Miksi koulutuksella on väliä parisuhteessa?
Tapasin upean naisen noin vuoden eroni jälkeen. Olemme tapailleet/seurustelleet noin 4kk ja kaikki on ollut hyvin, kunnes koitti viime viikonloppu, ja tuli puhetta koulutuksista. Kerroin käyneeni "vain" amiksen. Hän on käynyt yliopiston.
Viikonlopun jälkeen olemme soitelleet, mutta jotenkin hänelle koulutustasoni on kovapaikka, ja haluaa miettiä asiaa.
Kysynkin muilta, että onko koulutus jotenkin mekittävä asia parisuhteessa ja miksi?
Oletko itse dumbannut henkilöä koulutuksen vuoksi?
- Mies 41
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
"Korkeakoulutetuille maksetaan keskimäärin paremmin koska se on palkinto siitä että on suorittanut korkeakoulun,"
Ei vaan koska korkeakoulutetun ihmisen tuottavuus firman kannalta on keskimäärin suurempi kuin duunarin. Ei palkkoja maksella palkintona vaan sen mukaan paljonko se kunkin työ tuottaa.
Palkinto koulun suorittamisesta, kaikkea sitä kuuleekin. Korkeampi palkka on palkkio siitä, että tekee työtä joka vaatii monimutkaisten asioiden ymmärtämistä, erikoisosaamista, haastavien systeemien ja työkalujen käyttämistä ja monesti myös korkeaa vastuuta.
Minulle koulutus ei ole millään lailla oleellinen asia, eikä se itsessään mitenkään välttämättä kerro ihmisen älykkyydestä, keskustelutaidosta, kypsyydestä, samanhenkisyydestä tai -tasoisuudesta. Joillekin kumppanin koulutustausta on tärkeä lähinnä sosiaalisista syistä, koska joissain piireissä se voi olla tärkeä puheenaihe ja määre.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni koulukäynti päättyi pääosin ylioppilaskirjoituksiin. Jotain max vuoden kursseja on myöhemmin käynyt. Itse olen maisteri. Meitä yhdistävät samanlaiset harrastukset ja mielenkiinnon kohteet.
En ole mitenkään erityisen älykäs omasta mielestäni. Tutkinto tuli pikemminkin hyvän muistin ja pänttäämisen avulla. Samanlaisia keskiverto opiskelijoita oli yliopistossa koko joukko. Vaikein rasti oli pääsykoe.
Puoliso ansaitsee jonkin verran vähemmän kuin minä, joskin verotus tasaa kyllä tilannetta tehokkaasti. Ei tuo ole miksikään ongelmaksi kokenut sitä, että vaimon palkka on parempi kuin itsellään on.
En tiedä mistä tulee se illuusio, että korkeakouluissa opiskelu vaatisi erityistä älykkyyttä. Ei sitä käsitystä edes tutkimukset tue. Siellä pärjää ihan keskitason älykkyydellä, tosin jotkut jäävät senkin alapuolelle ja siksi heistä ei olisi korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että täällä sanotaan, että koulutus ei kertoisi mitään älykkyydestä. On aloja, joilla todellakin kertoo. Mm. matemaattiset kyvyt edellyttävät käytännössä väistämättä korkeaa älykkyyttä. Yksikään tekniikan tohtori ei esimerkiksi ole keskiverto tai sen alle jos mitataan älykkyyttä (pl. vakavat onnettomuudet jne.). Älykkyys ei tarkoita, että olisi hyvää seuraa tai mahtava elämänkumppani mutta on turhaa väittää, että koulutuksella ja älykkyydellä ei olisi lainkaan tekemistä keskenään.
Toiseksi, eivätkö ihmiset yksilöinä saa itse päättää omia "kriteerejään" puolisolleen? Jos jonkun mielestä vain tohtorit kelpaavat tai vaikka ainoastaan henkilöt joilla on esim. metreittäin tukkaa, se on hänen asiansa ja jos tällaista ei löydy, hänen ongelmansa (ja moni on mieluummin yksin kuin mielestään epäsopivan kanssa). Koulutus kuitenkin kertoo vaivannäöstä ja älykkyys kyvystä ymmärtää nopeasti, eivät n
..kyvystä ymmärtää vain oman alansa asioita ja liian usein näin vain on!
..on näitä tekniikan/matematiikan koulutuksen saaneita ollut ystpiirissäni.
Minulle ei naisen koulutuksella ole väliä, suhteen toimiminen on kiinni ihan muista asioista. Tai noh, jos nainen on jossain huippuvirassa ja sen takia aina töissä tai matkoilla niin ei hyvä. Jos nainen ei ole koskaan paikalla, niin mitä sellaisella suhteella tekee?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kokee että matalammin koulutettu on ikään kuin matalampaa yhteiskuntaluokkaa. Ja se saattaa sitten olla aikamoinen turn off deittimaailmassa.
Kuka haluaa deittailla, jos toinen ei edes katso sinua ihmisenä. Paljon löytyy kusipäisiä maistereita ja tohtoreita mutta on heillekin mahdollisuus annettava.
sivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää fabulaa. Kyllä sen amitsun tunnistaa ensi tilassa. t: tuplamaisteri
Jos sä oot vaikka kielten maisteri tms, niin miten se nostaa sun arvoasi vähemmän koulutetun yläpuolelle?
Parempi laittaa lapset jo pienestä engl/ruots tms kouluihin ja matemaattisesti lahjakkaat .
Piirissäni heitä pyörii ja voin sanoa, että tuomarismies kaikkkein fiksuin eikä mitenkään nenä vinossa!
En sanoisi yläpuolelle. Se vaan tarkoittaa sitä, että se amitsu ei omalla kohdallani ole pantava. Ei sovelias seksuaalisessa mielessä.
Akateemisesti koulutettujen naisten pitää nyt tajuta se, että akateemisia miehiä ei vaan riitä kaikille. Miehiä on jo lähtökohtaisesti vähemmän yliopistoissa, ja kun miehelle naisen koulutuksella ei ole niin suurta merkitystä, niin akateemiselle miehelle kelpaa myös alemmin koulutettu nainen. Omasta tuttavapiiristä löytyy esim. DI-mies ja lähihoitajanainen. Jos haluaa parisuhteen akateemisena naisena, niin pitää ihan oikeasti harkita muitakin kuin akateemisia miehiä.
Minä en alentuisi mihinkään mietiskelyihin. Varmaan lopettelisin jo oma-aloitteisesti tuossa tilanteessa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei suhde onnistu jos toisen emlämämkolulaisen yleistieto on nolla. Mistä asioista voi keskustella jos toinen ei seuraa edes päivän uutisvirtaa. Hankalaa jos toinen ei edes tiedä mikä on Brasilian pääkaupunki tain minä vuonna Suomi on itsenäistynyt.
Nyt keksit hauskan, monesti ne pitkälle kouluttautuneet eivät osaa keskustella oikein mistään.
Ei ole väliä; olen ollut yhdessä niin korkeakoulutetun kuin amiksenkin kanssa ja koulutus ei ole ollut meidän suhteissa läsnä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti koulutettujen naisten pitää nyt tajuta se, että akateemisia miehiä ei vaan riitä kaikille. Miehiä on jo lähtökohtaisesti vähemmän yliopistoissa, ja kun miehelle naisen koulutuksella ei ole niin suurta merkitystä, niin akateemiselle miehelle kelpaa myös alemmin koulutettu nainen. Omasta tuttavapiiristä löytyy esim. DI-mies ja lähihoitajanainen. Jos haluaa parisuhteen akateemisena naisena, niin pitää ihan oikeasti harkita muitakin kuin akateemisia miehiä.
Höpö höpö. Kyllä akateemisia miehiä maailmassa riittää jokaiselle akateemiselle suomalaisnaiselle, joka akateemisen miehen haluaa. Kielitaitoisina ja sivistyneinä voivat hakea tohtorimiehensä maailmaltakin. Itse löysin sopivan Yhdysvalloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä akateemisia miehiä maailmassa riittää jokaiselle akateemiselle suomalaisnaiselle, joka akateemisen miehen haluaa. Kielitaitoisina ja sivistyneinä voivat hakea tohtorimiehensä maailmaltakin. Itse löysin sopivan Yhdysvalloista.
No ihan kaikille ei ole tuota mahdollisuutta, että voisi lähteä ulkomaille töihin, saati että löytäisi sieltä itselleen akateemisen miehen. Tosin tuo "höpöhöpöttely" paljastaa, että et ole akateeminen.
Kyse on hierarkioista, työpaikan hierarkiat perustuvat pitkälti koulutustasoon. Erot palkoissa ja työoloissa voivat olla suuria. Viimeistään työelämässä tulee selväksi koulutuksen tuoma asema. Tämä asema ei jää työpaikalle, se on mukana sukujuhlissa, tuttujen kesken ja vanhainkodissakin. Vähän koulutettu huomaa alemmuuden tunnetta luissa ja ytimissä ajan myötä, kärsii paremmin kolutettujen asennoitumisesta. Tämä alemmuuden tunne jatkuu läpi elämän ja eläkekin jää pieneksi ja saat kuulla: "Olisit käynyt kouluja". Joten koulutus vaikuttaa myös kumppanin valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sun maksaa puolet kaikista menoista. Ei amisäijät tienaa kunnolla.
Itse asiassa jotkut amistason ihmiset tienaa paremmin kuin korkeakoulutason ihmiset.
Joku rekkakuski joka ajaa pitkiä matkoja voi tienata hyvin sen 4000-5000 euroa kuukaudessa. Myös jotkut firmat maksaa hyvin myös duunareille metallialalla tai putkialalla, siellä saattaa myös päästä niihin 4000e/kk ansioihin.
Ei kaikki korkeakoulutason ihmiset tienaa hyvin vaan osa heistä jää 3000e/kk palkkoihin.
Kyllä, osassa duunarihommista tienaa oikein hyvin. Ne hommat sitten vain ovat usein aika ikäviä, raskaita ja työajoiltaa epäsäännöllisiä. Ne siis kuluttavat usein ihmisen loppuu aika paljon aikaisemmin kuin siisti sisätyö.
Yksikin sukulaismies rehvasteli aikansa tienaavansa reissuhommissa enemmän kuin
Toisaalta, duunareita työskentelee paljon myös yrittäjinä. Osaava ja ammattitaitoinen yrittäjä kyllä tienaa.
No ihan kaikille ei ole tuota mahdollisuutta, että voisi lähteä ulkomaille töihin, saati että löytäisi sieltä itselleen akateemisen miehen. Tosin tuo "höpöhöpöttely" paljastaa, että et ole akateeminen.
Miksi ajattelet, että joku ulkomaan komennus on ainoa tapa tavata ulkkarimiehiä? Omani löysin nettideiteiltä. Ja olemme molemmat hyvin vahvasti akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy, ettei kehtaa kavereille kertoa tyytyneensä rahvaaseen. Kaverit saattavat ajatella, että valinnut tyhmän miehen - asiahan tosin ei suinkaan ole näin, koulutus kertoo enemmän vaivannäöstä kuin älykkyydestä.
Tai siitä, onko varaa opiskella. Opintolaina on velaksi elämistä. Toimeentulotukea ei opiskelija saa, ellei ole ensin nostanut lainaa ja sitten tehdään laskelma. Töitä siis pitää tehdä opiskelun ohella tullakseen edes jotenkuten toimeen, eikä sekään ole satavarma asia että saa edes pienituntista sopparia. Opiskelutkin vievät aikansa ja energiansa, ja työt vielä siihen päälle.
Helpompaa niillä, joilla vanhemmat taloudellisesti tukevat opintojen aikana. Tai ostavat vaikka kodinkoneen, tietokoneen jne. Joillakin kun ei ole tuollaista mahdollisuutta vaan kaikki on ostettava itse. Nostan hattua heille ja arvostan.
Kuule ap, ei koulutuksella ole mitään väliä. Kun rakastuu toiseen ihmiseen, on ihan yks hailee mitä se on joskus opiskellut tai missä käy töissä. Sulle nyt ehkä kävi vaan niin, että se nainen ei ollut tarpeeksi ihastunut suhun, että olisi ajatellut että rakastuu lähiaikoina. Niin ikävä kyllä usein käy, että toinen on ihastuneempi kuin toinen, eikä rakkaudesta tule molemminpuolista.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on hierarkioista, työpaikan hierarkiat perustuvat pitkälti koulutustasoon. Erot palkoissa ja työoloissa voivat olla suuria. Viimeistään työelämässä tulee selväksi koulutuksen tuoma asema. Tämä asema ei jää työpaikalle, se on mukana sukujuhlissa, tuttujen kesken ja vanhainkodissakin. Vähän koulutettu huomaa alemmuuden tunnetta luissa ja ytimissä ajan myötä, kärsii paremmin kolutettujen asennoitumisesta. Tämä alemmuuden tunne jatkuu läpi elämän ja eläkekin jää pieneksi ja saat kuulla: "Olisit käynyt kouluja". Joten koulutus vaikuttaa myös kumppanin valinnassa.
Näinhän se on. Minä vaihdoin alaa ja sain nyt uuden koulutukseni mukaista työtä. Onhan se hienoa kertoa muille, että on onnistunut aikuisiällä pääsemään eteenpäin urallaan:) Koin aina jonkinlaista alemmuudentunnetta pelkästä ammattitutkinnosta. Nyt en enää.
Ei kiinnosta koulutukset ollenkaan, mutta en mitään tyhmääkään suvaitse