Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran tiedot pois Kennelliiton rekisteristä?

Vierailija
23.01.2024 |

Haluaisin poistattaa oman koiran tiedot Kennelliiton rekisteristä, mutta heidän mukaansa se ei ole mahdollista. Voiko tosiaan olla näin, että et saa tietoja pois tällaisesta ei-pakollisesta rekisteristä? Itse en aikanaan ole koiraa rekisteröinyt, vaan kasvattaja sen on tehnyt.

Kommentit (246)

Vierailija
161/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupuliini kirjoitti:

Ilmoita, että koirasi on kuollut, niin varmasti poistavat.

miksi tässä on alapeukkuja, eikö juuri näin voi tehdä?

Vierailija
162/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupuliini kirjoitti:

Niin, rekisterissä on sitten koira, joka on merkitty kuolleeksi. Mitä järkeä siinä on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://tietosuoja.fi/kun-haluat-poistaa-tietosi

Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.

Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.

Ap

Rekisterissä on yksityiskohtaisia tietoja sinun omaisuudestasi (sinun koirastasi). Se on ihan sama kuin jos joku ylläpitäisi rekisteriä jossa on tarkasti listattuna kaikki tavarat mitä säilytät yöpöydän laatikossasi.

Minun mielestäni se ainakin on ihan yksiselitteisesti henkilökohtaista tietoa.

Meidän koiran kutsumanimi on Musti, kennelrekisterissä ei

Kennelliitolla ei ole salattua tietoa kuin omistajan nimi. Omistaja nimi voidaan poistaa Mutta ei se poista koiraa sukutauluista. 

Vierailija
164/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et voi varmuudella tietää, onko naapurisi koira rekisteröity Suomessa."

Tiedänhän minä jos kerran se löytyy sieltä rekisteristä. Näen myös sieltä milloin koira on syntynyt ja tiedän milloin naapuri hankki koiranpennun. Pystyn tämänlaisessa tapauksessa hyvin suurella varmuudella yhdistämään rekisteristä löytyvän koiran tiedot tähän kyseiseen henkilöön.

Ei koiran ulkonäöstä tiedä, onko se rekisteröity vai ei. Sun pitäisi lukea sen koiran tiedot sirunlukijalla, että tietäisit, että se koira on just se ainoa Suomeen rekisteröity kaukaasian päänsyöjäkoira.

Jos voi  naapurin pihan ohi kulkiessani skannata koiran ja hakea sen tiedot kennel-liiton rekisteristä, kyse on varmasti henkilötiedosta myös

😄 olisi aika hauska hetki päivässä nähdä

Vierailija
165/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://tietosuoja.fi/kun-haluat-poistaa-tietosi

Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.

Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.

Ap

Rekisterissä on yksityiskohtaisia tietoja sinun omaisuudestasi (sinun koirastasi). Se on ihan sama kuin jos joku ylläpitäisi rekisteriä jossa on tarkasti listattuna kaikki tavarat mitä säilytät yöpöydän laatikossasi.

Minun mielestäni se ainakin on ihan yksiselitteisesti henkilökohtaista tietoa.

Meidän

Miksi se pitäisi poistaa sukutaulusta? Sehän on vain hyvä, että se on siellä.

Vierailija
166/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei välitä onko kyse foliohattuilusta, eikä laki välitä tietojen käyttötarkoituksesta.

Oleellista on vain se, onko rekisterissä henkilötietoja ja jos on, ne on poistettava pyydettäessä.

EU GDPR sallii myös foliohattuilun. Jos joku uskoo, että yritystä A johtaa liskoihmiset, niin hänellä on silloinkin oikeus vaatia tietojen poistoa.

Vierailija
167/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran omistaja ei omista siihen liitttyviä tietoja esim. sukutaulua. Ihan älytöntä vaatia kasvattajan keksimän nimen poistoa rekisteristä, jossa on koiran kaikki sukulaiset. Kukaan ei tiedä kenen koira se on ja rekisterimaksu on kerran maksettu. Tiedot eivät enää hyödytä Kennelliittoa vaan esim. pennunostajia.

Kuka omistaa koiran tiedot jos ei koiran omistaja? Onko ne Kennelliiton omaisuutta!?

Ne on luovutettu Kennelliiton käyttöön kasvattajasopimuksen myötä. Kasvattaja on Kennelliiton jäsen, rekisteröinnyt pentueen sinne sopimuksella. 

Vierailija
168/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et voi varmuudella tietää, onko naapurisi koira rekisteröity Suomessa."

Tiedänhän minä jos kerran se löytyy sieltä rekisteristä. Näen myös sieltä milloin koira on syntynyt ja tiedän milloin naapuri hankki koiranpennun. Pystyn tämänlaisessa tapauksessa hyvin suurella varmuudella yhdistämään rekisteristä löytyvän koiran tiedot tähän kyseiseen henkilöön.

Voi pyhä sylvi! Mitä Kennelliitolla on enää asian kanssa tekemistä, kun se omistaja, jonka tunnet, kertoi jo koiran nimen.. 

nSe, että tiedät koiran nimen Hilavitkuttimet Törrötin, ei kerro omistajasta yhtään mitään.. Mutta Kalle Kuppanen kertoo, että mun koiran oikea nimi on Hilavitkuttimen Törrötin, ei tee Kennelliiton rekisteristä henkilörekisteriä, koska Kuppanen itse tämännasian sulle kertoi. Hilavitkuttimen Törrötin ei ollut liitettävissä Kuopaseen ennen tätä. 

Vierailija
169/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupuliini kirjoitti:

Niin, rekisterissä on sitten koira, joka on merkitty kuolleeksi. Mitä järkeä siinä on? 

Kyllä on järkeä, ettei koirani isoisoisä ole hävinnyt rekisteristä kuoltuaan. Tai sen lonkkavikainen veli.

Vierailija
170/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei välitä onko kyse foliohattuilusta, eikä laki välitä tietojen käyttötarkoituksesta.

Oleellista on vain se, onko rekisterissä henkilötietoja ja jos on, ne on poistettava pyydettäessä.

EU GDPR sallii myös foliohattuilun. Jos joku uskoo, että yritystä A johtaa liskoihmiset, niin hänellä on silloinkin oikeus vaatia tietojen poistoa.

Lue aloitus, koira ei ole henkilötieto. Turhaan yrität tuoda jotain uskottavuutta EU GDPR:llä asiaan. 

Kennelliiton rekisteri on esinerekisteri, ei henkilötietorekisteri. Halutessaan sinne saa ilmoittaa vapaaehtoisesti henkilötietojakin ja ne voi nämä vapaaehtoiset tiedot voi pyytää poistamaan EU GDPR:n mukaisesti 😏

Vierailija
171/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta kun Kennelliiton rekisteri ei ole henkilötietorekisteri, vaan esine-rekisteri, josta saat omistajatiedot tarvittaessa poistettua, eikä sinne niitä ole koskaan tarvinnut edes ilmoittaa. Se, että sinne ilmoittaa olevansa omistaja, ei muuta rekisterin käyttötarkoitusta, vaam tuo siihen henkilötietorekisterin ja tietosuojan vaatimat velvoitteet ylläpitää sitä asianmukaisesti."

Henkilötieto ei tarkoita pelkästään ihmisen nimeä ja kotiosoitetta vaan mitä tahansa tietoa joka on yhdistettävissä henkilöön.

https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto

Esimerkiksi tieto siitä, että "joku autolla ABC-123 ajoi eilen kello kaksi tästä ohi" on henkilötieto. Silloin tiedetään henkilöstä jotain ja tämä tieto on mahdollista yhdistää vaikka siihen, että missä muualla auto on nähty.

No vt

Vtuako sä jankkaat!? 

Väittkö,tosissasi, että kun mulla on puhelimessani henkilön nimi, puhelinnumero ja osoite, niin yks kaks mulla onkin henkilörekisteri, josta mun pitää tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle? 

Vierailija
172/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupuliini kirjoitti:

Kyllä on järkeä, ettei koirani isoisoisä ole hävinnyt rekisteristä kuoltuaan. Tai sen lonkkavikainen veli.

Niin tietenkin on, en edelleenkään ymmärrä miksi joku haluaisi rotukoiransa pois sieltä. 

Vierailija
173/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus, koira ei ole henkilötieto. Turhaan yrität tuoda jotain uskottavuutta EU GDPR:llä asiaan. 

Kennelliiton rekisteri on esinerekisteri, ei henkilötietorekisteri. Halutessaan sinne saa ilmoittaa vapaaehtoisesti henkilötietojakin ja ne voi nämä vapaaehtoiset tiedot voi pyytää poistamaan EU GDPR:n mukaisesti 😏

Tuo varmaan mitataan viime kädessä tietosuojavaltuutetun mielipiteellä.

Vierailija
174/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteydessä henkilötieto on mikä tahansa tieto joka on mahdollista edes teoriassa yhdistää tiettyyn henkilöön. Esimerkiksi puhelinnumero, auton rekisterinumero, nettiselaimen käyttämä IP-osoite. Kennelliiton rekisterissä on valtava määrä tietoa koiranomistajista ja jos joku tilastonikkari laitettaisiin tätä tietokantaa perkaamaan niin takuulla sieltä pystyttäisiin yhdistelemään tietoja monella tapaa. Eikä Kennelliitolla ole mitään perustetta miksi kieltäytyvät poistamasta ihmisten omaisuuteen (koira) liittyviä tietoja rekisteristään.

Vierailija
175/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Väittkö,tosissasi, että kun mulla on puhelimessani henkilön nimi, puhelinnumero ja osoite, niin yks kaks mulla onkin henkilörekisteri, josta mun pitää tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetulle?"

Rekisterin määritelmän voit lukea netistä. Ystävän puhelinnumero puhelimessa ei ole sellainen. Sitten jos keräät puhelimeesi tuhansien tuntemattomien nimiä ja numeroita niin tilanne muuttuu oleellisesti. Sellaista et saa alkaa tekemään rajoituksetta. Ihan samaa lakia täytyy myös Kennelliiton noudattaa.

Vierailija
176/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.

No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei. 

Ap

Sait valita ostatko vai etkö. Mitä haittaa sinulle on sirutetusta koirasta? 

mitä tekemistä kennelliitolla on sirutuksen kanssa..?

Siellä ei ole siruttomia koiria. 

Yhdistys voi pitää omassa rekisterissään ihan mielivaltaisesti koirien tietoja. Sehän riippuu ihan siitä mitä tietoja sinne halutaan laittaa. Sirullisia, siruttomia vaikka olisi omasta päästä keksittyjä tietoja. Eihän sitä mikään säätele tai kukaan kontrolloi. Siksi tämänlaiset yksityisten yhdistysten ylläpitämät rekisterit on ongelmallisia. Koska niiden kanssa vallitsee täydellinen kontrollin puute. Kukaan ei säätele Kennelliiton toimintaa tai varmista tietojen oikeellisuutta.

Vierailija
177/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan itse hankkinut rekisteröidyn koiran, turha vinkua. Koiralla ei ole henkilötietoja, se on esine ja sinun tietoja Kennelliitolla ei ole ellet itse ole mennyt niitä sinne ilmoittamaan.

Vierailija
178/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.

No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei. 

Ap

Sait valita ostatko vai etkö. Mitä haittaa sinulle on sirutetusta koirasta? 

mitä tekemistä kennelliitolla on sirutuksen kanssa..?

Siellä ei ole siruttomia koiria. 

Siellä on tuhansittain siruttomia koiria.

Vierailija
179/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä tuhansittain siruttomia koiria jostain aikojen alusta. Omat jo 90-luvulta asti sirutettuja, kun sirut keksittiin, ensimmäiset aikuisena, loput on jo kasvattajan luona pienenä sirutettu ja sirunimero on rekkareissa.

Vierailija
180/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei säätele Kennelliiton toimintaa tai varmista tietojen oikeellisuutta."

Kennelliitto säilöö tietoa, jota sinne ilmoitetaan. Tietojen oikeellisuudesta on vastuussa ilmoittaja ja Kennelliitto valvoo tätä minkä pystyy. Rekisteri ei palvele yhdistystä vaan koiraharrastajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän