Pelkään lapsettomuushoitoja aivan järkyttävän paljon
Pelkään lapsettomuushoitoja aivan järkyttävän paljon. Minulla vaikea, operoitu endometrioosi ja lääkäri mainitsi jo IVF-hoidon. Aloitin Procrenin pari kuukautta sitten ja menemme siitä suoraan stimulaatioon.
Kieltäydyin aikoinaan kierukan laitosta, koska tunsin niin voimakasta kauhua. Miten selviäisin sitten kaikesta hoitoihin liittyvästä? Munasolujen keräys, hedelmöitys neulalla Mitä enemmän tutustun aiheeseen, sitä enemmän pelkään. Pelkään sitäkin, että jään lapsettomaksi omien tyhmien pelkojen vuoksi. Miten te olette selvinneet kaikesta?
Kommentit (114)
Nykypäivän lapset syntyvät maailmaan jossa nähdään kuolemaa,köyhyyttä ja muuta raakuutta.Voi tulla yllätyksenä että myös eurooppaan rantautuu sota viimeistään lähivuosikymmeninä ja nämä nyt syntyvät lapsenne tulevat sen näkemään ja valitettavasti osa myös siihen kuolemaan.Maailma on täynnä ja pilalla,kannattaisi jättää lapset hankkimatta.Omista itsekkäistä syistähän niitä hankitaan
Mulla hoito onnistui ekalla IVF-kierroksella. Ainoa ikävä juttu koko prosessin aikana oli se, että alatiesynnytyksen sijaan jouduin suunniteltuun sektioon, joka jännitti, ja sektion jälkeen vauva ei heti itkenyt enkä minä tiennyt miksi.
Kaikki muu meni hienosti ja sain aivan äärimmäisen hyvää ja empaattista hoitoa koko prosessin ajan. Tsemppiä, ap!
Miten luulet selviäväsi synnytyksestä, jos jo hoidoissa pelottaa kipu? Voin kertoa, että ne hoidot ovat pientä nipistelyä synnytykseen verrattuna. Kokemusta on.
Minulle on tehty 5 kierrosta IVFää ja niistä 2 lasta. Nyt raskaana spontaanisti. Hoitoihin saa hyvät lääkitykset kyllä eikä jäänyt traumoja niistä. Kipulääke suoneen ja rauhoittavaa lääkettä jo ennen munasolun keräystä. Alkion siirto ei satu ollenkaan. Tsemppiä hyvin se menee! :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Munasolunkeräyksestä itse luin tarinoita kans netistä, että vähän vain epämukavaa ja kipulääke toimii. Olen sitten kai yksittäistapaus, mutta se toimenpide oli ihan helvetillinen, lääke ei riittänyt alkuunkaan siihen kipuun ja fentanyyliä sain. En ihmettele että ulkomailla nuokin kai tehdään nukutuksessa.
Tuottivatko hoidot sentään tulosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten mene hoitoihin. Luonto yrittää kertoa sulle, ettei sun oo tarkoitus lisääntyä.
Älä sinä hanki silmälaseja, jos näkö huonontuu. Luonto kertoo, ettei sinun tarvitse nähdä. Tai hoitoja mihinkään sairauksiin, on vain aikasi kuolla pois tai kärsiä.
t. Ohis
Lapsettomuus ei haittaa elämää, eikä ole terveydelle vaarallista.
Ei sinun ole pakko suostua niihin. Naisten ei ylipäätään tarvitse aina suostua kaikkeen mahdolliseen kipuun ja kärsimykseen, samalla kun miehet vain pyörittelevät peukaloitaan.
Eikös synnytys ole kamalampaa ja vaarallisempaa?
En ole kuullut muita kuin kauhukertomuksia. Yksikin oli kuolla sisäiseen verenvuotoon, kun kaikkitietävät kätilöt ottivat hänen huonovointisuutensa todesta vasta kun taju lähti.
Nykyäänhän lähin synnytyssairaala on 500 kilsan päässä ja sairaalassa yksi kätilö hoitaa kymmentä äitiä.
Yhteiskunnan viesti on, että varmistakaa että ehkäisy toimii.
Pelkäänkin synnytystä ja aion pyytää sektiota tämän vuoksi.
Ap
Lapsettomuushoitojen rankkuudella pelotellaan Suomessa aivan liikaa. Minuakin pelotti koko rumba aikanaan siksi, että hoidoista sanottiin aina, miten hirveän raskasta se on sekä fyysisesti että henkisesti. Onneksi uskaltauduin kuitenkin niihin ja saimme lapsen, vaikka se vaatikin kaksi hoitokierrosta omilla munasoluilla ja kolme lahjamunasoluilla. Jälkeenpäin melkein suututtikin se turha pelottelu, sillä ilman sitä olisin hakeutunut hoitoihin jo nuorempana.
Missään vaiheessa en kokenut hoitoja fyysisesti rankkoina tai kivuliaina, ja esim. munasolujen keruuta varten sain ekalla kerralla turhankin vahvan lääkityksen niin että olin ihan tokkurassa. Seuraavalla kerralla pyysin kevyemmän lääkityksen, jotta olin kunnolla tajuissani. Lääkkeiden pistäminen etukäteen pelotti myös etukäteen, mutta siihenkin tottui saman tien. Klinikalla opetettiin hyvin, miten lääke pistetään, ja kun se ei sattunut tai korkeintaan nipisti ihan vähän, niin ei siinäkään ollut mitään ongelmaa.
Hoidot ei ole lähellekään niin kivuliaita kuin etukäteen voisi luulla. Mulla ei itseasiassa ole muistikuvaa varsinaisesta kivusta lainkaan, vähän nipisteli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Katselin äsken akupunktion hintoja ja on valitettavasti minulle liian kallista. Akupainantaan voisi olla varaa..
Ap
Tähän kommenttiin kiteytyy se, ettet taida tajuta, miten onnekas olet.
Tarkista prioriteettisi ja onnea hoitoihin.
Hurjalta kuulostaa toimenpidekivut kun fentanyylia annetaan. Ihmetyttää myös että edes joskus saa kunnon kipulääkkeen tässä kivunhoidon kehitysmaassa.
AP, tulta päin vaan! Puhu avoimesti ja pyydä apua että tilanteeseen reagoidaan sen vaatimalla tavalla. Kaikkea hyvää sinulle
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkäät jo noin paljon hoitoja, niin suoraan sanoen en ole aivan varma olisiko äitiys sinua varten.
Älä ole typerä. Ei ole mitenkään verrannolliset asiat, hoidot (pistoksia vatsanahkaan, siihenkin tottuu, tekeehän diabeetikkokin niin) ....jos on neulakammo niin täysin ymmärrettävää että pelottaa. Eikä neulakammo tee kenestäkään äidiksi kelpaamatonta. Eli, älä ole typerä.
no elä mee niihin hoitoihin, ei se ole pakollista.
Kyllä, heti ensimmäinen siirretty alkio tarttui. Nyt ihana taapero:) Keräykseen en olis toista kertaa mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Munasolunkeräyksestä itse luin tarinoita kans netistä, että vähän vain epämukavaa ja kipulääke toimii. Olen sitten kai yksittäistapaus, mutta se toimenpide oli ihan helvetillinen, lääke ei riittänyt alkuunkaan siihen kipuun ja fentanyyliä sain. En ihmettele että ulkomailla nuokin kai tehdään nukutuksessa.
Suomessakin saa humautuksen, mutta pitää maksaa itse. Yksityisellä ainakin näin. Noin kymmenen vuotta sitten olin, ja humautuksen hinta oli 200. Se oli pikkuraha koko toimenpiteiden muuhun loppulaskuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän lapset syntyvät maailmaan jossa nähdään kuolemaa,köyhyyttä ja muuta raakuutta.Voi tulla yllätyksenä että myös eurooppaan rantautuu sota viimeistään lähivuosikymmeninä ja nämä nyt syntyvät lapsenne tulevat sen näkemään ja valitettavasti osa myös siihen kuolemaan.Maailma on täynnä ja pilalla,kannattaisi jättää lapset hankkimatta.Omista itsekkäistä syistähän niitä hankitaan
Jokainen sukupolvi Euroopassa on nähnyt sotia. Mitä uutta siinä on? Minä olen melkein 50-vuotias, mun nuoruudessa 1990-luvulla sodittiin Balkanilla, ja hirveä sota olikin. Nykyiset alakoululaiset tuntee Ukrainan sodan ja pakolaiset sieltä. Ja niin edespäin, ja niin edespäin. Jos sota on sun ainoa perustelu niin aika ontuva kyllä on. Lapset on aina syntyneet maailmaan, jossa on sotaa ja köyhyyttää, ihan aina.
Ärsyttää nämä akupunktio jauhajat. Mulla endo tuhosi munatorvet. Tukossa on ja avaus leikkauksesta arpeutui niin että sain vain kohdunulkoisen ja menetin sitten sen munatorven. Sen jälkeen suosiolla IVF ja heti tuoresiirrosta lapsi. Ärsyttää että tuhlasin aikaa kevyempiin hoitoihin, suoraa vaan kun tuohon olisi heti lähtenyt niin olisi usea vuosi säästynyt.