Siis vieläkö joku käy Suomessa syömässä lounasta ravintolassa?
Hinnat nykyään ihan järjettömiä. 13€ jostakin lämmitetystä pakasteesta ja perunamuusista.
Eihän tuossa ole tolkun tolkkua. 1,5 tunnin nettopalkka menisi pelkästään tuohon.
Itse tekee kotona esim. laatikkoruokia 1€ / annos, ja syö siitä monena päivänä lounaat.
Italiassa saa tuolla hintaa jo oikean aterian viineineen ravintelissa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei kukaan maksa itse sitä 13 euroa vaan käyttää lounasetua, jonka arvo on sen verran. Itse maksettavaksi siitä jää vähintään neljännes vähemmän.
Jos työpaikalla ei ole lounasetua, sillon ei ole järkeä. Kaikissa järkevissä työpaikoissa kuitenkin on.
Hieno logiikka.
Sellainen vinkki että ilmaisia lounaita ei ole.
Onko luetun ymmärtäminen erityisen vaikeaa? Kuka sulle niin edes väitti?
Pitääkö vääntää rautalangasta?
Saadut "edut" on pois palkasta. Itse sinä sen 13€ hernekeiton maksat lopulta.
Höpö höpö. Jos saan työnantajalta l
Ensinnäkään en mitään hernekeittoja syö ja toisekseen keittolounas on edullisempi.
Mun 82v isä käy joka päivä lounaalla ravintolassa. Katsoin ruokalistasta, että tänään on ollut mm. kermaista lohikeittoa, karjalanpaistia ja jälkkäriksi marjakiisseliä ja vaniljavaahtoa. Ja aina ottaa myös lautasellisen "tuoretta" , kuten salaattibaarin antimia kutsuu. Olen iloinen, että hän käy tuolla, tulee liikuntaa, tapaa tuttuja ja saa monipuolista ruokaa.
Minun lounaspaikkana on Pikku Ranska. Joka päivä on keittoa, runsas salaattipöytä, lämpiminä lihaa, kalaa ja kasvisvaihtoehto. Ja vielä jälkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Minun lounaspaikkana on Pikku Ranska. Joka päivä on keittoa, runsas salaattipöytä, lämpiminä lihaa, kalaa ja kasvisvaihtoehto. Ja vielä jälkiruoka.
Ja miksi tämän pitäisi kiinnostaa meitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla palkalla tulee halvemmaksi käydä lounaalla kuin kokata itse.
Millä logiikalla? Teetkö myös iltaisin töitä?
Nettopalkkani on hieman yli 20e/h. Oletetaan, että kokkaamiseen menee tunti. Voisin tehdä tämän ajan töitä, joten häviän siinä yli 20 euroa. Lisäksi ainesten hinta ja vaiva sille, että roudaa eväitä julkisissa töihin.
Teet siis yleensä iltaisin ylitöitä, joten illalla kokkailu vähentäisi tulojasi?
Minulla ei ole varsinaisia työaikoja vaan laskutan tehdyistä tunneista.
Niin varmaan. Etköhän silloin tekisi töitö kotoa etkä miettisi eväiden raahaamisen "vaivaa" julkisilla.
Käyn joskus, koska haluan syödä monipuolisesti kasviksia. Valitsen paikan tietysti sen mukaan missä niitä tiedän olevan. En koskaan syö kotonakaan pelkkää euron laatikkoruokaa vaan kasviksia on aina mukana jossain muodossa reilusti. Keittoja tykkään tehdä aika usein.
Mä käyn. Mulla on hyvä palkka enkä halua käyttää vapaa-aikaa koko aikaa kokkaukseen. Minulle järkevää rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani on hieman yli 20e/h. Oletetaan, että kokkaamiseen menee tunti. Voisin tehdä tämän ajan töitä, joten häviän siinä yli 20 euroa. Lisäksi ainesten hinta ja vaiva sille, että roudaa eväitä julkisissa töihin.
Teet siis yleensä iltaisin ylitöitä, joten illalla kokkailu vähentäisi tulojasi?
Niin varmaan. Etköhän silloin tekisi töitö kotoa etkä miettisi eväiden raah
Ja kun kerran aikasi niin arvokasta on, kannattaisi myös auto hankkia, jotta ei aikaa mene julkisilla liikkumiseen 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Etköhän silloin tekisi töitö kotoa etkä miettisi eväiden raah
Toimistolla on hyvät tilat ja samalla näkee usein työkavereita ja käytyä lounaalla. Samalla tulee selkeä ero työajalle ja vapaa-ajalle. Ymmärrän kyllä heitäkin, jotka haluavat työskennellä vain kotona.
Lounalla tulee joitain kertoja kuussa käytyä, mutta illallisella vain firman piikkiin. Itsellä sen verran kotikokin taitoja että ei kannata haaskata rahojaan ylihintaisiin ravintoloihin.
Olen ihmetellyt mitä Jenkit tekee erilailla, onko se vaan että edulliset hinnat ja laatu takaa sen että syöjiä riittää. Tietenkin siellä vaikuttaa se että ammattiliitot ei määrittele palkkatasoa. Mutta olen kateellinen heidän ravintolassa käynti kulttuuriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Lounalla tulee joitain kertoja kuussa käytyä, mutta illallisella vain firman piikkiin. Itsellä sen verran kotikokin taitoja että ei kannata haaskata rahojaan ylihintaisiin ravintoloihin.
Olen ihmetellyt mitä Jenkit tekee erilailla, onko se vaan että edulliset hinnat ja laatu takaa sen että syöjiä riittää. Tietenkin siellä vaikuttaa se että ammattiliitot ei määrittele palkkatasoa. Mutta olen kateellinen heidän ravintolassa käynti kulttuuriinsa.
Suomessa kaikki palveluun liittyvä nykyään ihan överi kallista. Ei mitään järkeä.
Joku 5€ lounas olisi normaalille palkansaajalle vielä ihan järkevä, ja se olisi myös linjassa yrittäjän kulujen kanssa. 13€ makaronolaatikoissa ei ole mitään järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn. Mulla on hyvä palkka enkä halua käyttää vapaa-aikaa koko aikaa kokkaukseen. Minulle järkevää rahankäyttöä.
Aika pitkät työpäivät sulla jos koko vapaa-aika menisi kokkaukseen =DD
Lisäksi tuossa näkyy tyypillinen suomalainen asenneongelma: ruokaa ja ruoanlaittoa ei arvosteta, vaan se koeteaan jonain pakkopullana. Sehän nimenomaan pitäisi olla sitä hauskaa tekemistä.
Mieluummin sitten maksetaan jostakin surkeasta laitosruoasta kun pääsee oikein "ravintolaan" syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuossa näkyy tyypillinen suomalainen asenneongelma: ruokaa ja ruoanlaittoa ei arvosteta, vaan se koeteaan jonain pakkopullana. Sehän nimenomaan pitäisi olla sitä hauskaa tekemistä.
Mieluummin sitten maksetaan jostakin surkeasta laitosruoasta kun pääsee oikein "ravintolaan" syömään.
Meillä on työpaikan läheisyydessä toistakymmentä ravintolaa ja lisäksi talon oma henkilöstöruokala. Kyllä siinä on vaihtoehtoja.
Lounassetelistä jää itse maksettavaksi aina alle 10 euroa. Mielelläni maksan sen kuin käytän kallista aikaani kokkaamalla, pakkaamalla ja kuljettamalla lounaan kotoa työpaikalle.
Muualla maailmassa nimenomaan syödään enemmän ulkona kuin Suomessa, jossa moni nypertää ankeita eväitä, joita lämmittää kahvihuoneen mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikan läheisyydessä toistakymmentä ravintolaa ja lisäksi talon oma henkilöstöruokala. Kyllä siinä on vaihtoehtoja.
Lounassetelistä jää itse maksettavaksi aina alle 10 euroa. Mielelläni maksan sen kuin käytän kallista aikaani kokkaamalla, pakkaamalla ja kuljettamall
Ja mitähän sinäkisn silää "kalliilla vapaa-ajallasi" sitten teet? Selaat Iltalehteä ja Facebookia?
Kuten sanoin, ongelma on siinä että näkee ruoan laiton epämiellyttävänä asina. Jos siitä pääsee yli, osaa tehdä kunnollisia aterioita itselleen.
Juuri luin, että Yhdysvalloissa työntekijät käyttävät työpaikkalounaaseen keskimäärin 16 dollaria päivässä, jos syövät lounasravintolassa. Kyllä se lounasetu halvemmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin, että Yhdysvalloissa työntekijät käyttävät työpaikkalounaaseen keskimäärin 16 dollaria päivässä, jos syövät lounasravintolassa. Kyllä se lounasetu halvemmaksi tulee.
Hmm, aika kalliilta kuulostaa. Omien komeusten mukaan tuolla hinnalla syö jenkeissä jo illallakin olueineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounassetelistä jää itse maksettavaksi aina alle 10 euroa. Mielelläni maksan sen kuin käytän kalli
Tirsk! Syön oikein mielelläni työpaikkalounaani ravintolassa työkavereiden kanssa. Miten se sinun napaa kaivelee, mitä ja missä syön?
Sinä voit puputtaa mitä tahdot missä kahvihuoneen nurkassa tahansa ja kokea onnea siitä, jos siltä tuntuu.
Miksi se haittaa jos haluan käydä lounaalla? Ei kai se ole keneltkään pois? Ihmeellistä ajatella, että vapaa-ajalla kaikkien pitäisi haluta laittaa ruokaa.
Työpaikalla ihan helppo heittää valmiiksi pilkotut perunat, porkkanat jne. uuniin esim. jonkun marinoidun lihan kanssa.
Tuohon menee 1 min, ja on kunnon ruokaa edulliseen hintaan. Ei tarvi mitään aktiivista valvontaa. Ja hakkaa kaikki paskalounastamot.
Joskus, mutta en päivittäin. Mutta on kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla ihan täynnä lounasaikaan kaikki ravintolat.