Hammasimplantteja pitäisi istuttaaa suuhun mutten uskalla lähtä siihen julkisella kun tarvitsen nukutuksen - Kysymykseni kuuluukin
voiko kunnan maksusitoumuksen saada tällaisessa tilanteessa myös yksityiselle jossa implantteja laitetaan nukutuksessa. Pelkään hammaslääkäriä ja tuollaisten juttujen laittaminen hereillä ei onnistu. Viisi hammasta pitäisi tehdä. Rahaa ei ole itse maksaa hoitoa yksityisellä kun olen työtön
Kommentit (73)
Tavallinen palkannauttija tai eläkeläinen ei saa julkiselta mitään tekokalustoa suuhun, käskevät mennä yksityiselle eikä taida Kelakaan korvata näistä mitään. Tasan ei mene onnenlahjat tämänkään asian suhteen.
pelkäät hoitoa puudutuksessa, koska pelkäät ettet saa henkeä ja sen vuoksi haluaisit nukutuksen. Kai ymmärrät, että nukutus on paljon riskialttiimpi ja siinä jos jossain voi tapahtua hengenlähtö. On paljon parempi, että olet hereillä, koska voit silloin kertoa epämukavasta olosta tai muista oireista. Nukutettuna et sitä voi tehdä.
Julkisellakin saa hammaslääkäriin esilääkityksen, ja se kyllä rauhoittaa hyvin ja estää paniikkikohtausta. Sen turvin minäkin kävin monesti paikkauksissa, kunnes sitten viimein sain hyvän hammaslääkärin ansiosta pelkoni sen verran hallintaan, etten ole enää lääkitystä tarvinnut. Kysy siitä, se ei vaadi sen suurempia erityisjärjestelyitä. Ja jos tosissaan olet saamassa implantteja julkiselta, mene ihmeessä laitattamaan ne, yksityisellä maksat useamman tuhannen per hammas ja kuten täällä on jo sanottu, yleensä ei julkiselta implantteja saa kuin erityistilanteissa.
Höpöhöpö, mitään hammasimplantteja ole saamassa. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän kunnassa ainakaan julkisella saa lainkaan implantteja tai kruunuja. Vetävät vaan hampaat pois.
Kruunun voi saada, mutta maksaa sekin 500-600.
Meidän kunnassa ei saa kyllä kruunujakaan.
Minulle on laitettu yksi implantti tapaturman seurauksena ja se maksoi kaikkineen n. 2300 yksityisellä. Niitä ei tehdä julkisella. Ei ollu kivuliasta ja yksi käynti ei kestänyt kauaa, alle puoli tuntia (yleensä 15 min). Koko operaatiossa meni noin 9 kk kaikkine parantumisineen. Laittamisen ehtona oli, että olin hoitanut muuten hampaani erinomaisesti ja teen sen myös jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot pelostasi, otat puudutukset ja laitat silmät kiinni ja musiikkia korviin. Et huomaa mitään.
Minä nukahdin juurihoidon aikana. Siis nukahdin. Ei mitään lääkityksiä, hyvät puudutukset kyllä sain ja kun siinä ei ollut mitään tekemistä ja edellisyönä olin nukkunut huonosi ja suu oli avattu levittimillä, joten ei tarvinnut itse pitää sitä auki, niin siinäpä sitten vetelin hirsiä. Herättivät sitten hekotellen, kun oli hommat tehty ja kehuivat, että nyt oli rento potilas.
Et ehkä ymmärrä sitä, että jos on altis paniikille, tuossa kohtaa voi helposti alkaa panikoida ja silloin homma on jätettävä kesken. Ja pahahan siinä on olla, jos pelko koko ajan että alkaa tulla paniikkikohtaus ja tukehtuu.
psyykenlääkkeitä voi saada tuollaisen tilanteeseen ja nykypäivänä on va
Tai sitten silmät kiinni ja musiikkia korviin, et huomaa mitään kuten yllä hyvä neuvo paniikkiin.
En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut mahdollisesta toistosta. Julkisella puolella aikuiselle laitetaan implantit ainoastaan, jos tällä puuttuu synnynnäisesti vähintään neljä hammasta, ja niiden puuttuminen häiritsee syömistä. Niihin on mahdollista saada maksusitoumus, mutta itse maksettavaakin jää. Yksi implantti maksaa noin 2500 euroa.
T. Hammashoitaja
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten pahoittelut mahdollisesta toistosta. Julkisella puolella aikuiselle laitetaan implantit ainoastaan, jos tällä puuttuu synnynnäisesti vähintään neljä hammasta, ja niiden puuttuminen häiritsee syömistä. Niihin on mahdollista saada maksusitoumus, mutta itse maksettavaakin jää. Yksi implantti maksaa noin 2500 euroa.
T. Hammashoitaja
Lisään vielä, että nukutusta ei aikuinen julkisella saa. Yksityisellä saa, mutta se maksetaan kokonaisuudessaan omasta pussista.
Erikoissairaanhoidon puolella laitetaan implantteja aikuisille, silloin potilas maksaa vain käyntimaksut n.50e per käynti.
Mutta noihin tarvii hyvän syyn ,lähetteen SeHy:stä kirran puolelle,jotka tekee viimeisen päätöksen implantista.
Lähinnä jos toiminnallista vaivaa syömisen,purennan suhteen.
Sos.puoli maksaa irtoproteesit .
Jännitykseen/pelkoon jokainen saa esilääkkeen jos sitä pyytää,eikä ole muuta estettä.
Julkinen puoli ei maksa implantteja. Viisi kapoaletta saat hintaan 12 000 euroa. Kaksi maksoi mulle 5000 euroa ja ilman nukutusta. Pitää käydä useampi kerta eikä vaan kerran.
Ap on kyllä myös tyhmä. Miten voit edes kuvitella saavasi maksusitoumuksen.
Mulla sama ja kunnallisessa sanottiin, että eivät pysty nukuttamaan, joten kysyn mitäs nyt tehdään, niin piti mennä Tyksiin. Siellä toimi hyvin lääkitykset.