Miksi koulutuksella on väliä parisuhteessa?
Tapasin upean naisen noin vuoden eroni jälkeen. Olemme tapailleet/seurustelleet noin 4kk ja kaikki on ollut hyvin, kunnes koitti viime viikonloppu, ja tuli puhetta koulutuksista. Kerroin käyneeni "vain" amiksen. Hän on käynyt yliopiston.
Viikonlopun jälkeen olemme soitelleet, mutta jotenkin hänelle koulutustasoni on kovapaikka, ja haluaa miettiä asiaa.
Kysynkin muilta, että onko koulutus jotenkin mekittävä asia parisuhteessa ja miksi?
Oletko itse dumbannut henkilöä koulutuksen vuoksi?
- Mies 41
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ajatellaan että amiksen käy tyhmät ihmiset ja korkeakoulun suorittaa älykkäät ihmiset. Hienosti porukka arvostaa siis duunareita suomessa :D
Nykyisin myös ajatellaan että korkeakoulutettujen työ on haastavaa verrattuna duunarin työhön.
Ei kaikkien korkeakoulutettujen työ ole haastavaa, mutta suuren osan on. Miksi niihin muuten vaadittaisiin korkeakoulutusta? On paljon vähemmänkin älykkäitä maistereita, mutta silti ymmärrän täysin kriteerin älyllisestä samantasoisuudesta, ja on se koulutus sekä sen arvostaminen jokin mittari joka tapauksessa. Kertoo esimerkiksi älyllisestä kunnianhimosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ajatellaan että amiksen käy tyhmät ihmiset ja korkeakoulun suorittaa älykkäät ihmiset. Hienosti porukka arvostaa siis duunareita suomessa :D
Nykyisin myös ajatellaan että korkeakoulutettujen työ on haastavaa verrattuna duunarin työhön.
Ei kaikkien korkeakoulutettujen työ ole haastavaa, mutta suuren osan on. Miksi niihin muuten vaadittaisiin korkeakoulutusta? On paljon vähemmänkin älykkäitä maistereita, mutta silti ymmärrän täysin kriteerin älyllisestä samantasoisuudesta, ja on se koulutus sekä sen arvostaminen jokin mittari joka tapauksessa. Kertoo esimerkiksi älyllisestä kunnianhimosta.
Ei kaikkien amistenkaan työ ole älyllisesti helppoa. Uskallan väittää, että esim. sähköasentajana ei ihan tyhmä pärjäisi.
Minä olen mies ja olen duunari eli ammattikoulun suorittanut. Teen pienessä yrityksessä töitä, oma työni on sellaista missä yhdistyy duunarin sekä korkeakoulutetun työ.
Suunnittelen,piirrän ja teen käytännön hommia. Isommassa firmassa tekisin vain käytännön hommia mutta täällä ei ole sitä insinööriä tekemässä suunnittelua ja piirtämistä niin minä teen itse myös sen työn.
Palkkaa saan 3200-3500 euroa keskimäärin ja olen todellakin ollut kunnianhimoinen ja kehittänyt itseäni työnohella.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien amistenkaan työ ole älyllisesti helppoa. Uskallan väittää, että esim. sähköasentajana ei ihan tyhmä pärjäisi.
Tämä.
Se koulutus ei kerro oikeastaan mitään älykkyydestä tai siitä onko työ haastavaa tai ei.
Korkeakoulutetuille maksetaan keskimäärin paremmin koska se on palkinto siitä että on suorittanut korkeakoulun, kukaan ei menisi korkeakouluun jos heille ei maksettaisi enemmän kuin amikselle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mies ja olen duunari eli ammattikoulun suorittanut. Teen pienessä yrityksessä töitä, oma työni on sellaista missä yhdistyy duunarin sekä korkeakoulutetun työ.
Suunnittelen,piirrän ja teen käytännön hommia. Isommassa firmassa tekisin vain käytännön hommia mutta täällä ei ole sitä insinööriä tekemässä suunnittelua ja piirtämistä niin minä teen itse myös sen työn.
Palkkaa saan 3200-3500 euroa keskimäärin ja olen todellakin ollut kunnianhimoinen ja kehittänyt itseäni työnohella.
M33
En usko, että teet korkeakoulutetun hommia, ne vain tuntuvat sinusta siltä. Erot näkyvät esimerkiksi kirjoitustaidossa. Oikeasti älykkäät haluavat myös älykkään kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö juttuja. Lääkärit, juristit, opettajat, sosiaalityöntekijät. Aivan varmasti kuka tahansa voisi ottaa heidänkin hommansa ja heille maksetaan vain koska ovat käyneet korkeakoulun. Ymmärrän, että alemmin koulutettu haluaa uskoa tällaiseen ja uskoahan aina saa.
Riippuu hirveästi ihmisestä. Aikaansa seuraava, tunneälykäs ja fiksu amis on varmasti parempaa seuraa kuin sosiaalisesti kömpelö ja jäykkä akateeminen. Viehätyin itse nuorempana duunarimiehistä, mutta nyt vanhempana ja kokeneempana erittäin harvoin enää löytää heistä tarpeeksi järkevää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on alkuasetelma, dumbannut. Se on dumpannut. Jos dumbailet liikaa, on varma että nainen ghostaa.
Minä ajattelin, että hän tarkoitti kirjoittaa 'dumannut'. Voi toki olla kumpaa vain, joko tuomitsemista tai hylkäämistä.
Minä en lähtisi tuomitsemaan koulutuksen perusteella. Muodollinen koulutus on vain yksi tapa saada tietoa ja osaamista. Toisaalta muodollinen koulutus ei mitenkään takaa sitä, että henkilöllä olisi yleissivistystä tai välttämättä edes kykyä keskustella oman osaamisalueen ulkopuolisista asioista.
Opiskelen itse yliopistossa tällä hetkellä tietojenkäsittelytieteitä ja opiskelijoiden joukossa on myös paljon alanvaihtajia. Tiedän itse parikin, joiden aiempi koulutus on ammattikoulusta (sähköasentaja ja kokki) ja nämä ovat pärjänneet opinnoissa siinä missä muutkin, mitä nyt matematiikan kursseilla ovat ehkä joutuneet grindaamaan muita enemmän. Tiedän myös yhden, jonka amistutkinto on samalta alalta ja pitkän työuran jälkeen hän on tykittänyt opintoja todella kovalla vauhdilla.
Fiksu maisterisnainen osaa arvostaa myös ammatillista osaamista eikä hänen itsetuntonsa ole kiinni siitä, mitä jotkut työkaverit tai puolitutut ajattelevat hänen puolisostaan. Tällaisia pariskuntia, joissa vaimo on maisteri ja miehellä ammattitutkinto on kyllä paljon ja nämä suhteet toimivat hyvin, kunhan molemmilla on itsetunto kohdillaan ja kunnioitus puolisoa kohtaan. Jos maisteri nikottelee pelkän ammattikoulutuksen takia tutustumatta ihmiseen kunnolla, niin silloin hänellä on ongelmia itsetunnossa ja/tai toisen kunnioittamisessa eikä tällaisen kanssa kannata ryhtyä suhteeseen vaikka olisi itsekin maisteri.
Maksetaan enemmän, koska se on palkinto siitä että on suorittanut korkeakoulun. Siinä vasta älyllinen pieru. Vain vauvalta voi kuvitella lukevansa tuon tasoista ajatuksen virtaa.
Hmm itse suosittelen kaikille jotka käyttää deittisovelluksia sitä ettei laita profiiliin mitään tietoa siitä omasta koulutuksesta tai siitä mitä työtä tekee. Silloin sillä ei ole merkitystä parin valinnassa.
Tämä pätee siis vain deittisovellusten käyttäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulutuksella ole välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Myös amiksen käynyt voi olla erittäin fiksu, ja korkeakoulutettu vähemmän fiksu. Esim. Alexander Stubbia, Hjallis Harkimoa tai Björn Wahlroosia tuskin kukaan voi väittää penaalin terävimmiksi kyniksi, vaikka he ovat akateemisia.
Nyt on kyllä Wahlroos väärässä seurassa. Hän on poikkeuksellisen älykäs eikä sitä voi olla huomaamatta, jos edes muutaman minuutin verran häntä kuunnellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulutuksella ole välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Myös amiksen käynyt voi olla erittäin fiksu, ja korkeakoulutettu vähemmän fiksu. Esim. Alexander Stubbia, Hjallis Harkimoa tai Björn Wahlroosia tuskin kukaan voi väittää penaalin terävimmiksi kyniksi, vaikka he ovat akateemisia.
Nyt on kyllä Wahlroos väärässä seurassa. Hän on poikkeuksellisen älykäs eikä sitä voi olla huomaamatta, jos edes muutaman minuutin verran häntä kuunnellut.
Juuri näin. Wahlroos on superälykäs eikä vain teoreettisesti, vaan myös käytännössä. Pienen Mandatumin omistaja teki investointipankkiirina isoja diilejä ja rikastui. Jospa olisi ollut Fortumin hallituksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän sun maksaa puolet kaikista menoista. Ei amisäijät tienaa kunnolla.
Mikä on kunnolla? Mun amis mies tienaa 2800€ brutto. Ei ole sähköpuolella. Moni amk: käyny saa saman verran.
Minua ihmetyttää, että täällä sanotaan, että koulutus ei kertoisi mitään älykkyydestä. On aloja, joilla todellakin kertoo. Mm. matemaattiset kyvyt edellyttävät käytännössä väistämättä korkeaa älykkyyttä. Yksikään tekniikan tohtori ei esimerkiksi ole keskiverto tai sen alle jos mitataan älykkyyttä (pl. vakavat onnettomuudet jne.). Älykkyys ei tarkoita, että olisi hyvää seuraa tai mahtava elämänkumppani mutta on turhaa väittää, että koulutuksella ja älykkyydellä ei olisi lainkaan tekemistä keskenään.
Toiseksi, eivätkö ihmiset yksilöinä saa itse päättää omia "kriteerejään" puolisolleen? Jos jonkun mielestä vain tohtorit kelpaavat tai vaikka ainoastaan henkilöt joilla on esim. metreittäin tukkaa, se on hänen asiansa ja jos tällaista ei löydy, hänen ongelmansa (ja moni on mieluummin yksin kuin mielestään epäsopivan kanssa). Koulutus kuitenkin kertoo vaivannäöstä ja älykkyys kyvystä ymmärtää nopeasti, eivät nämä ole mitään omituisia toiveita kumppanille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Wahlroos on superälykäs eikä vain teoreettisesti, vaan myös käytännössä. Pienen Mandatumin omistaja teki investointipankkiirina isoja diilejä ja rikastui. Jospa olisi ollut Fortumin hallituksessakin.
Niinpä. Hän ei ehkä ole luonteeltaan mikään maailman miellyttävin ja mukavin ihminen, mutta ei sillä olekaan välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Mulle ei ole merkitystä. Mieheni on rakennusalan ammattilainen. Mä olen koulutukseltani terapeuttinen hieroja ja luontaishoitaja, opiskelin diplomitutkinnon ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää fabulaa. Kyllä sen amitsun tunnistaa ensi tilassa. t: tuplamaisteri
Amis voi olla älykkääpi kuin sinä
Kaikki vaan ei halua maistereiksi, kun amiksen käyneet voivat tienata tuplaten muutamassa ammatissa kuin maisteri😁 Miksi istua koulunpenklllä turhaan vuosia
Sydämen sivistys ei maisterintutkintoa tarvitse. Itseään voi halutessaan sivistää muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy, ettei kehtaa kavereille kertoa tyytyneensä rahvaaseen. Kaverit saattavat ajatella, että valinnut tyhmän miehen - asiahan tosin ei suinkaan ole näin, koulutus kertoo enemmän vaivannäöstä kuin älykkyydestä.
Ja sitten tämä,että kaikkia ei kiinnosta kouluttautua,jos ammattiopinnoilla on jo saanut hyvän työpaikan tms.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että täällä sanotaan, että koulutus ei kertoisi mitään älykkyydestä. On aloja, joilla todellakin kertoo. Mm. matemaattiset kyvyt edellyttävät käytännössä väistämättä korkeaa älykkyyttä. Yksikään tekniikan tohtori ei esimerkiksi ole keskiverto tai sen alle jos mitataan älykkyyttä (pl. vakavat onnettomuudet jne.). Älykkyys ei tarkoita, että olisi hyvää seuraa tai mahtava elämänkumppani mutta on turhaa väittää, että koulutuksella ja älykkyydellä ei olisi lainkaan tekemistä keskenään.
Toiseksi, eivätkö ihmiset yksilöinä saa itse päättää omia "kriteerejään" puolisolleen? Jos jonkun mielestä vain tohtorit kelpaavat tai vaikka ainoastaan henkilöt joilla on esim. metreittäin tukkaa, se on hänen asiansa ja jos tällaista ei löydy, hänen ongelmansa (ja moni on mieluummin yksin kuin mielestään epäsopivan kanssa). Koulutus kuitenkin kertoo vaivannäöstä ja älykkyys kyvystä ymmärtää nopeasti, eivät n
Totta, mutta en myöskään pidä siitä, että jotkut tuntuvat pitävän amiksia automaattisesti tyhminä/kunnianhimottomina/sellaisina, jotka menevät aina sieltä, mistä aita on matalin. Jollain voi olla ihan aito halu olla vaikka autonkorjaaja tai metallityöläinen.
Mulla ei ole väliä miehen koulutuksella. Pääasia, että on työelämässä ja tienaa itse omat rahat. Ihan tavallinen duunari käy.
Sitä ihmettelen, että ap on muka seurustellut kuukausia ja vasta sitten tulee puheeksi koulutus?! Haiskahtaa trollilta.
Bella