Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon olette joutuneet maksamaan gynekologilla käymisestä?

Vierailija
21.01.2024 |

Mitä toimenpiteitä teille tehtiin ja mikä tuli loppuhinnaksi?

Luin netistä uutisen, jossa eräältä naiselta löytyi ongelmia ja häneltä jouduttiin ottamaan näytepala. Hinnaksi tuli lähemmäs 500 euroa. 

Yritän arvioida kuinka paljon rahaa pitäisi säästää, että voi käydä gynekologilla (ultra), joten kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista!

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka laitettiin ainakin julkisella puolella Kalasataman terveyskeskuksessa, jossa on ehkäisyneuvonta. 

Vierailija
82/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu menemään terv keskuslääkärille ensin että saisi jonkun julkisen gynen, niin jätän väliin. Meillä on melkein pelkästään Lähi Idästä tai Afrikasta tulleita " ota Burana", mieslääkäreitä terv asemassani.... Enkä mene näyttämään t o o s a a n i  näille.

Joo en suosittele. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukka laitettiin ainakin julkisella puolella Kalasataman terveyskeskuksessa, jossa on ehkäisyneuvonta. 

Ehkäisyasiat saa julkisesti mutta tuskin siellä hoidetaan vaihdevuosiongelmia y.m.?

Vierailija
84/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oppii kyllä arvostamaan omaa työnantajaa entistä enemmän, kun tarjoaa gynekologin ja urologin palvelut työterveydessä. Sitä kautta daa ultrat ja ehkäisyn hoidettua.

Vierailija
85/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduitko maksamaan sen itse kierukan? 

Vierailija
86/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut maksaa itse.

Vierailija
87/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oppii kyllä arvostamaan omaa työnantajaa entistä enemmän, kun tarjoaa gynekologin ja urologin palvelut työterveydessä. Sitä kautta daa ultrat ja ehkäisyn hoidettua.

Toi on kyllä tosi hyvä. Itse olen nyt työtön, mutta entisen duunipaikan etuihin kuului työterveyden lisäksi hammaslääkäri. Siitä olin kiitollinen.

Vierailija
88/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 274 € toimistomaksuineen viime kuussa, perus + erikoislääkärimaksu ja seurannan puhelinsoitto sisältyi hintaan. On niin älyttömän hyvä gyne, jonka löysin 5 vuotta sitten kaverin suosituksesta, että käyn hänellä niin kauan kuin vain tässä kaupungissa tointaan harjoittaa. 

Mulla lähes sama, vähää vaille 300 €. Sanoi siinä maksaessani että tämäpä olikin halpaa.

Vierailija
89/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku 50+ nainen saanut julkiselle gynekologille jossain terv asemalla ajan? Kun kyse ei siis enää ole ehkäisystä, vaan tarkastuksesta ja mahd hormonikorvaushoidosta? 

Vierailija
90/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

POSTMENOPAUSAALINEN VUOTO

vaatii aina kohtunäytteen oton, pidetään kohdunrunko-osan syöpänä, kunnes toisin osoitetaan

noin 10 -15 %:lla joko karsinooma tai hoitoa vaativa hyperplasia kohdun limakalvolla

Tutkimukset

Avoterveydenhuolto

o gynekologinen status: mistä vuoto tulee, PAPA, pyrittävä ottamaan endometriumnäyte

o ellet saa kohtunäytettä, lähetä potilas viivyttelemättä eteenpäin

o UÄ, jos käytettävissä

VIRTSAINKONTINENSSJos konservatiivinen hoito (lääkehoito tai/ja fysioterapia) eivät auta virtsankarkailuun 3-6 kk:n sisällä,

tehdään lähete naistentautien pkl:lle. Muut urologiset sairaudet hoidetaan kirurgian klinikassa

LASKEUMAT

HirsutismiTutkimukset ovat aiheellisia, jos naisella

karvoitus on selvästi runsasta, miesmäistä

on nopeaa karvoituksen lisääntymistä/kaljuuntumista

potilas on huolissaanJatkotutkimukset ovat aiheellisia naistenpoliklinikalla, jos

s-testosteroni koholla

vaikea hirsutismi

progredioiva hirsutismi

kuukautishäiriöitä ja infertiliteetti

Sekundaari amenorrea (oligoamenorrea)

Kuukautisten poisjäännin syy on aina selvitettävä. Vaikka taustalla usein on toiminnallisia, painonvaih-

teluihin, voimakkaaseen liikuntaan ja stressiin liittyviä tekijöitä, taustalta voi löytyä hoitoa vaativia ja

naisen terveyteen vaikuttavia tekijöitä

Galaktorrea

Ylimääräinen maidoneritys rinnoista

tutkittava aina synnyttämättömältä

tutkittava synnyttäneeltä, jos potilas on huolissaan

lisäksi muita oireita: amenorrea, hirsutism

Hyperprolaktinemia

noin päijät-hämeessä, https://pshyvinvointialue.fi

siinä jo joitakin syitä päästä naistentautien polille.  Jätin listalta pois raskaudenkeskeytykset ja lapsettomuustutkimukset ja sellaiset.

Vierailija
91/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on runsaat kuukautiset, tai vaikka endometrioosi, niin   hormonikierukan saa julkiselta ilmaiseksi asennuksineen.  Toki pitää sitten saada sitä ennen diagnoosi. Runsaisiin kuukautisiin dgn voi asettaa yleislääkärikin. En tiedä tarkkoja kriteereitä, mutta luultavimmin pitää verikokeista näkyä raudanpuute muut oireet haastatellaan.

Vierailija
92/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida 50+ nainen joilla ei ole muita oireita kun normi vaihdevuosioireita päästä mihinkään terv keskuksen gynelle vain tarkastukseen ja mahd hormonikorvaushoidon saamiseen. Tai hormonikorvaushoidon resesptin uusinta+ tutkimus? 

Taitaa olla vakavat gynekologiset oireet, ehkäisyasiat, raskaus asiat jotka hoidetaan.

Vierailija
93/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako siis vaihdevuosi ikäinen käyttää neuvolan palveluita? Eikö nämä ole tarkoitettu raskaana oleville ja ehkäisyasioille?

Olen 21 vuotias ja aloitin ensimmäistä kertaa ehkäisypilleireiden käytön. Lapseton olen ja neuvolassa kävin tutkimuksissa ja gynen vastaanotolla.

Vierailija
94/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu menemään terv keskuslääkärille ensin että saisi jonkun julkisen gynen, niin jätän väliin. Meillä on melkein pelkästään Lähi Idästä tai Afrikasta tulleita " ota Burana", mieslääkäreitä terv asemassani.... Enkä mene näyttämään t o o s a a n i  näille.

Joo en suosittele. 

potilaalla on oikeus pyytää gynekologisissa asioissa naispuolista lääkäriä, jos haluaa ja sitä pyyntöä noudatetaan, jos suinkin voidaan. (toki muissakin asioissa on oikeus pyytää nais- tai mieslääkäriä).

Vierailija
95/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en suosittele. 

potilaalla on oikeus pyytää gynekologisissa asioissa naispuolista lääkäriä, jos haluaa ja sitä pyyntöä noudatetaan, jos suinkin voidaan. (toki muissakin asioissa on oikeus pyytää nais- tai mieslääkäriä).

Eiköhän tuota toivetta toteuteta vain  m a a h a n m u u t t a j i l l e...

Vierailija
96/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisyasiat saa julkisesti mutta tuskin siellä hoidetaan vaihdevuosiongelmia y.m.?

Vaihdevuosiongelmat, etenkin, jos tulee vaihdevuosien jälkeisiä vuotoja, hoidetaan ja tutkitaan aina erikoissairaanhoidossa. Pitää sulkea syöpä pois. Ja jos vuodot muuttuu äkillisesti esimerkiksi runsaimmiksi tai tulee välivuotoja ja kipuja, joita ei ennen ole ollut, niin pitää silloinkin hakeutua lääkärin tutkimuksiin. Varsinkin, jos oireet vaikeuttavat normaalia elämää huomattavasti, niin on syytä mennä valittamaan lääkärille.

Vierailija
97/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako siis vaihdevuosi ikäinen käyttää neuvolan palveluita? Eikö nämä ole tarkoitettu raskaana oleville ja ehkäisyasioille?

Olen 21 vuotias ja aloitin ensimmäistä kertaa ehkäisypilleireiden käytön. Lapseton olen ja neuvolassa kävin tutkimuksissa ja gynen vastaanotolla.

Kirjoitinhan että ehkäisyasioissa saa ajan. Mutta normi vaihdevuositädin on kyllä mentävä yksityiselle.

Vierailija
98/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku 50+ nainen saanut julkiselle gynekologille jossain terv asemalla ajan? Kun kyse ei siis enää ole ehkäisystä, vaan tarkastuksesta ja mahd hormonikorvaushoidosta? 

sain, mutta en olisi saanut pelkän tarkastuksen tai hormonikorvaushoidon syystä (ne voi yleislääkärinkin tehdä oikein hyvin eikä siihen tarvita gynekologia). Tuli vuotoja sen jälkeen, kun kuukautiset olivat olleet pois 8 kk. Lähti heti lähete gynekologian polille.

Vierailija
99/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka pitää ostaa reseptillä itse apteekista ja viedä mukanaan sinne vastaanotolle. Tai ainakin näin meidän kaupungissa. Kierukat maksetaan itse kuten muutkin ehkäisytarvikkeet ellei jokin sairaus vaadi ehkäisyn käyttöä erikseen. Minä saan Chrohin tautilaisena + rauta-aneemisena kierukan hieman halvemmalla kuin muut koska kaikkea ylimääräistä verenvuotoa olisi hyvä välttää.

Vierailija
100/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut maksaa itse.

Millä perusteella sait ilmaisen kierukan?