Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran tiedot pois Kennelliiton rekisteristä?

Vierailija
23.01.2024 |

Haluaisin poistattaa oman koiran tiedot Kennelliiton rekisteristä, mutta heidän mukaansa se ei ole mahdollista. Voiko tosiaan olla näin, että et saa tietoja pois tällaisesta ei-pakollisesta rekisteristä? Itse en aikanaan ole koiraa rekisteröinyt, vaan kasvattaja sen on tehnyt.

Kommentit (246)

Vierailija
121/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tietoja sieltä pois saa. Tässä sekoittuu koiran tiedot ja henkilön tiedot. Henkilötietolaki ei suojaa koiraa, vaan ihmisiä. Eikä muutakaan ihmisen omaisuutta. Oman autonkin tiedot ovat julkisia. Jokaiselta varaosamyyjältä löytyy auton tiedot rekisterinumeron perusteella. Koiran omistajan tiedot saa poistettua Kennelliiton rekisteristä jos ne omistajatiesot siellä on.

Olet yksiselitteisesti väärässä. Esimerkkinä käyttämäsi auton rekisterinumero on jopa yhtenä esimerkkinä Tietosuojavaltuutetun ohjeessa!

https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto

Et lain mukaan saa perustaa rekisteriä jonne kerään autojen rekisterinumeroita. Kysymättä ensin lupaa autojen omistajilta.

Olet väärässä, koska kuka tahansa saa tiedon auton omistajasta rekisteritiedon perusteella. Koiran nimenperusteella et saa, jollet ole niitä ilmoittanut ja antanut julkiseksi. 

Vierailija
122/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei sieltä rekisteristä edelleenkään saa omistajan tietoja, vaikka olisi kuinka harvinainen koira. Sieltä näkee vain, että Rekku on kaukasialainen päänsyöjäkoira, ja sillä on musta turkki. Se, että se yhdistetään sinuun, tulee ihan muualta."

Jos minä näen naapurilla olevan kaukasialainen päänsyöjäkoira ja sen jälkeen menen penkomaan Kennelliiton rekisteriä ja löydän sieltä tiedot Suomen ainoasta kaukasialaisesta päänsyöjäkoirasta niin silloinhan minä olen yhdistänyt nämä kaksi tietoa täsmälleen toisiinsa. Seuraavaksi voin uteliaana tutkia milloin naapuri on koiransa ostanut ja saada selville jos hänen koiransa kuolee ja niin edelleen. Samoin näen jos koiralle syntyy pentuja. Eli pääsen penkomaan yksityisiä tietoja.

Minusta omistamansa koiran tiedot pitää näillä perustella olla poistettavista kaikista yksityisistä rekistereistä. Jos eläinten hyvinvoinnin vuoksi halutaan viranomaisrekisteriä ylläpitää niin se o

Et voi varmuudella tietää, onko naapurisi koira rekisteröity Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, kommentit jäävät haaviin mutta yritetään nyt uudestaan oikaista tätä elsu-asiaa mikä menee näin monelta iloisesti yli hilseen.

1. Maininta välipennuista ei liity mitenkään elsu-tapauksiin mitkä on poistettu rekisteristä. Se oli vain huomio siihe, että Kennelliiton reksiteriä tarkastelemalla ei pysty päättelemään yhtään mitään omistajan vastuullisuudesta. 

2. Koiran saa poistettua reksiteristä painavin syin ja näissä tapauksissa on kyse eläinsuojelun huostaanottaman koiran ja sen uuden omsitajan turvallisuudesta. Eläinsuojelurikoksen tehnyt taho (eli se jolta koira on otettu eläinsuojelullisin perustein pois) ei ole välttämättä koiran kasvattaja, vaan henkilö jolle kasvattaja on myynyt koiran. Koska koirapiirit ovat pienet (etenkin harvinaisempien ro tujen kohdalla)

Selvästikään et tiedä koiranjalostuksesta mitään. Kyllä kun päätöstä käyttää jotain koiraa jalostukseen tehdään, niin tsekataan mm  kaikkien sen sisarusten tiedot kokonaiskuvan saamiseksi.

Koiria otetaan vuosittain kourallinen huostaan ja kaikkia ei edes poisteta rekisteristä. Muutaman koiran verran te jalostajatkin voitte joustaa eläinsuolurikoksen uhriksi joutuneen koiran ja sille kodin tarjonneet omistajan turvaksi. 

Vierailija
124/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tietoja sieltä pois saa. Tässä sekoittuu koiran tiedot ja henkilön tiedot. Henkilötietolaki ei suojaa koiraa, vaan ihmisiä. Eikä muutakaan ihmisen omaisuutta. Oman autonkin tiedot ovat julkisia. Jokaiselta varaosamyyjältä löytyy auton tiedot rekisterinumeron perusteella. Koiran omistajan tiedot saa poistettua Kennelliiton rekisteristä jos ne omistajatiesot siellä on.

Olet yksiselitteisesti väärässä. Esimerkkinä käyttämäsi auton rekisterinumero on jopa yhtenä esimerkkinä Tietosuojavaltuutetun ohjeessa!

Et lain mukaan saa perustaa rekisteriä jonne kerään autojen rekisterinumeroita. Kysymättä ensin lupaa autojen omistajilta.

Olet väärässä, koska kuka tahansa saa tiedon auton omistajasta rekisteritiedon perusteella.

Ei muuten saa. Viranomaisen ylläpitämästä rekisteristä ei saa omistajatietoja jos niiden luovutuksen on kieltänyt. Kannattaa muuten käytä tekemässä tämä kieltä. Jos ei muuten niin yksityisten pysäköinninvalvojien kiusaksi.

Laki antaa viranomaiselle oikeuden pitää rekisteriä kaikista autoista. Tämänlaista oikeutta ei ole millä tahansa yhdistyksellä. Ainoastaan Traficom saa pitää ajoneuvotiedoista kattavaa rekisteriä.

Vierailija
125/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei sieltä rekisteristä edelleenkään saa omistajan tietoja, vaikka olisi kuinka harvinainen koira. Sieltä näkee vain, että Rekku on kaukasialainen päänsyöjäkoira, ja sillä on musta turkki. Se, että se yhdistetään sinuun, tulee ihan muualta."

Jos minä näen naapurilla olevan kaukasialainen päänsyöjäkoira ja sen jälkeen menen penkomaan Kennelliiton rekisteriä ja löydän sieltä tiedot Suomen ainoasta kaukasialaisesta päänsyöjäkoirasta niin silloinhan minä olen yhdistänyt nämä kaksi tietoa täsmälleen toisiinsa. Seuraavaksi voin uteliaana tutkia milloin naapuri on koiransa ostanut ja saada selville jos hänen koiransa kuolee ja niin edelleen. Samoin näen jos koiralle syntyy pentuja. Eli pääsen penkomaan yksityisiä tietoja.

Minusta omistamansa koiran tiedot pitää näillä perustella olla poistettavista kaikista yksityisistä rekistereistä. Jos eläinten hyvinvoinnin vuoksi halutaan viranomaisrekisteriä ylläpitää niin se o

Siellä kennelliiton rekisterissähän on vain kaikki sinne rekisteröidyt kaukaasialaiset päänsyöjäkoirat. Jos naapurillasi on kaukaasialaisen päänsyöjäkoiran näköinen koira, niin ei sen tarvitse olla juuri se ainoa kennelliittoon rekisteröity koira. Voi olla ihan mikä vaan muu rekkaamaton koira.

Vierailija
126/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkeinä henkilötiedoista listataan siellä myös "lemmikin eläinlääkäritiedot"

Silloin kun ne ovat yhdistettävissä lemmikin omistajaan.. Eli tarkoittaa sitä, että Musti niminen labradori kuuluu henkilölle X eläinlääkärin omassa rekisterissä. Silloin se lemmikin eläinlääkäritieto muodostaa henkilörekisterin, joten eläinlääkäri onnvelvoitettu ylläpitämään omaa eläinrekisteriä asianmukaisesti. 

Sen sijaan että mustilla on kaihi, ei ole ole henkilötietolakia koskevaa tietoa, mutta Mustilla, jonka omistaa Matti Meikäläinen osoitteessa xyz, on kaihi, on henekilötietolain mukaista rekisteriä, jota tulee käsitellä tietosuojalain mukaan 

Vierailija
127/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitajan saappaissa minä laittaisin asiasta kysymyksen Tietosuojavaltuutetun sähköpostiin. Varmasti sieltä saa parhaan tiedon tässä asiassa. Mahdollisesti tätä asiaa on pohdittu ennenkin. Kaikkein vähiten luottaisin siihen mitä joku Kennelliiton asiakaspalvelija sanoo. Ei ne siellä ruohonjuuritasolla tiedä rekisterinpidosta ja lainsäädännöstä hönkäsen pölähtämää.

Vierailija
128/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Koirapiirit ovat Suomessa todella pienet ja kasvattajien motiivit eivät läheskään aina ole puhtaat. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että kasvattaja antaa uuden koiran kotiin jolta esy on ottanut jo yhden koiran pois. Lisäksi tosiaan kaikki itse Kennelliitossakaan eivät "muista" salassapitosopimusta. Kasvattajan lisäksi huostaanotetun koiran tietää useat koiran sisarusten omistajat.

Jokainen tietää tapauksia missä ihmiseltä on otettu lapset huostaan "ilman mitään syytä" ja tätä komppaa henkilön lähipiiri. Ihan samanlaista se on myös koiramaailmassa. Paha esy on vienyt koiran ja tätä koiraa sitten jäljitetään porukalla.

Koirien kohdalla toimii ihan sama kuin ihmistenkin kanssa. Saat jostain pienen tiedonmurusen ja sen jälkeen olet selvittänyt mimfojen sun muiden kanssa kuka on saanut keneltäkin turpaan ja mistä syystä naapurikylässä. Tästä syystä pahimmissa tapauksissa koira piilotetaan täysin. Esyissähän etsii tälläkin hetkellä koteja koirat joista ei ole mitään infoa esyjen sivuilla, koska tämän jäljittämisen takia ehdoton julkaisukielto ja koti etsitään ns. tiskin alta.

Vierailija
129/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et voi varmuudella tietää, onko naapurisi koira rekisteröity Suomessa."

Tiedänhän minä jos kerran se löytyy sieltä rekisteristä. Näen myös sieltä milloin koira on syntynyt ja tiedän milloin naapuri hankki koiranpennun. Pystyn tämänlaisessa tapauksessa hyvin suurella varmuudella yhdistämään rekisteristä löytyvän koiran tiedot tähän kyseiseen henkilöön.

Vierailija
130/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitajan saappaissa minä laittaisin asiasta kysymyksen Tietosuojavaltuutetun sähköpostiin. Varmasti sieltä saa parhaan tiedon tässä asiassa. Mahdollisesti tätä asiaa on pohdittu ennenkin. Kaikkein vähiten luottaisin siihen mitä joku Kennelliiton asiakaspalvelija sanoo. Ei ne siellä ruohonjuuritasolla tiedä rekisterinpidosta ja lainsäädännöstä hönkäsen pölähtämää.

Hassua kun toteat, että asiaaon varmasti puitu ennenkin, joten jos asiaa on puitu ennenkin, on Kennelliitto tästä varmasti tietoinen. Koira on lain mukaan esine ja esineestä voidaan pitää millaista rekisteriä tahansa. Kun esineeseennyhdistetään henkilötieto, muodostuu henkilötietorekisteri, jota tulee ylläpitoo henkilötieto- ja tietosuojalain perusteella. Se ei kuitenkaan tarkoita, että rekisteritietoja poistettaisiin niiltä,osin kuin henkilö- tai tietosuojalaki ei vaadi. Esim. hësineen omistajatiedot voidaan poistaa, mutta ei itse esinettä rekisteristä. 

Vierailija
131/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta omistamansa koiran tiedot pitää näillä perustella olla poistettavista kaikista yksityisistä rekistereistä. Jos eläinten hyvinvoinnin vuoksi h

Juu, mutta jos et halua kenenkään tietävän sinun kaukasialaisesta päänsyöjäkoirasta, niin ei kannata leuhkia sillä kaupungilla. Ei sillä ole rekisterin kanssa mitään tekemistä. 

Vierailija
132/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedänhän minä jos kerran se löytyy sieltä rekisteristä. Näen myös sieltä milloin koira on syntynyt ja tiedän milloin naapuri hankki koiranpennun. Pystyn tämänlaisessa tapauksessa hyvin suurella varmuudella yhdistämään rekisteristä löytyvän koiran tiedot tähän kyseiseen henkilöön.

Mistä tiedät, että koira on rekisteröity, jos koiran omistaja ei sitä sinulle kerro? Jos kertoo, on itse antanut sinulle tietoa, jonka perusteella voit yhdistää hänet tiettyyn rekisteröityyn koiraan.

Vierailija
133/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilötieto ja tietosuojalailla tarkoiteta tota, että pystyt yhdistämään esineen ja omistajan toisiinsa. Minäkin pystyn yhdistämään tietyn auton meidän parkkipaikalla tiettyyn henkilöön, eikä siitä huplimatta autoa poisteta rekisteristä Tai vastaavasti, yhdistän asunnon oven asunnossa oleviin ihmisiin, ei isännöitsijä poisya tietoa ko. asunnon osalta

Vierailija
134/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täydellisempi jalostusrekisteri on, sen parempi vastuullisille kasvattajille. Jos haluaa koiran tiedot poistamalla levittää epäluuloa, se tuskin vastuuttomia kasvattajia estää jatkamasta toimintaansa.

Miksi sillä olisi merkitystä? Täysin yksityisenä toimijana oleva yhdistys voi toki tehdä hyödyllistä työtä ja saada aikaan hyviä asioita, mutta ei se tarkoita sitä, että sillä verukkeella saa tehdä mitä tahansa! Lakia täytyy noudattaa myös silloin kun lain rikkomisesta aiheutuu jotain hyvää.

Joten koiranomistajalla täytyy ehdottomasti säilyä oikeus päättää siitä haluaako koiransa tietoja olevan jonkun yhdistyksen papereissa vai ei. Tietojen kerääminen ja rekistereiden ylläpito ei ole sellainen asia mitä kuka tahansa saa tehdä ilman mitään rajoituksia. Tietojen keräämiseen tarvitaan lupa siltä kenen ti

Mikään sopimus ei kävele EU-lainsäädännön yli. Jos koiran tiedot voi yhdistää henkilöön, kyse on EU GDPR-lainsäädännön mukaisesta henkilötiedosta, jotka on poistettava pyydettäessä.

Tässä ei ole mitään epäselvää.

Vierailija
135/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloin kun ne ovat yhdistettävissä lemmikin omistajaan.. Eli tarkoittaa sitä, että Musti niminen labradori kuuluu henkilölle X eläinlääkärin omassa rekisterissä. Silloin se lemmikin eläinlääkäritieto muodostaa henkilörekisterin, joten eläinlääkäri onnvelvoitettu ylläpitämään omaa eläinrekisteriä asianmukaisesti. 

Sen sijaan että mustilla on kaihi, ei ole ole henkilötietolakia koskevaa tietoa, mutta Mustilla, jonka omistaa Matti Meikäläinen osoitteessa xyz, on kaihi, on henekilötietolain mukaista rekisteriä, jota tulee käsitellä tietosuojalain mukaan "

Lain vaatimukset ei mene noin pitkälle. Esimerkiksi nettisivu ei saa tallentaa IP-osoitetta josta sivu on ladattu. Vaikka eihän pelkkä yksi numero ketään vielä täsmällisen tarkasti yksilöi. Se voi kuitenkin olla yksi tiedonmurunen joka on yhdistettävissä muiden tietojen kanssa. Voidaan vaikka ylläpitää rekisteriä IP-osoitteista kellonaikoineen ja yhdistää se jonkin toisen vastaavanlaisen rekisterin kanssa. Sillä tavalla pienistä palasista tietoa keräämällä nämä meidän Facebookit ja Googlet tietää meistä kaiken. Tavallaan jokainen yksittäinen kerättävä tieto on epäolellinen, mutta kun niitä yhdistetään tuhansittain ja tietokantaa kerätään miljoonista ihmisistä niin sen datavuoren sisältä pystyy kaivamaan esille erittäin tarkkoja tietoja kenestä tahansa.

Siksi tämä lainsäädäntö on niin tärkeä asia. Nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa.

Vierailija
136/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on joka tapauksessa tuontikoira eli voi olla esim. Espanjan rekisterissä. Herää kysymys että mitä teet naapurisi koiran tiedoilla, jotka ovat käytännössä esim. lonkkakuvaus- tai näyttelytuloksia? Utelias saa tietysti olla, mutta muuten?

Vierailija
137/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koiran ulkonäöstä tiedä, onko se rekisteröity vai ei. Sun pitäisi lukea sen koiran tiedot sirunlukijalla, että tietäisit, että se koira on just se ainoa Suomeen rekisteröity kaukaasian päänsyöjäkoira.

Vierailija
138/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.

No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei. 

Ap

Koiraa ostaessasi kuitenkin tiesit että koira on sirutettu ja rekisteröity kennellliittoon? Meillä ainakin koiran kasvattaja nuo asiat ilmoitti kun koiraa myydessä. Eli ostaessasi koiran teit valinnan?

Peesi. Lisäksi rekisteröimätön rotukoira herättää välittömän kysymyksen pentutehtailusta. 

-ohis

Vierailija
139/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.

No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei. 

Ap

Olethan. Olet ostanut rekisteröidyn koiran.

Vierailija
140/246 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täydellisempi jalostusrekisteri on, sen parempi vastuullisille kasvattajille. Jos haluaa koiran tiedot poistamalla levittää epäluuloa, se tuskin vastuuttomia kasvattajia estää jatkamasta toimintaansa.

Miksi sillä olisi merkitystä? Täysin yksityisenä toimijana oleva yhdistys voi toki tehdä hyödyllistä työtä ja saada aikaan hyviä asioita, mutta ei se tarkoita sitä, että sillä verukkeella saa tehdä mitä tahansa! Lakia täytyy noudattaa myös silloin kun lain rikkomisesta aiheutuu jotain hyvää.

Joten koiranomistajalla täytyy ehdottomasti säilyä oikeus päättää siitä haluaako koiransa tietoja olevan jonkun yhdistyksen papereissa vai ei. Tietojen kerääminen ja rekistereiden ylläpito ei ole sellainen asia mitä kuka tahansa saa tehdä ilman mitään rajoituksia. Tietojen keräämiseen tarvitaan lupa siltä kenen ti

Siis nyt valoja siihen foliohattutauluun. 

Jos se ahdistaa että rotukoirien tiedot siellä rekisterissä on, ei ota sitten rotukoiraa. Sitten ei ole myöskään mitään sen etuja. Kenenkään ei ole pakko ostaa SKL rekisteröityä rotukoiraa ja kyllä se ostohetkellä on hyvin selvää. Vaikka olisi kodinvaihtaja. 

Jestas taas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä