jaksa selitellä, 30kg:n painonnousun kyllä huomaa vaatteista ja liikkumisessa.
Kuten sanottu monta kertaa, huomasin kyllä painonnousun noista 10 sentistä jotka tulivat lisää ympärysmittoihin. Mutta kuvittelin että tuollainen lisäys mittoihin tarkoittaisi noin 5-10 kilon painonnousua. Minulla oli siis väärä käsitys siitä, miltä 30 kilon lihominen näyttää omalla kohdallani. Liikkumisessa en huomannut sinänsä mitään, koska olen aina ollut hyväkuntoinen ja vahva, eikä painonnousu muuttanut sitä mihinkään. Lisäksi on tietenkin tottumus, joka vaikuttaa kun painonnousu tapahtuu hitaasti. Oikeastaan ainoa minkä huomasin, oli se että jalat ristissä istuminen oli vähän vaikeampaa kun reidet oli noin 5 cm paksummat. Ja tämänkin huomasin itse asiassa vasta laihduttaessani takaisin, että jalkojen ristiminen muuttui helpommaksi. Lihomisen aikana olin siihen tottunut.
Mutta joo, tämä oli minun kokemukseni, ja jos joku on sitä mieltä että olisi sijassani paremmin tajunnut että noinkin pieni mittojen kasvaminen voi tarkoittaa noin isoa painonnousua, niin hienoa, hänellä on varmaan enemmän kokemuksia lihomisesta. Itse yritän pitää huolta että uusia kokemuksia vastaavasta ei enää tule.
Joka aamu alkaa puntarilla, en anna itseni lihoa yhtään.
Höpö höpö. Jos ei mitään sairautta tai lääkitystä lihottamassa niin kyllä lihavista suurin osa ihan herkuilla lihoo. Tai sitten vetävät ihan kaikkea liikaa. Ruokaa liikaa, herkkuja liikaa, alkoholia liikaa.