Miksi työpaikat ei vastaa työhakemuksiin?
Onko ne firmat jotenkin niin erityisen hienoja ja tärkeitä, ettei korkeakoulutetulle työnhakijalle edes vastata? Ei mitään kuittausta, että viesti on tullut perille ja kiitos kun hait ja paskafirmamme kiinnostaa sinua liibalaaba. Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä.
Ei mitään kunnioitusta kiinnostuneita kohtaan, jotka kirjoittaa vaivalla "räätälöidyn" hakemuksen firmaan. Hmm miksihän sitä luovuttaa työnhaussa kokonaan. Passiivisaggressiivisesta asenteestani voi varmaan päätellä, että olen ollut töissä viestinnässä ja vastasin ihan kaikkiin sähköposteihin silloin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut aina vähintään se "ei, kiitos".
Ei sieltä mitään tuollaista koskaan tule, ihan keksitty juttu, jokainen tietään sen "valintan ei TÄLLÄ KERTAA kohdistunut sinuun" homman. Joka on aika mauton, kun pitää jotenkin selitellä tuolla "tällä kertaa" asialla.
On taas ongelmat. Sait vastauksen ja ehkä ymmärsit sen? Tai sitten sekin oli liian monitulkintainen.
Hakemuksiin vastaaminen on kohteliasta, mutta ihan oikeasti. Ne lähetetään järjestelmänä massapostituksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pariin vuoteen jaksanut hakea töitä koska ei kukaan vastaa hakemuksiin edes. Pitäkää työnne ei kiinnosta enää.
Aktiivimalli 2:n mukaan pitää tehdä 4 työhakemusta 4 viikon jaksoissa, jotta on oikeutetttu työttömyysturvaan.
Minun ei pidä. Eivät ne työkkärissä ole ottaneet edes yhteyttä minuun. Pitävät minua vaarallisena koska haukuin ne kerran lyttyyn ja uhkasin vetää turpaan. Kerran virkailija väitti että minulla ei ole elämänhallintaa ja juon kuulemma viinaa paljon. Suutuin ja uhkasin vetää turpaan sitä. Pian tuli kirje että asiakkuuteni loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus aloituksesta:
"Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä."
Miksi joku ylipäänsä edes hakisi töitä firmasta johon ei olla edes rekrytoimassa väkeä?
Minä. Työtön työnhakija, jolla on ollut monta kuukautta velvollisuus hakea neljää työpaikkaa.
Jaa. Sä et siis oikeasti edes halua saada töitä hakemalla vain todellisia avoimia työpaikkoja.
1 avoin työpaikka,700 hakemusta.
Hakemusten käsittely.
1. vaihe ,poista kaikki epämääräisen nimen omaavat hakemukset suoraan Ö mappiin.
2. Poista vastavalmistuneet sekä pitkään työttöminä olleet.
3. Poista alle 30 ja yli 45 vuotiaat.
4. Lähetä lopuille yhdeksälle kutsu työhaastatteluun.
5. Valitse heistä se yksi ja ainoa joka oikeasti haluaa työpaikan ja osallistua työntekemisiin.
Vielläkö ihmettelet miksi sinulle ei kukaan vaivaudu vastaamaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä mitään tuollaista koskaan tule, ihan keksitty juttu, jokainen tietään sen "valintan ei TÄLLÄ KERTAA kohdistunut sinuun" homman. Joka on aika mauton, kun pitää jotenkin selitellä tuolla "tällä kertaa" asialla.
Huonosti tulee vastauksia. Yli 1 000 hakemusta lähettänyt tässä vuosien saatossa ja vain murto osasta tullut vaitaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vielä kuvittelee että korkeakoulututkinto on muka automaattisesti edesauttava meriitti työnhaussa vuonna 2024 😂
Enemmänkin rasite jos olet ollut työttömänä jonkin aikaa ja haluat laajentaa hakukriteereitäsi.
Monissa julkisen alan viroissa edellytetään jonkin alan korkeakoulututkintoa, jotta se hakemus kannattaa ylipäätään lähettää.
Arvasin että pointti menee joltain ohi. Totta kai se korkeakoulututkinto vaaditaan moneen paikkaan. Luitko ja ajattelitko yhtään? Avainsana oli AUTOMAATTISESTI.
Kyllä AUTOMATIIKKA toimii tehokkaasti silloinkin kun ei ole alalle sopivaa tutkintoa.
Minä en ole korkeakoulutettu, mutta koulutettu alani ammattilainen. Juuri täytin hakulomakkeen erään työnantajan sivuilla ja kyllä ärsytti, ettei edes se sivu antanut kuittausta, että hakemus on lähetetty onnistuneesti. Saati että olisi tullut sähköpostikuittausta. Aion soittella jonkun päivän päästä perään, siinähän sitten vastailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pariin vuoteen jaksanut hakea töitä koska ei kukaan vastaa hakemuksiin edes. Pitäkää työnne ei kiinnosta enää.
Aktiivimalli 2:n mukaan pitää tehdä 4 työhakemusta 4 viikon jaksoissa, jotta on oikeutetttu työttömyysturvaan.
Minun ei pidä. Eivät ne työkkärissä ole ottaneet edes yhteyttä minuun. Pitävät minua vaarallisena koska haukuin ne kerran lyttyyn ja uhkasin vetää turpaan. Kerran virkailija väitti että minulla ei ole elämänhallintaa ja juon kuulemma viinaa paljon. Suutuin ja uhkasin vetää turpaan sitä. Pian tuli kirje että asiakkuuteni loppui.
Olet siiis toimeentulotuen varassa, jos et täytä työttömän työnhakijan edellytyksiä. Väkivallalla uhkailu ja viinan juonti ei ainakaan paranna tilannetta.
Oletan että jos firma ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai muuten antaa ymmärtää rekrytoivansa uutta väkeä, hakemuksiin on syytä vastata. Jos taas paiskaat mitä tahansa firmaa hakemuksella, ei firmalla ole velvollisuutta vastata. Hakemus on yhtä turha kuin pyytämättä tullut roskaposti.
Olen itse pienyrittäjä houkuttelevalla alalla, työllistäni itseni lisäksi kaksi työntekijää. En ole palkkaamassa lisää, mutta saan usein työhakemuksia koska firman nimi on esillä päivittäin monessa mediassa. Tästä näkyvyydestä johtuen vastaan hakemuksiin lyhyesti ja kohteliaasti, mutta totta puhuen hakemukset vain ärsyttävät. Olen yksityinen pienyrittäjä, joka on itse rakentanut itselleen ja parille muulle työpaikan. En ole velvoitettu työmarkkinoilla mihinkään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksink... 🤦 Eiköhän tuo kommentoija tarkoittanut just tätä samaa, kirjoitti sen vain tänne yksinkertaistetummin.
Ne hakevat työntekijää, eivätkä kirjeenvaihtokaveria. Työhakemuksia voi tulla niin paljon, ettei niihin kaikkiin joudeta vastaamaan. Ei niitä kaikkia edes lueta!
Vierailija kirjoitti:
Oletan että jos firma ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai muuten antaa ymmärtää rekrytoivansa uutta väkeä, hakemuksiin on syytä vastata. Jos taas paiskaat mitä tahansa firmaa hakemuksella, ei firmalla ole velvollisuutta vastata. Hakemus on yhtä turha kuin pyytämättä tullut roskaposti.
Olen itse pienyrittäjä houkuttelevalla alalla, työllistäni itseni lisäksi kaksi työntekijää. En ole palkkaamassa lisää, mutta saan usein työhakemuksia koska firman nimi on esillä päivittäin monessa mediassa. Tästä näkyvyydestä johtuen vastaan hakemuksiin lyhyesti ja kohteliaasti, mutta totta puhuen hakemukset vain ärsyttävät. Olen yksityinen pienyrittäjä, joka on itse rakentanut itselleen ja parille muulle työpaikan. En ole velvoitettu työmarkkinoilla mihinkään sen enempää.
Erikoinen asenne sulla. Olisit iloinen, että yrityksesi on noin kiinnostava. Hyvä että edes vastaat kohteliaasti takaisin, koska milloin vain voit olla tilanteessa, että työntekijäsi syystä tai toisesta lähtee, ja joudut rekrytoimaan uuden työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
200 hakemusta, joista 150 on laiskojen työnvieroksujien copypaste-pakkohakemuksia ja suurin osa lopuista ylipätevien passiivisaggressiivisten potentiaalisten valittajien hakemuksia. En minäkään vastailisi, joku suorittavan portaan HR-höylä saa seuloa joukosta maks. 5 potentiaalista joista 3 haastatellaan kunnolla.
Voi vi....... sanon minä. Ei se riitä että kertoo koulutuksen ja mitä on tehnyt ennen. Ihan naurettavaa pelleilyä on nykyajan työnhaku. Tv. Rouva 52v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen asenne sulla. Olisit iloinen, että yrityksesi on noin kiinnostava. Hyvä että edes vastaat
Niin teenkin, eli vastaan ettei firma saa tylyä mainetta. Toki laitan kiinnostavimmat hakemukset talteen, jos joskus todella tarvitsisin uutta tekijää. Alalla tehdään myös paljon freelance-työtä, voin tarvittaessa tarjota myös keikkaa jos töitä on enemmän kuin itse ehditään tekemään. En voi sille mitään, että silti ärsyynnyn hakemuksista. Joskus jopa kollegat ovat suositelleet kysymään työtä meiltä. Se turhauttaa, kun en ole ilmoittanut hakevani ketään.
Kertoo työvoiman ylitarjonnasta. Ei mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
EU voisi puuttua tähän. Hakijalle pitää vastata miten pitkälle valintaketjussa hakemus eteni ennenkuin tyssäsi. Nykykäytäntö on hakijaa nöyryyttävä.
Käytännössä tyhmimmänkin ihmisen pitäisi ymmärtää mitä on tapahtunut jos hänen hakemukseensa ei vastata yhtään mitään.
Mitä hyötyä / iloa on saada tieto siitä että juuri sinua ei tälläkään kertaa valittu?
Kuvitteletko, että työnantaja kirjoittaisi sinulle jonkin yksilöidyn perustelun sille ettet kelpaa edes työhaastatteluun? Mitä hyötyä sinulle siitä olisi ? Keräilet niitä ja vanhainkodissa ihailet ettet koskaan kelvannut mihinkään?
Vai vielä vastaamispakkolaki..mitä hyötyä siitä kenellekään olisi ?
" Emme kutsuneet sinua haastatteluun koska sinulla ei ole riittävää koulutusta/kokemusta/ymmärrystä".
" Valitettavasti olet liian yksinkertainen suoriutuaksesi työtehtävästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti tulee vastauksia. Yli 1 000 hakemusta lähettänyt tässä vuosien saatossa ja vain murto osasta tullut vaitaus.
Mihin tarvitset niitä yli tuhatta vastausta joissa sinulle sanotaan että et kelpaa ? Saisivatko ne tuntemaan itsesi tärkeäksi ?
Ne työhakemukset laitetaan uuniin!
"Niin teenkin, eli vastaan ettei firma saa tylyä mainetta. Toki laitan kiinnostavimmat hakemukset talteen, jos joskus todella tarvitsisin uutta tekijää. Alalla tehdään myös paljon freelance-työtä, voin tarvittaessa tarjota myös keikkaa jos töitä on enemmän kuin itse ehditään tekemään. En voi sille mitään, että silti ärsyynnyn hakemuksista. Joskus jopa kollegat ovat suositelleet kysymään työtä meiltä. Se turhauttaa, kun en ole ilmoittanut hakevani ketään."
---------------------------
Täähän se onkin hauskaa, että työnhakijan pitäisi olla kaikin keinoin aktiivinen, tehdä avoimiakin hakemuksia, mutta yrityksiä/ työnantajia se ärsyttää. Näin työnhakijan näkökulmasta on vaan pakko kokeilla, ehkä joskus jostain tärppääkin. Ehkä joku yrittäjä on miettinyt, että tartteis työntekijää, mutta ei vaan ole vielä aloittanut hakemista ja satut just siihen saumaan. Sori vaan hirveästi ihan kaikkien kiinnostuneiden puolesta.
EU voisi puuttua tähän. Hakijalle pitää vastata miten pitkälle valintaketjussa hakemus eteni ennenkuin tyssäsi. Nykykäytäntö on hakijaa nöyryyttävä.