Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Jäin eläkkeelle niin ei tarvitse saikuttaa
t. 49v eläkeläinen
Itse teen siivoustyötä. Yhdessä isossa kohteessa tein omien töiden lisäksi sairauslomalaisten töitä, olin aina se joka pidensi päiväänsä. Ja aina oli samat ihmiset sairaana. Syitä en tietenkään tiedä eikä kiinnosta mutta tuossa tilanteessa huomaa kuka on paljon pois ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean kiva näin "ex-saikuttajana" lukea näitä viestejä. Monikaan ei ihan vapaaehtoisesti haluaisi olla töistä pois pitkiä aikoja. Toisilla vain nyt sattuu olemaan sairauksia, alttiutta tartuntataudeille ja onnettomuuksille enemmän kuin toisilla. Lapsiperheissä vielä taudit tuppaavat moninkertaistumaan kun koko perhe käy kaiken läpi. Hyvähän se on terveiden sieltä huudella että tulepa sieltä töihin. Sairaslomalaisten sairaudet eivät sitten myöskään muuten kuulu teille arvostelijoille pätkääkään, ellette ole esimiehiä. Eli ihan turha arvuutella, mitä siellä taustalla on. Antakaa ihmisten sairastaa rauhassa ja kohdistakaa ärsytyksenne vaikka sinne työpaikalle, jos sairaslomalaisen työt lankeavat teille.
Itselläni esim. parikymppisestä asti vino pino terveysongelmia, joihin on onneksi ratkaisuja löytynyt vuosien varrella työterveyden auttamana. Nuorempana ajattelin, että olen varmasti pohjasakkaa ja pitäisikö minun jäädä eläkkeelle
Mikäköhän tässä viestissä on alapeukutuksen syy? Se, että kirjoittaja on säästynyt arvostelulta?
Meilläkin on sarjasaikuttaja. Joko on henkilö itse sairaana tai lapsi, jos ei joka viikko, niin vähintään kerran kuukaudessa. Vinkkinä esimiehelle, että siitä lapsen sairastamisesta voi pyytää sairauslomalapun, ja vielä niin että käydään sen sairaan lapsen kanssa vastaanotolla, ei mitään etä/chattivastaanottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tähän puututa on varmaan monella mielessä, mutta lakikin jo kieltää antamasta potkuja tai varoituksia sairauden takia. Jos on todistukset kunnossa, asiasta ei voi valittaa kun liittoon tai eduskuntaan.
Toivottavasti tähän tulee muutos, ja eiköhän jossain vaiheessa tule.
Muutenkin tuo sairauden takia irtisanominen ei oikein päde niissä tapauksissa joissa mitään sairautta ei ole. Kun on vatsatauti 5 x vuodessa (aikuisella), migreeni, menkat, selkäjumi, flunssa, menkat, selkäjumi, nuhakuume, flunssa, menkat niin kyse ei ole sairauden vaan lorvikatarrin takia irtisanomisesta.
Sivistysmaissa on haluttu näillä laeilla suojella ihmisiä. Olisitko samaa mieltä, jos sinulle tulisi vaikea sairaus tai lapsellesi?
Jos haluat maahan, jossa työntekijöillä ei ole oikeuksia, niin kannattaa lähteä töihin Arabiemiraatteihin (siellä ei sairastella tai lomailla kun itselle sopii) tai Venäjälle, Keski-Afrikan maihin.. Hyvää matkaa!
Ihmeen tarkasti täällä tiedetään toisten sairauslomien syyt. Ei esihenkilö sitä saa kertoa, eikä ole muutenkaan julkista tietoa kenenkään poissaolojen syyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tarkasti täällä tiedetään toisten sairauslomien syyt. Ei esihenkilö sitä saa kertoa, eikä ole muutenkaan julkista tietoa kenenkään poissaolojen syyt.
Meillä eräs tyyppi sanoi että on migreeni tulossa ja lähti kotiin... autolla.
Vierailija kirjoitti:
Saikuttaja oli joka viikko pois yhden päivän, jotenkin oli aina aamuyöllä lähibaarin mentyä kiinni pistänyt pomolle viestin että on migreeni. No usein lähdettiin yhtä aikaa ja meni tien yli tähän lähibaariin ja yöllä se migreeni iski, jännä ettei koskaan muulloin iskenyt kuin baari iltoina.
Hyvinhän se voi pitää paikkansa. Itse en käytä alkoholia ollenkaan, kun yksikin annos laukaisee migreenin.
Vierailija kirjoitti:
Oli poissaolon syy mikä tahansa, et sinä jaksa ajaa 700km toiselle puolelle Suomea, jos olet muka työkyvytön. Entinen työkaveri vietti kaikki saikut tuolla toisessa kaupungissa. Ihan itse kertoi iltavuoroon tullessa, että oli juuri ajanut koko aamun satoja kilometrejä töihin saikun jälkeen. Oli pois vähintään joka toinen viikko ja useamminkin, jos oli pidempiä vapaita peräkkäin.
Jokainen hoitakoon oman tonttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minua pois eikä kiinnosta. Meidän työpaikalla on aika montakin saikuttajaa. Osalla on ihan oikeita ongelmia, osalla ei. Mitä se minulle kuuluu?
Minulle työkavereiden saikut kuuluvat siksi, että ne aiheuttavat muutoksia työnkuvaan ja työtahtiin lähes 100% tapauksista. Toisten vaivoina loisivat vapaamatkustajat ovat luotaantyöntävää sakkia, ja melkein joka työpaikalta löytyy ainakin yksi. Meillä on kaksi.
Sama juttu mulla. Usein myös käy niin, että normaaleja taukoja ei pystytä vajaamiehityksellä pitämään.
Sitten ei valiteta, jos ei haluta pitää taukoja. Joko pidetään tauot tai ei, mutta ei kyynelehditä, jos ei pidetä.
Oma valinta katos. Turha inistä ja marmattaa jos ei pidä laillisia taukoja. stanan vässykät.
Ei ole teidän asia. Tauot pidetään koska ne on lailliset tauot. TE olette nössöä sakkia.
Käyttäjä42269 kirjoitti:
Nimenomaan. Saikuttajille jätetään hommia sen verran, mitä saikulla jäi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Useita vuosia noin seitsemän jos oikein muistan. Useita vuosia kipeänä siten että oli vähintään kerran viikossa päivän tai pari kipeänä. Sitten kuulimme että kuoli pitkän sairauden uuvuttamana lomilla kotonaan.
Kaikki vihasivat häntä. Hänelle piruiltiin töissä. Tuli paha mieli, koska pitkäaikainen sairaus on varmasti vienyt voimia ja huono työilmapiiri todennäköisesti heikensi hänen vointia entisestään.
Työelämä vaatii vain entistä tehokkaampaa suorittamista ja ihminen ei saa olla ihminen.
Viimeiset vuodet on olleet takulla silkkaa kidutusta hänelle.
Siinä oikein malliesimerkki, miksi toisten sairauslomien syyt eivät kuulu pätkääkään muille työkavereille. Eivät edes silloin, kun poissaolo aiheuttaa hankaluuksia.
Ja jos työpaikalla ei käytetä varhaisen puuttumisen mallia, se on pelkkää huonoa johtamista. Jos joku on poikkeuksellisen usein pois perjantaisin tai maanantaisin, työnjohdon on puututtava siihen, jos on yhtään tehtäviensä tasalla. Mitä esim. migreeniin tulee, sitä ei toivoisi kenellekään. Itselläni se tulee muutamia kertoja vuodessa, ja päädyn aika usein päivystykseen. Siinä ei työkavereiden vinoilu auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Useita vuosia noin seitsemän jos oikein muistan. Useita vuosia kipeänä siten että oli vähintään kerran viikossa päivän tai pari kipeänä. Sitten kuulimme että kuoli pitkän sairauden uuvuttamana lomilla kotonaan.
Kaikki vihasivat häntä. Hänelle piruiltiin töissä. Tuli paha mieli, koska pitkäaikainen sairaus on varmasti vienyt voimia ja huono työilmapiiri todennäköisesti heikensi hänen vointia entisestään.
Työelämä vaatii vain entistä tehokkaampaa suorittamista ja ihminen ei saa olla ihminen.
Viimeiset vuodet on olleet takulla silkkaa kidutusta hänelle.
Siinä oikein malliesimerkki, miksi toisten sairauslomien syyt eivät kuulu pätkääkään muille työkavereille. Eivät edes silloin, kun poissaolo aiheuttaa hankaluuksia.
Ja jos työpaikalla ei käytetä varhaisen puuttumisen mallia, se on pelkkää huonoa johtamista. Jos joku on poi
Mitä siellä tutkitaan? Onko sinulla sis puutumista tai halvaantumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minua pois eikä kiinnosta. Meidän työpaikalla on aika montakin saikuttajaa. Osalla on ihan oikeita ongelmia, osalla ei. Mitä se minulle kuuluu?
Minulle työkavereiden saikut kuuluvat siksi, että ne aiheuttavat muutoksia työnkuvaan ja työtahtiin lähes 100% tapauksista. Toisten vaivoina loisivat vapaamatkustajat ovat luotaantyöntävää sakkia, ja melkein joka työpaikalta löytyy ainakin yksi. Meillä on kaksi.
Sama juttu mulla. Usein myös käy niin, että normaaleja taukoja ei pystytä vajaamiehityksellä pitämään.
Sitten ei valiteta, jos ei haluta pitää taukoja. Joko pidetään tauot tai ei, mutta ei kyynelehditä, jos ei pidetä.
Tes:n mukaiset tauot pidetään kyllä, mutta työ on sen tyyppistä, että jaksamisen kannalta olisi hyvä pitää ne ekstratauotkin, jotka normaalisti pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42269 kirjoitti:
Nimenomaan. Saikuttajille jätetään hommia sen verran, mitä saikulla jäi tekemättä.
Harvassa paikassa tämä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle niin ei tarvitse saikuttaa
t. 49v eläkeläinen
Niin katosi kivut ja stressit
Olen yksityisellä sektorilla töissä ja meillä töissä on panostettu flunssien ennaltaehkäisyys ja jos joku tuntee itsensä sairaaksi töissä, töissä ei saa olla, vaan on lähdettävä kotiin. Eikä edes sairaana saa tulla töihin. Samoin on kiinnitetty huomiota hygieniaan ja työtiloihin, ettei tartuntaja tulisi
Voidaan olla pois töistä 1-5 pv omalla ilmoituksella tai tehdä etätöitä, jos vointi sen sallii.
Ja melko vähän on sairaspoissaoloja ja ne vähenivät merkittäväksi, kun ed.mainitut muutokset otettiin käyttöön.
Usein flunsassa jne. pitäisi levätä heti, eikä olla puolikuntoisena töissä ja tartuttaa muita.
Aikalailla säännöllisesti kerran kuussa pitää pitkän viikonlopun eli ma+ti pois kun omalla ilmoituksella kaksi päivää saa. Kesäflunssa tuntuu iskevän useammin, saattaa olla vielä joku yksittäinen maanantai lisäksi. Ja tietysti pari kertaa vuodessa sairastaa ihan oikeankin flunssan, se on aina koko viikko, joskus puolitoista.