Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon olette joutuneet maksamaan gynekologilla käymisestä?

Vierailija
21.01.2024 |

Mitä toimenpiteitä teille tehtiin ja mikä tuli loppuhinnaksi?

Luin netistä uutisen, jossa eräältä naiselta löytyi ongelmia ja häneltä jouduttiin ottamaan näytepala. Hinnaksi tuli lähemmäs 500 euroa. 

Yritän arvioida kuinka paljon rahaa pitäisi säästää, että voi käydä gynekologilla (ultra), joten kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista!

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli: 50 + nainen jolla ei ole varsinaisia vakavia gynevaivoja vaan haluaa tarkastukseen ja keskustelelemaan hormonikorvaushoidosta/ tai uusimaan reseptin ei pääse tk gynelle. Vaan tavalliselle tk lääkärille. Vaikka sitten olisi köyhä eikä ole varaa yksit. gynelle.

Näin sanoin alusta asti!

Vierailija
102/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka laitettiin ainakin julkisella puolella Kalasataman terveyskeskuksessa, jossa on ehkäisyneuvonta. 

Jouduitko maksamaan sen itse kierukan? 

Jos on runsaat kuukautiset, tai vaikka endometrioosi, niin   hormonikierukan saa julkiselta ilmaiseksi asennuksineen.  Toki pitää sitten saada sitä ennen diagnoosi. Runsaisiin kuukautisiin dgn voi asettaa yleislääkärikin. En tiedä tarkkoja kriteereitä, mutta luultavimmin pitää verikokeista näkyä raudanpuute muut oireet haastatellaan.

Ei saa ainakaan täällä. 40% halvemmalla kyllä mutta ei ilmaiseksi. Ja tän 40% korvaa siis Kela jos kriteerit täyttyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin sain lähetteen julkiselle kun yksityisellä gyne näki ongelmia. 

Mä en muista mitä se maksoi kun kuulun työpaikkani sairauskassaan ja se maksaa jotain 90-95% käynnistä. Oli totain alle15€ luokkaa. Normi sisätutkimus ja ultra.

Vierailija
104/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu menemään terv keskuslääkärille ensin että saisi jonkun julkisen gynen, niin jätän väliin. Meillä on melkein pelkästään Lähi Idästä tai Afrikasta tulleita " ota Burana", mieslääkäreitä terv asemassani.... Enkä mene näyttämään t o o s a a n i  näille.

Joo en suosittele. 

potilaalla on oikeus pyytää gynekologisissa asioissa naispuolista lääkäriä, jos haluaa ja sitä pyyntöä noudatetaan, jos suinkin voidaan. (toki muissakin asioissa on oikeus pyytää nais- tai mieslääkäriä).

Eiköhän tuota toivetta toteuteta vain  m a a h a n m u u t t a j i l l e...

Ei. Ohjeet lukee ainakin meillä hyvinvointialueen sivuillakin, että saa toivoa lääkärin sukupuolta, etenkin jos on kyse intiimiasioista ja toteuttavat sen, jos suinkin mahdollista.

Minulta muuten kysyttiin ehkäisyneuvolassakin (kävin siellä keskustelmassa hoitajan kanssa ennen kierukan asennusta), että haittaako, jos lääkäri on mies. Sanoin ettei haittaa, en ole sukupuolisensitiivinen, kunhan hän ymmärtää suomea (minulla on ollut huono kokemus hoonosoomi lääkäristä, joka ei tuntunut ymmärtävän mitään mitä sanoin, joten lopulta vaihdoin ensin kirjakieleen ja hitaaseen opuhumiseen, mutta kun sekään ei auttanut, niin turhautuneen kysyin häneltä, että puhutko englantia tai ruotsia  vai otetaanko google translator käyttöön. Puhui englantia.  Kokemus oli kuitenkin sen verran väsyttävä, että ajattelin, että vähän aikaa nyt haluan kuitenkin asioida suomenkieltä taitavan lääkärin kanssa. Lääkärin kansalaisuudella ei minulle ole mitään väliä. 

Itse olin tyytyväinen tuohon ehkäisyneuvolan mieslääkäriin, ymmärrän kyllä, jos joku nainen haluaa ehdottomasti naislääkärin. Vhän sekin takia sanon aina näissä asioissa että ei haittaa, jos on mieslääkäri, koska minulle tosiaan lääkärin sukupuolielimiet on ihan se ja sama ja kun tiedän, että kaikille naisille ei ole, niin mielelläni suon heille sitten ne naislääkärin ajat gynen asioissa. Oli aika lähellä eläkeikää, mutta hitsi miten hyvin osasi asentaa kierukan, oli suurinpiirtein vain tyrkkäys  asennusputkella sisään ja siellä oli. Minulla edellinen asennus ei mennyt hyvin, joten jännitin tätä uuden kierukan asennusta aika lailla, että pitääkö taas alkaa laajentaa kohdunkaulakanavaa.  Ajattelin, että haluan käydä sitten kontrolleissakin samalla lääkärillä. Kokemus näkyy ja tuntuu noissa kierukka-asioissakin.

Vierailija
105/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksat, koska kuulut johonkin sairaskassaan. Ja siihen kuuluminen maksaa. 

Vierailija
106/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksat, koska kuulut johonkin sairaskassaan. Ja siihen kuuluminen maksaa. 

Tämä siis Saksassa asuvalle...

Vierailija
107/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka laitettiin ainakin julkisella puolella Kalasataman terveyskeskuksessa, jossa on ehkäisyneuvonta. 

Jos on runsaat kuukautiset, tai vaikka endometrioosi, niin   hormonikierukan saa julkiselta ilmaiseksi asennuksineen.  Toki pitää sitten saada sitä ennen diagnoosi. Runsaisiin kuukautisiin dgn voi asettaa yleislääkärikin. En tiedä tarkkoja kriteereitä, mutta luultavimmin pitää verikokeista näkyä raudanpuute muut oireet haastatellaan.

Ei saa ainakaan täällä. 40% halvemmalla kyllä mutta ei ilmaiseksi. Ja tän 40% korvaa siis Kela jos kriteerit täyttyy. 

eli olet ostanut sen reseptillä. Mutta jos menet tk:hon hoidettavaksi runsaiden kuukautisten vuoksi ja lääkäri suosittele kierukkaa hoidoksi, niin tk sen tarjoaa ilmaiseksi ja se tulee tk:n kautta

"Sairausvakuutuslakia koskevan hallituksen esityksen mukaan kunnalliselle terveydenhuollolle

kuuluvat vastaanottokäynnillä jatkohoidoksi määrättävät suonen ja nivelen sekä spinaalitilan

sisälle annettavat lääkkeet, hormonikierukka sekä lääkärin ihon alle asentamat implantit (HE

50/2004 vp)"

Vierailija
108/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli: 50 + nainen jolla ei ole varsinaisia vakavia gynevaivoja vaan haluaa tarkastukseen ja keskustelelemaan hormonikorvaushoidosta/ tai uusimaan reseptin ei pääse tk gynelle. Vaan tavalliselle tk lääkärille. Vaikka sitten olisi köyhä eikä ole varaa yksit. gynelle.

Näin sanoin alusta asti!

So? niin muutkin ovat sanoneet. Gynelle pääset, jos sinulla on sellaisai gynekologisia oireita, jotka vaativat gynekologin erikoisosaamista. mihinkäään "huvinvuoksi/kunhan haluan tarkastuttaa ja haluaisin että sen tekisi gynekologi" - syiillä ei pääse. Pitää olla läheteohjeissa mainittu syy.  tk lääkäri hoitaa vaihdevuodet siihen asti mihin lähetekriteerit eivät päde. Sitten kun lähetekriteerit täyttyy, pääset sairaalan gynelle.

Vierailija
109/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos terveyskeskuslääkäri määrää potilaalle

hormonikierukan sairauden hoitoon, sen asettaminen ja

kustantaminen kuuluu julkiselle terveydenhuollolle" Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin

Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen

en pysty laittamaan lähdettä, koska tämä oli pdf ja ehdin jo sulkea sivun, jolta tuon linkin löysin. lainauksen avulla ehkä voi google löytää.

Vierailija
110/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin alusta asti!

So? niin muutkin ovat sanoneet. Gynelle pääset, jos sinulla on sellaisai gynekologisia oireita, jotka vaativat gynekologin erikoisosaamista. mihinkäään "huvinvuoksi/kunhan haluan tarkastuttaa ja haluaisin että sen tekisi gynekologi" - syiillä ei pääse. Pitää olla läheteohjeissa mainittu syy.  tk lääkäri hoitaa vaihdevuodet siihen asti mihin lähetekriteerit eivät päde. Sitten kun lähetekriteerit täyttyy, pääset sairaalan gynelle.

Katso ketjun alku. Kyllä siellä muutamat mainostivat että käyvät tk gynellä kun eivät halua maksaa yksityisestä!

Vierailija
111/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu menemään terv keskuslääkärille ensin että saisi jonkun julkisen gynen, niin jätän väliin. Meillä on melkein pelkästään Lähi Idästä tai Afrikasta tulleita " ota Burana", mieslääkäreitä terv asemassani.... Enkä mene näyttämään t o o s a a n i  näille.

Joo en suosittele. 

potilaalla on oikeus pyytää gynekologisissa asioissa naispuolista lääkäriä, jos haluaa ja sitä pyyntöä noudatetaan, jos suinkin voidaan. (toki muissakin asioissa on oikeus pyytää nais- tai mieslääkäriä).

Eiköhän tuota toivetta toteuteta vain  m a a h a n m u u t t a j i l l e...

Ainakin romaninaiset saavat valita naislääkärin, eikä koske pelkkää gynekologiaa, vaan kaikkia lääkäreitä.

Vierailija
112/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin alusta asti!

Katso ketjun alku. Kyll

niin? Heillä on silloin syy siihen, että päsäevät tk:n gynelle. Tuskin hekään ihan huvinvuoksi tsekkailuuihin sinne pääsevät. Ei julkinen terveydenhoito voi niin toimia. Lääkäri loppuisi kesken, rahoista puhumattakaan. se tk:n yleislääkärikin osaa keskustella vaihdevuosista ja niiden hoidosta: heillä on käytössä samat aineistot kuin gynekologeilla + tarvittaessa voivat konsultoida erikoissairaanhoidon gynekologia.

Kun kävin tk:ssa naistentautivaivojeni kanssa, niin yleislääkäri sanoi että nyt ei muuten tiedä, että täyttyykö lähetekriteerit, että hänestä tuntuu, että sinun pitäisi kyllä päästä, mutta hänpä soittaa erikoissairaanhoitoon. Soitti sitten samantien ja sietlä sitten gynekologi oli sanonut, että voisi olla hyvä, että lähetät potilaan tänne, niin tehdään ainakin ultraäänitutkimus. Oli myö sneuvonut mitä labrakokeita haluavat.  En siis täyttänyt ihan kaikkia lähetekriteereitä, mutta koska olin sellainen rajatapaus oireidenki kanssa, niin erikoissairaanhoidon gyne tosiaan sitten sanoi, että laita vaan tänne.

Vierailija
113/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 e on toistaiseksi mennyt, en ole eläissäni käynyt gynekologilla.

N34

Olet siis huonoin mahdollinen vastaaja asialliseen kysymykseen. Miksi siis kommentoit? Liian vähän huomiota lapsena?

Vierailija
114/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka pitää ostaa reseptillä itse apteekista ja viedä mukanaan sinne vastaanotolle. Tai ainakin näin meidän kaupungissa. Kierukat maksetaan itse kuten muutkin ehkäisytarvikkeet ellei jokin sairaus vaadi ehkäisyn käyttöä erikseen. Minä saan Chrohin tautilaisena + rauta-aneemisena kierukan hieman halvemmalla kuin muut koska kaikkea ylimääräistä verenvuotoa olisi hyvä välttää.

Ekan kierukan saa julkisella ilmaiseksi. Mä oon saanu jostakin syystä kolme, eli jostakin syystä eivät ole muistaneet laskuttaa kertaakaan kuin vain sen gynekäynnin perusmaksun verran.

Vierailija
115/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin alusta asti!

&nbsp

Olen ihan samaa mieltä että vain gynekologisissa sairauksisss pitää saada julkinen gyne. 

Ketjun alussa tosiaan yritettiin harhauttaa kirjoittamalla että tk gynelle pääsee halutessaan, kun ei halua/ pysty maksamaan yksityisestä gynekäynnistä. Tämän kyseenalaistin alusta asti. 

T. 50+

Vierailija
116/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka pitää ostaa reseptillä itse apteekista ja viedä mukanaan sinne vastaanotolle. Tai ainakin näin meidän kaupungissa. Kierukat maksetaan itse kuten muutkin ehkäisytarvikkeet ellei jokin sairaus vaadi ehkäisyn käyttöä erikseen. Minä saan Chrohin tautilaisena + rauta-aneemisena kierukan hieman halvemmalla kuin muut koska kaikkea ylimääräistä verenvuotoa olisi hyvä välttää.

Ekan kierukan saa julkisella ilmaiseksi. Mä oon saanu jostakin syystä kolme, eli jostakin syystä eivät ole muistaneet laskuttaa kertaakaan kuin vain sen gynekäynnin perusmaksun verran.

Minä saan kaikki tarvitsemani hormonikierukat ilmaiseksi julkiselta, koska julkisen puolen lääkäri on määrännyt   hormonikierukan sairauden hoitoon. Prosessi meni niin, että ensin tk:n yleislääkärille, joka tutki, laittoi labrat ja totesi että traneksaampihappo ei minulle käy. Sieltä ehkäisyneuvolaan, jossa seksuaaliterveyskeskustelu ja sitten keskustelua kierukasta ja oireistani. SIeltä lääkärille kierukan asennukseen. Ei tarvinnut käydä apteekissa, kierukka oli vastaanotolla valmiina. Asennus ja kontrolli 3 kuukauden päästä ja sen jälkeen vuosittain ehkäisyneuvolassa ultraavat, että kierukka on paikallaan. 

Kaverilla sama, paitsi, että hänet kierrätettiin sairaalan kautta oireidensa vuoksi. Hänelle se asennettiin sairaalassa ja niinikään siellä oli kierukka valmiina.

Vierailija
117/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin alusta asti!

So? niin muutkin ovat sanoneet. Gynelle pääset, jos sinulla on sellaisai gynekologisia oireita, jotka vaativat gynekologin erikoisosaamista. mihinkäään "huvinvuoksi/kunhan haluan tarkastuttaa ja haluaisin että sen tekisi gynekologi" - syiillä ei pääse. Pitää olla läheteohjeissa mainittu syy.  tk lääkäri hoitaa vaihdevuodet siihen asti mihin lähetekriteerit eivät päde. Sitten kun lähetekriteerit täyttyy, pääs

Sekin on totta. Mutta heillä varmasti on jokin muu syy päästä gynekologille kuin pelkkä halu käydä tarkastuksessa ja kuulla, että kaikki on ok.

Meidän hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon ylilääkäri/johtava gyne (jompi kumpi) on ohjeistanut täällä jopa yksityisgynekologeja, että jos potilaalla on jotain lisäselvityksiä vaativia oireita, eikä hänellä ole halua tai kykyä maksaa niitä itse, niin voi laittaa lähetteen julkiselle puolelle ja siihen kirjataan, että ei voi maksaa välttämättömiä  lisätutkimuksia itse/ ei halua maksaa itse lisätutkimuksia (se tulee paljon halvemmaksi kuin tilanne , jossa potilas lähtee vastaanotolta ilman tutkimuksia ja sitten tilanne pahenee ja hän menee päivystykseen ja päätyy gynen polin potilaaksi ja saa kalliit leikkausket ja operaatiot vain siksi, että ei ollut paria vuotta aiemmin rahaa lisätutkimuksiin). Mutta siis mitään varmuuden vuoksi tarkastuksia ei enää nykyisin edes suositella naisille, ovat turhia. Gynelle vain silloin, jos on oireita.

Vierailija
118/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

367 e eli ihan hiton paljon. 

Vierailija
119/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkärille pääsee julkisella puolella ainoastaan, jos terveyskeskuslääkäri ei itse osaa hoitaa asiaa ja laittaa lähetteen sinne.

Vierailija
120/186 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku 50+ nainen saanut julkiselle gynekologille jossain terv asemalla ajan? Kun kyse ei siis enää ole ehkäisystä, vaan tarkastuksesta ja mahd hormonikorvaushoidosta? 

Terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteen sairaalaan naistentautien polille, kun oli pitkään verenvuotoa, vaikka oli menopaussi jo takana. Löytyi myoomia.