Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies painostaa lapsen nimiasiassa

Vierailija
23.01.2024 |

Meillä on reilu kuukauden ikäinen vauva jolla on kutsumanimi, mutta toinen nimi tai toiset nimet on vielä mietinnässä. Mies haluaisi ehdottomasti hänen suvussaan "kulkeneen" nimen toiseksi nimeksi, mikä on myös hänellä itsellään ja isällään sekä isoisällään toisena nimenä. En ennen lastenhankintaa edes tiennyt tästä että miehen suvussa pojan toinen nimi on aina ollut se sama, vaikka miehen toisen nimen tiesinkin. Ongelmana on se että en pidä kyseisestä nimestä yhtään. Mielestäni se ei ole millään tavalla kiva tai kaunis nimi, eikä se mielestä edes sovi vauvan kutsumanimeen. Nyt mies on alkanut painostaa nimiasialla, mikä ei kyllä tunnu yhtään kivalta.

Olen yrittänyt ehdottaa että etsittäisiin yhdessä joku kiva ja kutsumanimen sopiva nimi, mutta mies ei halua mitään muuta toista nimeä. Ainoa perusteensa on että heidän suvussa asia on "aina" ollut niin.

Kommentit (377)

Vierailija
61/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, 

Ihan neutraali mielipiteeni on, että suostu siihen miehelle tärkeään perinteeseen. Synnytyshormoonit vaikuttaa vielä sun oloon ja tuntemuksiin. Iloista kastetilaisuutta tai nimijuhlaa teille! 

T. Toinen Äiti 

Vierailija
62/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä juuri miestäsi kunnioita kun et yhtään kunnioita hänen perheensä perinteitä tai hänen näkemyksiään. Valitse itse lapselle kolmas nimi niin saatte kumpikin jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ja veljellään on tämä sama toinen nimi ja muutenkin nimissään on vain pieni ero, tyyliin "Jari Hermanni" ja "Kari Hermanni". Miehen veljen lapset taas on sarjaa "Veeti Hermanni" ja "Leevi Hermanni".

En vaan voi sille mitään että minulle tulee tästä nimestä enemmän mieleen joku sarjakuva kuin lapsen oma nimi.

Ap

Sitten hankit itellesi hoitoa ja lakkaat olemasta tuollainen 30-40-luvun saksalainen. 

Vierailija
64/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin tätä myös lapsen kannalta. Tällaiset jatkumot on usein merkityksellisiä myös lapselle itselleen. Ei heitä kiinnosta rimmaako se. Hienoa että on sama nimi kuin ukilla. 

Vierailija
65/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se ongelma just onkin kun mies ei suostu neuvottelemaan mistään muista nimistä toiseksi nimeksi. Hänelle ei siis kelpaa edes se vaihtoehto, että lapselle olisi kolme nimeä, siis siten että hän valitsee yhden ja minä yhden. Hänelle kelpaa vain ja ainoastaan tuo yksi ja ainoa toinen nimi.

Minulle sopisi sekin että lapsella olisi vain yksi nimi, mutta sekään ei tietty miehelle sovi.

Ap

Vierailija
66/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt se nimi, jooko? Kiinnostaa, että mikä nimi on niin kamala. 😁

Vierailija
67/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo perintönimet ovat kyllä typeriä. Itse katkaisin oman tyttäreni kohdalla tuon perintönimen antamisen, en todellakaan halunnut kiusata lapsiparkaa niin kamalalla nimellä.

Vierailija
68/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, 

Ihan neutraali mielipiteeni on, että suostu siihen miehelle tärkeään perinteeseen. Synnytyshormoonit vaikuttaa vielä sun oloon ja tuntemuksiin. Iloista kastetilaisuutta tai nimijuhlaa teille! 

T. Toinen Äiti 

Kyllä tuo nimi kuulosti karmealta jo paljon ennen synnytystä ja koko raskauttakin.

Vierailija
69/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimi on itse aiheen kannalta täysin epärelevantti, mutta minuakin kiinnostaa mikä nimi voi olla oikeasti näin hirveä :D

Vierailija
70/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se ongelma just onkin kun mies ei suostu neuvottelemaan mistään muista nimistä toiseksi nimeksi. Hänelle ei siis kelpaa edes se vaihtoehto, että lapselle olisi kolme nimeä, siis siten että hän valitsee yhden ja minä yhden. Hänelle kelpaa vain ja ainoastaan tuo yksi ja ainoa toinen nimi.

Minulle sopisi sekin että lapsella olisi vain yksi nimi, mutta sekään ei tietty miehelle sovi.

Ap

Jaa aloituksessa sanoit jo sitten ihan toista hienosti muutat kertomusta kun vastaajat on miehen kanssa samaa mieltä taitaa olla provo miesvihaa lietsova ketju..

Vierailija
71/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on sama toinen nimi kuin äidillään ja mummollaan. Kouluikäisenä piti nimeä rumana ja vanhanaikaisena. Nyt on itsekin äiti ja tyttärensä sai suvun naisten perinnenimen. Mieli muuttuu ja ymmärrän, että asia on miehellesi merkityksellinen.

Vierailija
72/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti se perinnenimikin on ollut joskus uusi, tuskin on edes mikään vuosisatoja jatkunut perinne.

Joskus vaan on aika vanhojen perinteiden orjallisennoudattamisen sijaan luoda uusia perinteitä.

Vierailija
73/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatte kolmanneksi nimeksi sen miehen ehdotuksen.

Vierailija
74/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan eri asia jos suvussa kulkeva nimi on joku neutraali tai miellyttävä. Esimerkiksi Juhani, Matias, Petteri, Elias... Vertaa nimiin, jotka on suoraan kuin tampio, pölvästi, eunukki, mulkvisti.

Mä en ikinä suostuisi antamaan lapselleni jälkimmäisen listan mielleyhtymän antavia nimiä vaikka se olisi kuinka suvun kallisarvoista historiaa tai vaikka kansallisaarre. Lapselle annetaan nimi, joka miellyttää molempia vanhempia! Ja sellasia ihan varmasti maailmassa on. 

Vierailija
75/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vaan niin lapsellista vaatia sitä yhtä ainoaa nimeä lapsen toiseksi nimeksi. Kuten jo sanoin, mies ei suostu edes keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista. Mikä on minusta aika kohtuutonta. Entä jos minun suvussani olisi joku samanlainen perinne ja minäkään en suostuisi keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista? Vaan vaatisin lapsen nimeksi se "Hermanni".

Ap

Mikä ongelma tuo nyt olisi? Lapselle nimeksi se Hermanni ja isän valitsema  nimi. Mahdollisesti joku "kiva" kolmas nimi, joka voisi tietysti olla vaikka kutsumanimenä heti ensimmäisenä.

Vierailija
76/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimi on itse aiheen kannalta täysin epärelevantti, mutta minuakin kiinnostaa mikä nimi voi olla oikeasti näin hirveä :D

Lasteni isä aikoinaan ehdotti esikoiselle toiseksi nimeksi Kullervoa. Ihan tosissaan, koska se oli ollut hänen isänsä toinen nimi.

Vierailija
77/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa sitä lasta eikä itseänne tai sukuhistoriaa.

Vierailija
78/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sovittiin niin, että mies sai tehdä viisi ehdotusta ja minä sain sitten päättää, mikä niistä valitaan. No ne ehdorukset olivat sitten Klattapuhma, Vinku, Palturi, Räkäkurlu ja Milma-Inkeri. Arvaatte varmaan, että tytöstä tuli Milma-Inkeri, mikä taisi olla miehen alkuperäinen tarkoituskin.

Vierailija
79/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasteni isä aikoinaan ehdotti esikoiselle toiseksi nimeksi Kullervoa. Ihan tosissaan, koska se oli ollut hänen isänsä toinen nimi.

Mikäs vika Kullervossa on? Kyllä se Lukan ja Jeren voittaa

Vierailija
80/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa

Etunimi Tokanimi Hermanni, sitten toinen nimi voi olla sellainen joka sopii kumpaankin nimeen.

Minä luin että Tokmanni Hermanni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi