Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies painostaa lapsen nimiasiassa

Vierailija
23.01.2024 |

Meillä on reilu kuukauden ikäinen vauva jolla on kutsumanimi, mutta toinen nimi tai toiset nimet on vielä mietinnässä. Mies haluaisi ehdottomasti hänen suvussaan "kulkeneen" nimen toiseksi nimeksi, mikä on myös hänellä itsellään ja isällään sekä isoisällään toisena nimenä. En ennen lastenhankintaa edes tiennyt tästä että miehen suvussa pojan toinen nimi on aina ollut se sama, vaikka miehen toisen nimen tiesinkin. Ongelmana on se että en pidä kyseisestä nimestä yhtään. Mielestäni se ei ole millään tavalla kiva tai kaunis nimi, eikä se mielestä edes sovi vauvan kutsumanimeen. Nyt mies on alkanut painostaa nimiasialla, mikä ei kyllä tunnu yhtään kivalta.

Olen yrittänyt ehdottaa että etsittäisiin yhdessä joku kiva ja kutsumanimen sopiva nimi, mutta mies ei halua mitään muuta toista nimeä. Ainoa perusteensa on että heidän suvussa asia on "aina" ollut niin.

Kommentit (377)

Vierailija
41/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni minulla on paremmat perustelut olla antamatta kyseistä nimeä lapselle kuin miehellä omansa. En pidä kyseisestä nimestä itse ja lisäksi se nimi ei edes sovi lapsen kutsumanimeen. Miehen ainoa perustelu antaa nimi lapselle on se että näin on vaan aina tehty.

Vierailija
42/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nimeksi voi antaa vaikka Lari Roope Antti Jeremias Kaiholehto Manninen eli isä voi valita 2 nimeä, äiti 2 ja molempien sukunimet sinne perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suvun traditioilka on arvoa 

mies on oikeassa 

lisäksi laittakaa se kolmas ja neljäskin nimi niin tulee ns nättejäkin 

kun se kutsumanimi on jo niin noilla lopuilla ei oo oikeasti väliä 

Mitä arvoa?

Henkilökohtaisesti minulle ei ole mitään väliä sillä mikä miehen toinen nimi on, mutta omalle lapselleni en kyseistä nimeä halua. Tuo aiemmin mainittu Jalmari on sitäpaitsi paljon kauniimpi nimi verrattuna tähän kyseiseen nimeen. Mieluummin laittaisi senkin.

Lapsi on teidän yhteinen, miehelle tuo asia on selkeästi tärkeä ja hän on perustellut sen hyvin. 

Toinen nimi ei juuri koskaan tule missään esille, mieti sitä myös lapsen kannalta, eikö ole hienoa että hän

Perinne on minusta parempi peruste, kuin "en tykkää", "ei rimmaa" ja " haluun yksilöllisemmän". 

Vierailija
44/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on miehelle tärkeä niin miksi sinulla olisi oikeus yksin päättää, että isän tunteilla ei ole arvoa.

Eikö isä saa päättää oman lapsensa asioista vaikka asia on isälle tärkä eikä äitillä ole mitään muuta perustetta kieltää nimeä kuin itsekäs "mutku mä haluuun".

Tämä. Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä naisten itsekkyyttä. Aloittajan ois pitänyt ihan keskenään lisääntyä. 

Vierailija
45/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vaan niin lapsellista vaatia sitä yhtä ainoaa nimeä lapsen toiseksi nimeksi. Kuten jo sanoin, mies ei suostu edes keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista. Mikä on minusta aika kohtuutonta. Entä jos minun suvussani olisi joku samanlainen perinne ja minäkään en suostuisi keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista? Vaan vaatisin lapsen nimeksi se "Hermanni".

Ap

No ei kai se nyt mitään muuta nimeä halua kun juuri tuo on se mikä kulkee suvussa ja se on miehelle tärkeä asia.

Varmasti mies suostuisi että myös sinun perintönimi tulisi nimeen. Moni arvostaa juuriaan, en missään nimessä kieltäisi sitä lapselta vain siksi että se ei sovi etunimeen.

Vierailija
46/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen suvussa on ollut tapana antaa sama kutsumanimi isältä pojalle. Täysin typerää mielestäni, mutta toisen lapseni kohdalla ajattelin, että no, olkoon isän nimi toisena nimenä, kolmas nimi on minun suvustani.

Anoppi oli iloinen ja lapsen isäkin oli tyytyväinen, mutta mikä tärkeintä, lapsi on aivan innoissaan nimestään kun se on sama kuin iskän nimi. Kaikki me halutaan olla osa jotain jatkumoa ja nimi on helppo perinne säilyttää.

Vierailija
47/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vaan niin lapsellista vaatia sitä yhtä ainoaa nimeä lapsen toiseksi nimeksi. Kuten jo sanoin, mies ei suostu edes keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista. Mikä on minusta aika kohtuutonta. Entä jos minun suvussani olisi joku samanlainen perinne ja minäkään en suostuisi keskustelemaan muista nimivaihtoehdoista? Vaan vaatisin lapsen nimeksi se "Hermanni".

Ap

Ensinnäkin, ne nimet periytyvät yleensä sukupuolen mukaan, isän nimi pojalle, äidin nimi tyttärelle. Ja jos sinun toinen nimesi nyt sattuisi olemaan Hermanni kolmannessa polvessa ja haluaisit sen nimen periytyvän pojalle, niin uskon että se ei olisi miehellesi ongelma. Hänhän nimenomaan ymmärtää, että on positiivinen asia, että nimi kulkee suvussa. Sitten yhdessä voisitte päättää, että lapsella on kolme nimeä, kutsumanimi, Hermanni ja lapsen isältä periytyvä nimi.

Vierailija
48/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ja veljellään on tämä sama toinen nimi ja muutenkin nimissään on vain pieni ero, tyyliin "Jari Hermanni" ja "Kari Hermanni". Miehen veljen lapset taas on sarjaa "Veeti Hermanni" ja "Leevi Hermanni".

En vaan voi sille mitään että minulle tulee tästä nimestä enemmän mieleen joku sarjakuva kuin lapsen oma nimi.

Ap

Vierailija
49/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lapsi on ylpeä että hänen toiset nimensä on samat kuin isällä ja pappalla. En miettisi omaa etuani ja sitä sopiiko se kutsumanimeen vaan sitä että nimi on varmasti tärkeä myös lapselle.

Vierailija
50/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee kiva juhla: kun nimi on kerrottu, katsoo appi poikaansa ja kysyy, että onko siemenessä ongelmaa, kun vaimon piti käydä vieraissa.

Vierailija
51/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ja veljellään on tämä sama toinen nimi ja muutenkin nimissään on vain pieni ero, tyyliin "Jari Hermanni" ja "Kari Hermanni". Miehen veljen lapset taas on sarjaa "Veeti Hermanni" ja "Leevi Hermanni".

En vaan voi sille mitään että minulle tulee tästä nimestä enemmän mieleen joku sarjakuva kuin lapsen oma nimi.

Ap

Kuulostat tosi lapselliselta. 

Vierailija
52/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussa kulkeva nimi on arvokas perinne, josta lapsi ansaitsee päästä osalliseksi. Kurjaa, jos lapsi menettäisi sen vain koska äidillä ei ole historian ymmärrystä ja se ei äidin mielestä ole kiva nimi. 

Just näin. Oma toinen nimeni on yhdistelmänimi molempien vanhempieni suvussa kulkevia nimiä, eivätkä soinnut yhteen etunimeni tai sukunimeni kanssa. Olen tyyliin Jasmin Ritva-Aulikki Tenhunen.

Olen tosi onnellinen tästä nimihirviöstä ja siitä, että kumpikin mummini kulkee tällä tavalla mukanani.

Vierailija
53/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei kai se nyt mitään muuta nimeä halua kun juuri tuo on se mikä kulkee suvussa ja se on miehelle tärkeä asia.

Varmasti mies suostuisi että myös sinun perintönimi tulisi nimeen. Moni arvostaa juuriaan, en missään nimessä kieltäisi sitä lapselta vain siksi että se ei sovi etunimeen.

Yritin aluksi ehdottaa tätäkin että olisi myös kolmas nimi, mutta miehelle ei sovi sekään, koska ainoastaan tuo "Hermanni" voi olla hänen mielestään lapsen toinen nimi.

Ap

Vierailija
54/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten toiset nimet tulevat kummankin suvusta.

Vierailija
55/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa

Etunimi Tokanimi Hermanni, sitten toinen nimi voi olla sellainen joka sopii kumpaankin nimeen.

Vierailija
56/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä, jonka kanssa suunniteltiin lapsien hankintaa, mutta onneksi erottiin ennen sitä. Hän oli saanut päähänsä, että jos lapsi on poika, hän haluaa sen kaikiksi nimiksi ottaa jotain isoisiensä ja isänsä toisia nimiä.

Eli siis eka nimi isoisän toinen nimi, toka nimi isän toinen nimi jne. Ja kaikki noi nimet oli ihan hirveitä ja eivät sopineet yhtään yhteen. Ja mies aina suuttui, että muka loukkaan heidän nimiään kun en tykkää niistä. Eikä hän suostunut harkitsemaan mitään muita nimiä, vaan hänen mielestään miehen kuuluu muka saada yksin päättää lapsen nimi....

Onneksi ei hankittu mitään lasta yhdessä.

Vierailija
57/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä taidat olla aika lapsellinen ja vähän yksinkertainenkin, kun et ymmärrä perinteitä suvussa.

Vierailija
58/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun exä, jonka kanssa suunniteltiin lapsien hankintaa, mutta onneksi erottiin ennen sitä. Hän oli saanut päähänsä, että jos lapsi on poika, hän haluaa sen kaikiksi nimiksi ottaa jotain isoisiensä ja isänsä toisia nimiä.

Eli siis eka nimi isoisän toinen nimi, toka nimi isän toinen nimi jne. Ja kaikki noi nimet oli ihan hirveitä ja eivät sopineet yhtään yhteen. Ja mies aina suuttui, että muka loukkaan heidän nimiään kun en tykkää niistä. Eikä hän suostunut harkitsemaan mitään muita nimiä, vaan hänen mielestään miehen kuuluu muka saada yksin päättää lapsen nimi....

Onneksi ei hankittu mitään lasta yhdessä.

Ja vielä lisäyksenä, heillä ei edes ollut suvussa mitään nimi perinteitä. Mies oli vaan saanut jostain päähänsä, että haluaa ottaa isoisiensä ja isänsä toiset nimet lapsen nimeksi...

Vierailija
59/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä tulee kiva juhla: kun nimi on kerrottu, katsoo appi poikaansa ja kysyy, että onko siemenessä ongelmaa, kun vaimon piti käydä vieraissa.

Sulla on aika vilkas mielikuvitus 🙄

Vierailija
60/377 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yritin aluksi ehdottaa tätäkin että olisi myös kolmas nimi, mutta miehelle ei sovi sekään, koska ainoastaan tuo "Hermanni" voi oll

Sitten voit sanoa miehelle, että ota tai jätä. Sinä haluat 3 nimeä etkä halua riistää lapselta perintönimeä. Lapsen tunteet menee sinun tunteiden edelle, ja se että pitäisi olla vain kaksi nimeä on myös ihan hömppää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä