10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta
"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS
Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.
Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.
Kommentit (142)
Kerta juttu on ilmainen, suosittelen sen lukemista ja siihen keskittymistä. Nyt argumentointisi ei perustu lainattuun juttuun ja on sen myötä paitsi väsynyttä mutta myös järjetöntä.
Joo joo Merja. Eikö sun pitäisi etsiä töitä koska olet työtön ja varmaan ulosotossa sen konkurssin takia?
Jatka sinä jankkaamista, en yhtään ihmettele, jos olet saanut jonkun loukkaantumaan kun tahallaan kieltäydyt ymmärtämästä toisen osapuolen pointtia, vaikka se on nyt selitetty sinulle monta kertaa.
Miksi et noudata tätä omaa neuvoasi? Sinulle on selitetty monta kertaa, että päälle puhuminen ja toisten keskeyttäminen on epäkohteliasta myös muualla kuin Suomessa, monissa maissa itse asiassa vielä enemmän. Et suostu hyväksymään tätä, todennäköisesti koska itse teet noin ja nyt sinua nolottaa. Joten yrität saivarrella, että ei se nyt oikeastaan ole keskeyttämistä ja päälle puhumista kun sinä nyt vain keskeytät ja puhut päälle. Opettele nyt ne käytöstavat niin et joudu häpeämään jatkossakin.
Kuka edes väittää yhtään mitään yleistyksiä mistään "kansoista" vuonna 2024 kuten tuossa Hesarin jutussa?Kuulostaa ihan joltain 1930-luvun Saksan tietyn puolueen menolta. Tuollaiset yleistykset kuten tuossa Hesarin jutussa. että "kansa Y sitä ..." ja "kansa X tätä ...." ovat ihan silkan r *sistisia.
No mutta hei! Silloin Merjan kannattaa hakeutua takaisin sinne, missä oli niin ihanaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.
On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun tai hissiin.
Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä.
Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.
Tämän olin unohtanut. Nykyään ei edes mieti moista, jos kadulla tulee "ihminen" vastaan niin tervehditään ja saatetaan huikata jotain Säästä. Ei haittaa mitään.
Uh oikein tulvahti ankeuden muistot suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Jatka sinä jankkaamista, en yhtään ihmettele, jos olet saanut jonkun loukkaantumaan kun tahallaan kieltäydyt ymmärtämästä toisen osapuolen pointtia, vaikka se on nyt selitetty sinulle monta kertaa.
Miksi et noudata tätä omaa neuvoasi? Sinulle on selitetty monta kertaa, että päälle puhuminen ja toisten keskeyttäminen on epäkohteliasta myös muualla kuin Suomessa, monissa maissa itse asiassa vielä enemmän. Et suostu hyväksymään tätä, todennäköisesti koska itse teet noin ja nyt sinua nolottaa. Joten yrität saivarrella, että ei se nyt oikeastaan ole keskeyttämistä ja päälle puhumista kun sinä nyt vain keskeytät ja puhut päälle. Opettele nyt ne käytöstavat niin et joudu häpeämään jatkossakin.
Sinä taas et selvästikään kiinnitä mitään huomiota siihen, mitä muut sanovat. Saman asian toisteleminen aina vaan uudestaan ja uudestaan ei ehkä ole keskeyttämistä tai päälle puhumista, mutta ei sekään kohteliasta ole. Toisaalta tyhmyydellehän ei mitään voi, joten jatka vaan. Kirjoita nyt vielä ainakin kolme kertaa, että päälle puhuminen ja toisten keskeyttäminen on epäkohteliasta, joku ei ehkä vielä lukenut aiempia kommenttejasi. Itse asiahan sinulta meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.
On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun tai hissiin.
Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä.
Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.
Tämän olin unohtanut. Nykyään ei edes mieti moista, jos kadulla tulee "ih
Taidat asua jossain todella pienessä kylässä jossain perämetsässä. Yhdessäkään suurkaupungissa ei todellakaan tervehditä kadulla vastaantulijoita. Vaikka kuvitteletko, että jossain Lontoossa, Pariisissa, New Yorkissa tai Tokiossa pysähdytään jokaisen vastaantulijan kohdalla, tervehditään, jutellaan säästä ja vaihdetaan kuulumisia?
Joo, no sinähän asutkin jossain Suomen peräkylässä ja kertoilet vain omia mielikuvitustarinoitasi koska et ole koskaan poistunut Suomen rajojen ulkopuolelle ... Kaikkea se pahoinvointi teettääkin.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en kerrostalossa asuessa harrastanut ovisilmästä etukäteen katsomista, paitsi kerran kun huomasin aivan 100% selvästi, että eräs tyyppi oikeasti ajoitti ovensa avaamiset samaan aikaan. Kuulkaas nyt,kaikki ei ole niin tyhmiä ja turha yrittää esittää sitten sellaista asiaa muka "mitäh kuvittelet vaan" kun henkilö 100% itse tietää.
No onhan tuo harvinaista ja ei tuollaista tapahdu ,muuta kun jos on gang stalkingin kohde.
"Et sinö voi ajatella, että kaikki olisi tuossa mukana" En, mutta väitän, että tunnistin 97% järjestetyt tapaamiset ja kohtaamiset. Joku joka oikeasti tietää tuosta, tietää että olen oikeassa ja ne jotka väittää muuta,Who cares mitä luulevat. Turha sitten kuvitella, että tuollaisesta saa mitään oikeaa kuvaa henkilöstä, koska hän vastaa näyttelemiseen ja testi tilanteisiin haluamallaan näyttely tavalla.
Mutta hei, älkääs nyt olko niin tomppelin mustavalkoisia. Vaikka suomalaiset ehkä tervehtivät vähemmän vieraita, niin tuollaista ovisilmästä etukäteen katsomista ei tapahdu yleensä, ellei ole joku tietty henkilö ketä ei haluaisi tavata ja siihen on yleensä SYYNSÄ.
Ja psykologiset kokeet gang stalkingin keinoin. Idiotismia!
Tyypillistä Suomessa: Ei tervehditä tuntemattomia, hississä usein hiljaa, toki jos joku jonkun lauseen letkauttaa ei ajatella hulluksi. Ei halata tai pussailla poskille tervehtiessä ellei joku vuosiksusien jälkeen tapaaminen. Julkisilla paikoissa puhutaan melko hiljaa.
Ja poikkeuksia tietenkin henkilöistä toiseen.
Yleensä jonkun henkilön kyräilyyn tai vähän oudompaan käyttäytymiseen hänen kanssaan on syy. Jos sinä et sitä tiedä tai arvaa ei tarkoita, että sellaista ei ole. Viittaan: gang stalking näytelmät.
Eikö ole metkaa esittää, että joku olisi poikkeuksellisen tyly, vihainen, ei tervehdi normaalisti ja järjestää gang stalkin kaikkine herkkuineen.
No mitä veikkaat? Kun ja jos hän huomaa tuon voi ihan huvikseen alkaa näytyelemään jotain tiettyä tyyppiä. Ehkä juuri tuollaista mitä kuvailtiin. Todellisen kuvan saa ajalta ennen gang stalkingua tai sanotaan, ennen kun hän tiesi siitä.Tietenkin hankala todistaa,että ei ole oikeasti tuollainen. Noh ei ehkä henkilön oma päänvaivaa, vaan muiden. Miksi pitäisi kenenkään todistella mitään.
Mitta gang stalking näytelmät: typerää. Yleensä vastataan niihin typerällä käytöksellä.
Vierastan tätä kansainvälistä muka kohteliaisuutta, jossa kohteliaisuuslauseisiin vastataan automaattisilla kohteliaisuuksilla, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Isä oli juuri kuollut ja olin ollut muutaman päivän pois töistä järjestelämässä asioita. Palatessani töihin avasin sähköpostin, jossa oli ensimmäisenä BtoB myyjältä viesti tyyliin "I hope everything is well..."
Otti päähän ihan liikaa.
Jotenkin naurattaa, että Merjan ainoa pätemisen aihe on, että hän on asunut Roomassa joitain vuosia.
Hesarilta vähän ilkeää päästää Merja julkisesti nolaamaan itsensä.
Jos Merja on yksinäinen ja rahaton, niin siihen ei Hesarissa valttaminen auta.
Viikonloppujen Huomenta Suomi on nykyään myötähäpeää herättävää kuraa. Juontajien on koko ajan hihkuttava yksinkertaisia kysymyksiä ja kommentteja ja kerrottava joka väliin omista asioistaan. Jos siellä sattumalta olisi joku kiinnostava haastateltava, niin se ei saa suunvuoroa. Kiitos ei tätä "pirteää eteläeurooppalaisuutta", kun se ei ole suomalaisille luontevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän voi liittää tutkimuksen, jossa on todettu, että randomien tuntemattomien häiritseminen omilla horinoilla parantaa mielenterveyttä. Omaa tai näiden häirittyjen.
Niinpä. Se tiedetään kyllä, että se että on ihmissuhteita useimmilla parantaa sitä. Mutta tämä tarkoittaa kavereita, ystäviä, perhettä, sukua yms joiden kanssa yleensä jutellaan huomattavasti syvällisempiä kuin small talkia. Epäilenpä, ettei se satunnaisten kanssa turhan puhuminen kohteliaisuuden vuoksi kenenkään mielenterveyttä paranna.
Kaikilla ei ole kavereita, ystäviä, perhettä ja sukua. Miksi tällainen itsestäänselvyys pitää vääntää teille joillekin rautalangasta? Eikä ihminen edes voi saada mainittuja ihmissuhteita, jos ei koskaan puhu kellekään. Ethän sinäkään ole (oletettava
No se on jokaisen oma henkilökohtainen ongelma miksei ole saanut kavereita, ystäviä ja perhettä. Turha siitä on muille vihoitella.
Esim. 95 v anoppi luki paikallislehteä ja huomasi että oli haastateltu jotain yhtä vanhaa mummelia lehteen ja kuvasta ja nimestä tunnisti, että olivat olleet oppikoulussa samalla luokalla vuonna miekka ja kivi. Sen jälkeen oli tiet eronneet. Hän oli selvittänyt ystävänsä puhelinnumeron ja useita vuosia soittelivat kuulumisia silloin tällöin aina tämän toisen kuolemaan saakka. Halutessaan ihminen löytää ne vanhat ystävänsä nykyisin helpommin kuin koskaan ja myös saa hankittua uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää tervehtiä jos toinen tervehtii ja joskus ihan aloitteellisestikin itse mutta kun esim. Suomessa ei yleensä tervehditä vieraita vaikka lenkkipoluilla onko se juttua? Joillekin on. Suomalaisille ei. No pitäisikö tuota tapaa muuttaa jotta emme olisi juttuja muiden mielestä? Enpä tiedä.
Tai kun kaupoissa ei yleensä ole harrastettu fraaseja kuten "hyvää päivänjatkoa" pitäisikö ottaa käyttöön? Varmaan ihan makuasioita.
Mutta todellakin siitä en tykkää, että joku sanoo jonkun asian esim. käytöksen olevan totaalisen väärin,mikä ei ole väärin tai paheksuttavaa tässä maassa, mutta jossain toisessa maassa on.
On muutamia asioita tai käytösmalleja, mitkä ovat väärin ihan joka maassa tai lähes joka maassa. Tervehtimiset tai muut on vain nyansseja.
No ainakin täällä päin esim
"Kaupanjohdon ohjeistuksia työntekijöilleen nämä edellä mainitutkin toivotukset ovat."
Niinhän ne ovat kaikkialla muuallakin. Luuletteko te että ne missään muuallakaan on muuta kuin tyhjiä fraaseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olin unohtanut. N
Yes, mutta en toki suomen perähikiässa.
Suurkaupungeissa ei toki tosia moikkaila, mutta yhtalailla subwayssä poristaan ventovieraille. Ollaan kohteliaita .. paitsi Pariisissa.
Subwayssa poristaan ventovieraille? No ei kyllä todellakaan porista, siellä keskitytään pysymään hengissä ettei joku työnnä junan alle raiteille. Muita päin katsominenkin on kiellettyä ja vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Subwayssa poristaan ventovieraille? No ei kyllä todellakaan porista, siellä keskitytään pysymään hengissä ettei joku työnnä junan alle raiteille. Muita päin katsominenkin on kiellettyä ja vaarallista.
https://www.quora.com/Is-it-taboo-to-talk-to-strangers-on-public-transp…
Mä ainakin oon sosiaalinen ja voin jutella missä vaan kelle vaan. Kaikille myös hymyilen ja olen kohtelias. Eikä mua haittaa, jos joku pitää mua sen takia hulluna. Mä en kaipaa muilta ihmeemmin sosiaalisuutta lisää, olkoon kukin sellainen kun on. Kyllä mullekin aina höpötellään takaisin, ei me suomalaiset niin tuppisuita olla, ainakaan idässä ja pohjoisessa. Porilaiset ja lahtelaisetkin on kovia puhumaan. Helsingistä en tiedä, käyn niin harvoin. Enemmän käyn ulkomailla.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat muotoutuneet omanlaisikseen sen vuoksi, että he ovat halunneetkin olla tällaisia. Meille sopii tällainen kulttuuri, ja täällä kaukana napapiirin tietämillä saamme rauhassa olla tällaisia.
Maantieteellisesti olemme niin syrjässä ettei tainnut edes viikingit vaivautua käymään?
Ei ne uskaltaneet. Suomalaisilla oli kova maine noitina. Kerrottiin myös ,että osataan manata sellainen myrsky, että kaikki hukkuu. Tätä mainetta kannattaisi hyödyntää myös nykyisin.
"Itse tämän ketjun perusteella olen taipuvainen uskomaan stereotypiaan siitä, että suomalaisilla on huono kansallinen itsetunto."
Asialla ei ole mitään tekemistä kansallisuuden tai kansallisen itsetunnon kanssa. On nyt vain ihan äärettömän hölmöä jonkun oululaisen, kouluttamattoman, työttömän entisen matkaoppaan mennä väittämään yhtään mitään itselleen tuntemattomista ihmisistä. Hänen henkilökohtaisilla kokemuksillaan ei ole mitään tekemistä yli 5,6 miljoonan suomalaisen kanssa.
Ihan yhtä typerää on sinun yrittää yleistää yhtään mitään yli 5,6 miljoonasta suomalaisesta. Se, että joku toteaa Merjan juttujen olevan typeriä, on yksinkertaisesti toteamus, että Merjan jutut ovat typeriä. Se ei liity mihinkään kansallisuuteen millään tavalla. Se on samantasoista yleistämistä kuin väittää, että kaikki konkurssin tehneet maailman kahvilayrittäjät ovat nimeltään Merja ja ovat työttömiä, eronneita entisiä matkaoppaita.