Miten jotkut saa 3500-4000 euron palkkaa??
Mun ammatissa mediaanipalkka sijoittuu tuohon otsikon haarukkaan, mutta en ole missään duunissa saanut neuvoteltua itselleni noin korkeaa palkkaa. Kuukausipalkka maksimissaan ollut 2500€ ja siihen päälle mahdollisesti bonuksina maksettu 500-1000€. Kiinteä palkka ei kuitenkaan ole ikinä ollut suurempi.
Olen vaihtamassa työpaikkaa ja mietin miten nyt saisin neuvoteltua itselleni edes kolmentonnin palkan. Yritys on menestyvä ja vakavarainen, mutta kuulemani mukaan palkkoja maksetaan nuukasti.
Mulla on pitkä kokemus ja osaaminen alalta, ja yritys itse otti minuun yhteyttä, mutta palkkaneuvottelut on edessä ja pelkään etten taaskaan osaa neuvotella itselleni kunnon palkkaa.
Neuvoja?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa tuon pelkällä peruskoulupohjalla. Ei ole koskaan nöyristellyt vaan aina reippaasti ilmoittanut palkkatoiveen ja siitä neuvotellut sitten sopivat edut mukaan, jos tarjottu palkka on ollut itselle riittävä. Työuraa takana 25 vuotta, ei päivääkään työttömänä ollut sinä aikana. Kyllä töitä tekevälle löytyy.
Eli siis nöyristellä ei kannata vaan reippaasti miettiä, että millä hintaa teet työn hyvillä mielin. Ja vanhasta työpaikasta ei tietenkään kannata irtisanoutua ennen kuin uusi sopimus on tehtynä. Neuvottele myös hyvä ihminen sopparia tehdessäsi jo ainakin ensi kesän lomat kuntoon, etteivät ne pala vaihdossa vaan saat lomailla, jos et täyttä lomaa niin useamman viikon ainakin.
Ja sinä siis elät miehesi siivellä?
Mitenkäs neuvottelet, jos vastapuoli sanoo heti että tuohon ei pysty, kun sanot palkkatoiveesi. Minulla on ollut monta kertaa tilanne, että olen itsevarmasti sanonut toiveeni ja pystynyt myös perustelemaan sen, mutta tuleva työnantaja on vain pahoitellut, että ei ole mahdollista maksaa toiveeni mukaista palkkaa. Aina olen ollut sitä mieltä, että otan työn mieluummin vaikka huonommalla palkalla, kuin nostan työttömyyskorvausta. Toki monessa paikassa on saanut korotuksia palkkaan ajan myötä.
Oma palkka on siinä 3400/kk paikkeilla, ennen veroja, enkä ole kuin perus haalarijamppa panimoalalla. Lukio ja yksi turha amis alla. Mutta työ onkin kolmivuoroa.
Itelläni ei mitään muuta koulutusta kuin ylioppilas ja tienaan bruttona 4000€. Menin suoraan lukiosta töihin ja sillä tiellä olen edelleen. Nykyään ei ole mitään järkeä opiskella vuosikausia kun päädyt takuuvarmasti suoraan kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä saa: lukee koululaisena läksynsä ja valmistautuu kokeisiin. Sitten lukion jälkeen valitsee oikeanlaisen koulutuksen.
Ei niitä valita. Sinne mennään mihin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Teille koulutussaarnaajille: mieheni on amismamu ja tienaa yli 50k vuodessa vasemmalla kädellä tehtävissä etätöissä alalla johon ei omannut alussa minkäänlaista kokemusta tai koulutusta. Miksi? On hyvä tyyppi, on osannut verkostoitua. Ei ole edes kovin älykäs, mutta on hauska, ystävällinen ja ahkera, luotettava.
Miehille se on noin helppoa, mutta naisille ei. Naisten pitää oikeasti olla koulutettuja ja osatakin jotain. Siltikään ei saa kovin kummoista palkkaa koska naisten palkat on pysyvästi fiksattu sinne -30% alennuslaariin.
Vierailija kirjoitti:
Ole palkkasi arvoinen. Kerro mitä arvoa tai mieluummin lisäarvoa voit tuoda yritykseen kun saat lisää liksaa
"Ai et ole antanut kaikkeasi tähän mennessä, kuukausi aikaa nostaa työtehoasi, muutoin tulee potkut"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puolisoni on am-insinööri ja palkka on tällä hetkellä 5600€/kk. Ei ole vielä uransa huipulla, mitä se sitten tarkoittaakaan. Hänellä on aikomuksena lukea DI:n paperit jotta voi tehdä vaativampia hommia.
Matkustaa työssään jo nyt, yhdessä haaveillaan muutamasta ulkomaan vuodesta.
Kuulostatte ihan helvetin lapsellisilta ja naiiveilta.
Ohis, mutta miten tuo on sinusta lapsellista ja naiivia? En oikeasti ymmärrä. Tiedän monia, jotka ovat lähteneet muutamaksi vuodeksi muualle töihin. Osalla on ollut puoliso, joka lähti mukaan ja osalla jäi kotiin ja muutamalla lähti koko perhe.
Jos ajatus on sinulle mahdoton, niin pidä mielessä että monelle suomalaiselle se ei silti ole.
Mediaanipalkassa on mukana myös ne 66v ketkä vetää alallasi 6000e plus ikälisät plus kaikki korotukset. Niitä on vielä paljon työelämässä. Tietenkään et saa mediaanipalkkaa heti valmistumisen jälkeen, mediaanipalkka on sinulla noin 45v iässä.
Mulla ja miehelläni on melkein eurolleen sama peruspalkka, lähes tasan 3000€, mutta miehellä vuorotyö ja paljon pakollisiakin ylitöitä. Eli hänellä palkka menee helposti 4000 euroon tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Itelläni ei mitään muuta koulutusta kuin ylioppilas ja tienaan bruttona 4000€. Menin suoraan lukiosta töihin ja sillä tiellä olen edelleen. Nykyään ei ole mitään järkeä opiskella vuosikausia kun päädyt takuuvarmasti suoraan kortistoon.
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Koska panevat pomon kanssa niin siitä saa jo 2000 euroa.
Mun pomo on homo. Ja minä nainen. Palkkani on just tuon 3500e. Sain sen sillä että pyysin, ja sen jälkeen olen tehnyt työni hyvin ja saanut pari kertaa palkankorotuksen.
Itselläni on peruspalkka 4200 euroa. Siihen päälle vuoro- ja vkl lisät, niin kuukausipalkka bruttona on oikeasti 5600 euroa. En valita, ei ole akateemista koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä saa: lukee koululaisena läksynsä ja valmistautuu kokeisiin. Sitten lukion jälkeen valitsee oikeanlaisen koulutuksen.
Ei niitä valita. Sinne mennään mihin pääsee.
Sehän riippuu ihan miten hyvin on tehnyt ne pohjatyöt. Riittävän hyvillä yo-papereilla saa kyllä valita.
Se vähän riippuu alasta ja työtehtävästä. Mä tienaan 4700 € / kk ja ehkä omassa roolissani jopa vähän alakanttiin. Jossain toisessa firmassa saattaisin helposti saada enemmänkin, mutta rooli olisi sitten enemmän konsultin rooli. Nyt työskentelen ei IT-alan firman omassa it-tiimissä, joten työ on vähän vähemmän painesistettua. Työkokemusta on alalta vuodesta 1998 lähtien ja koulutuksena nykyään ammattikorkeakoulu (tietojenkäsittelyn tradenomi, opiskelin työn ohessa aikanaan).
4 879€/kk, brutto. Ei korkeakoulututkintoja, työtä, työtä ja työtä. Sitoutumista ja vastuunkantoa. Sitä se vaatii.
Toki, ymmärrän että maailma on muuttunut, nykyään tämä ei välttämättä onnistuisi. Olen kuitenkin sen ajan kasvatti että näinkin saattoi edetä ja hyvä niin. Työuraa jäljellä max 5 vuotta.
En oikein ymmärrä joissakin viesteissä esiintyvää kettuilua / kysymyksen ihmettelyä / pätemistä.
Eikö AP sanonut jo alkuun, että hänen "kuuluisi" saada tuon haarukan mukaista palkkaa? Eli voidaan kai olettaa, että hän on tehnyt "taloudellisesti ihan ok valintoja" koulutuksen suhteen?
Terveisin insinööri, jonka korkein palkka on ollut 2950€ brutto. Minunkin "kuuluisi" saada enemmän vastuuta ja enemmän palkkaa, mutta EN ole päässyt kiinni niihin töihin ja niihin firmoihin. Sehän se ongelma on. Ja DI:nä työpaikkoja tarjolla vielä vähemmän!!! Että valitse vaan koulusi hyvin, joopa joo.
Kysyn että miksi hemmetissä myisit itsesi halvalla? Sullahan menee lomatkin, kun nyt vaihdat duunia. Jos kerran töihin pyysivät, sä voit pyytää vaikka 3200 euroa ja katso mitä vastaavat.
Mulla on 30 vuoden työura takana, ja liksa 4300 euroa, talousasiantuntijan tehtävä. Peruskoulutus on laskentamerkonomi. Olen istunut myös avoimen yliopiston oikeustieteen ja taloustieteen luennoilla ja käynyt tentit, niitä pisteitä joku 100 tehtynä. Olen aina ollut utelias oppimaan uutta ja opettamaan muita. Olen ilmeisesti hyvä, koska vaihdoin viime kesänä työpaikkaa ja ihan sillä lailla, että mulle soitettiin ja pyydettiin töihin. Palkka nousi 500 euroa. Kysyin ihan suoraan, että mitenkäs se palkka, minun ei kannata vaihtaa työpaikkaa nykyisestä mukavasta ihan vaihtamisen vuoksi vaan raha olisi myös tärkeää.
Ja jos et saa liksanlisää, niin älä vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs neuvottelet, jos vastapuoli sanoo heti että tuohon ei pysty, kun sanot palkkatoiveesi. Minulla on ollut monta kertaa tilanne, että olen itsevarmasti sanonut toiveeni ja pystynyt myös perustelemaan sen, mutta tuleva työnantaja on vain pahoitellut, että ei ole mahdollista maksaa toiveeni mukaista palkkaa. Aina olen ollut sitä mieltä, että otan työn mieluummin vaikka huonommalla palkalla, kuin nostan työttömyyskorvausta. Toki monessa paikassa on saanut korotuksia palkkaan ajan myötä.
Tämäpä tämä. Mulle on käynyt monta kertaa niin, että olen laittanut palkkatoiveen 3200. Sitten haastattelussa (ihme että päässyt) on alettu vänkäämään, että ainakin 500 pitäisi ottaa pois. Tämän takia on jäänyt paikkoja jopa "saamatta', mutta tietty joskus on pakko ottaa jotain työtä.
Mutta hei, miksen vaan "kehdannut pyytää". Olenpa "huono neuvottelemaan".
Nää "mä vaan pyysin" on yhtä hyviä neuvoja kuin nää "menin peruskoulun/lukion jälkeen töihin". Eli tarvis avata vähän enemmän, että neuvosta olisi muille mitään hyötyä. Menin minäkin lukion jälkeen töihin, ihan aikuisen palkka lisineen 1900 brutto. Jos olisin jäänyt, saisin varmaan ikälisiä, mutta ei siitä 4 k mitenkään tulisi, vaikka kädet olisi känsiä täynnä. Että tee siinä sitten työtä, työtä ja työtä vaan.
Toi 4milj on kova tulos ja tuotat enemmän mitä maksavat.
Tää on tositarina ja tän voi tarkistaa sarasvuon podcastista missä äijä kertoo sen duunarista.
Mun frendi meni aikoinaan sarasvuolle duuniin ja se oli silloin, kun sarasvuo alotti noi sen hommat. Kaveri neuvotteli liksansa prosenttiosuudella. Sarasvuo oli mielessään tehnyt laskelmia ja tullu tulokseen, että ok sovitaan niin. Kaveri alotti sitten hommat ja teki ensimmäisen vuoden aikana miljoonia rahaa. Jartsa kertoo, että se jätkä tienas enemmän kun jartsa itse, koska sen liksa oli prosenttiosuus. Saarasvuo piti kynsin ja hampain kiinni mun frendistä, vaikka se oli ite ns kusessa, mutta se ties että nyt on nousua. JA niin olikin. Pari vuotta kaveri oli siellä töissä ja hoiti kannuksensa ja sen jälkeen oli hyvin kysytty tyyppi kaikkialla ja nyt se on ollu jo melkein 11 vuotta lontoossa isossa sijoitusyhtiössä prosenttiosuudella duunissa. Se on multimiljonääri.