Miksi työpaikat ei vastaa työhakemuksiin?
Onko ne firmat jotenkin niin erityisen hienoja ja tärkeitä, ettei korkeakoulutetulle työnhakijalle edes vastata? Ei mitään kuittausta, että viesti on tullut perille ja kiitos kun hait ja paskafirmamme kiinnostaa sinua liibalaaba. Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä.
Ei mitään kunnioitusta kiinnostuneita kohtaan, jotka kirjoittaa vaivalla "räätälöidyn" hakemuksen firmaan. Hmm miksihän sitä luovuttaa työnhaussa kokonaan. Passiivisaggressiivisesta asenteestani voi varmaan päätellä, että olen ollut töissä viestinnässä ja vastasin ihan kaikkiin sähköposteihin silloin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Oletan että jos firma ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai muuten antaa ymmärtää rekrytoivansa uutta väkeä, hakemuksiin on syytä vastata. Jos taas paiskaat mitä tahansa firmaa hakemuksella, ei firmalla ole velvollisuutta vastata. Hakemus on yhtä turha kuin pyytämättä tullut roskaposti.
Olen itse pienyrittäjä houkuttelevalla alalla, työllistäni itseni lisäksi kaksi työntekijää. En ole palkkaamassa lisää, mutta saan usein työhakemuksia koska firman nimi on esillä päivittäin monessa mediassa. Tästä näkyvyydestä johtuen vastaan hakemuksiin lyhyesti ja kohteliaasti, mutta totta puhuen hakemukset vain ärsyttävät. Olen yksityinen pienyrittäjä, joka on itse rakentanut itselleen ja parille muulle työpaikan. En ole velvoitettu työmarkkinoilla mihinkään sen enempää.
Auttamatta vähän narsistinen omakehu haisee sun viestissä. Muutenkin tuollainen "velvollisuus" -ajattelu on mielestäni myrkyllistä. Tässä käsittelin enemmän käytöstapoja ja viestintää, en niinkään mitään näkymättömiä asioita kuten velvollisuus. Eihän ihmisellä ole velvollisuus kuin kuolla.
Kun työttömille tuli velvoite hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa niin arvatkaa vastasinko niihin yhteenkään? En hitossa vastannut. Ei yksityisyrittäjällä sellaista velvollisuutta ole. Miltäpä kuulostaisi saada 400-500 hakemusta työpaikkaan jota ei ole edes avoimena ? Pitäisikö palkata työntekijä vastailemaan niihin hakemuksiin ? Käyttäkää nyt oikeasti edes vähän sitä päätänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että jos firma ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai muuten antaa ymmärtää rekrytoivansa uutta väkeä, hakemuksiin on syytä vastata. Jos taas paiskaat mitä tahansa firmaa hakemuksella, ei firmalla ole velvollisuutta vastata. Hakemus on yhtä turha kuin pyytämättä tullut roskaposti.
Olen itse pienyrittäjä houkuttelevalla alalla, työllistäni itseni lisäksi kaksi työntekijää. En ole palkkaamassa lisää, mutta saan usein työhakemuksia koska firman nimi on esillä päivittäin monessa mediassa. Tästä näkyvyydestä johtuen vastaan hakemuksiin lyhyesti ja kohteliaasti, mutta totta puhuen hakemukset vain ärsyttävät. Olen yksityinen pienyrittäjä, joka on itse rakentanut itselleen ja parille muulle työpaikan. En ole velvoitettu työmarkkinoilla mihinkään sen enempää.
Auttamatta vähän narsistinen omakehu haisee sun viestissä. Muutenkin tuollainen "velvollisuus" -ajat
Ensinnäkin, iso respect kaverille joka on perustanut yrityksen ja ottanut muutaman työntekijän.
Pienissä firmoissa on pakko keskittyä oleelliseen - on oltava tehokas vähillä resursseilla.
Olisi kuitenkin hakijan kannalta hyvä joa hän saisi mailiinsa automaattivastauksen "emme ole juuri nyt rekrytoimassa" jolloin hän tietää että hakemus skipattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu ei ole yhtään sen arvokkaampi saamaan vastausta kuin joku muukaan, etkö korkeakoulutettu snaijaa, että firmat ovat täynnä ylimielisiä paskiaisia jotka luulevat, että heidän ovelleen tullaan konttaamalla?
"Snaijaan" hyvinkin. Korkeakoulutuksella lähinnä haen tässä sitä, että löytyy koulutus ja työkokemustakin. Eli etten ole mikään mt-kuntoutuja ym ym
Onko "korkeastikoulutettu" sitä mieltä, ettei MT-kuntoutuja tarvitse työpaikkaa tai minkäälaista hyvää kohtelua, jospa et saanut vastausta sen vuoksi, kun kuvittelivat vastaustesi perusteella, että ole juurikin tällainen MT-kuntoutuja.
Ihmeellisen aggressiivine vastaus. Mielestäni edellinen kirjoittaja tarkoitti vain sitä, ettei hänen taustastaan löydy mitään sellaista, jota työnantajat yleensä (pikkumaisia kun ovat) pitävät esteenä työnsaannille. Ei tuossa viitattu mitenkään siihen, ettei hän soisi työpaikkaa kuntoutujille.
Just tuollainen asenne kuin sinullakin on, eli että heti mennään negatiivisen kautta, on just sitä samaa kuin työnantajilla, jotka eivät vastaa hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinulla on korkeakoulututkinto, ei kerro vielä osaamisestasi yhtään mitään. Suomessa korkeakoulutetaan niin paljon ihmisiä, että laatu on laskenut todella. Pelkällä tutkinnolla hakeminen on sama asia kuin kertoisit, että osaat solmia kengännauhasi tai osaat ajaa polkupöyrällä ilman apupyöriä. Sun pitää nimenomaan näyttää, että sulla on osaamista.
Ilmainen vinkki: Se ei näytä kovin suurta osaamista, että lähetetään mustalla fontilla valkoiselle pohjalla kirjoitettu yhden sivun tiedosto, jossa kehutaan itseä. Kannattaa keksiä joku omaperäisempi tapa hankkia töitä.
itse keksittyjä piirakkakuvioita, tyyliin "olen 1 % enkeli ja 99 % rinkeli"?
🤩
Vierailija kirjoitti:
1 avoin työpaikka,700 hakemusta.
Hakemusten käsittely.
1. vaihe ,poista kaikki epämääräisen nimen omaavat hakemukset suoraan Ö mappiin.
2. Poista vastavalmistuneet sekä pitkään työttöminä olleet.
3. Poista alle 30 ja yli 45 vuotiaat.
4. Lähetä lopuille yhdeksälle kutsu työhaastatteluun.
5. Valitse heistä se yksi ja ainoa joka oikeasti haluaa työpaikan ja osallistua työntekemisiin.
Vielläkö ihmettelet miksi sinulle ei kukaan vaivaudu vastaamaan ?
6. Se yksi ja ainoa kieltäytyy paikasta joten palaa takaisin kohtaan 1.
Meillä on käytäntönä ollut palkata jo olemassa olevien työntekijöiden tuntemia ihmisiä. Kesätöihin otetaan vain työntekijöiden lapsia tai heidän sukulaistensa lapsia. Tapa on osoittautunut työyhteisön kannalta hyväksi ja kestäväksi ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun työttömille tuli velvoite hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa niin arvatkaa vastasinko niihin yhteenkään? En hitossa vastannut. Ei yksityisyrittäjällä sellaista velvollisuutta ole. Miltäpä kuulostaisi saada 400-500 hakemusta työpaikkaan jota ei ole edes avoimena ? Pitäisikö palkata työntekijä vastailemaan niihin hakemuksiin ? Käyttäkää nyt oikeasti edes vähän sitä päätänne.
Mistä kukaan heistä olisi voinut tietää, että on yksi viidestäsadasta, varsinkin jos paikkaa ei ole edes avoimena? Enpä usko, että kukaan edes odottaa vastausta, jos on hakenut avoimena hakuna. Kukaan ei varmaan odota myöskään vastausta jostain hanttihommasta, mutta jos haet jotain koulutusta vastaavaa vakityötä ns. vakavasti, niin kivahan se varmaan jotain olisi kuulla.
Itse muuten olen hakenut jotain Tokmannin ja muiden vastaavien paikkoja ja niistä tulee aina automaattikuittaus, et ei tärpänny, mutta kiitos. Jännää, ettei ns. "kunnontyöpaikat" tähän kykene...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU voisi puuttua tähän. Hakijalle pitää vastata miten pitkälle valintaketjussa hakemus eteni ennenkuin tyssäsi. Nykykäytäntö on hakijaa nöyryyttävä.
Käytännössä tyhmimmänkin ihmisen pitäisi ymmärtää mitä on tapahtunut jos hänen hakemukseensa ei vastata yhtään mitään.
Mitä hyötyä / iloa on saada tieto siitä että juuri sinua ei tälläkään kertaa valittu?
Olen eri vastaaja. Rekryprosessit voivat kestää kuukausiakin. Minulle ainakin olisi iloa ja hyötyä tietää, olenko vielä potentiaalisesti mukana vai alanko etsiä muuta työtä. Uskon, että tämä tilanne on monella muullakin, etenkin niillä, joilla nyt on jo työpaikka, mutta hakevat uutta. Heillä ei ole työttömien tapaan samanlaista tarvetta laittaa satoja hakemuksia koko ajan, vaan tekevät täsmähakuja vain niihin paikkoihin, joista ovat oikeasti kiinnostuneita. Heillä on varaa odottaa, josko haastattelukutsu tulee, mutta toisaalta eivät halua olla tyhjän päällä ihmettelemässä, valittiiko kyseiseen paikkaan joku jo vai ei.
Sinulla ei ilmeisesti ole loogista ajattelukykyä tajutaksesi tämän.
Miten hiton huonoja olette jos ette vuoden aikana yhtä työpaikkaa saa? Minkä ihmeen takia olette edes irtisanoutuneet edellisestä työpaikastanne ilman että teillä on jo uusi työpaikka sovittuna ?
Eihän parisuhdettakaan lopeteta ennenkuin on jo uusi muija hommattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU voisi puuttua tähän. Hakijalle pitää vastata miten pitkälle valintaketjussa hakemus eteni ennenkuin tyssäsi. Nykykäytäntö on hakijaa nöyryyttävä.
Käytännössä tyhmimmänkin ihmisen pitäisi ymmärtää mitä on tapahtunut jos hänen hakemukseensa ei vastata yhtään mitään.
Mitä hyötyä / iloa on saada tieto siitä että juuri sinua ei tälläkään kertaa valittu?
Olen eri vastaaja. Rekryprosessit voivat kestää kuukausiakin. Minulle ainakin olisi iloa ja hyötyä tietää, olenko vielä potentiaalisesti mukana vai alanko etsiä muuta työtä. Uskon, että tämä tilanne on monella muullakin, etenkin niillä, joilla nyt on jo työpaikka, mutta hakevat uutta. Heillä ei ole työttömien tapaan samanlaista tarvetta laittaa satoja hakemuksia koko ajan, vaan tekevät täsmähakuja vain
Kerro loogisena ihmisenä, miten työnantaja erottaa nämä kaksi tai kolme tosissaan työpaikkaa hakevat muista hakemuksista satojen joukosta? Jos ja kun työpaikkaa ei ole ilmoitettu edes avoimeksi, eli työtä ei ole edes olemassa??
Vierailija kirjoitti:
Miten hiton huonoja olette jos ette vuoden aikana yhtä työpaikkaa saa? Minkä ihmeen takia olette edes irtisanoutuneet edellisestä työpaikastanne ilman että teillä on jo uusi työpaikka sovittuna ?
Eihän parisuhdettakaan lopeteta ennenkuin on jo uusi muija hommattuna.
Vaikka viestisi on sävyltään hyvin ankara, niin pidän sen sisällöstä ja se sisältää totuuden. Viime työpaikka oli määräaikainen, ja se ei ollut omaan makuun. Rehellisesti sanottuna en olisi halunnut jäädä sen naisen alaiseksi joka oli esi"henkilö".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinulla on korkeakoulututkinto, ei kerro vielä osaamisestasi yhtään mitään. Suomessa korkeakoulutetaan niin paljon ihmisiä, että laatu on laskenut todella. Pelkällä tutkinnolla hakeminen on sama asia kuin kertoisit, että osaat solmia kengännauhasi tai osaat ajaa polkupöyrällä ilman apupyöriä. Sun pitää nimenomaan näyttää, että sulla on osaamista.
Ilmainen vinkki: Se ei näytä kovin suurta osaamista, että lähetetään mustalla fontilla valkoiselle pohjalla kirjoitettu yhden sivun tiedosto, jossa kehutaan itseä. Kannattaa keksiä joku omaperäisempi tapa hankkia töitä.
Olen eri, mutta mitä oikein tarkoitat tolla viimeisellä? Siis korpeaako sua se, että joku hakee asiallisella ja selkeällä Word- tiedostolla? Oletko sinä niitä tyyppejä, joiden mielestä hakija on jo kättelemättä "nolo", jos dokumentti ei huuda sitä, että se on tehty jollain "Can
Olen niitä, jotka lähettävät työnäytteen CV:n mukana. Olen tällä hetkellä analyytikon tehtävissä finanssialalla. Työpaikkani sain lähettämällä CV:n lisäksi tein osaamisnäytteenä analyysin julkisten datalähteiden avulla eli käytin kansantalouden tilinpidon tilastoja (saa ilmaiseksi Tilastokeskukselta) ja pörssikursseja (nämäkin löytyy ihan googlaamalla) ja tein näiden perusteella pienen "minitutkielman", jonka liitin mukaan.
Ennen tätä olin pitkään analyytikkona terveysalan yrityksessä. Silloinkin sain työpaikan käyttämällä julkisia datalähteitä ja tekemällä niiden avulla analyysin, jonka liitin CV:n oheen. CV:ni ei ole perinteinen Wordilla kirjoitettu, vaan käytin siihen overleaf.comin valmispohjia ja kirjoitin niille käyttäen LaTeX-ladontakieltä. Tämäkin näyttää teknistä osaamista.
Väitän, että jokainen ihminen keksii omalta alaltaa jonkun edes vähän erottuvan tavan hakea töitä. Jos ei muuta, niin jonkunlainen työnäyteportfolio mukaan.
Miten aina oletetaan, että mt-kuntoutujalla ei ole koulutusta? Itselläni on korkeakoulututkinto, mutta se ei jostain syystä ole estänyt sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Miten aina oletetaan, että mt-kuntoutujalla ei ole koulutusta? Itselläni on korkeakoulututkinto, mutta se ei jostain syystä ole estänyt sairastumista.
En oleta sinusta yhtään mitään. Ei mitään mt-ongelmia vastaan, ne on osa elämää. Onpa tuota tullut itselläkin masistelut ja traumat käytyä elämässä läpi. Onhan noita, mutta en aio niissä velloa.
Firmoilla menee nyt niin lujaa ettei ole tarvetta vastailla kaiken maailman loisille. Eivät kuitenkaan oikeasti hae töitä, vaan pistävät hakemuksia karenssin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja. Rekryprosessit voivat kestää kuukausiakin. Minulle ainakin olisi iloa ja hyötyä tietää, olenko vielä potentiaalisesti mukana vai alanko etsiä muuta työtä. Uskon, että tämä tilanne on monella muullakin, etenkin niillä, joilla nyt on jo työpaikka, mutta hakevat uutta. Heillä ei ole työttömien tapaan samanlaista tarvetta laittaa satoja ha
Kerro loogisena ihmisenä, miten työnantaja erottaa nämä kaksi tai kolme tosissaan työpaikkaa hakevat muista hakemuksista satojen joukosta? Jos ja kun työpaikkaa ei ole ilmoitettu edes avoimeksi, eli työtä ei ole edes olemassa??
Samalla tavalla erottaa kuin silloin, kun paikka on julkisessa haussa. Vai tarkoitatko sitä, että työnantajat eivät yleensäkään osaa erottaa kuka on hyvä tai huono hakija? Itse asiassa se taitaakin olla totta. :D
Minua hakijana kiinnostaa se, olenko yhä prosessissa mukana vai en. Siihen auttaa, jos hakemukseen saa vastauksen. Jos ei vastata, niin se antaa huonon kuvan työnantajasta, joka saa ihan yksinään itkeskellä, kun hakijoita ei kohta olekaan, kun "yhyy, on niin vaikea erottaa hyvät huonoista".
"Väitän, että jokainen ihminen keksii omalta alaltaa jonkun edes vähän erottuvan tavan hakea töitä. Jos ei muuta, niin jonkunlainen työnäyteportfolio mukaan."
Sitten kun hakijat alkavat lähetellä näitä erilaisia työnäytteitään (esim. myyjä videokuvaa siitä kun istuu kassalla piippaamassa tuotteita), niin misä vetoa, että työnantajat alkavat valittaa liian kirjavista hakemuksista.
Nytkin iso osa työpaikoista pitää hakea geneerisen nettilomakkeen kautta, joten on mielenkiintoista, jos yritykset väittävät, että he oikeasti haluavatkin portfolioita.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään pienyritätjä ole vaan tuo ikuinen 4 työpaikan hakuvelvoitteesta inisevä palstarolli.
Mutta tässä viestissä on nyt kuitenkin se pointti, mitä moni palstan kotona makoilija ei ymmärrä. Kaikkiin viesteihin vastaaminen vie oikeasti aikaa, jos niitä on satoja.
Pikkupaikkakunnalla suhteilla valittiin,vaikka kuinka olisi ollut veemäinen eikä omannut kokemusta alalta. Että ei siksikään tartte ihmetellä miksi ei ole töitä tarjolla,suhteilla mennään joka kaupungissa.