Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulutuksella on väliä parisuhteessa?

Vierailija
21.01.2024 |

Tapasin upean naisen noin vuoden eroni jälkeen. Olemme tapailleet/seurustelleet noin 4kk ja kaikki on ollut hyvin, kunnes koitti viime viikonloppu, ja tuli puhetta koulutuksista. Kerroin käyneeni "vain" amiksen. Hän on käynyt yliopiston.

Viikonlopun jälkeen olemme soitelleet, mutta jotenkin hänelle koulutustasoni on kovapaikka, ja haluaa miettiä asiaa.

Kysynkin muilta, että onko koulutus jotenkin mekittävä asia parisuhteessa ja miksi?

Oletko itse dumbannut henkilöä koulutuksen vuoksi?

- Mies 41

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Korkeakoulutetuille maksetaan keskimäärin paremmin koska se on palkinto siitä että on suorittanut korkeakoulun,"

Ei vaan koska korkeakoulutetun ihmisen tuottavuus firman kannalta on keskimäärin suurempi kuin duunarin. Ei palkkoja maksella palkintona vaan sen mukaan paljonko se kunkin työ tuottaa.

Palkinto koulun suorittamisesta, kaikkea sitä kuuleekin. Korkeampi palkka on palkkio siitä, että tekee työtä joka vaatii monimutkaisten asioiden ymmärtämistä, erikoisosaamista, haastavien systeemien ja työkalujen käyttämistä ja monesti myös korkeaa vastuuta.

Tuo on kyllä ihan höpöhöpöä, moni korkeasti koulutettu on täys idiootti, ja moni duunari tosi fiksu. Yleensä vaan ne idiootit ymmärtää olla menemättä korkeakouluun, aina ei. Ja koulusta pääsee lukemalla vähän ulkoa asioita läpi, kirjoittamalla esseitä joilla juuri ja juuri pääsee läpi.

Vierailija
102/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on hierarkioista, työpaikan hierarkiat perustuvat pitkälti koulutustasoon. Erot palkoissa ja työoloissa voivat olla suuria. Viimeistään työelämässä tulee selväksi koulutuksen tuoma asema. Tämä asema ei jää työpaikalle, se on mukana sukujuhlissa, tuttujen kesken ja vanhainkodissakin. Vähän koulutettu huomaa alemmuuden tunnetta luissa ja ytimissä ajan myötä, kärsii paremmin kolutettujen asennoitumisesta. Tämä alemmuuden tunne jatkuu läpi elämän ja eläkekin jää pieneksi ja saat kuulla: "Olisit käynyt kouluja". Joten koulutus vaikuttaa myös kumppanin valinnassa.

Eiköhän kuitenkin suurin osa ihmisistä ole tavallisesti koulutettuja ja tienaavia. Ei ole oikeita murheita elämässä jos pitää noita miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan kaikille ei ole tuota mahdollisuutta, että voisi lähteä ulkomaille töihin, saati että löytäisi sieltä itselleen akateemisen miehen. Tosin tuo "höpöhöpöttely" paljastaa, että et ole akateeminen.

Miksi ajattelet, että joku ulkomaan komennus on ainoa tapa tavata ulkkarimiehiä? Omani löysin nettideiteiltä. Ja olemme molemmat hyvin vahvasti akateemisia.

Miksi luulet, että ajattelen näin. Edellinen kirjoittaja mainitsi löytäneensä akateemisen miehen Yhdysvalloista. Tähän viestiin kommentoin. Kaikille ei etäsuhde sovi, joten tuo akateemisen ulkkarimiehen tapaaminen nettideiteillä ei aina ole vaihtoehto.

Vierailija
104/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole merkitystä kuin sillä, ettei kumppani ole erityisen työ- tai urakeskeinen. En ole itsekään. Löytyy sekä ammattitutkinto että akateeminen tutkinto, ja se olisi ongelma, jos jompikumpi olisi ongelma. Ihmisillä on kaikenlaisia lokeroita, joihin he survovat toisia, ei kovin onnistuneesti.

Teoreettista, toki, 20 v onnellisessa liitossa.

Vierailija
105/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia on toki, mutta itse en esim. voisi seurustella ihmisen kanssa, joka ei osaa kirjoittaa. Deittipalstoilla näkee sellaisia virityksiä että hirvittää. Tai jos tosiaan ei tiedä mitään, kaikki vitsit, viittaukset, sanaleikit jne. menee ohi. Ei tiedä paikkoja, kaupunkeja, tärkeitä henkilöitä historiasta, ei mitään. Ja itsekin olen "vain" ammattikorkean käynyt.

Vierailija
106/112 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksia on toki, mutta itse en esim. voisi seurustella ihmisen kanssa, joka ei osaa kirjoittaa. Deittipalstoilla näkee sellaisia virityksiä että hirvittää. Tai jos tosiaan ei tiedä mitään, kaikki vitsit, viittaukset, sanaleikit jne. menee ohi. Ei tiedä paikkoja, kaupunkeja, tärkeitä henkilöitä historiasta, ei mitään. Ja itsekin olen "vain" ammattikorkean käynyt.

Olen huomannut että iän myötä kaikki tällainen tietämys vähenee. Asioita unohtuu ja raskaan työn sekä arjen lisäksi ei ole voimavaroja mihinkään. En jaksa lukea lehtiä enkä kirjoja tai sivistää itseäni. Ei ole yksinkertaisesti voimia. Ihan vaan lööpit ja jotain hömppää luen. Pitää olla tosi paljon intohimoja herättävä asia että jaksaa perehtyä.

Vierailija
107/112 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisesti koulutettujen naisten pitää nyt tajuta se, että akateemisia miehiä ei vaan riitä kaikille. Miehiä on jo lähtökohtaisesti vähemmän yliopistoissa, ja kun miehelle naisen koulutuksella ei ole niin suurta merkitystä, niin akateemiselle miehelle kelpaa myös alemmin koulutettu nainen. Omasta tuttavapiiristä löytyy esim. DI-mies ja lähihoitajanainen. Jos haluaa parisuhteen akateemisena naisena, niin pitää ihan oikeasti harkita muitakin kuin akateemisia miehiä.

Höpö höpö. Kyllä akateemisia miehiä maailmassa riittää jokaiselle akateemiselle suomalaisnaiselle, joka akateemisen miehen haluaa. Kielitaitoisina ja sivistyneinä voivat hakea tohtorimiehensä maailmaltakin. Itse löysin sopivan Yhdysvalloista. 

Tilanne menee koko ajan tiukemmaksi, koks nythän korkeakouluissa on jo selvästi enemmän naisia kuin miehiä. Tämä liittyy isompaan murrokseen ihmisten pariutumisessa, miehet ovat alkaneet pudottautua pois koulutus- ja uraputkesta koska perheen saaminen on niin vaikeaa, ettei koko elämän suunnitteleminen sitä kohti ole enää mielekästä.

Joten kohta meillä on läjä akateemisia naisia ihmettelemässä missä kaikki miehet ovat. Miehet taas ottavat rennosti, tekevät simppeliä duunia sen verran mitä tarvitsevat itsensä elättämiseen ja keskittyvät harrastuksiin.

Vierailija
108/112 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne menee koko ajan tiukemmaksi, koks nythän korkeakouluissa on jo selvästi enemmän naisia kuin miehiä. Tämä liittyy isompaan murrokseen ihmisten pariutumisessa, miehet ovat alkaneet pudottautua pois koulutus- ja uraputkesta koska perheen saaminen on niin vaikeaa, ettei koko elämän suunnitteleminen sitä kohti ole enää mielekästä.

Joten kohta meillä on läjä akateemisia naisia ihmettelemässä missä kaikki miehet ovat. Miehet taas ottavat rennosti, tekevät simppeliä duunia sen verran mitä tarvitsevat itsensä elättämiseen ja keskittyvät harrastuksiin.

Ei taida mennä niin kuin arvelet. Naiset pariutuvat ulkomaalaisten miesten kanssa ja kouluttamattomat finskimiehet itkevät naisenkaipuutaan turhaan, kunnes kuolevat pois.

Vierailija
109/112 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että iän myötä kaikki tällainen tietämys vähenee. Asioita unohtuu ja raskaan työn sekä arjen lisäksi ei ole voimavaroja mihinkään. En jaksa lukea lehtiä enkä kirjoja tai sivistää itseäni. Ei ole yksinkertaisesti voimia. Ihan vaan lööpit ja jotain hömppää luen. Pitää olla tosi paljon intohimoja herättävä asia että jaksaa perehtyä.

Minusta tietämys taas lisääntyy iän myötä. Tai sitten se on kiinni yksinkertaisesti siitä, että onko kiinnostusta olla perillä maailman asioista. Itse olen yliopiston käynyt, mutta vanhempani keskitason koulutuksella hakkaavat minut yleistiedossa mennen tullen. Tuntuu siltä, että vanhemmille sukupolville oli tärkeämpää tietää maailman asioista, kun taas nykyään vaikka on kaikki tieto paljon helpommin saatavilla joka tuutista, niin katse vain kapenee vaikka olisi kuinka fiksu. Ehkä tietoa on nykyään liikaa ja siksi on helpompi keskittyä lähinnä omiin intresseihin.

Vierailija
110/112 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on alkuasetelma, dumbannut. Se on dumpannut. Jos dumbailet liikaa, on varma että nainen ghostaa.

Tähän olin tulossa itsekin kommentoimaan. Tosin luulisi, että tuossa ajassa olisi tullut jos viestiteltyäkin ja tullut selväksi toisen kirjallinen kyvyttömyys.

Vierailija
111/112 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida mennä niin kuin arvelet. Naiset pariutuvat ulkomaalaisten miesten kanssa ja kouluttamattomat finskimiehet itkevät naisenkaipuutaan turhaan, kunnes kuolevat pois.

No ne ulkomaalaiset miehet on haettava jostain muualta kuin länsimaailmasta, koska ilmiö on täällä joka puolella. Voi ehkä joutua vähän tinkimään siitä feministisestä bosslady-asemasta ja olemaan naisiksi. Eikä finskimiehiä itketä kuin korkeintaan pillunpuute, muutenhan nykynaisilla ei ole enää juurikaan muuta annettavaa kuin ylimielisyyttä.

Mutta voihan se noin mennä siltikin. Ehkä se on luonnonlaki ja kaikkien imperiumien lopullinen kohtalo.

Vierailija
112/112 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy, ettei kehtaa kavereille kertoa tyytyneensä rahvaaseen. Kaverit saattavat ajatella, että valinnut tyhmän miehen - asiahan tosin ei suinkaan ole näin, koulutus kertoo enemmän vaivannäöstä kuin älykkyydestä.

Tutkimuksen mukaan ei pidä paikkaansa vaan älykkyys ja koulutus korreloivat voimakkaasti