Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 v Roomassa asunut Merja Niinisalo kaipaa Suomessa sosiaalisuutta

Vierailija
22.01.2024 |

"Ja sosiaalisuutta. Sitä, että kaupassa ja muissa julkisissa tiloissa juteltaisiin tuntemattomien kanssa". -HS

Hän voi kaivata tuollaista maailmaa ja käytöstä, itse en missään olosuhteissa ikinä haluaisi tuollaista maailmaa Suomeen. Ajatuskin puistattaa, Suomen ehdoton vahvuus on se, että täällä ihmiset jätetään rauhaan, eikä ole vaatimuksia turhanpäiväisestä kanssakäymisestä.

Merja voi kaivata, mutta hän ei todellakaan edusta kaikkia suomalaisia mielipiteensä kanssa, todella monella suomalaisella ei ole mitään kaipuuta Merjan kaipaamaan maailmaan.

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla asuinalueellani asuu ihmisiä/ perheitä monista maista. Tänä aamunakin olen jo ehtinyt tervehtiä...* Good morning/ How are you!* *Are you o.k ? Sure?* *Buenos días/ Cómo estás!* Hi!, Hello! etc.etc. Ulkoportilla olen vilkuttanut "tutulle", Argentiinasta kotoisin olevalle, erään kuljetusfirman kuljettajalle, hänen ajaessaan ohi. Tänään oli tyttären parhaan kaverin isän vuoro viedä tytöt kouluun; hetki small talk- jutustelua hänenkin kanssaan. Olen itsekin puhelias ihminen, joten minua, muutaman sanan vaihtaminen ihmisten kanssa, ei häiritse ollenkaan. Täkäläinen mieheni on myöskin hyvin sosiaalinen ihminen.  Kyllä täälläkin jutellaan ihan asiaa/asioista; samanlailla ollaan huolissaan maailman tapahtumista jne.jne.  (ulkomailta)

Tottakai Suomessakin tuttuja esim. Naapureita, lähikaupan tätiä  tai posteljoonia tervehditetään ja saatetaan jokunen sana vaihtaa. En kyllä usko ,että missään suurkaupungissa tervehditään tuntemattomia saatikka aletaan horisemaan maailman tilanteesta randomien ihmisten kanssa 

Vierailija
122/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos ventovieras lähestyy puhumaan tulee ensimmäisen reaktio; kuka hullu tämä on!? 

Seuraava reaktio: onko tää kännissä ja vaarallinen?

ja viimeinen reaktio; ehkä se tarvitsee apua johonkin...

Jos ventovieras puhuu englantia niin kaksi ekaa jää välistä.

Tietenkin on alueellisia eroja kuten kuopiossa se on riemun päivä kun nyt pääsee vedättää ja lahessa taas kestää aika kauan ennen kuin tajuaa että hänelle puhutaan.

Nim.merkillä molemmissa asunnut.

Kiitos tästä, nauratti! Ehkä sen vuoksi että asia on justiinsa näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyköön sitten siellä Italiassa jos tuollainen meno viehättää. Minä en voisi sietää sitä, ettei saisi rauhassa kulkea omissa ajatuksissaan, vaan pitäisi vähän väliä huomioida jotain vieraita ihmisiä ja jutella jonninjoutavia. Olen asunut sellaisessa kulttuurissa vuoden ja voi taivas se oli uuvuttavaa. Suomi sopii parhaiten introvertille suomalaiselle, eikä tätä paikkaa pidä muunlaiseksi muuttaa.

Tais avioliiton myötä loppua kansalaisuus. Pakkolähtö. Monessa maassa on niin että jos kansalaisuus on tullut avioliiton myöt sen loputtua tulee lähtö. 

Minä kyllä harrastan tuota että sanon vaikka kaupan kassalle tms pari sanaa, tervehdin jos menen samaan hissiin, tervehdin jos tulen kauppaan, tai salilla nyökkään kevyesti jos joku katsoo että kuka tuli jne... mutta ihmisillä on toisaalta kiire jatkaa omissa töissään tai harjoittuksissaan, niin ei voi olettaa e

Eu-kansakaisena Suomen passilla saa asua Italiassa ihan haluamansa ajan. Mikäli oleskelee yli kolme kuukautta täytyy siitä viranomaisille ilmoittaa asianomaisen maan säännösten mukaan.

Vierailija
124/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö nyt taaskin. Italiassa hedelmällisyys on 1,24 synnytystä / nainen. Suomessa  1,73.

https://www.google.com/search?q=syntyvyys+italia&oq=syntyvyys+italia+&g…

Vierailija
125/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsevää jos ajatus sitten katkeaa kun pitäisi alkaa heittämään keskenkaiken teeskentely jutustelua.

Vierailija
126/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykset 1000 henkilöä kohden on eri luku kuin syntyvyys per nainen tai lasten määrä per henkilö. Syntyvyys per nainen/hedelmällisyysluku (fertility rate) oli 1.25 vuonna 2022:

https://edition.cnn.com/2023/05/17/europe/italy-record-low-birth-rate-i…

Italian syntyvyys per nainen ei ole ollut luokkaa 6 vuosikymmeniin.

Vierailija
127/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja olen siinä mielessä samaa mieltä, että suomalaiset voisivat olla sosiaalisempia. Sillä on ihan mielenterveyttäkin edistävä vaikutus.

On oikeasti paljon mukavampaa moikata tuntemattomille ja  heittää muutama sana jos sattuu samaan hissiiin toisen kanssa, kuin yrittää vältellä katsekontaktia samalla kun seisoo sateessa koska bussipysäkin katoksen alla on jo toinen henkilö. Tai katsoa ovisilmästä voiko poistua asunnosta, ettei vain satu naapuri samaan aikaan rappuun  tai hissiin. 

Siitä tulee hyvä mieli, päinvastoin kuin kyräilystä, pakoilusta ja sen leikkimisestä, ettei läsnä ole toisia ihmisiä. 

Mitään kaupassa tuntemattomien kanssa jutskailua en kaipaa, mutta en pistä pahakseni jos joku heittää nopeasti lyhyen small talk-kommentin.

Mee hoitoon!

Ilmanko maassa on sotekriisi, jos kaikki menevät hoitoon joko siksi, että toiset eivät puhu, tai siksi että itse puhuu. Ihanan kallista.

Vierailija
128/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painuis tuoki ho ura vttuun suomesta jos haluaa tuntenattomille jutella. Minä e puhu kellekkää ikinä.

Vierailija
129/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painuis tuoki ho ura vttuun suomesta jos haluaa tuntenattomille jutella. Minä e puhu kellekkää ikinä.

Ehkei ole syytäkään puhua, jos ulosanti on tuota luokkaa.

Vierailija
130/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat muotoutuneet omanlaisikseen sen vuoksi, että he ovat halunneetkin olla tällaisia. Meille sopii tällainen kulttuuri, ja täällä kaukana napapiirin tietämillä saamme rauhassa olla tällaisia.

Maantieteellisesti olemme niin syrjässä ettei tainnut edes viikingit vaivautua käymään?

Ei ne uskaltaneet. Suomalaisilla oli kova maine noitina. Kerrottiin myös ,että osataan manata sellainen myrsky, että kaikki hukkuu. Tätä mainetta kannattaisi hyödyntää myös nykyisin.

Kiinnitti huomiota National Geographicin viikinkijuttua katsoessa. Seikkailivat Amerikasta Venäjälle ja melskasivat minkä ehtivät pitkin Eurooppaa, mutta me nökötettiin siinä kartalla ihan rauhassa vieressä. Hmmm?

Vierailija
131/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin yksin Roomaan rentoutumaan ja nauttimaan, mutta oli aika häiritsevää, kun esim. hotelliaamiaisella tarjoilijat aamusta toiseen kauhisteli isoon ääneen sitä että olen yksin. Yksi tenttasi ja huuteli vastauksiani muille keittiöön ja toiseen päähän salia. Ja seuraavana aamuna sama s aa ta nan show.Olisi ollut ihana syödä kaikessa rauhassa ja suunnitella tulevaa päivää, vaan eipä noille sosiaalisille passannut.

Vierailija
132/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten itketään kun ollaan yksinäisiä eikä ole ketään kelle puhua... mutta ei haluta tutustua kehenkään, vahingossakaan. Outoa.

Vierailija
133/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Merja Niinisalo voi muuttaa takaisin Italiaan, jossa saa olla ihan kyllikseen mammojen ja mammanpoikien karies-hengityksen läheisyydessä.

Vierailija
134/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten itketään kun ollaan yksinäisiä eikä ole ketään kelle puhua... mutta ei haluta tutustua kehenkään, vahingossakaan. Outoa.

No kun sitten pitää vaihtaa itkun aihetta juuri kun löytyi hyvä. Siihen on kuule investoitu paljon tunnetta.

Vierailija
135/142 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri SVT:ltä sellaista reality-sarjaa, missä ruotsinsuomalaisia nuoria tuli Suomeen kesätöihin. Kyllä kävi sääliksi siinä yksi poika, jolle kukaan ei puhunut mitään suomalaiseen tapaan siellä työpaikalla. Kuvattiin vaan, kun ihmiset kävelivät ohi ja murahtelivat jotain, kun poika yritti jutustella normaalisti. Ja nää olivat siis käsittääkseni jopa suomenruotsalaisia, eli astetta sosiaalisempia kuin suomenkieliset.

Vierailija
136/142 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri SVT:ltä sellaista reality-sarjaa, missä ruotsinsuomalaisia nuoria tuli Suomeen kesätöihin. Kyllä kävi sääliksi siinä yksi poika, jolle kukaan ei puhunut mitään suomalaiseen tapaan siellä työpaikalla. Kuvattiin vaan, kun ihmiset kävelivät ohi ja murahtelivat jotain, kun poika yritti jutustella normaalisti. Ja nää olivat siis käsittääkseni jopa suomenruotsalaisia, eli astetta sosiaalisempia kuin suomenkieliset.

Sitten ihmetellään mmuuttajien syrjäytymistä.

Vierailija
137/142 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin yksin Roomaan rentoutumaan ja nauttimaan, mutta oli aika häiritsevää, kun esim. hotelliaamiaisella tarjoilijat aamusta toiseen kauhisteli isoon ääneen sitä että olen yksin. Yksi tenttasi ja huuteli vastauksiani muille keittiöön ja toiseen päähän salia. Ja seuraavana aamuna sama s aa ta nan show.Olisi ollut ihana syödä kaikessa rauhassa ja suunnitella tulevaa päivää, vaan eipä noille sosiaalisille passannut.

Jos olet nainen niin silloin se on ihan ymmärrettävää. Maassa maan tavalla.

Vierailija
138/142 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat muotoutuneet omanlaisikseen sen vuoksi, että he ovat halunneetkin olla tällaisia. Meille sopii tällainen kulttuuri, ja täällä kaukana napapiirin tietämillä saamme rauhassa olla tällaisia.

Maantieteellisesti olemme niin syrjässä ettei tainnut edes viikingit vaivautua käymään?

Ei ne uskaltaneet. Suomalaisilla oli kova maine noitina. Kerrottiin myös ,että osataan manata sellainen myrsky, että kaikki hukkuu. Tätä mainetta kannattaisi hyödyntää myös nykyisin.

Kiinnitti huomiota National Geographicin viikinkijuttua katsoessa. Seikkailivat Amerikasta Venäjälle ja melskasivat minkä ehtivät pitkin Eurooppaa, mutta me nökötettiin siinä kartalla ihan rauhassa vieressä. Hmmm?

"meitä" ollut vielä pitkään aikaan. Vasta autonomian aikaan alettiin olee "me".

Vierailija
139/142 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se maine ole mihinkään muuttunut. Edelleen suomalaista naista kannattaa vältellä.

Vierailija
140/142 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subwayssa poristaan ventovieraille? No ei kyllä todellakaan porista, siellä keskitytään pysymään hengissä ettei joku työnnä junan alle raiteille. Muita päin katsominenkin on kiellettyä ja vaarallista.

https://www.quora.com/Is-it-taboo-to-talk-to-strangers-on-public-transp…

https://www.youtube.com/shorts/nsPliHpSn5g