Miksi työpaikat ei vastaa työhakemuksiin?
Onko ne firmat jotenkin niin erityisen hienoja ja tärkeitä, ettei korkeakoulutetulle työnhakijalle edes vastata? Ei mitään kuittausta, että viesti on tullut perille ja kiitos kun hait ja paskafirmamme kiinnostaa sinua liibalaaba. Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä.
Ei mitään kunnioitusta kiinnostuneita kohtaan, jotka kirjoittaa vaivalla "räätälöidyn" hakemuksen firmaan. Hmm miksihän sitä luovuttaa työnhaussa kokonaan. Passiivisaggressiivisesta asenteestani voi varmaan päätellä, että olen ollut töissä viestinnässä ja vastasin ihan kaikkiin sähköposteihin silloin.
Kommentit (85)
Edellisessä työpaikassa käsiteltiin hakemukset näin:
1. puolet summanmutikassa roskiin
2. pikaharavointi kiinnostavampien osalta ja loput roskiin
3. lopullinen valinta muutamien perusteela
Vain haastatteluihin päässeille vastauksia
Joku vielä kuvittelee että korkeakoulututkinto on muka automaattisesti edesauttava meriitti työnhaussa vuonna 2024 😂
Enemmänkin rasite jos olet ollut työttömänä jonkin aikaa ja haluat laajentaa hakukriteereitäsi.
Tuttua mutta kaiken huippu oli kun olen keikkatyöläinen ja rekrytoija kysyi sähköpostilla onko halukkaita toiselle yritykselle töihin niin saisimme lisäåtunteja, ilmaisin sitten kiinnostukseni ja nyt on viikko jo mennyt eikä mitään ole vastannut takaisin vaikka sanoi että vastaa vielä saman viikonlopun aikana. Oletan etten saa sitä paikkaa. Luulen ettei introvertti luonteeni takia minua haluta ottaa mihinkään töihin vaikka puhumistaidoilla ei niissä töissä ole osaa eikä arpaa. Silti pärstäkerroin ja paskanpuhuminen on prioriteetti. Nykyajan työnhaku on säälittävää ja kaikki on rekrytoijien ja yritysten vika vaikka kuinka työnhakijoita ja työttömiä haukutaan. Helpointahan on mieluummin kohdistaa viha niihin jotka eivät voi tapella vastaan kuin yrittää muuttaa huonoja tehottomia rakennelmia.
Edellisessä duunissa jeesasin pomoa ja HR:aa usein hakemusten käsittelyssä. Valittiin yleensä jotkut avainsanat tai -lauseet, ja jos hakemuksista löytyi yksikään niistä, niin saman tien roskakoriin. Helposti sai karsittua 60-70% tauhkaa pois suht pienellä työllä kun istuttiin kimpassa saman pöydän ääressä, luettiin isolta näytöltä ja hakattiin deleteä.
Vierailija kirjoitti:
Joku vielä kuvittelee että korkeakoulututkinto on muka automaattisesti edesauttava meriitti työnhaussa vuonna 2024 😂
Enemmänkin rasite jos olet ollut työttömänä jonkin aikaa ja haluat laajentaa hakukriteereitäsi.
Jos luulet että pidän korkeakoulutusta jonain erityisenä saavutuksena, olet väärässä. Voin kyllä myöntää että pidän sitä silti saavutuksena omalla kohdallani, koska ajattelin että olen niin tyhmä etten saa edes valkolakkia. Noh, sain kirjoitettua aikanaan ylioppilaaksi ja läpäisin korkeakoulun. Saa siitä olla ylpeä jos on pienet odotukset itselle ja itsetunto maanraossa.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti perhe tekeille jos on ylempi tutkinto eikä työpaikkaa näytä sillä irtoavan tai vaihtoehtoisesti pitää heivata se tutkinto ulos kuten jokin häpeätahra ja toimia kuten ei olisi koskaan ollutkaan, silloin joutuu puntaroimaan niitä omia avujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu ei ole yhtään sen arvokkaampi saamaan vastausta kuin joku muukaan, etkö korkeakoulutettu snaijaa, että firmat ovat täynnä ylimielisiä paskiaisia jotka luulevat, että heidän ovelleen tullaan konttaamalla?
"Snaijaan" hyvinkin. Korkeakoulutuksella lähinnä haen tässä sitä, että löytyy koulutus ja työkokemustakin. Eli etten ole mikään mt-kuntoutuja ym ym
Onko "korkeastikoulutettu" sitä mieltä, ettei MT-kuntoutuja tarvitse työpaikkaa tai minkäälaista hyvää kohtelua, jospa et saanut vastausta sen vuoksi, kun kuvittelivat vastaustesi perusteella, että ole juurikin tällainen MT-kuntoutuja.
Ei tarvi mieltä pahoittaa.
Korkeasti koulutettu on hyvin usein osoittautunut täydelliseksi tyhjäpääksi ja sopimattomaksi tiimityöskentelijäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu ei ole yhtään sen arvokkaampi saamaan vastausta kuin joku muukaan, etkö korkeakoulutettu snaijaa, että firmat ovat täynnä ylimielisiä paskiaisia jotka luulevat, että heidän ovelleen tullaan konttaamalla?
"Snaijaan" hyvinkin. Korkeakoulutuksella lähinnä haen tässä sitä, että löytyy koulutus ja työkokemustakin. Eli etten ole mikään mt-kuntoutuja ym ym
Onko "korkeastikoulutettu" sitä mieltä, ettei MT-kuntoutuja tarvitse työpaikkaa tai minkäälaista hyvää kohtelua, jospa et saanut vastausta sen vuoksi, kun kuvittelivat vastaustesi perusteella, että ole juurikin tällainen MT-kuntoutuja.
Ei tarvi mieltä pahoittaa.
Korkeasti koulutet
Selvä juttu! Ehkä voisit tehdä asiasta oman ketjun tänne? Saisit käsitellä aihetta paremmin.
En ole pariin vuoteen jaksanut hakea töitä koska ei kukaan vastaa hakemuksiin edes. Pitäkää työnne ei kiinnosta enää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut aina vähintään se "ei, kiitos".
Valtiolle lähetetyille hakemuksille tulee yleensä se "tämä arpa ei voita, parempi onni seuraavalla kerralla" viesti. Jos ei pääsee haastatteluun asti, niin eihän sillä viestillä ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
En ole pariin vuoteen jaksanut hakea töitä koska ei kukaan vastaa hakemuksiin edes. Pitäkää työnne ei kiinnosta enää.
Mullakin välillä tulee lannistuminen. Ehkä se on nytkin käynnissä ja valloittava asia mielessä. Silti välillä nousee se tietty ajatus, että "mullekin semmonen suojatyöpaikka perkele!" Onhan se nyt kumma kun olen jo lähempänä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä, mutta ei ole mitään vakituista leipää. En nyt tarkoita että maailma olisi minulle mitään velkaa, mutta kyllä se katkeroittaa tällaista minun kaltaista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa julkisen alan viroissa edellytetään jonkin alan korkeakoulututkintoa, jotta se hakemus kannattaa ylipäätään lähettää.
Varmaankin siksi, että firmoissa on valtava työvoimapula työntää satoja ja taas satoja turhia työhakemuksia silppurista läpi yötä päivää, ja käännyttää joka toinen "asiakas" ovea kohti, kun osoittautuvat työnhakijoiksi.
Hakemuksia on satamäärin, ymmärrettävää. Ei se oikeastaan hakijan asemaa paranna. Jutilan sanoja lainaten, mene eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2:n mukaan pitää tehdä 4 työhakemusta 4 viikon jaksoissa, jotta on oikeutetttu työttömyysturvaan.
Lainaus aloituksesta:
"Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä."
Miksi joku ylipäänsä edes hakisi töitä firmasta johon ei olla edes rekrytoimassa väkeä?
Vierailija kirjoitti:
Hakemuksia on satamäärin, ymmärrettävää. Ei se oikeastaan hakijan asemaa paranna. Jutilan sanoja lainaten, mene eteenpäin.
Sun mene eteenpäin -heitto ei ole mahdollista. Olen työmarkkinatuella ja minulla on velvollisuus olla "työvoimareservissä" ja hakea työtä. Eipä sieltä ole moneen kuukauteen kukaan ollut edes yhteydessä kuitenkaan. Mitä tämä eteenpäin meneminen voisi tarkoittaa käytännössä sitten? Ajattelen että tarkoitat että pitää lopettaa kaikenlainen yrittäminen elämässä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus aloituksesta:
"Tai edes vastaus että ei ole rekry nyt valitettavasti käynnissä."
Miksi joku ylipäänsä edes hakisi töitä firmasta johon ei olla edes rekrytoimassa väkeä?
Minä. Työtön työnhakija, jolla on ollut monta kuukautta velvollisuus hakea neljää työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa julkisen alan viroissa edellytetään jonkin alan korkeakoulututkintoa, jotta se hakemus kannattaa ylipäätään lähettää.
Arvasin että pointti menee joltain ohi. Totta kai se korkeakoulututkinto vaaditaan moneen paikkaan. Luitko ja ajattelitko yhtään? Avainsana oli AUTOMAATTISESTI.
Olen eri, mutta mitä oikein tarkoitat tolla viimeisellä? Siis korpeaako sua se, että joku hakee asiallisella ja selkeällä Word- tiedostolla? Oletko sinä niitä tyyppejä, joiden mielestä hakija on jo kättelemättä "nolo", jos dokumentti ei huuda sitä, että se on tehty jollain "Canvalla"? Oletko niitä tyyppejä, joiden CV:ssä teksti on värikkäiden pallojen sisällä, ja sen lisäksi itse keksittyjä piirakkakuvioita, tyyliin "olen 1 % enkeli ja 99 % rinkeli"? Tästäkö pitäisi tuntea jotakin häpeää ja ottaa oppia?
Vai oliko sulla ihan oikeitakin neuvoja perus CV+hakemuskirje sijaan ns. ei-luovalle alalle?