Pelkään lapsettomuushoitoja aivan järkyttävän paljon
Pelkään lapsettomuushoitoja aivan järkyttävän paljon. Minulla vaikea, operoitu endometrioosi ja lääkäri mainitsi jo IVF-hoidon. Aloitin Procrenin pari kuukautta sitten ja menemme siitä suoraan stimulaatioon.
Kieltäydyin aikoinaan kierukan laitosta, koska tunsin niin voimakasta kauhua. Miten selviäisin sitten kaikesta hoitoihin liittyvästä? Munasolujen keräys, hedelmöitys neulalla Mitä enemmän tutustun aiheeseen, sitä enemmän pelkään. Pelkään sitäkin, että jään lapsettomaksi omien tyhmien pelkojen vuoksi. Miten te olette selvinneet kaikesta?
Kommentit (114)
Hei. En ehdi lukemaan aiempia viestejä mutta minulla on 2 ivf alkuista koululaista. Minun aarteet! Miten jaksoin? Välillä itkien, välillä toiveikkaana, välillä surussa, välillä epätoivoisena. Mutta tärkeintä on vaan jatkaa. Palkinto on huima ja aika korjaa sitten sielun haavat. Silti, lapsettomuus jättää jäljen. Mutta jälki auttaa muistamaan mikä rikkaus elämään lapset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään lapsettomuushoitoja aivan järkyttävän paljon. Minulla vaikea, operoitu endometrioosi ja lääkäri mainitsi jo IVF-hoidon. Aloitin Procrenin pari kuukautta sitten ja menemme siitä suoraan stimulaatioon.
En ymmärtänyt sanaakaan tuosta.
Kieltäydyin aikoinaan kierukan laitosta, koska tunsin niin voimakasta kauhua. Miten selviäisin sitten kaikesta hoitoihin liittyvästä? Munasolujen keräys, hedelmöitys neulalla. Mitä enemmän tutustun aiheeseen, sitä enemmän pelkään. Pelkään sitäkin, että jään lapsettomaksi omien tyhmien pelkojen vuoksi. Miten te olette selvinneet kaikesta?
Mitä pelkäät? Nukutetaanko tuon ajaksi? Se on ainoa asia, jota voi pelätä. Mutta toisaalta voit kuolla nukkuessasikin - sama asia. Sydän voi pettää koska vain. Nyt. Et ehdi tajutakaan, kun olet jo kuolleena maassa. Ja mitä siinä on pelkäämistä? Silloinhan kaikki loppuu, niin ei tarvitse kipua kokea eikä murehtia enää mistään!
Itsellä eka IVF-kierros pitkällä kaavalla kesken ja sanoisin, että kaikki on ollut helpompaa kuin mitä odotin.
Stimulaatiopistokset ovat olleet helpompia kuin Procrenin pistäminen enkä huomannut mitään haittavaikutuksia kummastakaan, mitä nyt stimulaation loppupuolella toista munasarjaa hiukan aristi.
Punktiokipu oli vähäisempää, kuin mitä odotin. Ennen toimenpidettä sain pahoinvointilääkkeen sekä särkylääkkeen, ja heti toimenpiteen alkaessa opiaattia suoneen. Toimenpide oli ikävä, mutta sanoisin että endometrioosin vuoksi kuukautiseni ovat ilman riittävää kivunlievitystä paljon kivuliaammat kuin punktion aikana kokemani kipu.
Henkisesti rankin vaihe on vasta edessä, mutta tähän asti olen selvinnyt fyysisesti vähällä.
Kovasti tsemppiä hoitoihin!
Lapsi saatu icsi avulla. Oli niin toivottu, että kestin mieluusti ne yli puolen vuoden piikitykset, kaikki toimenpiteet ja niihin liittyvän sekä maksoin itse koko lystin yksityisellä.
Olen nyt ilkeä, mutta ap miettisin nyt oikeasti, että onko a) halua b) rahaa tuolle prosessille. Jos tulet raskaaksi, niin tajuatko, paljonko lapseen tulee menemään rahaa?
Äitiys alkaa siitä, kun joku sinun oma se varmaan tuntuu inhottavalta ei mene sen lapsen yli tärkeysjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Hurjalta kuulostaa toimenpidekivut kun fentanyylia annetaan. Ihmetyttää myös että edes joskus saa kunnon kipulääkkeen tässä kivunhoidon kehitysmaassa.
AP, tulta päin vaan! Puhu avoimesti ja pyydä apua että tilanteeseen reagoidaan sen vaatimalla tavalla. Kaikkea hyvää sinulle
Ei fentanyyliä vaan sen johdannaista, alfentaniilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjalta kuulostaa toimenpidekivut kun fentanyylia annetaan. Ihmetyttää myös että edes joskus saa kunnon kipulääkkeen tässä kivunhoidon kehitysmaassa.
AP, tulta päin vaan! Puhu avoimesti ja pyydä apua että tilanteeseen reagoidaan sen vaatimalla tavalla. Kaikkea hyvää sinulle
Mä en tiedä muuta kuin mitä lääkäri sanoi antavansa. Muistaakseni omakannassa lukee myös ihan fentanyyli.
Mulla paha neulakammo. Silti IVF sujui hyvin. Sen verran jännittää neulat, että 2 synnytystä mennyt ilokaasulla, koska epiduraali pelottaa enemmän kuin synnytyskivut. Pelot ei aina ole järjellä selitettävissä.
Kun on 15 kärsinyt kivuista, lantionpohjan lihakset ovat mulla ainakin aivan totaalisen jumissa ja jännitän niitä 24/7. Näin sanoi fysioterapeutti. Kuulemma synnytykseen pitäisi saada lihakset jotenkin pois lukosta. Tämänkin takia alatiesynnytys jännittää, jos joudutaan hätäsektioon kun en saa vauvaa ulos. Mieluummin suunniteltu sektio sitten. Laproskopiasta kyllä jäi mieleen, että vatsan alueen haavat ovat kipeitä..
Ap
Korjaus edelliseen viestiin: Siis kun on 15 vuotta* kärsinyt
Ap
Sektio pahempi jos vedetään auki lantiosta lantioon kuin viivana alavatsasta ylös.. ainakin mitä tiedän tunnon palautumattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä muuta kuin mitä lääkäri sanoi antavansa. Muistaakseni omakannassa lukee myös ihan fentanyyli.
Mulla paha neulakammo. Silti IVF sujui hyvin. Sen verran jännittää neulat, että 2 synnytystä mennyt ilokaasulla, koska epiduraali pelottaa enemmän kuin synnytyskivut. Pelot ei aina ole järjellä selitettävissä.
Katsoin juuri Areenasta tanskalaista sarjaa, jossa seurataan lapsettomia pareja. Siellä munasolupunktiossa annetaan näköjään morfiinia ja vieläpä etukäteen, ennen kuin nainen on makuuasennossa! Itse en todellakaan olisi pysynyt pystyssä Rapifenin saatuani.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Katselin äsken akupunktion hintoja ja on valitettavasti minulle liian kallista. Akupainantaan voisi olla varaa..
Ap
Akupunktio kallista? ei sulla kuule ole varaa lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ilkeitä ihmisiä, älä välitä ap
Kaikki äidit tietävät, että vanhemmuus on kova koulu. Synnytys ei ole lasten leikkiä sekään ja siitä se taival vasta alkaa. Kaikenlaisia koetinkiviä on edessä, riittämättömyyden tunnetta ja epävarmuutta. Jos ap on noin kauhuissaan jo lapsettomuushoidoista, niin mielestäni on ihan relevantti kysymys, että selviytyykö hän äitiydestä tai että olisiko se hänen kaltaiselleen järkevä valinta.
Eipä miesten kyvykkyyttä isäksi testata neulalla vatsanpeitteiden läpi pistelemällä.
Löytyykö vielä kokemuksia IVF-hoidoista?
Ap