Eikö ihmisillä hälytyskellot soi jos paino on noussut 20 kg
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Mikä ihme nykymaailmaa riivaa, kaikkien pitäisi olla hoikka? Miksi pitää olla hoikka vaikka pyöreämpänä on hyvä olla? Naisesta sanotaan että hoikka on kaunis, vaikka miehenä en näe mitään kauniimpaa hoikassa naisessa kuin reilusti pyöreämmässä.
Et ole tosissasi. Kyse ei ole ulkonäöstä, vaan terveydestä. Ylipaino on aina riski terveydelle ja kuormittaa myös terveydenhuoltoa. Miesten kauneusihanteet on ihan toissijaista tietoa.
Pysyykö kukaan normaalipainossa, jossei tee aktiivisesti työtä sen eteen? Onko painon kertyminen väistämätöntä jos ravintoa on tarjolla ja syö sen verran kuin tuntuu hyvältä? Onko meidän aivot sellaiset, että ne kannustaa koko ajan keräämään ylipainoa, koska se on ollut kannattavaa?
Minulla on paino noussut kolmenkympin jälkeen 23 kiloa. Hälytyskellot ei soi vaikka ehkä pitäisi. Olo on vain isompi ja raskaampi ja vaaka näyttää isoja lukemia.
Uusin Tiede-lehti: asiallinen juttu laihdutuksesta. Järjetön liikuntariehuminen ei tod kannata. Ruokailumuutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu alkaa puntarilla, en anna itseni lihoa yhtään.
Tuo ei ole terve suhtautuminen painoon, jos pakkomielteisesti kyttää puntaria. Hienoa, jos olet terve ja normaalipainoinen, mutta tuo ei ole silti normaalia.
Juu parempihan se on painaa 150kg, kuin seurata omaa painoa.
Olen hoikka mutta en edes omista vaakaa. Syömishäiriöistä tuollainen painon kyttääminen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soi kyllä.
Vuodessa tuli urheilevalle +20kg lisää. Nyt ensi alkuun lopetin hormonaalisen ehkäisyn, olo parempi ja lihaskunto alkaa taas kasvamaan eri tavalla. Kroppa näyttää jo paremmalta, mutta kilot ovat tiukassa! Syön terveellisesti ja olen aktiivinen.
Yritä täällä miehille selittää että hormonitoiminnalla ja lääkityksillä on painoon merkitystä. Ei ne usko, syökää vaan naiset vähemmän!
Ovat itse lihoneet pelkällä syömisellä niin eivät tietenkään ymmärrä. Tosin joku palstauli ei ole mies vaan, no, palstauli.
Itsellä paino noussut aina e-pillereistä ja raskauksista, sitten kun lopettanut pillerit tai synnyttänyt paino tippunut vanhaan normaaliin. Joillain toisella taas voi hormonitoiminta heittää pitkäänkin pahasti eikä paino tipu millään.
Ärsyttää kun kaikenlaiseen mutu-tietoon tai yksittäiseen kokemukseen perustuen väitetään jotain lihavuudesta.
Kyllä melkein millä tahansa tavalla saa pari kiloa putoamaan, mutta on ihan eri asia saada pysyvä painonpudotus aikaiseksi.
On niin helppo sivusta huudella ja samalla kehua itseään, ja varmaan on vain tarkoitus ärsyttää lihavia. Hävetkää, venäjän trollit!
Se on pikkuhiljaa hilautunut 55 vuodessa 58:sta 74:ään. Nyt terkassa sanotaan, että ei kannata laihduttaa, iäkkäällä pitää olla vähän massaa, että jos sairastuu, ei ole heti luurankona. Liikun kyllä reilusti, nytkin on hiihtokausi parhaimmillaan. Ihan rapakunnossa en ihroineni ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain lihoneilla on esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota ei ajoissa ole alettu hoitamaan tai ei ole kilpirauhasasioita tunteva tk-lääkäri hoitamassa lääkitystä kuntoon. Tai voi olla joku muu sairaus. Toki sitten on näitä, jotka jatkuvalla napostelulla, limsojen ja mehujen juomisella ja vääränlaista safkaa syömällä lihovat.
Ihan knoppina tiedoksi, että terveyskeskuksessa kilpirauhasen vajaatoiminta hoidetaan käypähoidon mukaan, ei potilaan mieltymysten mukaan. Jos ei hoito tkssa kelpaa, niin mene yksittiselle.
Ihan knoppina sullekkin vaan. Terkkarissa ei osata syöttää muuta kuin tyroksiinia. Siellä ei hoideta potilasta, vaan arvoja. Esim. muunto-ongelmaiset kilpparipotilaat ei saa mitään apua, kun ei siellä osata.
Kyllähän se hoito tkssa kelpaisi, jos siell
Endokrinologi saa hoitaa t3-valmisteella, tk-lääkäri ei.
Huomaisin kyllä jonkun 20kg painonnousun sopimattomista vaatteista mutta ei mulla ole vaakaa ollut vuosikymmeniin. Punnitseeko ap itsensä säännöllisesti vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soi kyllä.
Vuodessa tuli urheilevalle +20kg lisää. Nyt ensi alkuun lopetin hormonaalisen ehkäisyn, olo parempi ja lihaskunto alkaa taas kasvamaan eri tavalla. Kroppa näyttää jo paremmalta, mutta kilot ovat tiukassa! Syön terveellisesti ja olen aktiivinen.
Yritä täällä miehille selittää että hormonitoiminnalla ja lääkityksillä on painoon merkitystä. Ei ne usko, syökää vaan naiset vähemmän!
Ovat itse lihoneet pelkällä syömisellä niin eivät tietenkään ymmärrä. Tosin joku palstauli ei ole mies vaan, no, palstauli.
Itsellä paino noussut aina e-pillereistä ja raskauksista, sitten kun lopettanut pillerit tai synnyttänyt paino tippunut vanhaan normaaliin. Joillain toisella taas voi hormonitoiminta heittää pitkäänkin pahasti eikä paino tipu millään.
Mulla on kanssa sairaudet ja jotkut lääkkeet tehneet painon nousua. Kun lääkkeet saanut jätettyä pois tai sairauden kuriin, on kilotkin lähteneet. Paha juttu vaan, että usein sairauden hoitoon tarvitaan myös lääkkeet, jotka voi lihottaa, kun kaikkea ei voi tosta vaan parantaa tai leikata veke.
Vierailija kirjoitti:
Pysyykö kukaan normaalipainossa, jossei tee aktiivisesti työtä sen eteen? Onko painon kertyminen väistämätöntä jos ravintoa on tarjolla ja syö sen verran kuin tuntuu hyvältä? Onko meidän aivot sellaiset, että ne kannustaa koko ajan keräämään ylipainoa, koska se on ollut kannattavaa?
Ihan itsekin saa ajatella ja liikkua. Ei kaikki ole jonkun muun vika.
Neuroleptit on hyvä lääke niitä taevitsevalle, enkä ihan noin lähtisi demonisoimaan niitä. Ovat kyllä syy monen ylipainoon, en sitä kiellä mutta ei se kaikilla samaa tee. Niistä vierottautuminen on sitä vaikeampaa mitä kauemmin niitä on syönyt. Esim vuoden jälkeen ei kovinkaan vaikeaa. 10v jälkeen ei edes suositella enää lopettamaan. Mutta yks pilleri vähemmän per viikko, ja sit joka toinen päivä enää ja joka kolmas päivä jne.
Miten lopetat vähentämällä pilleri kerrallaan, kun annoksena on vaan yksi pilleri eikä sitä saa halkasta?
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt, mutta vaikea-asteinen masennus aiheutti sen etten vain välittänyt itsestäni ollenkaan ja se näkyy ikävä kyllä
Sama, syön mitä haluan koska millään ei ole enää minulle väliä. Sama se minkä näkönen tai kokinen olen.
Mun mies on lihonut 20kg parissa vuodessa joista viimeiset vajaa 10 puolessa vuodessa.
sitä on tosi raskasta katsoa miten hänelle ei voi puhua asiasta ja epäterveellinen ruoka on hänelle asia mitä ei saa missään tapauksesa kyseenalaistaa. Ja mies pakottaa sitten minutkin syömään kevyesti vaikka olen jo todella hoikka. Mutta jos minä syön mitään epäterveellistä se on miehelle lupa syödä myös ja syö sitä sitten 3 lautasellista.
Hän on täysin defenssissä mutta alitajuisesti tajuaa asian ja se lannistaa häntä jotenkin niin, että hän yhä vähemmän yrittää tehdä asialle jotain, siis että hän paastoaa 5 tuntia ja kirkkain silmin uskottelee itselleen että se on niin paljon että nyt kebabia. Eniten harmittaa että tilanne on vähentänyt hänen liikuntaansa myös . Ja hän kokee rajoitteita siinäkin, ennen hän rakasti räjähtävää voimaa, fyysistä rasitusta , hektisyyttä ja energistä treeniä. Ja nyt hän on on yhtäkkiä sellainen että vartti halonhakkuuta on sellainen että nyt pitää levätä ja venytellä.
hänelle on tullut siis defenssi jossa näkee syömänsä ruoan vähempänä ja terveellisempään kuin on ja samaan aikaa harrastamansa liikunnan enempänä kuin on.
nyt tosin kun aloin katsoa TV sarjaa missä on todella lihaksikas timmi miespääosa, se näyttää vähän innostaneen miestäni syömisen suhteen.. minä vaan haluaisin sen ihanan timmin lihaksikkaan miehen takaisin. Se vaikuttaa seksiinkin, kun ei voi kunnolla ratsastaa istuen sylikkäin enää. ja toisaalta tuntuu että tukehtuu miehen mahan alle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on lihonut 20kg parissa vuodessa joista viimeiset vajaa 10 puolessa vuodessa.
sitä on tosi raskasta katsoa miten hänelle ei voi puhua asiasta ja epäterveellinen ruoka on hänelle asia mitä ei saa missään tapauksesa kyseenalaistaa. Ja mies pakottaa sitten minutkin syömään kevyesti vaikka olen jo todella hoikka. Mutta jos minä syön mitään epäterveellistä se on miehelle lupa syödä myös ja syö sitä sitten 3 lautasellista.Hän on täysin defenssissä mutta alitajuisesti tajuaa asian ja se lannistaa häntä jotenkin niin, että hän yhä vähemmän yrittää tehdä asialle jotain, siis että hän paastoaa 5 tuntia ja kirkkain silmin uskottelee itselleen että se on niin paljon että nyt kebabia. Eniten harmittaa että tilanne on vähentänyt hänen liikuntaansa myös . Ja hän kokee rajoitteita siinäkin, ennen hän rakasti räjähtävää voimaa, fyysistä rasitusta , hektisyyttä ja energistä treeniä. Ja nyt hän on on yhtäkkiä se
Tästä tuli mieleen - voisiko miehen laihduttaa seksillä?! Jos mies syö siihen että tuntee ettei ole haluttu enää
Toki joillakin voi olla terveydellinen syy taustalla mutta useimmilla se syy on ylensyönti vaikka asiaa kuinka pyörittelisi.
Vierailija kirjoitti: Toki joillakin voi olla terveydellinen syy taustalla mutta useimmilla se syy on ylensyönti vaikka asiaa kuinka pyörittelisi.
Niin on! Ja jos asiasta yrittää sanoa, ruokaa kohtaan suhtaudutaan joko kieltämällä todellisuus tai agressiivisesti puolustetaan. Esim mun mies laittaa puuroon niin paljon sokeria että keskivartalolihavuuden kanssa pelkään että hänellä on rasvamaksa .
Useimmilla hälytyskellot huutaa kuin estonian komentosilta mutta eivät suostu kuuntelemaan niitä. Vaaka piilotetaan sängyn alle pölyttymään ja sitten loukkaannutaan kun joku vihjaisee ylipainosta.
Päärynävartaloisten ei varmasti tarvitsekaan, mutta meille omenavartaloisille, joille rasva kerääntyy pelkästään vyötärön ympärille, se on terveyskysymys.