Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta

Vierailija
22.01.2024 |

"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS

Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.

Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan reaktion voimakkuus on outo, koska Merjahan puhuu täysin omasta henkilökohtaisesta näkemyksestä ja kaipuusta. Hän ei missään kohtaa anna ymmärtää edustavansa kaikkien suomalaisten mielipidettä, kuten aloittaja antaa avauksessaan ymmärtää.

Jokaisella on asiasta oma näkemyksensä, eikä Merjan näkemys ole mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan. Kuten ei ole vastapäinenkään näkemys loukkaus Merjaa kohtaan, ellei sitä häneen suoraa henkilönä kohdisteta.

Aloittajan reaktio ei ole yhtään outo. Jutussa puhutaan käytöstavoista ja Merja rikkoo niitä kaikista pahimmin yleistyksillään ja solvauksillaan. Ja kyllä, ihmiset reagoivat negatiivisesti tuollaiseen huonoon, moukkamaiseen käytökseen kuten Merjalla. Jo pienille lapsille opetetaan, että tuollaiset yleistykset ovat typeriä ja niiden esittäminen huonoa käytöstä. Ilmeisesti Merjalta puuttuu

Merja ei esitä mitään solvauksia. Et voi väittää henkilökohtaisia tulkintojasi totuudeksi.

Heille, joilla ei ole Hesarin tunnuksia, tiedoksi kaikki Merjan sitaatit jutusta:

"Inhimillisyys, sitä Roomassa aikoinaan 10 vuotta asunut ja sittemmin Suomeen palannut Merja Niinisalo kaipaa.

Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa.

SUOMALAINEN mielellään haukkuu, jos ei pidä jostain. Italiassa ei sanota suoraan, vaan mielipide löytyy rivien välistä, Roomassa asunut Niinisalo sanoo."

Samassa jutussa myös mainitaan, että suorapuheisuudessa ja hiljaisuudessa on hyvät puolensa.

Itse tämän ketjun perusteella olen taipuvainen uskomaan stereotypiaan siitä, että suomalaisilla on huono kansallinen itsetunto. Kulttuurieroista puhuminen nähdään solvaamisena, vaikka keskustelu on täysin neutraalia. En minä ainakaan osaa loukkaantua siitä, että espanjalaiset työkaverini pitivät minua vihaisena hiljaisuuteni takia. Ihan samalla tavalla minä luulin heidän tappelevan keskenään, kun heidän arkinen keskustelunsa kuulosti niin kiihkeältä minun korvaani.

Olkaa ylpeitä kansallisista piirteistämme älkääkö pitäkö niiden huomioimista loukkauksena. Tylsäähän se olisi, jos meissä ei olisi mitään omanlaistaan.

Vierailija
82/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ulkomailta Suomeen palaavat suomalaiset kaipaavat sellaista. Mutta se ei Suomessa tapahtu, koska Suomi on henkinen persläpi ja veetutuksen mekka.

Hei mut täältähän pääsee aina muuttamaan pois. Eikö ole aika reilua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Päälle huutaminen" ymmärretään Suomessa ja esim. Englannissa ihan eri tavoin. Ei ne britit koe sitä kovaäänistä ja innostunutta puhetapaansa päälle huutamiseksi, kun kaikki tekee samaa. Viestintäkin on kymmenen kertaa tehokkaampaa, kun ei tarvitse aina odottaa sitä hiljaista hetkeä, eli "ugh, olen puhunut"-hetkeä, joka Suomessa vaaditaan ennen kuin seuraava puhuja uskaltaa aloittaa."

Et selvästi ole koulutettu, ole koskaan ollut työelämässä tai viettänyt aikaa Britanniassa. Siellä saat potkut asiattomasta käytöksestä jos huudat toisen päälle.

Aivan varmasti. Jos siis huudat toisen päälle. Itse sanoin tuossa omassa kommentissani, että "toisten päälle huutaminen" on se, miten suomalainen kuvaa tavallista italialaisten, espanjalaisten tai englantilaisten keskustelua. Itse he eivät koe asiaa samalla tavalla, vaan kun esim. britti huutaa omasta mielestään toisten päälle, hän oikeasti huutaa ja oikeasti keskeyttää. Suomalaiset ovat tässä vaiheessa jo lähteneet huoneesta itsesuojeluvaistonsa ajamina, koska ääntä on jo korotettu tätä ennen. Olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa englantilainen on oikeasti huutanut, ja se on sellainen väkivallan laji, että Suomessa en ole koskaan törmännyt moiseen.

Vierailija
84/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla asuinalueellani asuu ihmisiä/ perheitä monista maista. Tänä aamunakin olen jo ehtinyt tervehtiä...* Good morning/ How are you!* *Are you o.k ? Sure?* *Buenos días/ Cómo estás!* Hi!, Hello! etc.etc. Ulkoportilla olen vilkuttanut "tutulle", Argentiinasta kotoisin olevalle, erään kuljetusfirman kuljettajalle, hänen ajaessaan ohi. Tänään oli tyttären parhaan kaverin isän vuoro viedä tytöt kouluun; hetki small talk- jutustelua hänenkin kanssaan. Olen itsekin puhelias ihminen, joten minua, muutaman sanan vaihtaminen ihmisten kanssa, ei häiritse ollenkaan. Täkäläinen mieheni on myöskin hyvin sosiaalinen ihminen.  Kyllä täälläkin jutellaan ihan asiaa/asioista; samanlailla ollaan huolissaan maailman tapahtumista jne.jne.  (ulkomailta)

Itis ?

Vierailija
85/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva reipas keskustelu puhdistaa ilmaa.

Vierailija
86/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän voi liittää tutkimuksen, jossa on todettu, että randomien tuntemattomien häiritseminen omilla horinoilla parantaa mielenterveyttä. Omaa tai näiden häirittyjen.

Niinpä. Se tiedetään kyllä, että se että on ihmissuhteita useimmilla parantaa sitä. Mutta tämä tarkoittaa kavereita, ystäviä, perhettä, sukua yms joiden kanssa yleensä jutellaan huomattavasti syvällisempiä kuin small talkia. Epäilenpä, ettei se satunnaisten kanssa turhan puhuminen kohteliaisuuden vuoksi kenenkään mielenterveyttä paranna. 

Kaikilla ei ole kavereita, ystäviä, perhettä ja sukua. Miksi tällainen itsestäänselvyys pitää vääntää teille joillekin rautalangasta? Eikä ihminen edes voi saada mainittuja ihmissuhteita, jos ei koskaan puhu kellekään. Ethän sinäkään ole (oletettavasti) tuntenut lapsuudesta asti kaikkia niitä ihmisiä, joitka nyt aikuisena tunnet, vaan olet aloittanut small talkista monenkin kanssa. 

Tai mistäpä minä tiedän, vaikka sinut olisi luvattu puolisoksi syntymäsi hetkellä ja olet nyt järjestetyssä avioliitossa. 

Vierailija
87/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota ole kai kuin pk seudulla . Muuttakaa tuppukylään niin jo tulevat naapuritkin kylään kutsumatta ja kaupan kassa juttelee kuin hyväkin tuttu . 

Vierailija
88/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyköön sitten siellä Italiassa jos tuollainen meno viehättää. Minä en voisi sietää sitä, ettei saisi rauhassa kulkea omissa ajatuksissaan, vaan pitäisi vähän väliä huomioida jotain vieraita ihmisiä ja jutella jonninjoutavia. Olen asunut sellaisessa kulttuurissa vuoden ja voi taivas se oli uuvuttavaa. Suomi sopii parhaiten introvertille suomalaiselle, eikä tätä paikkaa pidä muunlaiseksi muuttaa.

Tais avioliiton myötä loppua kansalaisuus. Pakkolähtö. Monessa maassa on niin että jos kansalaisuus on tullut avioliiton myöt sen loputtua tulee lähtö. 

Minä kyllä harrastan tuota että sanon vaikka kaupan kassalle tms pari sanaa, tervehdin jos menen samaan hissiin, tervehdin jos tulen kauppaan, tai salilla nyökkään kevyesti jos joku katsoo että kuka tuli jne... mutta ihmisillä on toisaalta kiire jatkaa omissa töissään tai harjoittuksissaan, niin ei voi olettaa että heillä on aikaa pitempiin lätinöihin. Eräänlaista sosiaalisuutta on myös osata lopettaa toisen luento tai sairaskertomus, ja vaihtaa hienovaraisesti aihetta. Joskus se ei vaan onnistu.

Vierailija
89/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merja ei esitä mitään solvauksia. Et voi väittää henkilökohtaisia tulkintojasi totuudeksi.

Heille, joilla ei ole Hesarin tunnuksia, tiedoksi kaikki Merjan sitaatit jutusta:

"Inhimillisyys, sitä Roomassa aikoinaan 10 vuotta asunut ja sittemmin Suomeen palannut Merja Niinisalo kaipaa.

Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa.

SUOMALAINEN mielellään haukkuu, jos ei pidä jostain. Italiassa ei sanota suoraan, vaan mielipide löytyy rivien välistä, Roomassa asunut Niinisalo sanoo."

Hei vaan Merja! 

Ja juttu on ilmainen, ei sen lukemiseen tarvitse tunnuksia.

Ja Merjanhan juttuja oli lainattu jo aiempaan Hesarin juttuun.

Merja, jospa nyt opettelisit ihan alkeellisia käytöstapoja. Kuten sitä, että rasistinen yleistäminen etnisestä ryhmästä tyyliin "suomalainen ..." sitä tai tätä on yksinkertaisesti sosiaalisesti epähyväksyttyä, ra sis tista, huonoa ja moukkamaista käytöstä.

Ja huvittavaa, kun Merja ensin yleistää omia henkilökohtaisia tulkintojaan totuudeksi noin 65 miljoonasta suomalaisesta ja italialaisesta ja sitten uhriutuu, että ei saa esittää henkilökohtaisia tulkintoja.

Vierailija
90/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa ja Britanniassa on kummassakin 60-70 miljoonaa asukasta pinta-alaltaan Suomea paljon pienemmissä maissa.  Siellä on pakosta kehitytty sosiaalisemmiksi.  Meillä on tilaa ja lääniä olla miten halutaan.  Ollaan myös järjestetty yhteiskuntaa siihen malliin, ettei tarvitsisi hoitaa lähimmäisiä itse, vaan kunnat ja valtio huolehtii.  Tätä tosin ollaan nyt rapauttamassa, että kai tässä kauppias joutuu kohta antamaan leipää kodittomalle.

Jos tuolle linjalle lähdetään niin katsotaanpa Suomen ja Italian historiaa...

Italiassa sosiaaliturva on ollut pitkälti perheen omissa käsissä, mitä nyt kirkon nunnat ovat saattaneet käydä armeiliaisuuskäynnillä.

Vierailija
91/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Suomalaisten käytökseen kuuluu tilan antaminen toiselle. Kun itse muutin takaisin Suomeen, huomasin, miten paljon olinkaan kaivannut sitä että toinen jätetään rauhaan ja koko ajan ei olla naamassa kiinni. :D Tää on muuten huvittavaa, että mun italialainen mieheni ja hänen ystävänsä pitävät myös tästä piirteestä Suomessa: täällä, toisin kuin Italiassa, on hyväksyttävää olla puhumatta toiselle ja saa todellakin olla rauhassa ja hiljaa, jos niin haluaa. Ja oikeasti, monet ihmiset nykyaikana nimenomaan hakee sitä rauhaa ympärilleen. Oon huomannut, että monissa paljon sosiaalisemman kanssakäymisen maissa monet esittää sosiaalista (ehkä sitten ympäristön painostuksesta, mene ja tiedä) mutta hyvin monet oikeasti arvostavat hiljaisuutta, omaa tilaa ja rauhaa. Mulla on ulkomaalaisia kavereita, jotka tulevat Suomen Lappiin vaeltamaan juuri sen takia, koska haluavat olla rauhassa ja päästä eroon kaikista, edes hetkeksi. :D

Vierailija
92/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman onnellisin maa, kun täällä ei ole turhaa kälätystä kuten juuri Italiassa  : D

Vierailija
93/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää tervehtiä jos toinen tervehtii ja joskus ihan aloitteellisestikin itse mutta kun esim. Suomessa ei yleensä tervehditä vieraita vaikka lenkkipoluilla onko se juttua? Joillekin on. Suomalaisille ei. No pitäisikö tuota tapaa muuttaa jotta emme olisi juttuja muiden mielestä? Enpä tiedä.

Tai kun kaupoissa ei yleensä ole harrastettu fraaseja kuten "hyvää päivänjatkoa" pitäisikö ottaa käyttöön? Varmaan ihan makuasioita.

Mutta todellakin siitä en tykkää, että joku sanoo jonkun asian esim. käytöksen olevan totaalisen väärin,mikä ei ole väärin tai paheksuttavaa tässä maassa, mutta jossain toisessa maassa on. 

On muutamia asioita tai käytösmalleja, mitkä ovat väärin ihan joka maassa tai lähes joka maassa. Tervehtimiset tai muut on vain nyansseja. 

No ainakin täällä päin esim. Kaupan kassat tervehtii ja lopuksi toivottaa hyvät päivänjatkot tai hyvät viikonloput tunteepa ne asiakkaat tai ei. Havaintopaikka Pori, jota yleensä pidetään tylynä kaupunkina.

Vierailija
94/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan varmasti. Jos siis huudat toisen päälle. Itse sanoin tuossa omassa kommentissani, että "toisten päälle huutaminen" on se, miten suomalainen kuvaa tavallista italialaisten, espanjalaisten tai englantilaisten keskustelua. Itse he eivät koe asiaa samalla tavalla, vaan kun esim. britti huutaa omasta mielestään toisten päälle, hän oikeasti huutaa ja oikeasti keskeyttää. Suomalaiset ovat tässä vaiheessa jo lähteneet huoneesta itsesuojeluvaistonsa ajamina, koska ääntä on jo korotettu tätä ennen. Olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa englantilainen on oikeasti huutanut, ja se on sellainen väkivallan laji, että Suomessa en ole koskaan törmännyt moiseen."

Ei aavistustakaan, miten sinä kuvaat esimerkiksi brittien normaalia keskustelua omasta subjektiivisesta perspektiivistäsi. Omasta mielestäni se on täysin normaalia. Ja ei, siinä ei koskaan, siis koskaan, keskeytetä toista jos kyse on asiallisesta työympäristöstä. Kavereiden kanssa illanvietossa voi olla toisin, mutta työelämässä keskeyttäminen ja päälle puhuminen on briteissä aina epäkohteliasta. Ja keskeyttäminen ja päälle puhuminen on ihan yksinkertaisesti sitä, että ryhtyy puhumaan kun toinen on äänessä. Ei siihen mitään muita tulkintoja tarvita.

Tästä voit lukea ihan anglosaksien omia käsityksiä aiheesta:

Interrupting or talking over someone is a form of disrespect and incivility that can have negative consequences for both parties. It can make the speaker feel devalued, dismissed, or undermined, while the listener may miss important information, lose focus, or appear rude or arrogant. Signs of interrupting or talking over someone include cutting off the speaker before they finish their sentence or point, finishing the speaker's sentence or thought for them, changing the topic or direction of the conversation without acknowledging the speaker, raising the voice or speaking faster to dominate the conversation, and using body language or gestures to signal impatience or disinterest.

Vierailija
95/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla asuinalueellani asuu ihmisiä/ perheitä monista maista. Tänä aamunakin olen jo ehtinyt tervehtiä...* Good morning/ How are you!* *Are you o.k ? Sure?* *Buenos días/ Cómo estás!* Hi!, Hello! etc.etc. Ulkoportilla olen vilkuttanut "tutulle", Argentiinasta kotoisin olevalle, erään kuljetusfirman kuljettajalle, hänen ajaessaan ohi. Tänään oli tyttären parhaan kaverin isän vuoro viedä tytöt kouluun; hetki small talk- jutustelua hänenkin kanssaan. Olen itsekin puhelias ihminen, joten minua, muutaman sanan vaihtaminen ihmisten kanssa, ei häiritse ollenkaan. Täkäläinen mieheni on myöskin hyvin sosiaalinen ihminen.  Kyllä täälläkin jutellaan ihan asiaa/asioista; samanlailla ollaan huolissaan maailman tapahtumista jne.jne.  (ulkomailta)

Toivottavasti et asu Suomessa, sillä muuten olet juuri tänäkin aamuna syylllistynyt r  a sis ti seen ja syrjivään käytökseen. Englannin puhuminen ihmisille on sitä.

Vierailija
96/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vaan Merja! 

Ja juttu on ilmainen, ei sen lukemiseen tarvitse tunnuksia.

Ja Merjanhan juttuja oli lainattu jo aiempaan Hesarin juttuun.

Merja, jospa nyt opettelisit ihan alkeellisia käytöstapoja. Kuten sitä, että rasistinen yleistäminen etnisestä ryhmästä tyyliin "suomalain

Kerta juttu on ilmainen, suosittelen sen lukemista ja siihen keskittymistä. Nyt argumentointisi ei perustu lainattuun juttuun ja on sen myötä paitsi väsynyttä mutta myös järjetöntä.

Vierailija
97/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.

Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.

Mitähän vahingollista siinä olisi jos juteltaisiin myös tuntemattomien ihmisten kanssa esim. junassa, ravinton terassilla tai muualla? Tuleeko syyhy, lepra, kuppa vai mitä?

"Tulee ärsyyntyminen jos on ajatellut junamatkan viettää rauhassa omissa ajatuksissaan."

Mistähän suomalainen ei nyt tässä maailmassa ärsyyntyisi? Kaikesta sanoisin ja pienistäkin asioista.

Suomalainen on todella paljon omissa ajatuksissaan elämässään joten juttelutuokio junassa ei voi olla huono tekijä. Eri asia jos työskentelee tmv. , mutta sosiaalinen ihminen kyllä osaa osaa kyllä ottaa sen huomioon, älä huoli. 

<

Vierailija
98/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman onnellisin maa, kun täällä ei ole turhaa kälätystä kuten juuri Italiassa  : D

Turhaan kälätystä- sinulle;

juttelua, ajatusten/ mielipiteiden vaihtoa- jollekin toiselle!

Vierailija
99/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aivan varmasti. Jos siis huudat toisen päälle. Itse sanoin tuossa omassa kommentissani, että "toisten päälle huutaminen" on se, miten suomalainen kuvaa tavallista italialaisten, espanjalaisten tai englantilaisten keskustelua. Itse he eivät koe asiaa samalla tavalla, vaan kun esim. britti huutaa omasta mielestään toisten päälle, hän oikeasti huutaa ja oikeasti keskeyttää. Suomalaiset ovat tässä vaiheessa jo lähteneet huoneesta itsesuojeluvaistonsa ajamina, koska ääntä on jo korotettu tätä ennen. Olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa englantilainen on oikeasti huutanut, ja se on sellainen väkivallan laji, että Suomessa en ole koskaan törmännyt moiseen."

Ei aavistustakaan, miten sinä kuvaat esimerkiksi brittien normaalia keskustelua omasta subjektiivisesta perspektiivistäsi. Omasta mielestäni se on täysin normaalia. Ja ei, siinä ei koskaan, siis koskaan, keskeytetä toista jos kyse on asiallisesta työympäristöstä. Kavereiden kanssa illan

Jatka sinä jankkaamista, en yhtään ihmettele, jos olet saanut jonkun loukkaantumaan kun tahallaan kieltäydyt ymmärtämästä toisen osapuolen pointtia, vaikka se on nyt selitetty sinulle monta kertaa.

Vierailija
100/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää tervehtiä jos toinen tervehtii ja joskus ihan aloitteellisestikin itse mutta kun esim. Suomessa ei yleensä tervehditä vieraita vaikka lenkkipoluilla onko se juttua? Joillekin on. Suomalaisille ei. No pitäisikö tuota tapaa muuttaa jotta emme olisi juttuja muiden mielestä? Enpä tiedä.

Tai kun kaupoissa ei yleensä ole harrastettu fraaseja kuten "hyvää päivänjatkoa" pitäisikö ottaa käyttöön? Varmaan ihan makuasioita.

Mutta todellakin siitä en tykkää, että joku sanoo jonkun asian esim. käytöksen olevan totaalisen väärin,mikä ei ole väärin tai paheksuttavaa tässä maassa, mutta jossain toisessa maassa on. 

On muutamia asioita tai käytösmalleja, mitkä ovat väärin ihan joka maassa tai lähes joka maassa. Tervehtimiset tai muut on vain nyansseja. 

No ainakin täällä päin esim. Kaupan kassat tervehtii ja lopuksi toivottaa hyvä

Kaupanjohdon ohjeistuksia työntekijöilleen nämä edellä mainitutkin toivotukset.