10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta
"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS
Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.
Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.
Kommentit (142)
Italiassa ja Britanniassa on kummassakin 60-70 miljoonaa asukasta pinta-alaltaan Suomea paljon pienemmissä maissa. Siellä on pakosta kehitytty sosiaalisemmiksi. Meillä on tilaa ja lääniä olla miten halutaan. Ollaan myös järjestetty yhteiskuntaa siihen malliin, ettei tarvitsisi hoitaa lähimmäisiä itse, vaan kunnat ja valtio huolehtii. Tätä tosin ollaan nyt rapauttamassa, että kai tässä kauppias joutuu kohta antamaan leipää kodittomalle.
Ei tarvitse tuntemattomille jutella.Mutta suomalaiset voisivat olla kohteliaampia.Hyviä tapoja olisi ihan hyvä opettaa koulussa ja tietysti kotona lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri ja sosiaaliset tavat ovat erilaiset Etelä-Euroopassa, ja sitä etelämpänä. En ymmärrä miksi näissä jutuissa usein esitetään asia niin, että suomalaisten (pohjoismaalaisten) olisivat jotenkin huonompia?
Kuka haluaa esim. työyhteisöä, jossa ainoastaan päälle huutamalla saa suunvuoron?
Normaalit sosiaaliset tavat, käytöstavat onnistuvat lähes kaikilta. On totta, että sosiaalisempi elämä voi olla mukavampaa, mutta en ymmärrä tätä etelän ihmisten valtavan draaman, huutamisen ja tyhjän puhumisen ihailua? On peruja entisajoilta, kun ovat asuneet tiiviimmissä suvuissa, yhteiskunnissa, perheisiin turvaudutaan kun yhteiskunta ei toimi kunnolla jne.
Lähes kaikissa länsimaisissa kulttuureissa päälle puhuminen, varsinkin työtehtävissä, ja huutaminen ovat todella, todella huonoa käytöstä. Kummastakin saa huomautuksen työpaikan sääntöjä
"Päälle huutaminen" ymmärretään Suomessa ja esim. Englannissa ihan eri tavoin. Ei ne britit koe sitä kovaäänistä ja innostunutta puhetapaansa päälle huutamiseksi, kun kaikki tekee samaa. Viestintäkin on kymmenen kertaa tehokkaampaa, kun ei tarvitse aina odottaa sitä hiljaista hetkeä, eli "ugh, olen puhunut"-hetkeä, joka Suomessa vaaditaan ennen kuin seuraava puhuja uskaltaa aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan reaktion voimakkuus on outo, koska Merjahan puhuu täysin omasta henkilökohtaisesta näkemyksestä ja kaipuusta. Hän ei missään kohtaa anna ymmärtää edustavansa kaikkien suomalaisten mielipidettä, kuten aloittaja antaa avauksessaan ymmärtää.
Jokaisella on asiasta oma näkemyksensä, eikä Merjan näkemys ole mikään henkilökohtainen loukkaus ketään kohtaan. Kuten ei ole vastapäinenkään näkemys loukkaus Merjaa kohtaan, ellei sitä häneen suoraa henkilönä kohdisteta.
Merjan olisi pitänyt kirjoittaa silloin aivan toisin jos hän ei halunnut yleistää omia kokemuksiaan 5,6 miljoonaan ihmiseen. Silloin Merjan olisi pitänyt kirjoittaa: "Italialaiset pitivät MINUA moukkana. MINÄ en osannut käyttäytyä siellä heidän haluamallaan tavalla. En osannut käyttäytyä juhlissa enkä normaalissa arkisessa kanssakäymisessä. Täällä Suomessa olen yksinäinen koska kukaan ei halua jutella minulle. Minua myös harmittaa se, että kukaan ei tarjoa minulle ilmaista ruokaa kahviloissa."
Tämähän se oikea tarina tosiaan on, mutta silloin se olisi pitänyt kertoa rehellisesti ja oikeita sanoja käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tuntemattomille jutella.Mutta suomalaiset voisivat olla kohteliaampia.Hyviä tapoja olisi ihan hyvä opettaa koulussa ja tietysti kotona lapsille.
Kohteliaisuus voi olla myös sitä että ei tunge toisen naamalle vaan antaa olla rauhassa.
Mun mielestä sellainen on vahvuus eikä heikkous.
Italian käytössäännöillä saa Suomessa ADHD-diagnoosin ja lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.
Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.
Mitähän vahingollista siinä olisi jos juteltaisiin myös tuntemattomien ihmisten kanssa esim. junassa, ravinton terassilla tai muualla? Tuleeko syyhy, lepra, kuppa vai mitä?
Tulee ärsyyntyminen jos on ajatellut junamatkan viettää rauhassa omissa ajatuksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri ja sosiaaliset tavat ovat erilaiset Etelä-Euroopassa, ja sitä etelämpänä. En ymmärrä miksi näissä jutuissa usein esitetään asia niin, että suomalaisten (pohjoismaalaisten) olisivat jotenkin huonompia?
Kuka haluaa esim. työyhteisöä, jossa ainoastaan päälle huutamalla saa suunvuoron?
Normaalit sosiaaliset tavat, käytöstavat onnistuvat lähes kaikilta. On totta, että sosiaalisempi elämä voi olla mukavampaa, mutta en ymmärrä tätä etelän ihmisten valtavan draaman, huutamisen ja tyhjän puhumisen ihailua? On peruja entisajoilta, kun ovat asuneet tiiviimmissä suvuissa, yhteiskunnissa, perheisiin turvaudutaan kun yhteiskunta ei toimi kunnolla jne.
Lähes kaikissa länsimaisissa kulttuureissa päälle puhuminen, varsinkin työtehtävissä, ja huutaminen ovat todella, todella huonoa käytöstä. K
Interrupting or talking over someone is a form of disrespect and incivility that can have negative consequences for both parties. It can make the speaker feel devalued, dismissed, or undermined, while the listener may miss important information, lose focus, or appear rude or arrogant.
Osaa ne suomalaiset sosiaalisia olla.Tutut kun tapaa kaupassa niin ne jää höpöttämään kauppojen käytäville.Todella ärsyttävää. Anteeksi ei pyydellä. Sosiaalisia ollaan myös liikenteessä. Ei osata pitää niitä turvavälejä.
""Päälle huutaminen" ymmärretään Suomessa ja esim. Englannissa ihan eri tavoin. Ei ne britit koe sitä kovaäänistä ja innostunutta puhetapaansa päälle huutamiseksi, kun kaikki tekee samaa. Viestintäkin on kymmenen kertaa tehokkaampaa, kun ei tarvitse aina odottaa sitä hiljaista hetkeä, eli "ugh, olen puhunut"-hetkeä, joka Suomessa vaaditaan ennen kuin seuraava puhuja uskaltaa aloittaa."
Et selvästi ole koulutettu, ole koskaan ollut työelämässä tai viettänyt aikaa Britanniassa. Siellä saat potkut asiattomasta käytöksestä jos huudat toisen päälle.
Omalla asuinalueellani asuu ihmisiä/ perheitä monista maista. Tänä aamunakin olen jo ehtinyt tervehtiä...* Good morning/ How are you!* *Are you o.k ? Sure?* *Buenos días/ Cómo estás!* Hi!, Hello! etc.etc. Ulkoportilla olen vilkuttanut "tutulle", Argentiinasta kotoisin olevalle, erään kuljetusfirman kuljettajalle, hänen ajaessaan ohi. Tänään oli tyttären parhaan kaverin isän vuoro viedä tytöt kouluun; hetki small talk- jutustelua hänenkin kanssaan. Olen itsekin puhelias ihminen, joten minua, muutaman sanan vaihtaminen ihmisten kanssa, ei häiritse ollenkaan. Täkäläinen mieheni on myöskin hyvin sosiaalinen ihminen. Kyllä täälläkin jutellaan ihan asiaa/asioista; samanlailla ollaan huolissaan maailman tapahtumista jne.jne. (ulkomailta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa länsimaisissa kulttuureissa päälle puhuminen, varsinkin työtehtävissä, ja hu
Tuo on varmaan How to live in Finland-oppaasta. Siinä voisi lukea myös ylipäätään, että speaking is a form of disrespect in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jos ventovieras lähestyy puhumaan tulee ensimmäisen reaktio; kuka hullu tämä on!?
Seuraava reaktio: onko tää kännissä ja vaarallinen?
ja viimeinen reaktio; ehkä se tarvitsee apua johonkin...
Jos ventovieras puhuu englantia niin kaksi ekaa jää välistä.
Tietenkin on alueellisia eroja kuten kuopiossa se on riemun päivä kun nyt pääsee vedättää ja lahessa taas kestää aika kauan ennen kuin tajuaa että hänelle puhutaan.
Nim.merkillä molemmissa asunnut.
7 lahtelaista käynyt alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat muotoutuneet omanlaisikseen sen vuoksi, että he ovat halunneetkin olla tällaisia. Meille sopii tällainen kulttuuri, ja täällä kaukana napapiirin tietämillä saamme rauhassa olla tällaisia.
Maantieteellisesti olemme niin syrjässä ettei tainnut edes viikingit vaivautua käymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin kun luin artikkelin, näillä haastatelluilla on hirvee tarve muuttaa Suomea kun ovat jonkun aikaa asuneet ulkomailla.
Tässä oikeastaan päästäänkin ydinasiaan, joka minua harmittaa nykyään: Suomen ja suomalaisten pitäisi niin muuttua ulkomaalaisten vaatimuksesta, jotta Suomi olisi enemmän kuin heidän alkuperäinen maansa. Miksi he ovat tänne muuttaneet, jos Suomi ei sellaisenaan kelpaa? Minä en aio muuttua mihinkään suuntaan, etenkin kun Suomessa nyt ei ole perustavanlaatuista ongelmaa; kaikisas tutkimuksissa ollaan maailman kärkimaita mitä tulee elämisen eri osa-alueita.
Yksinäisyys-, heikossa syntyvyydessä ja itsemurhatilastoissa.
Sosiaalisuuden mekassa Italiassa ja Espanjassa syntyvyys oli vuonna -20 1,24 ja 1,23 synnytystä / nainen. Suomessa vastaava luku
En tiedä mistä revit luvut mutta italiassa syntyvyys on 2022 on 6,7 ja suomessa 2022 on 1,32.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys -itse aiheutettu ongelma jos ei osaa suuta avata ja ystävystyä
Itsemurhat -suuressa osassa maailman mait
Avata suuta junassa ja julkisella paikalla? Eikös se ole juuri tämä haukuttu italialainen tapa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys -itse aiheutettu ongelma jos ei osaa suuta avata ja ystävystyä
Äsken oli ketju häpeästä mikä sitten poistettiin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Blaaaah nykyään on muodissa pilkata kaikkea Suomalaista. Suomalaisten itsensä siis. Kaikki on huonosti ollaan juntteja ja sääkin on aina huono. En ymmärrä mikä siinä olisi niin hienoa, että aina paistaisi aurinko ja kaikki jaarittelisivat joutavia toisilleen. Suomessa on hienoa, että on eri vuodenaikoja ja ihmiset antavat toistensa olla rauhassa.
Suomalainen on ylimielinen. Taustalla heikko itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja Britanniassa on kummassakin 60-70 miljoonaa asukasta pinta-alaltaan Suomea paljon pienemmissä maissa. Siellä on pakosta kehitytty sosiaalisemmiksi. Meillä on tilaa ja lääniä olla miten halutaan. Ollaan myös järjestetty yhteiskuntaa siihen malliin, ettei tarvitsisi hoitaa lähimmäisiä itse, vaan kunnat ja valtio huolehtii. Tätä tosin ollaan nyt rapauttamassa, että kai tässä kauppias joutuu kohta antamaan leipää kodittomalle.
Jos tuolle linjalle lähdetään niin katsotaanpa Suomen ja Italian historiaa...
Olen samaa mieltä kuin tämä hesarin nainen. Tosin itse olen täysin tottunut suomalaiseen elämänmenoon, mutta kyllähän se aina kirpaisee tulla takaisin tänne ulkomailta. Itse tosin Suomessakin nykyään vedän ihan häpeämättömästi omana itsenäni, puhun tuntemattomille, änkeän seuraan, kiittelen ja kehun. En ole vielä saanut turpiini.