Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis vieläkö joku käy Suomessa syömässä lounasta ravintolassa?

Vierailija
24.01.2024 |

Hinnat nykyään ihan järjettömiä. 13€ jostakin lämmitetystä pakasteesta ja perunamuusista. 

Eihän tuossa ole tolkun tolkkua. 1,5 tunnin nettopalkka menisi pelkästään tuohon. 

Itse tekee kotona esim. laatikkoruokia 1€ / annos, ja syö siitä monena päivänä lounaat. 

Italiassa saa tuolla hintaa jo oikean aterian viineineen ravintelissa.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhdentekevää nuo epassit. Silti jää yli kymppi maksettavaa itselle. 250€ lounaisiin kuukaudessa, ei kiitos.

Vierailija
82/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei kukaan maksa itse sitä 13 euroa vaan käyttää lounasetua, jonka arvo on sen verran. Itse maksettavaksi siitä jää vähintään neljännes vähemmän.

Jos työpaikalla ei ole lounasetua, sillon ei ole järkeä. Kaikissa järkevissä työpaikoissa kuitenkin on.

Hieno logiikka.  

Sellainen vinkki että ilmaisia lounaita ei ole.

Onko luetun ymmärtäminen erityisen vaikeaa? Kuka sulle niin edes väitti?

Pitääkö vääntää rautalangasta? 

Saadut "edut" on pois palkasta. Itse sinä sen 13€ hernekeiton maksat lopulta.

Ei kaikilla. Minulla lounasetu, 13,50 tu

Voithan toki kokeilla, kuinka paljon palkkasi nousee, kun kieltäydyt eduista. Tule sitten kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhdentekevää nuo epassit. Silti jää yli kymppi maksettavaa itselle. 250€ lounaisiin kuukaudessa, ei kiitos.

Epassista alkaa olla hyötyä vasta silloin, jos sillä maksaa kaikki mahdolliset kahvilakäynnit ja perheen hampurilaisateriat yms.

Vierailija
84/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lounasetua, mutta käyn ravintolassa lounaalla muutaman kerran viikossa kun olen toimistolla. Minulla on niin pitkä työmatka, että eväitä ei voi kuljettaa ja muutenkin tulee kiva tauko päivään. En maksaisi huonosta lounaasta 13€, mutta onneksi työpaikkani lähellä on hyvä ravintola.

Ihan mielenkiinnosta, että miten työmatkan pituus liittyy eväiden kuljettamisen mahdollisuuteen?

Kahden tunnin työmatka alkaa jo vaikuttaa ruoan säilymiseen hyvänä. Harvempi taitaa kylmälaukkua junassa raahata.

Enemmän tulee mieleen kahden tunnin työmatkan järkevyys. Eihän tuossa ole mitään järkeä, työpäivä matkoineen 13h.

Enemmän järkeä kuin olla työttömänä, jos ei muuta työtä löydy. Aikansa tuotakin jaksaa ja sitten voi olla helpompi saada paikka lähempää.

Vierailija
85/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epassista alkaa olla hyötyä vasta silloin, jos sillä maksaa kaikki mahdolliset kahvilakäynnit ja perheen hampurilaisateriat yms.

En käy kahviloissa enkä hampurilaisaterioilla Suomessa. 

Ei ole rahasta kiinni, mutta periaatteesta en maksa ylihintaa mistä, ja Suomessa ravintolat on nykyään sellaisia. Lisäksi tykkäänn kokata, joten ei tarvetta noille palveluille. Ulkomailla sitten kyllä tykkään käydä ravintoloissa, kun hnnat on järkevämpiä. Italiassa laadukkaat pizzat kahdelle + kannullinen viiniä 20€.

Vierailija
86/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Epassi käytössä. Se ohjaa käyttämään syömiseen enemmän rahaa kuin jos maksaisin kokonaan ruokailun itse. 8,50 eurolla saa kaupasta jo monenlaista syötävää. Epassin lounasetua hyödyntääkseen on ostettava ravintolasta tai kaupan omalta ateriatiskiltä paikan päällä valmistettua ruokaa yli tuolla summalla. Summalla ei saa ostaa raaka-aineita tai mikroruokia.

Mikä järki tuossa on?

En tiedä. Et voi ottaa hyvältä näyttävää valmissalaattia ja omenaa, mutta kaupan valmistaman kalliimman salaatin(myös eilisen) voit kyllä Epassilla ostaa. Karsii ikävästi vaihtoehtoja, jos aikoo Epassia säännöllisesti hyödyntää.

87/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harventanut ravintolassa ateriointia

Vierailija
88/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä olen harventanut ravintolassa ateriointia

Kiva tietää.

Vierailija
89/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy kahviloissa enkä hampurilaisaterioilla Suomessa. 

Ei ole rahasta kiinni, mutta periaatteesta en maksa ylihintaa mistä, ja Suomessa ravintolat on nykyään sellaisia. Lisäksi tykkäänn kokata, joten ei tarvetta noille palveluille. Ulkomailla sitten kyllä tykkään käydä ravintoloissa, kun hnnat on järkevämpiä. Italiassa laadukkaat pizzat kahdelle + kannullinen viiniä 20€.

Haluaisitko tänne Italian palkkatason? Kuinka paljon omat tulosi tippuisivat?

Vierailija
90/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tehty laatikkoruokakin taitaa olla 2€ nykyään. Italiassakin taitaa olla hinnat nousseet.

Vierailija
91/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse tekee kotona esim. laatikkoruokia 1€ / annos, ja syö siitä monena päivänä lounaat. "

Eipä kiinnosta syödä monena päivänä samoja ruokia. Köyhäile sinä keskenäsi (ai muiden mammojen kanssa). 

Vierailija
92/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni käy ja kaikki ei ole yhtä köyhiä kuin sinä. Eivät edes halua euron lounaita.

Mutta haluaa maksaa 1€ arvoisesta lounaasta 13€? No, halunsa kullakin =D

Sanoisin, että runsas salaattipöytä, aina kolme lämmintä ruokalajivaihtoehtoa, tumma ja vaalea leipä, jälkiruoka ja kahvi, joita kaikkia voi santsata, on kyllä enemmän kuin 1€ arvoinen. Miten saat itse tekemällä tuon kaiken eurolla?

Jos on tarkoitus Suomi-tyyliin mättää kahden päivän kalorit mahaan yhdellä aterialla, niin sitten toki. Muuten se on ihan yhdentekevää miten monenlaista ruokaa siellä on tarjolla, koska syödä voi vain rajallisen määrän. Yksi ruokalaji riittää lounaalle ihan hyvin. Hienostelut tehdään sitten ihan muualla kuin jossain työpaikan syöttö

No käy sinä ravintoloissa, joissa on vain yksi vaihtoehto. Useimmat ravintolat eivät sellaista systeemiä viitsi pyörittää, koska haluavat tarjota ihmisille vaihtoehtoja. 

Vierailija
93/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Epassi käytössä. Se ohjaa käyttämään syömiseen enemmän rahaa kuin jos maksaisin kokonaan ruokailun itse. 8,50 eurolla saa kaupasta jo monenlaista syötävää. Epassin lounasetua hyödyntääkseen on ostettava ravintolasta tai kaupan omalta ateriatiskiltä paikan päällä valmistettua ruokaa yli tuolla summalla. Summalla ei saa ostaa raaka-aineita tai mikroruokia.

Mikä järki tuossa on?

En tiedä. Et voi ottaa hyvältä näyttävää valmissalaattia ja omenaa, mutta kaupan valmistaman kalliimman salaatin(myös eilisen) voit kyllä Epassilla ostaa. Karsii ikävästi vaihtoehtoja, jos aikoo Epassia säännöllisesti hyödyntää.

On kauppiaskohtaista, mitä he suostuvat myymään lounasedulla. Einekset ovat kiellettyjä. Ja tuo 8,50 euron alaraja on verottajan tälle vuodelle määrittämä - itsekin muistelen aikoja, kun se oli reilu 6e.

Vierailija
94/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite tehty laatikkoruokakin taitaa olla 2€ nykyään. Italiassakin taitaa olla hinnat nousseet.

Lähempänä 2€ joo. Lassea ei taida oikein saada 2€ / annos tehtyä millään, jos on kunnon ainekset. Makaronilaatikon saa kyllä lähemmäs euroa, vaikka kasviksilla tuunaakin.

Vierailija
95/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ap kaske matkaan tai aikaan kuluvaa summaa kustannukseksi? Aika kallista lähteä varta vasten Italiaan syömään halpaa pizzaa. Minulla riittävät rahat paremmin lounaisiin täällä.

Vierailija
96/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa loundas on ilmaanen

On mullakin helsingissä. Laitostyö. Edellisen päivän lounaita ja päivällisiä lämmittelen, niin ei tarvi heittää roskiin.

Vierailija
97/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa lapsellinen aloitus, ja kysymys. Mutta tämähän *on* vauva-palsta.

http://tinyurl.com/2hk5xb96

Vierailija
98/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään klo 14 ravintolassa lounaalla. En ole sen jälkeen syönytkään mitään. Kohta juon teetä. Miehelle tein iltaruuaksi salaatin, kehui.

Vierailija
99/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on lounari, ja uskon että enimmillä lounastajilla on. Meidän työpaikalla on suosituimpien ravintoloiden kanssa sopimushinnat, jolloin se 13 euron lounas maksaa sopimushinnalla 12 euroa josta työnantaja maksaa 4 ja itselle jää 8 euroa maksettavaksi. En pidä kahdeksaa euroa pahana hintana lounaalle jossa on ihan kaikki alkusalaateista lounaaseen ja vielä kahvit ja limsat päälle. Enkä käy joka päivä, ehkä pari kertaa viikossa. Joka vuosi äänestetään mitkä ravintolat mukana sopimushinnassa tänä vuonna.

Vierailija
100/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on lounari, ja uskon että enimmillä lounastajilla on. Meidän työpaikalla on suosituimpien ravintoloiden kanssa sopimushinnat, jolloin se 13 euron lounas maksaa sopimushinnalla 12 euroa josta työnantaja maksaa 4 ja itselle jää 8 euroa maksettavaksi. En pidä kahdeksaa euroa pahana hintana lounaalle jossa on ihan kaikki alkusalaateista lounaaseen ja vielä kahvit ja limsat päälle. Enkä käy joka päivä, ehkä pari kertaa viikossa. Joka vuosi äänestetään mitkä ravintolat mukana sopimushinnassa tänä vuonna.

Omavastuun raja 8,50 euroa tänä vuonna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi